Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Filterdiameter Nikon

Vad är filterdiametern på Nikon 18-55 mm ? Någon som vet ?

Ursprungligen av adress@mac:

Vad är filterdiametern på Nikon 18-55 mm ? Någon som vet ?

Det ska vara 52 mm

Ursprungligen av Mikael E:

Det ska vara 52 mm

Tackar !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-30 17:43
Ursprungligen av adress@mac:

Idag har Elgiganten annonsblad i DN igen. Priset för D40 Kit är 2990:-
Förmodligen är det som tidigare - det finns inga när man kommer dit.
Nu är det ju så som det står i annonsen "Tillgångsgaranti 3 dagar" Det är tom söndag det. "Garanterar tillgången i 3 dagar, boka och leverans inom 10 dagar och ingen handpenning". Då är det väl bara att köra på, för dom som önskar en D40 till priset 2990 kronor. Det skulle jag göra - och har gjort!

Den går visst åt som smör i solen nu! Den är super som första systemkamera.

Ursprungligen av Reisan:

Den går visst åt som smör i solen nu! Den är super som första systemkamera.

Jo min grabb jobbar där i Stockholm. Senast förra veckan fick dom in 15 stycken. Slut 1/2 timme efter öppningsdags. Dessutom hade dom 12 reservationer på dom 14 som kommer nästa vecka. Snacka om "smör i solsken"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-30 17:42
Ursprungligen av Trisen:

Möjligen om ni ställer Blixten på TTL så slår den efter ditt exponeringsvärde ..
för att sen inte puffa till det för mycket .. Är ett tipps att ställa BLIXTEN i ett
expo comp +/- men typ - 0,3 -> -0,7 så slår den lätt under och ger en fin
upplättning..

Mycket bra tips, tack Trisen. För att förtydliga, så syftar du på blixtexponeringen, va?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-30 23:47
Ursprungligen av Reisan:

Mycket bra tips, tack Trisen. För att förtydliga, så syftar du på blixtexponeringen, va?

vet inte kring din kamer mod?

men om du i inst Blixt/graffertign kan gå in på att sätta ner ex/comp på blixt slagning ??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-31 00:06
Ursprungligen av Trisen:

vet inte kring din kamer mod?

men om du i inst Blixt/graffertign kan gå in på att sätta ner ex/comp på blixt slagning ??

Ok, så det var det du menade. Ja, där finns dessa inställningsmöjligheter. Då vet jag vad du menade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 21:07

Såg en kille på festen jag var på i helgen som hade en Canon EOS 4-nånting. Och han använde en himla störig inställning på sin inbyggda blixt när han plåtade i festlokalen som var mörk och dåligt belyst. Kameran blixtra snabbt flera gånger, sen togs bilden. Vad sjutton är det för något? Eller kanske det var AF-hjälpljus eller nåt? Sånt har jag inte på min D40...

Helt rätt, AF hjälpbelysning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 21:19
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Helt rätt, AF hjälpbelysning.

Aha, ok då vet jag. Rena ljusshowen!

är det här ett bra paket/erbjudande?
http://www.dustinhome.se/pd_5010148391.aspx

Det beror på. Kameran med optik kostar på Elgiganten (du kan få vänta 1 vecka) 2995:- Blixten om det är original (Nikon400) kostar på Expert ca.800:-
Minne köpte jag igår Sandisk Ultra II på 4GB med USB-kortläsare för 299:-
Det är bara att räkna ihop, och fundera på om det är den blixten du vill ha osv.;)

Den finns ju inte på elgiganten. BEställer man från siten så läggs det inget i kundvagnen. Antar att den är slut då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 08:19

Såvitt jag förstår tillverkas det inga nya D40. Det som sker nu är att affärerna rensar ut sina lager och därför är tillgången osäker. Det kommer väl en ny modell väldigt snart.

Själv lyckades jag köpa en för 2990 på elgiganten, men har köpt till blixt SB-400 (smidig och bra) och minneskort (det ingår inget i baspaketet). Om du vill ha en D40 så tycker jag Dustin-priset verkar bra. Slå till medans det går istället för att försöka spara någon hundralapp.

Ursprungligen av pesc:

Det kommer väl en ny modell väldigt snart.

Det har det faktiskt redan gjort, D60 heter den.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-03 09:46

D40X med 10 milj pixlar kom ju ganska raskt efter D40 med 6 milj pixlar. Nu har antalet extra pixlar över 4-5 miljoner mindre betydelse. Kvalitéen på optiken betyder mer i det segmentet. 10x15-bilder ja ända upp till A4 blir bra ändå. SB-400 funkar bra ihop med kameran så länge man inte tar höjdarbilder med blixt. Jag hade önskat ett vridbart huvud även i sidled så man kan köra blixten i taket även vid höjdformat. Fick en SB-400 på köpet annars hade jag nog lagt till några kronor till en SB-800(?). Det märkliga är att min gamla blixt med dedicerad Nikonfot inte fungerar med D40X utan bara med analoga nikonkameror

Gött, nu har man beställt en från Dustinhome.
Fick med 2GB minne och en Blixt SB-400.

Totalt med frakt 4078:- (faktura)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 17:30
Ursprungligen av Emanuel L:

Gött, nu har man beställt en från Dustinhome.
Fick med 2GB minne och en Blixt SB-400.

Totalt med frakt 4078:- (faktura)

Grattis till ett utomordentligt bra köp! Är det din första systemkamera? Den är otroligt användarvänlig och du får mycket kamera och skoj för pengarna.

Ursprungligen av Reisan:

Grattis till ett utomordentligt bra köp! Är det din första systemkamera? Den är otroligt användarvänlig och du får mycket kamera och skoj för pengarna.

Yes. första.. Ett tag var jag inne på Canon Powershot G9.
Men tänkte att jag nog vill ha en riktig systemare. Annars får min canon Ixus 40 eller Nokia N95 duga som pocketkamera

Har dock ingen aning om blixten är bra eller inte..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 17:43
Ursprungligen av Emanuel L:

Har dock ingen aning om blixten är bra eller inte..

Jo, den är bra för det mesta inom räckhåll. Mycket bättre än den inbyggda. Du kan vinkla blixthuvudet upp till 90 grader. Bra med möjlighet att vinkla huvudet för olika upplättningsljus.

Ursprungligen av Emanuel L:

Gött, nu har man beställt en från Dustinhome.
Fick med 2GB minne och en Blixt SB-400.

Totalt med frakt 4078:- (faktura)

Grattis!

Bara gå med i tråden "Vi som har Flickr-konto sedan då ....

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-03 18:37

Varning

Laddade hem Nikons nya gratisprogram "Nikon Transfer". Ett ruggigt primitivt och buggigt program. Det verkar allt annat än färdigt. Stoppade och avslutades mitt i överföringen från kortet. Tack och lov raderade det inga bilder från kortet så jag fick börja om men Apples Bildinsamling igen.
Kan ni använda något annat program så gör det!:tveksam:

Ursprungligen av nabben:

Laddade hem Nikons nya gratisprogram "Nikon Transfer". Ett ruggigt primitivt och buggigt program. Det verkar allt annat än färdigt. Stoppade och avslutades mitt i överföringen från kortet. Tack och lov raderade det inga bilder från kortet så jag fick börja om men Apples Bildinsamling igen.
Kan ni använda något annat program så gör det!:tveksam:

Har aldrig varit något större fan av diverse olika programvaror för och kopiera bilderna till datorn. Nöjer mig med en minneskortläsare, minneskortet dyker upp på skrivbordet, precis som jag vill ha det. Det är min rekommendation!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 19:39
Ursprungligen av Mikael E:

Har aldrig varit något större fan av diverse olika programvaror för och kopiera bilderna till datorn. Nöjer mig med en minneskortläsare, minneskortet dyker upp på skrivbordet, precis som jag vill ha det. Det är min rekommendation!

Jag har samma förhållningssätt. Absolut enklast och smidigast. Sen har jag Lightroom för att titta på bilderna, välja ut, redigera och exportera.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-03 18:52

Naturligtvis den säkraste metoden men lite "knökigt".
Jag upplever geerellt just Nikons programvara, för Mac OS X, som rent ut sagt usel. Dottern har en Canon med deras programvara och den är mycket bättre, påminner en hel del om iPhoto. Så den matchen tar Canon hem på walkover.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 22:04

Måste förhöra mig om en sak när det gäller oändlig fokus-metoden. När jag panorerar ett snabbt och rörligt motiv, så piper kameran inte till och den indikerar inte i sökaren att motivet är i fokus. Beror detta på att min D40 inte är så snabb/bra i fokuseringen?

Leverans av D-40 på Elgiganten

Om det är någon mer än jag som beställt Nikon D-40 på Elgiganten (i mitt fall Kungenskurva) så lär dom enligt "säker källa" dyka upp på fredag 6 juni kl.11.
Enligt samma källa skall det även komma en del ytterligare ex. till försäljning.
(2990 kronor). Hoppas allt stämmer ! Chansa den som vill.

Har blivit trött på iPhoto ikonen nu! Här är min remake av den, med en D40 istället.
Hoppas nån gillar den

Nikon D40 iPhoto icon by ~darkdest1ny on deviantART

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 23:27
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Har blivit trött på iPhoto ikonen nu! Här är min remake av den, med en D40 istället.
Hoppas nån gillar den

Nikon D40 iPhoto icon by ~darkdest1ny on deviantART

Najs! Du få gärna göra en med EOS 40D också

Bevaka tråden