Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-15 14:58

Tusan. Det var trist...

Man får väl köpa på sig några FD gluggar med adapter, det borde väl funka.

Ursprungligen av Mattias L:

Tusan. Det var trist...

Man får väl köpa på sig några FD gluggar med adapter, det borde väl funka.

Det är väl bättre att köpa allt annat än FD optik
Canon EOS lens Adapters - Manual focus lenses on Canon EOS bodies

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-15 15:07

Oj, jag visste inte riktigt vad jag pratade om, jag menade manuella gluggar...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-15 15:48

På LaForets blog så påstår han att det går att kontrollera bländaren vid filmning, medans det i kommentarerna påpekas att det inte går, men han vidåller det ändå när han svarar på dessa. Han har ju provat kameran i två dygn, och de andra har inte det.. Jag antar att vi alla kommer få reda på det är kameran kommer, men jag tycker att det var en trist överraskning som jag inte räknat med.... Även om jag inte skall köpa kameran främst för dess förmåga att filma...

Det är också en definitionsfråga om vad man menar med "kontrollera".

I alla tider har ju fotografer kunnat "kontrollera" t ex slutartiden och förlänga den vid fotografering av vatten (som populärt exempel) genom att sätta mörka neutrala filter framför objektivet.

Vi kommer att kunna "kontrollera" bländaren på mk2 på samma sätt. På med mörka ND-filter så öppnar kameran själv upp bländaren. Men det känns ju lite si och så att man inte riktigt vet vad som är inställt och att allt måste kollas via Live View.

Gäller bara att Canon implementerat automatiken intelligent så att om nu slutartiden är låst mellan 1/30 och 1/125 att det är bländaren som i första hand öppnas innan ISO ökas osv. Men det tror jag nog.

Men visst är det värt att understryka att det har varit tidiga exemplar av kameran som varit ute på test. Jag tror inte att saker och ting kommer att förändras innan release, men om Canon får tillräckligt mycket feedback är det inte omöjligt att det kommer nån liten överraskning via firmware på sikt. Svårt att säga.

Sen är det ju ett faktum att det här inte skiljer sig så mycket från hur de flesta konsumentvideokameror fungerar idag. Där kan man heller inte kontrollera så mycket av vad kameran har för sig. Det är väl bara det att med 5D mk2 väntade man sig mer manuell kontroll.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sen är det ju ett faktum att det här inte skiljer sig så mycket från hur de flesta konsumentvideokameror fungerar idag. Där kan man heller inte kontrollera så mycket av vad kameran har för sig. Det är väl bara det att med 5D mk2 väntade man sig mer manuell kontroll.

På min Canon HV20 kan jag välja (om jag minns rätt) bl. 1,8-8 och tid 1/2000-1/6, så jag kan kontrollera mer än väl vad jag vill åstadkomma.

Ursprungligen av Snoopy:

På min Canon HV20 kan jag välja (om jag minns rätt) bl. 1,8-8 och tid 1/2000-1/6, så jag kan kontrollera mer än väl vad jag vill åstadkomma.

Ok, det är ju schysst i sa fall. Jag har förvisso hört mycket positivt om den kameran, sa det är nog bättre än genomsnittet, för att inte säga i absoluta toppen. Det är manga som använder 35mm till den bl a tror jag.

Tillbaka till traden da.....

Ajajaj... tror jag blivit biten av 5d loppan trots allt. Ju mer jag förstar begränsningarna med filmandet (som jag är mycket intresserad av med den här kameran), samt hittar lösningar pa hur jag kan kringga dem... känner jag hur min trofasta 20D glider mig alltmer ur händerna.

Sa otroligt trevligt!!!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ok, det är ju schysst i sa fall. Jag har förvisso hört mycket positivt om den kameran, sa det är nog bättre än genomsnittet, för att inte säga i absoluta toppen. Det är manga som använder 35mm till den bl a tror jag.

35mm?? Det går inte att byta optik så hur menar du?

Skall bli kul att se hur 5D II mottas när det gäller video, bättre än D90 lär det säkert bli oavsett jag förstår fortfarande inte hajpen runt video i DSLR. Finns massor med bra och billiga videokameror om man nu är så sugen på att filma.
"If you want a DSLR, go right ahead and buy the Nikon D90. If you want a video camera, buy a dedicated video camera."
5 Cameras That Don’t Live Up to Their Hype Photography Bay

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-19 10:30
Ursprungligen av Snoopy:

35mm?? Det går inte att byta optik så hur menar du?

Skall bli kul att se hur 5D II mottas när det gäller video, bättre än D90 lär det säkert bli oavsett jag förstår fortfarande inte hajpen runt video i DSLR. Finns massor med bra och billiga videokameror om man nu är så sugen på att filma.
"If you want a DSLR, go right ahead and buy the Nikon D90. If you want a video camera, buy a dedicated video camera."
5 Cameras That Don’t Live Up to Their Hype Photography Bay

Jag tror att han menar att det är många som använder den kameran med adapter för optik som för anpassad för 35mm. Dvs gamla manuella nikon och canon objektiv.

Jag tror att skakighet kommer bli ett problem på 5D liksom det är på D90. Funkar nog bäst med stativ....

Ursprungligen av Snoopy:

35mm?? Det går inte att byta optik så hur menar du?

Jo, som Mattias trodde så menade jag att många använder den med 35mm DOF-adapter.

Det är ju det enda sättet idag för vanliga dödliga att nå samma kontroll över skärpedjupet i sitt videofilmande, som man annars är van vid när man fotograferar.

Det finns lite olika lösningar på DOF-adapter. Allt från DIY-projekt som bara kostar nån hundring till färdiga produkter som håller hög kvalitet.

Jag betalade $500 AUD i deposition i fredags och den ska komma "i December". Butiken jag köpte ifrån får in 52st och min är nummer 43 av dom. Får väl se om/när den landar!

Betalade $3999 för kameran vilket blir 20.400kr inkl 10% moms som jag får tilbaka så prislappen slutar på ca 18.400kr. Det är väl ok?

Ganska lika pris som i Sverige ex. moms.
Bottennappet verkar vara UK.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 11:50

Kameran är veriferad att börja levereras nästa vecka, iallafall i kanada enligt canonrumors.com.

Själv har jag förbeställt den på webhallen. Ligger först i kön i Göteborg.
Måste ha den för fotouppdrag i december då min 30D verkligen börjat jävlas med mig.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-19 12:06
Ursprungligen av cJohan:

Kameran är veriferad att börja levereras nästa vecka, iallafall i kanada enligt canonrumors.com.

Själv har jag förbeställt den på webhallen. Ligger först i kön i Göteborg.
Måste ha den för fotouppdrag i december då min 30D verkligen börjat jävlas med mig.

Enligt (OBS bara halvoficciella uppgifter, jag vill inte pissa på dina förhoppningar) vad Canon sa på mässan så kommer yrkesbutikerna/yrkesfotograferna att prioriteras i första sändningen, Listor har tagits in från YFO, Procenter, Mattsons, Scandinavian och eventuellt några till och dessa namn kollas av vilka som dels är dubbelbokade och dels vilka som är CPS medlemmar. Dessa prioriteras. en siffra som nämndes var 300 st i första sändningen. Jag tvivlar tyvärr att Webhallen kommer få av första sändningen.

Men allt kan ju hända, de på MediaMarkt är 100% övertygade om att de kommer få kameran först.

Nästa sändning blir efter nyår och de som ställer sig i kö nu får kameran lagom till påsk.

OBS! Detta är vad den yrkesfoto ansvarige sa till mig på mässan. Kameran kan lika gärna levereras på Måndag till alla som beställt. Den som lever får se!

Ursprungligen av Mattias L:

Enligt (OBS bara halvoficciella uppgifter, jag vill inte pissa på dina förhoppningar) vad Canon sa på mässan så kommer yrkesbutikerna/yrkesfotograferna att prioriteras i första sändningen, Listor har tagits in från YFO, Procenter, Mattsons, Scandinavian och eventuellt några till och dessa namn kollas av vilka som dels är dubbelbokade och dels vilka som är CPS medlemmar. Dessa prioriteras. en siffra som nämndes var 300 st i första sändningen. Jag tvivlar tyvärr att Webhallen kommer få av första sändningen.

Men allt kan ju hända, de på MediaMarkt är 100% övertygade om att de kommer få kameran först.

Nästa sändning blir efter nyår och de som ställer sig i kö nu får kameran lagom till påsk.

OBS! Detta är vad den yrkesfoto ansvarige sa till mig på mässan. Kameran kan lika gärna levereras på Måndag till alla som beställt. Den som lever får se!

Nej ingen speciell kö.
Se till att ställa dig i kö där du brukar inhandla så du kommer högt upp i
kön

Hälsningar / Best Regards

Per Karlsson
Yrkesfoto
Canon Svenska AB

Själv sätter jag mina 25öre på MediaMarkt om de får sina från Tyskland.
Sen faller det lite på sin egen orimlighet att det skulle sitta folk hos Canon och samla in listor och stämma av mot CPS. Ok. om det är super VIP kunder så kan ju butiken göra sina egna prioriteringar. Har bett om offert från flera yrkesbutiker men inte någon av dessa frågade om jag var CPS.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-19 17:50

Det var Per jag pratade med på Mässan. Och det var det han sa om listorna, varför skulle det vara så orimligt? Ingen av butikerna har frågat mig heller om jag är CPS, men han räknar väl med att de yrkesverksamma handlar på Yfo och liknande ställen och inte på Webbhallen eller MediaMarkt..

Om du var i hans ställe skulle du lova skriftligt i ett mail att någon affär låg bättre till än en annan?

Utgår ifrån egen erfarenhet, ju större företag = sämre ordning och reda. Och min erfarenhet av Canon styrker min tes, de hade ju inte ens priser på batteripack och mattskiva när jag bad om offert i okt. Sen rent praktiskt, butiker skriver upp namn skickar till Canon, Canon sitter och stämmer av mot CPS gud förbjude om det finns fem Bengt Andersson och sju Anders Karlsson hur vet man vem som är vem? Sen skall någon på Canon sitta och räkna och fördela och butikerna följa det Canon kommit fram till, resultat mycket arbete, tid och felkällor. Och förresten varför skulle CPS medlemmar bara handla i yrkesbutiker?

Sen håller jag nog med dig att får man inte kameran i första omgången så lär det nog dröja en bit på nästa år innan nästa leverans.

Om jag vore Per så skulle jag aldrig lova muntligt att CPSmedlemmar låg bättre till.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-19 20:38

Nä, du har ju helt klart en poäng... Canon kanske driver en riktigt desinformationskampanj för att mörka att kameran är försenad... De lyckas bra!

Kom just på att på att de flesta yrkesfotografer köper kameran på firman, så om det blir förseningar så beror det enbart på att Canon Sverige inte lyckats hitta några CPS

Har fått info från butiken där jag lagt min beställning.

"De kommer prioritera FÖRETAGSKUNDER i första hand och kommer leverera ut
procentuellt i början mot våra beställningar."

Så CPS-medlemmar kan känna sig ganska blåsta, det är företagskunder som räknas i första svängen.

Är inte CPS-medlemmar företagskunder?

Svar, nej!

"CPS is designed for professional users and as such there are some entry qualifications.
The current stipulation is that members should own at least two professional Canon AF bodies and three Canon L-series lenses."

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-20 13:19

Snoopy hur tänker du nu? Jag är CPS medlem och företagskund, varför skulle man inte kunna vara det?

Samma här

Men pojkar tänk lite själva

Att vara CPS innebär ju inte per definition att man är yrkesfotograf och att vara yrkesfotograf innebär inte heller per definition att man kvalar in som CPS. Sen kan man naturligtvis vara både CPS och yrkesfotograf.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-20 15:19

Jo det var väl det vi också tänkte, men det var ditt kategoriska "Nej" i nått inlägg ovan som ställde till det. Men vi kan väl vara överens om att alla företagskunder inte är CPS medlemmar och att alla Yreksfotografer inte är CPS medlemmar.

Men jag tror dock att det är lite svårt att vara CPS medlem och inte ha fotografin som yrke då man måste intyga att man är yreksverksam när man ansöker. Men det kanske har ändrats sedan jag ansökte.

Vilket då borde ge att de som är CPS medlemmar också är företagskunder hos de fotobutiker de handlar.

Det känns som vi delar hårstrån fast vi alla säger ungefär samma sak. Oj vad OT det blev i den här tråden....

Ursprungligen av Mattias L:

Jo det var väl det vi också tänkte, men det var ditt kategoriska "Nej" i nått inlägg ovan som ställde till det. Men vi kan väl vara överens om att alla företagskunder inte är CPS medlemmar och att alla Yreksfotografer inte är CPS medlemmar.

Men jag tror dock att det är lite svårt att vara CPS medlem och inte ha fotografin som yrke då man måste intyga att man är yreksverksam när man ansöker. Men det kanske har ändrats sedan jag ansökte.

Vilket då borde ge att de som är CPS medlemmar också är företagskunder hos de fotobutiker de handlar.

Det känns som vi delar hårstrån fast vi alla säger ungefär samma sak. Oj vad OT det blev i den här tråden....

Att först i kön blir företag kanske inte är så konstigt för som jag skrev tidigare så skulle det bli väldigt många felkällor om man gick på CPS. Det är nog många som beställt på firman och då kan ju inte Canon ha en susning om CPS eller inte.
Villkoret för CPS är tre L-optik och två AF hus.

Då återstår bara att se vem som blir utan!

Gud vad ni kastar sand.. Vägen till att få sin kamera snabbt är som alltid att ha god kontakt och smöra för han som är listansvarig..

På så sätt fick jag min MarkIII:a en vecka efter dom kom utan att stå på någon lista..

Ursprungligen av jurassic579:

Gud vad ni kastar sand.. Vägen till att få sin kamera snabbt är som alltid att ha god kontakt och smöra för han som är listansvarig..

På så sätt fick jag min MarkIII:a en vecka efter dom kom utan att stå på någon lista..

Du fick den nog bara för att de visste den hade problem och ville ge dig lite skit för att du smörat så förbaskat!

Bevaka tråden