Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Fast oavsett vad du nu än tycker om fildelning är detta idag en illegal handling.

Ja, absolut. Och jag kan respektera åsikten att man borde låta bli det tills det är lagligt. Det gör det absolut inte fel att jobba för att det ska bli lagligt.
Det finns även situationer då det kan vara ok att bryta mot en gällande lag. Valsen kring den diskussionen brukar gå ungefär att nån säger att det är alltid fel, nån svarar med ett exempel alla kan vara ense om då det inte är fel och nån då svarar med att det exemplet är i en helt annan division och räknas inte.
I det här fallet tycker jag att jag kan bryta mot en lag som lägger sig i vad jag gör hemma utan att blanda in nån annan och utan att skada nån, utan tillräckliga skäl för det.

så varför är det ok med tre personer som antagligen inte kommer köpa skivan, men inte ok med 100000 som kanske inte kommer köpa skivan.Du får ju också tänka på att det rör sig inte om en person med tre kompisar, utan alla som köpt skivan kanske hade i snitt tre polare som ville spela av den. Vi kommer nog ganska snabbt upp i 100000 kopior. Av de 100000 som tankar skivan på piratebay finns det antagligen en ganska stor andel som har en kompis som äger skivan som de skulle kunna spela av ifrån, men det är enklare att dra ner den från Internet.
Det är alltså nån mystisk gradskillnad som gör att det ena stunden är ok och andra stunden inte är ok. Det skulle vara spännande att lista ut exakt var den gränsen går och hur man motiverar att den ska ligga just där och inte lite högre eller lite lägre.

edit: duuuurrr, mystisk, inte ystisk

Senast redigerat 2008-12-11 17:24
Ursprungligen av Laseranders:

så varför är det ok med tre personer som antagligen inte kommer köpa skivan, men inte ok med 100000 som kanske inte kommer köpa skivan.Du får ju också tänka på att det rör sig inte om en person med tre kompisar, utan alla som köpt skivan kanske hade i snitt tre polare som ville spela av den. Vi kommer nog ganska snabbt upp i 100000 kopior. Av de 100000 som tankar skivan på piratebay finns det antagligen en ganska stor andel som har en kompis som äger skivan som de skulle kunna spela av ifrån, men det är enklare att dra ner den från Internet.
Det är alltså nån ystisk gradskillnad som gör att det ena stunden är ok och andra stunden inte är ok. Det skulle vara spännande att lista ut exakt var den gränsen går och hur man motiverar att den ska ligga just där och inte lite högre eller lite lägre.

"ystisk gradskillnad"

Jag är riktigt imponerad av din matematik!!!

Vad är skillnaden mellan 1/100000 och 1/3 ???

För att komma upp i 100000 kopior med en ratio av 1:3 innebär
det 33000 SÅLDA exemplar jämfört med ration 1:100000 med
ETT ex sålt.

"ystisk gradskillnad" DOH !!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

"ystisk gradskillnad"

Jag är riktigt imponerad av din matematik!!!

Vad är skillnaden mellan 1/100000 och 1/3 ???

För att komma upp i 100000 kopior med en ratio av 1:3 innebär
det 33000 SÅLDA exemplar jämfört med ration 1:100000 med
ETT ex sålt.

"ystisk gradskillnad" DOH !!!

Det är fortfarande en mystisk gradskillnad…
Om det nu är så självklart kanske du kan tala om var exakt gränsen går.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-11 17:18

SkrotNisse: så den enda moraliska skillnaden mellan "blandband" & fildelning är antalet kopior? Är vi överens om detta?

Senast redigerat 2008-12-11 17:34

haha, som om industrin är det enda sättet för kultur att existera.
Jag skiter i industrin, men jag bryr mig mycket om kulturen. För dig verkar det vara tvärtom.

Jag har ett litet minus som fildelare skiter i. Att jag som arbetar med programvara inte får betalt för de tusentals timmar jag lägger ner, bara för att de ska slippa betala för det de konsumerar.

Eller som Laseranders skrev tidigare i tråden, -Inte mitt problem, du får väl sälja tshirts istället...

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har ett litet minus som fildelare skiter i. Att jag som arbetar med programvara inte får betalt för de tusentals timmar jag lägger ner, bara för att de ska slippa betala för det de konsumerar.

Eller som Laseranders skrev tidigare i tråden, -Inte mitt problem, du får väl sälja tshirts istället...

Eller sluta och gå på A-kassa - vilket gör att Laseranders ändå får betala någonstans.

Väldigt många T-shirts försäljare det kommer vara i den världen Laseranders önskar sig.

Ursprungligen av draags:

Eller sluta och gå på A-kassa - vilket gör att Laseranders ändå får betala någonstans.

Väldigt många T-shirts försäljare det kommer vara i den världen Laseranders önskar sig.

Kul att alla hakar upp sig stenhårt på ett skämt när de riktiga argumenten tryter.

Varför skulle vi inte ha kultur i Sverige CUBEIS? Jag tycker du har väldigt fel då väldigt många duktiga musiker kommer från Sverige, då menar jag INTE komersiell skit som svensk tv pumpar ur sig. Vi har många duktiga musikproducenter, många duktiga musiker. Att vi har en blandkultur spelar väl inte så stor roll? Jag tycker inte att det är mindre kultur för det. Kultur är dock ett väldigt abstrakt begrepp och kan vara svårt att täcka hela sanningen, men jag tycker att vi har en framgångsrik kultur och ett rikt kulturliv i Sverige.

Man kan inte skita i industrin bara för att man känner för det, du kan inte skita i att betala med pengar eller arbeta för lön för att du tycker att det är ett dåligt system. Visst kan vi ifrågasätta, men jag tycker den bästa lösningen är att arbeta fram någonting tillsammans.

(angående jämförelsen med patent så är det tillåtet att tillverka en pryl som nån annan har patent på för privat bruk utan att ge uppfinnaren ersättning. Sug på den!)

Ursprungligen av Laseranders:

(angående jämförelsen med patent så är det tillåtet att tillverka en pryl som nån annan har patent på för privat bruk utan att ge uppfinnaren ersättning. Sug på den!)

Precis som att göra en cover av en låt, det får man göra och man får lägga up den också! Sug på den!

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Precis som att göra en cover av en låt, det får man göra och man får lägga up den också! Sug på den!

Nej, precis som att göra en exakt kopia. Ett patent gäller ju faktiskt inte produkten i sig utan den grundläggande mekanismen. Den får jag kopiera utan vidare för privat bruk.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, precis som att göra en exakt kopia. Ett patent gäller ju faktiskt inte produkten i sig utan den grundläggande mekanismen. Den får jag kopiera utan vidare för privat bruk.

otroligt vad du får till det, jag är imponerad.

Nåväl, han kläcker ur sig en massa, utan källhänvisning, och när någon argumenterar så blir svaret "Det var bara ett skämt"...

Ursprungligen av akerstrom:

Nåväl, han kläcker ur sig en massa, utan källhänvisning, och när någon argumenterar så blir svaret "Det var bara ett skämt"...

Haha! Shit! Tycker du själv att du framstår som seriös när du säger såna där saker?
När har jag lagt fram nåt utan källhänvisning och hävdat att det var ett skämt när nån kommenterat? Eller menar du att jag borde ha presenterat en källa till att du kan sälja T-shirtar?

När man säger att en programmerare kan försörja sig på att sälja T-shirtar och lägger till "haha" efteråt är det väl ganska uppenbart att det är ett skämt eller? Syftet med skämtet var enbart för att vis att det inte är mitt problem om dina affärer går dåligt. Då får du hitta nån annan försörjning eller försöka komma på nåt annat sätt att tjäna pengar på det du gör. Allt framgår i sammanhanget, men man måste vara bra dum om man tror att jag på allvar tycker att lösningen för programmerare som det går dpligt för är att sälja T-shirtar.
Det tror jag iofs inte att nån tror. Jag tror snarare att det är en vanlig metod för att slippa den här debatten att vrida vad jag än säger till nån sorts bisarr smet för att slippa bry sig om sakfrågorna.

Senast redigerat 2008-12-11 23:25

Det finns givetvis massor med positiva saker med fildelning. Det är ju trots allt spridning av kultur, piratkopieringen är ett upphovsrättsbrott i sig men det förtar inte alla positiva effekter.

1. Man kan följa tv-serier som man inte ens vet om de öht köps in till Sverige, eller om de nånsin släpps på dvd. Och man kan se dem som det är tänkt, dvs uppleva t ex politiska topics i rätt tid, när de kommenterar dagsaktuella händelser i USA.
2. Man kan se tv-serier i 720p och DD5.1 som svenska kanaler i 9 fall av 10 bara visar i SD och stereo.
3. Flera av de största privata trackerna, som What.cd osv, ofta med ca 50 000 medlemmar, ser det som sin största uppgift att ge musik ett längre liv än små upplagor av återutgivningar och samlingsboxar. När skivorna sålt slut eller tagits ur lager efter några år lever de kvar på nätet. Inte minst detta är många äldre artister glada över, eftersom det senare hjälpt dem till nya karriärchanser, turnéer osv. En storfilm som "Serenity" har fildelningen av föregångar-tv-serien "Firefly" att tacka för sin existens och sina vinstpengar. Även dvd-boxen "Firefly" släpptes pga av hypen på torrentsajter efter att serien lagts ner. Den gick först med förlust, men vände till jättevinst ENBART tack vare fildelningshypen. Och den är bara en i mängden av exempel på hur den största hypen, bland de trognaste fansen, inte skapas gnm PR utan gnm P2P idag.
4. När jag själv använt torrents har det varit för att jag inte kunnat rippa cd-skivor till itunes pga drm. Många Sony-titlar... Jag har allt Dylan gjort på cd, men bara 5-6 av dem gick att rippa. Så jag laddade ner kanske 40 cd illegalt. Skivor jag redan hade, alltså, men inte kunde rippa.
5. Folk på mindre orter kan följa filmutbudet utan att behöva åka till en större stad under en viss, säg treveckorsperiod för att kunna se en enda film.
6. Man kan se filmer i 1080p som svenska bolag väljer att inte släppa på bluray och vars USA-utgåvor inte går att spela på en svensk blurayspelare.
7. En musiker som fildelar (vissa sajter som nämnda what.cd eller demonoid har tiotusentals musiker bland medlemmarna) får ett långt större influensspektrum än om han/hon tvingades betala 150-200 kr per skiva. Det blir ett helt annat kreativt flöde av idéer i en fildelningskultur. Och hela tiden i forumen uppmanar fildelare varandra att köpa skivorna man verkligen tycker om, eller att donera pengar direkt till banden.
8. Detsamma gäller förstås för skapare av film, tv osv, ett friare, billigare utbud av världens nya produktioner skapar ett oändligt mkt större utbyte av idéer än om man bara kunde titta på det man betalade för och därför tvingades gallra mycket hårdare.
9. Hela detta friare och ymnigare flöde skapar ett mkt mer spännande kulturklimat även för konsumenter, som köper fler filmer och skivor än de hade gjort om de inte fildelat. (Detta är alltså vad många vetenskapliga studier visat, från KTH till Harvard och det kanadensiska näringslivsinstitutet.)
10. En mängd nya "subkulturer", t ex videokonst på dansmusikklubbar, får sin största spridning via fildelning, vilket sedan har stora effekter på kulturlivet, fler går på klubbarna, musikhyper föds etc. Grime eller dubstep i England hade inte existerat utan fildelning, säger ju t o m de största stjärnorna i genren själva.

OK. Detta var alltså helt spontant skrivet, jag slutade när jag nått 10 punkter men jag skulle lätt kunna hitta 10, 20 och 100 punkter till om jag bara fortsatte.

Ursprungligen av Stinky:

Det finns givetvis massor med positiva saker med fildelning. Det är ju trots allt spridning av kultur, piratkopieringen är ett upphovsrättsbrott i sig men det förtar inte alla positiva effekter.

1. Man kan följa tv-serier som man inte ens vet om de öht köps in till Sverige, eller om de nånsin släpps på dvd. Och man kan se dem som det är tänkt, dvs uppleva t ex politiska topics i rätt tid, när de kommenterar dagsaktuella händelser i USA.
2. Man kan se tv-serier i 720p och DD5.1 som svenska kanaler i 9 fall av 10 bara visar i SD och stereo.
3. Flera av de största privata trackerna, som What.cd osv, ofta med ca 50 000 medlemmar, ser det som sin största uppgift att ge musik ett längre liv än små upplagor av återutgivningar och samlingsboxar. När skivorna sålt slut eller tagits ur lager efter några år lever de kvar på nätet. Inte minst detta är många äldre artister glada över, eftersom det senare hjälpt dem till nya karriärchanser, turnéer osv. En storfilm som "Serenity" har fildelningen av föregångar-tv-serien "Firefly" att tacka för sin existens och sina vinstpengar. Även dvd-boxen "Firefly" släpptes pga av hypen på torrentsajter efter att serien lagts ner. Den gick först med förlust, men vände till jättevinst ENBART tack vare fildelningshypen. Och den är bara en i mängden av exempel på hur den största hypen, bland de trognaste fansen, inte skapas gnm PR utan gnm P2P idag.
4. När jag själv använt torrents har det varit för att jag inte kunnat rippa cd-skivor till itunes pga drm. Många Sony-titlar... Jag har allt Dylan gjort på cd, men bara 5-6 av dem gick att rippa. Så jag laddade ner kanske 40 cd illegalt. Skivor jag redan hade, alltså, men inte kunde rippa.
5. Folk på mindre orter kan följa filmutbudet utan att behöva åka till en större stad under en viss, säg treveckorsperiod för att kunna se en enda film.
6. Man kan se filmer i 1080p som svenska bolag väljer att inte släppa på bluray och vars USA-utgåvor inte går att spela på en svensk blurayspelare.
7. En musiker som fildelar (vissa sajter som nämnda what.cd eller demonoid har tiotusentals musiker bland medlemmarna) får ett långt större influensspektrum än om han/hon tvingades betala 150-200 kr per skiva. Det blir ett helt annat kreativt flöde av idéer i en fildelningskultur. Och hela tiden i forumen uppmanar fildelare varandra att köpa skivorna man verkligen tycker om, eller att donera pengar direkt till banden.
8. Detsamma gäller förstås för skapare av film, tv osv, ett friare, billigare utbud av världens nya produktioner skapar ett oändligt mkt större utbyte av idéer än om man bara kunde titta på det man betalade för och därför tvingades gallra mycket hårdare.
9. Hela detta friare och ymnigare flöde skapar ett mkt mer spännande kulturklimat även för konsumenter, som köper fler filmer och skivor än de hade gjort om de inte fildelat. (Detta är alltså vad många vetenskapliga studier visat, från KTH till Harvard och det kanadensiska näringslivsinstitutet.)
10. En mängd nya "subkulturer", t ex videokonst på dansmusikklubbar, får sin största spridning via fildelning, vilket sedan har stora effekter på kulturlivet, fler går på klubbarna, musikhyper föds etc. Grime eller dubstep i England hade inte existerat utan fildelning, säger ju t o m de största stjärnorna i genren själva.

OK. Detta var alltså helt spontant skrivet, jag slutade när jag nått 10 punkter men jag skulle lätt kunna hitta 10, 20 och 100 punkter till om jag bara fortsatte.

bra inlägg!

Jag fildelar gärna och har, bara de senaste två veckorna, köpt 6 CD-skivor och två DVDs.

Laseranders, du måste väl ändå förstå att man tröttnar på ditt jidder? Du anser att du har rätt i det du gör, och har du inte rätt utan helt klart har fel så anser du ju att du har rätt till det också.

Det finns således inte någon möjlighet att föra en seriös diskussion med dig eftersom du, vare sig du har rätt eller fel, alltid har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 08:02

Och här kommer första "bevis" på att iPred kommer skapa privata detektivbyråer med enda syfte är att sätta dit personer som fildelar copyrightat material.

Antipiratbyrån: "Det är synd om svenska artister" - IDG.se

Senast redigerat 2008-12-12 08:33
Ursprungligen av Trineo:

Och här kommer första "bevis" på att iPred kommer skapa privata detektivbyråer med enda syfte är att sätta dit personer som fildelar.

Antipiratbyrån: "Det är synd om svenska artister" - IDG.se

Är det inte viktigt att hålla isär fildelning och piratkopiering?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-12 08:10

Det finns redan privata detetktivbyråer som kan snoka på dig angående sådant som inte är brott (otrohet t.ex.) What's the big deal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 08:34

PlanB: Jo, men den stora skillnaden är att nu med iPred så får andra personer än myndigheter begära ut personuppgifter... det är där som iPred kommer utnyttjas av dessa privatdeckare på fel sätt misstänker jag. Det blir liksom ett kryphål för dem att kunna få ut informationen med en paintshoppad skärmdump.

akerstrom: Visste inte att det var så pass känsligt, men har lagt till att jag menade copyrightat material.

Ursprungligen av Trineo:

akerstrom: Visste inte att det var så pass känsligt, men har lagt till att jag menade copyrightat material.

Känsligt var det inte, men det är en väldigt stor skillnad på fildelning och piratkopiering, särskilt när man pratar ipred.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-12 08:57

Trineo:

Och? I Sverige sätter man en ära i att personuppgifter är lätta att komma åt och exploatera. Vill man vara anonym gör man bäst i att ge fan i nätet övht. Hotet mot min personliga integritet är inte myndigheter eller ens privatspanare utan enskilda dårar som lätt kan utöva trakasserier genom att utnyttja offentlig information.

Ursprungligen av planB:

Trineo:
I Sverige sätter man en ära i att personuppgifter är lätta att komma åt och exploatera.

Vem sätter en ära i att exploatera personuppgifter? Inte "Sverige" i alla fall. Rätt mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-12 11:19
Ursprungligen av akerstrom:

Vem sätter en ära i att exploatera personuppgifter? Inte "Sverige" i alla fall. Rätt mig om jag har fel.

Man kan lätt förstöra en enskild människas liv genom den information man kan få genom ett personnummer.

Varför är det så integritetskränkande om någon kolla upp vem det är bakom ett visst IP-nummer? Skrota offentlighetsprincipen istället. Ingen har med att göra hur mycket pengar jag tjänar eller inte tjänar annat än Skatteverket.

Ursprungligen av planB:

Man kan lätt förstöra en enskild människas liv genom den information man kan få genom ett personnummer.

Varför är det så integritetskränkande om någon kolla upp vem det är bakom ett visst IP-nummer? Skrota offentlighetsprincipen istället. Ingen har med att göra hur mycket pengar jag tjänar eller inte tjänar annat än Skatteverket.

Om man vet en persons ip-adress så kan du också kartlägga den personens surfvanor. Du kan Se att personen ofta är på ett forum för Appleanvändare. Det är inte säkert att man vill att sånt ska komma ut. Man ska själv få välja när man går ut ur garderoben . Precis som Carl bildt gjort. / midmus

Ursprungligen av planB:

Man kan lätt förstöra en enskild människas liv genom den information man kan få genom ett personnummer.

Varför är det så integritetskränkande om någon kolla upp vem det är bakom ett visst IP-nummer? Skrota offentlighetsprincipen istället. Ingen har med att göra hur mycket pengar jag tjänar eller inte tjänar annat än Skatteverket.

Offentlighetsprincipen innebär avsevärt mer än det du tar upp, läs så vill du säkert inte att den ska avskaffas.

Den kan även skydda dig, citat "skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-12 12:25

Nu är det dessutom så att inte vem som helst får kolla upp vem som ligger bakom ett visst IP bara så där för skojs skull.

ipred-diskussionen är rätt tramsig. Sila mygg och svälja kameler.

Bevaka tråden