Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 11:47

Switchade igår

Kört PC sedan 8 år och varit "dator-fixare" till allt och alla, hyffsat insatt i nätverk och sånt krafts. Efter att ha hjälpt med en språjlans ny pc till syrrans pojkvän med Vista förstod jag att det är mac som har framtiden i sin hand.

Varningar för att använda datorn, segt och herrejösses mycket minne som går åt för att ens titta på skrämen, nej tack!
Ja tack till en MacBook 2.1Ghz och en Mvix att ha som NDAS istället. Sitter och formaterar/fixar/trixar för att det ska funka optimalt.

Kul att man som utnämnd "it-expert" får nöjet att vara nybörjare igen, hitta allt nytt och bara njuta av den så underbart fina macen. Helnöjd, det är jag det!

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 12:40

Vi (mitt företag) bytte produktionsplattform strax före årskiftet. Efter 10-15 år med Windows gick vi över, huvudsakligen, till Mac OS X. Windows finns kvar men under Mac OS X (Parallels). Allting har fungerat över förväntan, smidigt, enkelt utom på en punkt - nätverksfunktionerna. Det fungerar men enheter liksom kommer och går i vårt blandade nätverk - Windows, Linux, FreeBSD och Mac.

Däremot är jag oerhört nöjd med integrationen, MacBook, iMac och iPhone - synkronisering med mera fungerar alldeles utmärkt.

/MvH Mikael

Ursprungligen av Northwiz:

Vi (mitt företag) bytte produktionsplattform strax före årskiftet. Efter 10-15 år med Windows gick vi över, huvudsakligen, till Mac OS X. Windows finns kvar men under Mac OS X (Parallels). Allting har fungerat över förväntan, smidigt, enkelt utom på en punkt - nätverksfunktionerna. Det fungerar men enheter liksom kommer och går i vårt blandade nätverk - Windows, Linux, FreeBSD och Mac.

Däremot är jag oerhört nöjd med integrationen, MacBook, iMac och iPhone - synkronisering med mera fungerar alldeles utmärkt.

/MvH Mikael

En snubbe som har Dunderklumpen som ikon bara MÅSTE man ju tycka om!

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 20:13
Ursprungligen av Goflorp:

En snubbe som har Dunderklumpen som ikon bara MÅSTE man ju tycka om!

Hahaha, tackar...

/MvH Mikael

Ursprungligen av _Eka_:

Switchade igår

Kört PC sedan 8 år och varit "dator-fixare" till allt och alla, hyffsat insatt i nätverk och sånt krafts.

Mazarin-konsult är ordet!

Alla PC-ägare (nästan) har en sådan som kommer en gång i månaden och river sönder PC'n och lappar ihop den igen. Liksom återställer allt ...
Min bror har haft det så i många år...

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-12 16:52

jag måste hålla med nortwiz, nätverk upplever även jag som krångligare på mac.. på linux/windows så har jag bättre erfarenheter på den punkten, som också är den enda.

//Tim

Jag är en riktig PC-tjej i grunden, men efter att blivit tillsammas med en Smörgåskarl så hamnde en MacBook i mina händer. MB kom i förrgår så jag håller på att lära mig allt. Måste säga att jag är imponerad.

Nu ska jag bara köpa en datorväska...

/Saharan

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-14 16:26
Ursprungligen av Saharan:

Jag är en riktig PC-tjej i grunden, men efter att blivit tillsammas med en Smörgåskarl så hamnde en MacBook i mina händer. MB kom i förrgår så jag håller på att lära mig allt. Måste säga att jag är imponerad.

Nu ska jag bara köpa en datorväska...

/Saharan

Välkommen in i klubben!

Hej allihopa,

Köpte min första mac för ca 12 månader sedan.

I början var det lite krångligt då man kört PC i ca 16 år innan.

Nu när man vant sig så vet man att det inte var PC´n man gillade, utan det var vissa program. Och all olaglig programvara som fanns till allt. Det kan man ju vara ärlig att erkänna.

Nu när man har Mac OSX så har jag ALDRIG haft några fel på program, filer. En gång fick jag ett lustigt fel där mina program glömde bort dess inställningar.

Efter ca 3 mån så var jag ju tvungen att köpa en till

Nu har jag en Mac mini TV´n och en Mac mini till datorrummet.

Nätverk, filhantering, digitalkamror osv. Har inte haft svårigheter att hitta drivrutiner.

MAc fungerar helt enkelt. Har inte bytt upp mig till Leopard än. Tänkte köpa mig en iMac efter sommaren eventuellt.

Det enda programmet jag saknar är Corel DRAW som de slutade utveckla för mac med version 11.
Dåligt drag av corel tycker jag.

Webbserver, dns, mailhantering flyter på som en dröm.

Det främsta anledningen varför man bör byta är faktiskt för att det är enkelt.
JAg övertalade min mamma och pappa att köpa en mac mini efter ett par månaders använding. De har ALLTID haft strul med sina pc datorer, men nu behöver de inte bry sig om virus, intrång eller att det ska bli bluescreen eller liknande. Mac håller

• Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-06-19 22:25

Hej jag heter Jackee och jag är en switcher.

Har haft min svarta macbook sen i fredags och jag är grymt nöjd med den. Inge bök alls jämfört med min pc. Det som är lite små jobbigt är alla knappar men det är saker man lär sig eftersom Fast hur gör man sådana där raka sträck? Man använder alt + < i windows.
Hoppas ni förstår vad jag menar!

| Alt + 7

Är det inte "pipe" den heter ?

Det finns en bra "klibbig" tråd här någonstans som handlar om tangentbordskommandon (kortkommandon). Den kan ju vara rolig läsning.

Annars, välkommen in i värmen - igen.

Hej, jag heter Hallberg, och jag är frälst.

Skulle köpa ny dator i vintras, och hade byggt ihop en fantastisk (på pappret) PC, som bara skulle stå helt tyst under skrivbordet, och användas ihop med min 52" Samsung för filmhyrning vi piratebay. En god vän till mig tvingade en Macbook pro i näven på mig och insisterade på att jag testade. Nu är jag frälst och tycket PC är smutsigt och vidrigt.

Aldrig mer PC! Länge leve Äpplet! <3

Hallelulja Hallberg88 ! Så du tillber Äpplet ? Det gör inte jag men visst är jag mycket nöjd med mina Mac:ar som jag haft sedan sju månader. Inget strul alls hittills. Vet inte längre vad ordet virus betyder. Antar att du är en kille så; försök få med fru/fästmö på 99.se. Det är så få tjejor här.

Jackee: Kortkommandon finns under Tangentbord och mus i Systeminställningar. Glöm inte att använda Spotlight (längst uppe i högra hörnet på bildskärmen) mycket. Om du skriver in ord där så poppar det alltid upp mycket svar.

Saharan:
Lycka till med din nya MacBook ! Javisst är det kul med en dator som bara fungerar.
Vad är en Smörgåskarl ? Kul med fler tjejor, vi är mycket få här. Du är redan inne i svängen hör jag och har insett att en fin dator behöver en fin väska.
Hälsningar KaRo:)

KaRo:
Tackar och bockar, Fru/fästmö dröjer det innan hon är, men flickvännen ska nog få göra ett gedigert försök att leta sig in här!
Det jag tror att Saharan menar är en Mac (macka - smörgås) kille. Right, sarahan?
Virus hade jag aldrig några offantliga problem med i PC, dock så är det skönt att slippa ett anti-virusprogamm som snor 50% av datorns kraft!

Ursprungligen av Hallberg88:

KaRo:
Tackar och bockar, Fru/fästmö dröjer det innan hon är, men flickvännen ska nog få göra ett gedigert försök att leta sig in här!
Det jag tror att Saharan menar är en Mac (macka - smörgås) kille. Right, sarahan?
Virus hade jag aldrig några offantliga problem med i PC, dock så är det skönt att slippa ett anti-virusprogamm som snor 50% av datorns kraft!

Ett skämt mellan mina kompisar och mig Men Hallberg88 har helt rätt. Det senaste skämtet är iFån.

Jag har köpt Mac Pro för att redigera video. Kör Vista x64 bootcamp och Vm-fusion för vissa kontorsapplikationer och vissa gamla spel...

Jag undrar, Switcher, hmmm finns det sådana mac-användarna som aldrig hade haft någon kontakt med PC?

Ursprungligen av Alex Freeman:

...Jag undrar, Switcher, hmmm finns det sådana mac-användarna som aldrig hade haft någon kontakt med PC?

Jodå, det finns sådana. Jag har alltid använt Mac (förutom under en kort kurs i pascal då man tvangs använda en SUN, vilket iofs inte var så tokigt). Det har kanske inte alltid upplevts som den "ljusa sidan", men det har varit min sida.

jag har bara ägt Mac - sedan 1993 - men använd windows mycket i arbetslivet. nu har jag dock övertygat arbetsgivare att få låta min grupp använda Mac (användbarhet och design).

Min mac-era börjar redan när jag var 6-7år gammal. Mamma, som är jornalist, köpte en LC . "introduktions"-disketten där man matade fisken gick varm ända fram tills mamma kom hem med disketter. Disketter fyllda med underbara spel såsom Shufflepuck Cafe och Stuntcopter
Starkaste minnet från den här perioden är fortfarande när jag upptäckte systeminställningarna och råkade ta bort alla varningsljud utan "simple beep". Brorsan for i taket och mamma skrattade

Något senare kom "brorsans" dator in i huset. En Performa 450 (den här gången även med färgskärm), och plötsligt började spel som Leisure Suit Larry 5, Another World och något Sierra-pack komma in i mitt och brorsans liv. Tiden gick och plötsligt började man bli lite äldre. Gameboy hamnade i mina händer, och även ett SNES, men macen fanns kvar som en trogen följeslagare.

Ytterligare något år gick och man blev hembjuden till kompisar och fick spela dator. Men något stämde inte. Jag gillade Mac, men alla hade PC. Och på PC fanns det mycket mer spel. Plötsligt började jag bli avundsjuk på mina vänner som spelade Wolfenstein, DOOM och allt vad det nu var. Trots mycket påtryckningar på min mor blev även nästa dator en Mac. Men smärfritt var det inte. Mamma ville "spara pengar" och köpte en UMAX-klon. Som skickades fram och tillbaka till Mac-warehouse. Till slut slog mamma näven i bordet och hem kom en Powermac 7300, strax därpå utrustad med marknadens snabbaste och häftigaste modem. US Robotics 28.8.

Denna dator var ju "top of the line" inom macvärlden och även om det inte var en PC så var jag själaglad. Och det fanns ju faktiskt en del spel till Mac OS som vår nya dator faktiskt kunde köra utan problem. Åren gick och jag hamnade i tonåren. Då gjorde "hem-pc" sitt intåg. Jag såg min chans att få spela _ALLA_ spel och ung, dum och naiv som man var så tjatade man till sig en IBM Aptiva. Macen var som glömd, det var något som "de har på pappas jobb" och som "bara dög till att skriva med".

Efter dess var det PC för min del, det måste jag erkänna. Även om resten av familjen har hållit sig till mac. Först när pappa kom hem med sin Ipod (first gen) och skrattade åt min tjocka Creative MP3-spelare började jag öppna ögonen för mac igen. Det började sakta. RIKTIGT sakta. Jag sålde min Creative och bytte till en Ipod Mini. Men inte för att det var "mac", nej. Det hade bara med att det var en bra MP3-spelare att göra. Sen köptes det en first-gen nano. Sen en third-gen nano.

Själva "uppvaknandet" slog till rätt sent under "ipod"-vägen. Och berodde till stor del på att jag läste en ljudteknisk studioutbildning. Skulle man spela in med Protools skulle man ha Mac. Så jag fick sätta mig in i OS X. Samtidigt köpte mamma en ny macbook och det var då jag bestämde mig. Det var dags att bli "vuxen". Det gick inte längre att motivera bluescreen och felmeddelande med att "Det faktiskt går att lira CS på den". Droppen som fick bägaren att rinna över var när brorsan köpte en Macmini OCH en macbook Pro.

SÅ i Februari hittade jag hem igen och köpte mig en Macbook, i Mars-April kom Iphonen och där även med medlemskap i 99.se. Men jag måste erkänna. Det spökar lite Windows i mig fortfarande. Dels en HTPC, som kommer bli en Macmini med Windows så snart pengar finns. Och även en Windows-partition i Macbooken.

Det finns idag egentligen bara två anledningar till att jag kör Windows överhuvudtaget:
På Macbook: Visma Enskild Firma finns bara till PC
På HTPC: Säga vad man vill, men ska man köra "hemtankad" video och HD så finns de bästa alternativen fortfarande i Windows-miljön.

Men jag längtar till den dag då jag kan glömma mitt hemska PC förflutna och övergå helt till Mac OS X!

Oj, vad långt det blev. Men fint blev det ju! Hoppas någon får lite trevlig läsning iaf

PeeMaN - välkomme tillbaks. "hemtankad" video - fungerar väl bra med VLC och eller Perian?

Jag bytte från en pcburk med XP till en macbook dec 06. Kom i kontakt med os x, garage band och notskrivningsprogrammet sibelius på musikhögskolan som öppnade upp macvärlden. Såg att allt funkade mycket smidigare, och logic fanns bara till mac. Dessutom är jag en sucker för att saker bara funkar. Dessutom verkar det som att utvecklarna av operativsystem alltid ligger steget före på Äpple jämfört med Microstopp. Älskar att man inte behöver konfigurera och installera stup i ett, bara tuta och köra.

• Medlem
  • Borlänge
  • 2008-07-01 00:34

Är väl en nygammal "switcher". Skaffade min Macbook i början av december 07. Lite för att ha den till högskolestudier och på ett sätt "tvinga" bort spel från den så den verkligen blir en nyttodator. På högskolan har vi Mac datorer så det var bara ett plus att ha en Macbook vid sidan av så man kunde vänja sig lite bättre. Nu på senare tid så har jag i stort sett lagt av med spel men kommer forfarande vara inblandad på olika sett, bl.a. har jag och en till startat upp en egen spelfilmsrelaterad sida. Och de enda spelen jag rör nu för tiden är TF2 och COD4 vilka fungerar klockrent via bootcamp eller dyl. så när jag jobbat klart i sommar kommer en beställning på en iMac att komma.

Någon som undrar vad jag pluggar: Grafisk Teknologi och Design.

Sen är det snuskigt skönt att slippa driljontals kablar under skrivbordet. Något sånt.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-07-02 13:40

Jag bytte från en vaio till en macbook air. Jag har alltid kört med windows och ställde nu för bara ca 4mån helt om. Mac OS är mycket enkelt att lära sig. Jag gillar utseendet och enkelheten, min dator är super bra. lätt att bära lätt att hantera. Jag surfar ju mest och lyssnar musik och ser film, funkar kanon. tom WoW på min macbook air:D (ni kan se en boot test på youtube, där jag jämför macbook air med sony vaio)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 16:27

Hej

Hej.
Har precis köpt min första mac, det blev en imac 20 tums, och jag är en så länge super nöjd, lite nytt tanke sätt från windows, men en dator som är så vacker & med ett operativsystem som är så otroligt genomtänkt måste man bara älska. Lär återkomma hit med frågor om jag fastnar på något.....
Ha en trevlig helg
/Jimmy

Ursprungligen av Jimmy_A:

Hej.
Har precis köpt min första mac, det blev en imac 20 tums, och jag är en så länge super nöjd, lite nytt tanke sätt från windows, men en dator som är så vacker & med ett operativsystem som är så otroligt genomtänkt måste man bara älska. Lär återkomma hit med frågor om jag fastnar på något.....
Ha en trevlig helg
/Jimmy

Hej och välkommen till den ljusa sidan! (Traditionstyngd välkomstfras...)

Jo, du är hemskans välkommen även om du INTE har problem. Vi är en rätt go skock med folk här som försöker umgås och ha sköj ihop. Du kan säkert hitta gott om diskussioner inom ngt som intresserar sig (Foto, Video, programmering, Tillbehör, Mobiler, iPhone etc etc etc). Säkert kan dina kunskaper hjälpa någon annan.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-05 22:30

Du kan säkert hitta gott om diskussioner inom ngt som intresserar sig (Foto, Video, programmering, Tillbehör, Mobiler, iPhone etc etc etc).

Helt rätt att skilja på en mobil, och en iPhone

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 13:25

Hej och välkommen till den ljusa sidan! (Traditionstyngd välkomstfras...)

Jo, du är hemskans välkommen även om du INTE har problem. Vi är en rätt go skock med folk här som försöker umgås och ha sköj ihop. Du kan säkert hitta gott om diskussioner inom ngt som intresserar sig (Foto, Video, programmering, Tillbehör, Mobiler, iPhone etc etc etc). Säkert kan dina kunskaper hjälpa någon annan.

Tack för det! Verkar vara ett trevligt forum det här har faktiskt en (kanske dum) fråga redan nu, hur associerar man filtyper med ett program?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 16:41
Ursprungligen av Jimmy_A:

Tack för det! Verkar vara ett trevligt forum det här har faktiskt en (kanske dum) fråga redan nu, hur associerar man filtyper med ett program?

Höger klicka på filen, visa info, 2/3 ner har du "öppnar filer som denna med" eller hur det nu är formulerat på svenska.

Bevaka tråden