Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rita egna frontpaneler?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 12:35
Ursprungligen av dar303:

Om man nödvändigt måste ha samma sort med samma vridkänsla och bara ett par av dom ska ha "detent" så kanske det är värt att bygga om själv.

Vridkänslan kan ändras något av den smarta fjäderklickkonstruxionen.

Beträffande mittklick så... skulle man ibland vilja ha ett uttag (ben) där oxå. Så man t ex kan koppla det till jord och få en bipolär pot att vara garanterat noll på mitten.

Zthee; vad är det för tillämpningar du behöver mittklick till?
Jag tror på att använda t ex Roman Sowas bipolära log-aktiga konstruktion till sånt där man lättare vill kunna hitta mitten på potomfånget även utan mittklick..

Ursprungligen av /mr:

Jag tror inte det känns så mycket av en lätt böjd kopparfjäder som ligger an mot en glatt metallyta faktiskt. men vi får testa (om vi orkar)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 13:43
Ursprungligen av /mr:

Beträffande mittklick så... skulle man ibland vilja ha ett uttag (ben) där oxå. Så man t ex kan koppla det till jord och få en bipolär pot att vara garanterat noll på mitten.

Zthee; vad är det för tillämpningar du behöver mittklick till?
Jag tror på att använda t ex Roman Sowas bipolära log-aktiga konstruktion till sånt där man lättare vill kunna hitta mitten på potomfånget även utan mittklick..

Det var främst till tune för oscillatorerna.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-14 10:58

favvo:

Men jag använder även öppna jack. Öppna stereojack är lite mer stablia än mono också.

planering

Hej, här är min frontpaneldesign. Kommentera gärna. Åtminstone en sak kommer jag nog ändra efter en intressant diskussion på SAS-listan (hej MR! ): nivåreglage för antagligen både ingångsnivå och utgångsnivå på ringmodulatorn.

Det är en modular jag bygger, och det här är första etappen som är ASM-1 + ringmod + MIDI-CV. Jag bygger den med både jack och förpatchning, så det blir mer och mer som en komplett synt i modularen. Just designen av förpatchingen kan man sitta och fila på länge om man vill. Zen and the art of front panel design lixom.

/ ZZ

• Medlem
  • 2008-09-14 12:10
Ursprungligen av ZackZick:

Hej, här är min frontpaneldesign. Kommentera gärna.

Finns det ingen mixer innan VCF så att man kan få in VCO1 och VCO2 samtidigt? Eller har jag fattat helt fel?

Ursprungligen av Mario:

Finns det ingen mixer innan VCF så att man kan få in VCO1 och VCO2 samtidigt? Eller har jag fattat helt fel?

Sant, det fattas. Man har ju två ingångar så att man kan patcha in den andra VCO:n, men jag ska nog expandera pre-VCF-mixern med fler ingångar.

/ Z

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 12:31

Acid Lizards vänstra bild ovan:
Vanligt jack som finns från allt från Switchcraft till noname. Alla jag hittills testat (inkl Switchcrafts) har varit onödigt tröga för icke-krigsbruk. Traj befår jo baj.

Acid Lizars högra bild ovan:
Dessa åsyftade jag med "jack med plastig kropp". Totalhemsk känsla. Enda fördelen: man kan få isolering mellan panel & sleeve. Ävojd.

Pehrs bild ovan:
Ser ut som favoriten Switchcraft 112A (eller 112AX som jag tror att den verkar heta numera), sitter i Moog Modular från 60-talet och i MOTM m fl bra syntar. Finns även kloner av okänd kvalitet & livslängd. Originalet ser ut att kosta $1.40 resp $1.17 vid köp av 100 resp 1000 på Mouser. Attans att man inte har en lakej på andra sidan pölen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-14 12:34
Ursprungligen av /mr:

Attans att man inte har en lakej på andra sidan pölen.

Enclosed jacks :: Jacks - Audio :: Interconnects :: Electronic Parts :: Banzai Music GmbH ?

EDIT: de är ju lite dyrare dårå...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 12:40
Ursprungligen av Pehr:
Citat:

Attans att man inte har en lakej på andra sidan pölen.

Enclosed jacks :: Jacks - Audio :: Interconnects :: Electronic Parts :: Banzai Music GmbH ?

Funkar till nöds. Hade de även haft de potar & vippor man vill ha, så vore det riktigt bra. Sortimenten på andra sidan pölen manar till större engångsköp av fler artiklar.

Jag har fått med en till på samköp av "fina" komponenter, vi får ta och göra en lista på vad som eftersökes och hur många av varje som vi behöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 13:57

Låter bra!

Jag ska precis sälja min bil - så nu jäklar har jag pengar på fickan

Synd bara att jag ska till toyko nästa vecka - lär inte bli några pengar över till komponenter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 14:25
Ursprungligen av zthee:

Låter bra!

Jag ska precis sälja min bil - så nu jäklar har jag pengar på fickan

Synd bara att jag ska till toyko nästa vecka - lär inte bli några pengar över till komponenter

Man kan få finders fee om man köper en 606a i tokyo till en kär vän...:cool:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 15:13
Citat:

M VC Rise Knob. Attenuates VC Rise amount. Pull the knob out for non-linear slopes.

Från - Bananalogue Modular Synthesizers

Var hittar man sånna potar? Ett sätt att lösa det ist. för att ha en switch som växlar mellan pot och jack (när man kör med banan, alltså).

edit: Hittade hos Mouser. 16mm Alpha-pot verkar vara det han kör med. Har Bourns någon med samma funktion? - Mot google!

Du kan göra den funktionen i din Fina MicroProfessor(TM) och sätta en momentan switch innanför poten.
Jag kan visa dig på onsdag så jag slipper bli häcklad av MR!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-14 21:46
Ursprungligen av dar303:

Du kan göra den funktionen i din Fina MicroProfessor(TM) och sätta en momentan switch innanför poten.
Jag kan visa dig på onsdag så jag slipper bli häcklad av MR!

Hahaha! Missförstå mig rätt - jag har själv mikrokontrollerprojekt på gång, men tyckte att det var roligt att du (nästan iaf) föreslog att sätta dit en dator istället för en konding!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 19:53

Aha, ja, det får vi kolla på

Jag räknade iofs precis ut att jag kan använda en vanlig SPST ist. Men den ska lysa också. Det blir bara problem det här.

Också tänkte jag köra med sånna där fina socklar (guldpläterade, maskinsvarade med swarovski detaljer) på de nya (ännu obeställda korten).

Jäklar vilket dåligt inflytande ni har på mig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 08:56

Ska vi försöka fixa lite samples av olika pottar?

Nya Vishay Spectrol 148/49? Bourns 51/53?

Några andra?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-09-15 08:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 09:05

Vore ju ballt att söka. Men det lär inte bli något med det.
Kan tänka mig att alla utländska mail som kommer slänger han i papperskorgen - Roddigt med green-cards osv.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-09-15 09:07

meeh!! dumt du ritar, mopho skulle du ju gjort snyggare blind,bakfull och med stukad vrist... typ..

megh...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 10:36

Mailade Farnell och frågade om de kunde ta in pottar från Newark -

Citat:

Tack för din fråga. Ger du oss ditt kundnummer, artikelnummer, antal och när du helst önskar dem till så gör vi en kvotförfrågan och återkommer med pris och ledtid.

Edit: För att förtydliga mig - Internet måste ha ställt till det för stora företag som är vana vid att jobba med företag. Så kommer det små klåfingriga privatpersoner som vill ha hjälp och sånt. Det blir liksom skevt i min hjärna när de börjar prata kvotering och ledtid. Jag borde svara att jag bara vill ha 1.

Senast redigerat 2008-09-15 12:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-15 14:16

Vadå Farnell ta in potar från Newark..? Har Newark större sortiment? Aha, Farnell kanske inte tar in allt? Jag har faktiskt inte jämfört. Däremot har jag köpt Newarkvaror genom Farnell nu i sommar.

(Farnell ÄR Newark ur svensk synvinkel, de komponenter som är markerade som "Från USA-lager" kommer från Newark.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 14:25
Ursprungligen av /mr:

Vadå Farnell ta in potar från Newark..? Har Newark större sortiment? Aha, Farnell kanske inte tar in allt? Jag har faktiskt inte jämfört. Däremot har jag köpt Newarkvaror genom Farnell nu i sommar.

(Farnell ÄR Newark ur svensk synvinkel, de komponenter som är markerade som "Från USA-lager" kommer från Newark.)

Jag hittade Bourns 51:or hos Newark och inte hos på Farnell. Så då mailade jag och frågade om de kunde ta in Och det verkade ju gå bra.

Nu sitter jag och försöker fixa samples direkt från Bourns. Vi får se hur det går..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-16 00:27
Ursprungligen av zthee:

Jag hittade Bourns 51:or hos Newark och inte hos på Farnell. Så då mailade jag och frågade om de kunde ta in Och det verkade ju gå bra.

Nu sitter jag och försöker fixa samples direkt från Bourns. Vi får se hur det går..

Jag har en Bourns 51 som jag köpte från Farnell, så den fanns i deras sortiment nyss iaf! I USA-sortimentet förmodar jag. Iofs en 10K cermet istället för de 100k plast som brukar vara billigast och bäst, men bra för att få känna på den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 07:46
Ursprungligen av /mr:

Jag har en Bourns 51 som jag köpte från Farnell, så den fanns i deras sortiment nyss iaf! I USA-sortimentet förmodar jag. Iofs en 10K cermet istället för de 100k plast som brukar vara billigast och bäst, men bra för att få känna på den.

Jag hittar 53:an hos dem, men inte 51:an. Iofs så är det väl samma? (fast med lödöron istället). Men jag är lite "nervös" inför det där med 0.100" avståndet mellan benen. Känns som de flesta PCBs man beställer är designade för 16mm alpha - och man vill ju inte hålla på och bända och böja. (Såg att Bourns hade en 52:a också - med "normalt" avstånd mellan benen, men den har jag inte hittat (iofs inte letat så jättenoga heller)).

Ang. Kabel så tror jag nog man får hitta någon som bara känns bra (inte för dyr, men inte för dålig heller) Sen, om jag känner mig själv rätt, så tror jag att jag inte kommer vilja sitta och tvinna kablar för att slippa korssnack. Om man märker att det finns någonstans och det är kritiskt får man väl köra det där. Men annars så låter jag nog bli.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-16 17:44
Ursprungligen av jag:

Jag har en Bourns 51 som jag köpte från Farnell

...och jag kan låna ut den för provrattning, glömde jag säga. Tillsammans med en 91:a.

Ursprungligen av zthee:

Jag hittar 53:an hos dem, men inte 51:an.

Hur du lyckas med det är en gåta för mig, för på Farnell SE under Passives > Pots > Rotary > filtrera på märket Bourns, så ser jag 4 st potar i 51-serien. Men det är inga användbara värden och de har höjt priset till 100 spänn, så vi skippar den leverantören.

Ursprungligen av zthee:

Men jag är lite "nervös" inför det där med 0.100" avståndet mellan benen. Känns som de flesta PCBs man beställer är designade för 16mm alpha - och man vill ju inte hålla på och bända och böja.

Såna PCB:er är överlag baserade på dålig frontpaneldesign, skulle jag säga. Varför ha rattarna på rad? Och om man tvunget vill ha korten på djupet så kan man fästa dem lite hursomhelst. Gör nåt bättre!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 17:54
Ursprungligen av /mr:

...och jag kan låna ut den för provrattning, glömde jag säga. Tillsammans med en 91:a.

Vi får se om jag får mina samples, annas så lånar vi (misstänker att det är stockholmare i pluralis) gärna!

Ursprungligen av /mr:

Hur du lyckas med det är en gåta för mig, för på Farnell SE under Passives > Pots > Rotary > filtrera på märket Bourns, så ser jag 4 st potar i 51-serien. Men det är inga användbara värden och de har höjt priset till 100 spänn, så vi skippar den leverantören.

Hepp! Där var de ju. Men som sagt. Det var inte så mycket att ha..

Jag har hittat dem jag vill ha hos mouser. 51AAA-B24-A20L (Iofs borde de kanske vara med 10mm, men jag vet inte om det är kritiskt? Borde väl gå att hitta den andra dimensionen på den här sidan atlanten också?). Om vi är 5 som behöver 100st var:

5 * 500 + 50 (frakt) = 2500
2500 * 6,9 = 17.250
17 250 * 1,3 = 22.425
22.425 / 5 = ~4500:-

Så typ 4500 per person.

Nu har jag tagit i lite. Men det är nog lika bra..

Ursprungligen av /mr:

Såna PCB:er är överlag baserade på dålig frontpaneldesign, skulle jag säga. Varför ha rattarna på rad? Och om man tvunget vill ha korten på djupet så kan man fästa dem lite hursomhelst. Gör nåt bättre!

Hihi Den enda modulen jag är bekymrad över är CGS59. Det blir så sinnesjukt mycket sladdragning om man inte sätter den vid frontpanelen. Och nu när jag upptäckte att jag hade råkat sätta mina hål med exakt 3/4" avstånd så tänkte jag att - då kan man ju lika gärna köra potarna på korten. Men det ser ut som han har extra pads som sitter lite tightare.

Men allt annat kommer det dras sladd till!

Blir ju helt monkey om man ska köra 10 olika standards på frontpanelen. Iofs kanske det kan bli coolt. Kanske till nästa bygge..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-17 01:16
Ursprungligen av zthee:

Jag har hittat dem jag vill ha hos mouser. 51AAA-B24-A20L

Så gott, det är precis den modell jag har haft som favorit (100k lin med 1/4"-axel och lödben), fast med cermetbana istället för ledande plast. (51AAA-B24-B20)
Enda anledningen att jag var sugen på plastbanan vat att den låg på nästan halva priset för bara tre månader sen ($3,75/st redan vid köp av 25 st! Slå er med nåt hårt i huvet och glöm detta genast!), men cermet driver mindre och om de nu har samma pris så är ditt val det bästa.

Idag gjorde jag äntligen ett viktigt test med Bourns 51-poten!

Jag lade 5 volt över den med hjälp av Korg MS-50 Voltage Supply (viktig modul i modularet) och kopplade potens mittpinne via multipeljack till VCO:ns CV-ingångar, så många som möjligt för att få hög känslighet. Sen vred jag på den rattförsedda poten för att känna hurpass hög "precision" den verkade ha. En dålig pot beter sig inte följsamt och är svår att ställa in på godtyckliga värden. En bra pot kan man lättare spela theremin på.

Faktum är att jag först testade med Bourns 91, den som sitter i MOTM, och den var inte så jättekul. Den är rätt lös och "torr" i vridet, vissa gillar detta men här märkte man verkligen att den inte gick helt jämnt när man vred, och det var inte helt lätt att t ex ställa in välstämda toner på detta mitt spontanbyggda rattinstrument.

Jag bytte så till 51:an, som är mycket "oljigare dämpad" i vridet. Jag har tidigare varit lite orolig för att den kanske är FÖR trög, men jag insåg nu när den var inkopplad att den faktiskt är väldigt skön. Klart bättre än 91:an. Mycket jämnare gång, betydligt lättare att kvickt ratta in nästan godtycklig ton. Långa vrid kräver lite mer kraft och tid, men det är en jäkla precision i den när man väl ska fininställa. Kändes jättebra! Om den bara tål det otestbara kravet också - att den inte ska skrapa efter 50 år - så är den en riktig höjdare!

Jag ska rota runt lite efter billigare ställen här i Europa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 07:49
Ursprungligen av /mr:

Så gott, det är precis den modell jag har haft som favorit (100k lin med 1/4"-axel och lödben), fast med cermetbana istället för ledande plast. (51AAA-B24-B20)
Enda anledningen att jag var sugen på plastbanan vat att den låg på nästan halva priset för bara tre månader sen ($3,75/st redan vid köp av 25 st! Slå er med nåt hårt i huvet och glöm detta genast!), men cermet driver mindre och om de nu har samma pris så är ditt val det bästa.

Har de samma pris så är det klart man tar cerment. Men AJ för $3,75! Kunde de inte haft kvar det priset

Ursprungligen av /mr:

Idag gjorde jag äntligen ett viktigt test med Bourns 51-poten!

Jag lade 5 volt över den med hjälp av Korg MS-50 Voltage Supply (viktig modul i modularet) och kopplade potens mittpinne via multipeljack till VCO:ns CV-ingångar, så många som möjligt för att få hög känslighet. Sen vred jag på den rattförsedda poten för att känna hurpass hög "precision" den verkade ha. En dålig pot beter sig inte följsamt och är svår att ställa in på godtyckliga värden. En bra pot kan man lättare spela theremin på.

Faktum är att jag först testade med Bourns 91, den som sitter i MOTM, och den var inte så jättekul. Den är rätt lös och "torr" i vridet, vissa gillar detta men här märkte man verkligen att den inte gick helt jämnt när man vred, och det var inte helt lätt att t ex ställa in välstämda toner på detta mitt spontanbyggda rattinstrument.

Jag bytte så till 51:an, som är mycket "oljigare dämpad" i vridet. Jag har tidigare varit lite orolig för att den kanske är FÖR trög, men jag insåg nu när den var inkopplad att den faktiskt är väldigt skön. Klart bättre än 91:an. Mycket jämnare gång, betydligt lättare att kvickt ratta in nästan godtycklig ton. Långa vrid kräver lite mer kraft och tid, men det är en jäkla precision i den när man väl ska fininställa. Kändes jättebra! Om den bara tål det otestbara kravet också - att den inte ska skrapa efter 50 år - så är den en riktig höjdare!

Jag ska rota runt lite efter billigare ställen här i Europa.

Sjukt bra! Man får tacka för informationen! Jag ska såsa rattar hela dagen på kontoret idag har jag planerat

Sen tycker iaf jag att det är helt OK att diskutera hårdvara till modularen i den här tråden. Det har liksom med frontpanelerna att göra.
Och den andra tråden börjar bli så lång att man inte hänger med i den längre. Egentligen borde vi låsa den och starta en ny modulartråd..

Bevaka tråden