Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-10-28 16:30

Skulle någon kunna söka efter några trevliga hardcore-DJ:s, säg Angerfist, Promo, Day-mar, Neophyte och Headhunterz? Det vore guld värt om de finns där.

Ursprungligen av CKOTG:

Skulle någon kunna söka efter några trevliga hardcore-DJ:s, säg Angerfist, Promo, Day-mar, Neophyte och Headhunterz? Det vore guld värt om de finns där.

Angerfist, en EP Broken Chan samt två låtar från ett samlingsalbum.
Promo, fanns en del men ganska sparsmakat.
Day-mar, inget.
Neophyte, också sparsmakat men en del låtar finns.
Headhunterz, även här sparsmakat.

  • Medlem
  • 2008-10-28 17:37

Tackar! Då blev det hela plötsligt mer intressant. Haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 16:33

Jag är lite fundersam över Spotify efter att ha använt det i ett par dagar. Exempelvis har alla Metallicas låtar oförklarligen försvunnit från utbudet vilket är irriterande. Speciellt som jag igår satte samman en spellista med låtar jag var sugen på att lyssna på.

Varför Spotify??? VARFÖR!?

Det var skumt. Har för mig att tom. senaste skivan fanns med. Hoppas det bara var temporärt, ingen licensstrul : /

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 16:58
Ursprungligen av Robban303:

Det var skumt. Har för mig att tom. senaste skivan fanns med. Hoppas det bara var temporärt, ingen licensstrul : /

Ja det hoppas jag med.

  • Medlem
  • Bromölla
  • 2008-12-01 14:27

Detta ser ju trevlig ut. Får hoppas att de öppnar till fler invites snart, signade mig igår till en invite

--

Lite OT kanske.
Hade varit nice med liknande tjänst fast till tv-serier och bra kvalitet på dem också. Hade lätt kunnat tänka mig att betala kanske 2-300,- för att få musik + serier gratis (och om det är de allra senaste avsnitten). Men idén ligger kanske inte så långt in i framtiden. Den som lever får se

Ska det inte vara samma utbud på gratis-kontot??

Kört de 10 minuter, de verkar fint..

Kanske nämnts, men nu är Spotify tillgängligt för alla...

https://www.spotify.com/en/

Wunderbart program. Fick idag en invite(kan leva med reklamen, åtminstone ett tag) efter att ha varit på väntlistan några veckor tror jag. Supertrevligt program! Väldig snyggt och smidigt och uppmuntrar till att hitta nya band. Jag blev förvånad över dess otroligt varierade utbud. Allt från Cowboy bebop-musik till indiepopband som SKWBN.

Blir till att hårdtesta detta program och tummen upp för att många album finns. Man är laglig samtidigt som man får ett ypperligt tillfälle att testa om musiken faller en i smaken. Jag betalar som sagt inte för min och därmed drabbas jag av reklam från tid till tid, men detta känns inte speciellt störande då, jämfört med radioreklam, den smälter in snyggt.

Bara snabba tankar från mig. Over and Out!

För att skapa så lite irritation som möjligt så tror jag att Spotify försöker att hålla nere både mängden och längden reklam. Det ökar användarupplevelsen.

Personligen har jag haft premium-account sedan det blev möjligt att införskaffa. Nu har jag hunnit utvärdera tjänsten och känner att det är ett otroligt bra initiativ, men jag tror inte att jag ser en motivering att betala 99kr per månad för tjänsten. Därför kommer jag att gå över till den reklamfinansierade biten för en obestämd tid framåt. Ett av skälen är nog att jag gärna vill kunna komma åt musik även utan internet, och Spotify klarar inte av att tillmötesgå denna önskan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-03 12:07

Tycker det verkar som att Spotify är ett ganska bra alternativ för laglig musik. Men det är jag det.

Har använt Spotify ett dygn nu typ och försöker lära mig det. Finns det nån sida ja kan läsa på om programmet och dess funktioner mer än deras egen hemsida? Någon som vet?

Ursprungligen av wildcard:

Har använt Spotify ett dygn nu typ och försöker lära mig det. Finns det nån sida ja kan läsa på om programmet och dess funktioner mer än deras egen hemsida? Någon som vet?

MacTV gjorde tydligen precis ett nytt avsnitt om Spotify. Inte för att det är så mycket att lära sig, men ändå :).

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-12-06 02:34
Ursprungligen av phindus:

MacTV gjorde tydligen precis ett nytt avsnitt om Spotify. Inte för att det är så mycket att lära sig, men ändå :).

Och den hittar du via http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=297775184 eller på Mactv.se Arkiv MacTV #6 Spotify - laglig fildelning av musik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-07 21:22

Någon som vet vad som händer med pengarna man pumpar in i Spotify? Fördelas de ut till de artister man lyssnar på eller är betalas royalties ut på schablonbasis? Man vill ju inte att ett enda öre ska gå till storbolag som försöker driva igenom repressiva lagar, och på internet har man alla möjligheter att mäta exakt vad folk lyssnar på.

Vad jag har läst så delas det ut efter hur mycket alla lyssnar på artisterna, så undvik att lyssna på artister från stora skivbolag då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-07 23:29

Tur att det är så det ligger till! Spotify bekräftar det själva här: Spotify lever på hajpen - IDG.se

  • Oregistrerad
  • 2008-12-08 00:41

Jag har ett par invites kvar. PM om ni vill testa.

Efter att ha testat Spotify et litet tag nu, så kan jag konstatera att det som jag tidigare misstänkte att Spotify inte är något för mig, stämde. Väldigt lite av den musik som jag lyssnar på dagligen finns, och den som väl finns där har jag inte alltid tillgänglig, då jag stundvis befinner mig på platser utan uppkoppling. Och inte heller finns det någon möjlighet att föra över musiken till min iPhone, eller spela upp musiken i Airtunes utan att använda mig av ett tredjepartsalternativ, som till råga på allt kostar pengar!

Nej, iTunes har ännu inte något att frukta i min dator.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-09 15:32

Ok,
Jag måste säga att min första relfektion över spotify inte var speciellt bra. Visst jag har inget emot lagliga alternativ till itunes och jag verkligen älskar musik. Har inga problem med att ladda hem låtar från TB eller från iMS - Har spenderat en bra bit över 10.000 på itunes så jag är inte speciellt orolig att storebror ska besöka mig.

Men att lansera ett program för mac med ett så idiotiskt gränssnitt känns bara såå 80-tal. Inga som helst bra sökmöjligheter, inga som helst smarta sätt att skapa många spelllistor, inga som helst smarta sätt att köra spotify på flera datorer. Alla funktioner som jag älskar i itunes saknar spotify.

Musiken startar dock väldigt snabbt, streamingen verkar stabil, så allt gott där. Har inte hunnit bedöma kvalitén ännu men jag gissar dom streamer i 192k eller liknande. ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-09 15:36

Ja, om man är van att konsumera all musik gratis så är det väl inte världens bästa tjänst.

Ursprungligen av planB:

Ja, om man är van att konsumera all musik gratis så är det väl inte världens bästa tjänst.

Fast även de giriga tror jag skulle uppskatta snabbheten och enkelheten i Spotify. Förutsatt att musiken finns i Spotify så är det ett mycket effektivare sätt att snabbt hitta en artist och lyssna på.

Jag läste t.ex. att SRF bokat danska Volbeat till nästa sommar igen och jag funderade på om Volbeat var något för mig. Att då använda Spotify för att lyssna igenom ett album är otroligt smidigt faktiskt.

Precis som Acke skriver så kan det bli ett bra alternativ till radio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 15:53

Jag använder Spotify som en avancerad radio. Lyssnar igenom skivor och köper de sedan på iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 18:43

spotify borde ha kommit för fem år sedan. about friggin time.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-12-12 12:53

jag köper väldigt sällan ljudupplevelser, men att slippa ladda ner för att lyssna på något ,som Adrian här nämner, man inte är säker på att man gillar, är otroligt skönt, för att man slipper att i förlängningen av sin girighet dras med dilemmat om man ska slänga musiken man inte riktigt gillade, och den man halvgillade...vad gör man med den?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-16 12:02

Underbart program enligt mig, helt klart ett ypperligt lagligt alternativ. Fixat så alla polare har det nu, lägg upp en spellista hemma tryck igång den på förfesten så är musiken klar. Klart vissa småsaker framförallt i hanteringen av spellistor hade kunnat göras smidigare, men inget är perfekt.

Hade skivbolagen släppt spotify för fem år sedan så undrar jag hur nedladdningen hade sett ut idag.

Programmet är fantastiskt - en del fixar såklart men grunden är så bra. Det ända jag hoppas på nu är en liknande variant för iPhone.

Sen kan man undra när Apple inför en liknande tjänst i iTunes - det vore helt klart underbart.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-16 23:13

Vem får pengarna?

Skrev det här i en annan tråd också.....

Det vore intressant att komma i kontakt med en artist som är signad på något hel eller halvstort skivbolag, som finns med på Spotify men som sällan eller aldrig spelas. Sedan kunde vi gå ut med en uppmaning till så många som möjligt att skapa en spellista med artisten och tokspela hans/hennes musik på all tillgänglig tid. I teorin borde det då trilla in en slant på artistens konto efter ett tag. Om inte så är det någon som snor pengarna (och fildelningspiraterna är oskyldiga den gången ).
Vore ett kul experiment.

Bevaka tråden