Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samma fel här sedan några dagar tillbaka. Uppgraderae till nya XMLTV men det hjälpte inte.

Märkligt, först försvann tablåerna från MacBook, några dagar senare nu även på Mac Minin.

Provade att klicka på ramen och klicka på T för att ladda ner menyer, hjälpte ej.
Även tagit hem senaste uppdateringen

Det var trist

Så här skriver en på Swedb.se

Tydligen så hade min dator cachat ip-numret.
När jag körde ipconfig -flushdns så löstes problemet.

Vad är det? Vad När Hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-09 14:01

Den här då?
Tablåfilen innehåller trams.

Yes!!

Tablåservern är igång, man kan surfa till den men programmet curl (som används av tvwidgeten) kan inte ladda ner nånting. Funkar dock med wget.
Jag har mailat iväg en fråga om det möjligen är nån spärr som slagit till. Avvaktar svar där.

Försöker "rensa" bort allt och installera om men lyckas inte.
Tydligen missar jag någon fil.

Det märkliga var att jag på min iBook inte hade widgeten installerad, och när jag nu installerade den så var det inga problem att ladda ner tablåerna.

Så min tanke var att installera om widgeten på min MacBook och Mac Mini, men först ta bort alla preferensfiler osv, men det vill sig inte. Vad ska bort? Ligger det på fler ställen än i Hem-mappens Bibliotek?

Nu är jag också med i den här klubben.:)
Men jag har insett att det inte funkar just nu.
Det borde alltså inte hjälpa med ominstallation, eftersom jag aldrig haft widgeten förut.
Jag har bara frågetecken och "Tablåfilen saknas helt" på alla kanaler.

Gjorde likadant nu på min PowerMac G4 och det fungerar där med.
Bägge datorerna jag installerat på har Tiger 10.4.11 installerade.

Kan det vara därför?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-10 22:11

Så det är inte bara hos mej alltså :D.

Några uppdateringar om var felet ligger Gusax?

Ingen lösning ännu tyvärr.
Det jag klurat ut hittills är att att curl inte kan ladda hem några tablåer om man kör curl på min macbook och min mac mini G4, som båda kör Leopard.
Däremot funkar det utmärkt om jag loggar in på den trådlösa routern (som kör linux) och kör curl där. Enligt Pocahontas så funkar det ju även på Tiger.

dscacheutil -flushcache

som kommandot tydligen heter i Leopard, gjorde ingen nytta.

Jag ska kolla vidare på det i morgon.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-10 22:55

Jag noterade nyss att XMLTV är den enda widget som har fönsterskugga i överkanten.

Ska det vara så, på det viset? *med Sverkers röst*

Ursprungligen av Mija:

Jag noterade nyss att XMLTV är den enda widget som har fönsterskugga i överkanten.

Ska det vara så, på det viset? *med Sverkers röst*

Nä egentligen inte, men det kommer sig förmodligen av att överdelen i just det utseendet är en underdel roterad 180°... så skuggan faller uppåt.

Väldigt vad många det är som kör med "transparent" förresten, är det bara jag som tycker "orange hc" är snyggast eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-10 22:58

För mig funkar det med Tiger men inte med Leopard.

Nu är det i morgon

Det verkar vara Leopard som gör att problemet visar sig, enligt jag kan få fram via google. Det har med hur Leopard slår upp internetadresser att göra verkar det som. Leopard gör inte på samma sätt som Tiger, det är därför Tiger funkar.

Jag kan såvitt jag förstår inte göra något åt det, vi får bara hoppas att den trasiga tablåservern får samma ip-adress när den blivit lagad sen

Som en tillfällig lösning kan man ändra i filen /etc/hosts och lägga till en rad på slutet

##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting.  Do not change this entry.
##
127.0.0.1       localhost
255.255.255.255 broadcasthost
::1             localhost
fe80::1%lo0     localhost
193.13.74.44    xmltv.tvsajten.com

Gör man det så kan man ladda ner tablåerna igen. (Fram tills tablåservern är reparerad och förhoppningsvis återgår till sitt gamla ip-nummer.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-12 16:12
Ursprungligen av gusax840:

Jag kan såvitt jag förstår inte göra något åt det, vi får bara hoppas att den trasiga tablåservern får samma ip-adress när den blivit lagad sen

Men vänta nu. Servern byter ip-adress, och då är widgeten trasig för all framtid? Det låter väldigt märkligt.

Ursprungligen av hugin:

Men vänta nu. Servern byter ip-adress, och då är widgeten trasig för all framtid? Det låter väldigt märkligt.

Det är fel i Leopard och/eller den dns-server du (och jag) använder, inte i widgeten. Andra program som också använder curl, och vars server byter adress kommer uppvisa samma fel. Och eftersom Apple skickar med curl men inte wget så kan jag inte byta till nåt som funkar.

Dessutom har jag fått försäkrat att den reparerade tablåservern skall få samma ipadress som den trasiga, så när hårdvaran är utbytt skall problemet förhoppningsvis vara ur världen.

Det jag tycker är märkligt är hur curl lyckats få tag i adressen från första början... svara på den, nån som kan...

Angående hostsfilen så skrev jag med flit inte ut några instruktioner... tar man bort saker i den filen så kan datorn bli knäpp, inte komma åt internet, osv. Dessutom måste raden säkert tas bort så fort tablåservern blivit reparerad. Vet du inte hur man ändrar i filen, fingra inte. Kör tvinfo så länge, så kass är den inte

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-13 09:12
Ursprungligen av gusax840:

Det är fel i Leopard och/eller den dns-server du (och jag) använder, inte i widgeten. Andra program som också använder curl, och vars server byter adress kommer uppvisa samma fel. Och eftersom Apple skickar med curl men inte wget så kan jag inte byta till nåt som funkar.

Okej, då är jag med på noterna. Mysko problem dock.

Ursprungligen av gusax840:

Angående hostsfilen så skrev jag med flit inte ut några instruktioner... tar man bort saker i den filen så kan datorn bli knäpp, inte komma åt internet, osv. Dessutom måste raden säkert tas bort så fort tablåservern blivit reparerad. Vet du inte hur man ändrar i filen, fingra inte. Kör tvinfo så länge, så kass är den inte

Gulp jag knappade in ipnummer och xmltv... Ingenting hände. Tror jag.
I princip första gången jag pillar med något i terminalen. Får hoppas att det passerar
obemärkt i alla fall..

Ursprungligen av gusax840:

Nu är det i morgon

Det verkar vara Leopard som gör att problemet visar sig, enligt jag kan få fram via google. Det har med hur Leopard slår upp internetadresser att göra verkar det som. Leopard gör inte på samma sätt som Tiger, det är därför Tiger funkar.

Jag kan såvitt jag förstår inte göra något åt det, vi får bara hoppas att den trasiga tablåservern får samma ip-adress när den blivit lagad sen

Som en tillfällig lösning kan man ändra i filen /etc/hosts och lägga till en rad på slutet

##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting.  Do not change this entry.
##
127.0.0.1       localhost
255.255.255.255 broadcasthost
::1             localhost
fe80::1%lo0     localhost
193.13.74.44    xmltv.tvsajten.com

Gör man det så kan man ladda ner tablåerna igen. (Fram tills tablåservern är reparerad och förhoppningsvis återgår till sitt gamla ip-nummer.)

Kan någon förklara mer specifikt hur man löser problemet för en oerfaren användare.

"We can work it out"

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-12 21:49
Ursprungligen av Millegarden:

Kan någon förklara mer specifikt hur man löser problemet för en oerfaren användare.

Öppna Terminalen
su
skriv in systemlösenordet
cd /etc
pico hosts
knattra in den magiska raden längst ner
ctrl-x
y
och sen enter

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-05-12 22:08
Ursprungligen av Mija:

Öppna Terminalen
su
skriv in systemlösenordet
cd /etc
pico hosts
knattra in den magiska raden längst ner
ctrl-x
y
och sen enter

jag får su: sorry men sedan kan jag alla fall skriva allt det andra men när jag ska spara så får jag "error writing hosts" permission denied... Skrev in det lösen jag har...

Ursprungligen av Robban B:

jag får su: sorry men sedan kan jag alla fall skriva allt det andra men när jag ska spara så får jag "error writing hosts" permission denied... Skrev in det lösen jag har...

Jag tror att det beror på att du inte har roots-kontot aktiverat. Testa att göra såhär istället:

cd /etc
sudo pico hosts
Knappa in ditt lösenord
Skriv in "193.13.74.44 xmltv.tvsajten.com" längst ner
ctrl-x
y

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-05-13 06:50
Ursprungligen av Kristjan:

Jag tror att det beror på att du inte har roots-kontot aktiverat. Testa att göra såhär istället:

cd /etc
sudo pico hosts
Knappa in ditt lösenord
Skriv in "193.13.74.44 xmltv.tvsajten.com" längst ner
ctrl-x
y

Tackar ska pröva.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-11 00:56

Plast

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-12 14:48

Transparens

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 15:15

Plast.
Men vad spelar det för roll idag när den inte funkar?

Yes!!

Tack för tipset om ip-adressen och hostnamnet, funkade utmärkt!

Jag känner mig helt handikappad. Inte för att jag tittar speciellt mycket på tv, men nu är det som rysk roulette när man slår på tvn - man har ingen aning om vad för skit man kommer fastna framför.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-12 22:16
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-05-13 13:46

Mija: Jag har samma webbklipp av DMI som du har.

gusax840: Det som är lite jobbigt är att widgeten påstår att den laddar ner någonting (när man först startar widgeten), trots att den inte gör det. I stället för "Laddar ner tablåer", så kunde den ju skriva "Hittar inte servern" eller något.

/ Kiwi

Bevaka tråden