Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Detsamma kan sägas om att man inte får betalt för sitt arbete för att ingen vill köpa ens produkt.

Eftersom skälet till det ofta beror på piratkopiering så är du tillbaks på ruta ett...

När ska du fatta att så länge det går att "få" något gratis så är det mycket svårare att sälja samma produkt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Eftersom skälet till det ofta beror på piratkopiering så är du tillbaks på ruta ett...

När ska du fatta att så länge det går att "få" något gratis så är det mycket svårare att sälja samma produkt.

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver alls.
Nähä, så det är svårare att sälja nåt som finns gratis!? Adurrrrh!
Vad är problemet menar du?

Ursprungligen av Laseranders:

Du verkar ju inte läsa vad jag skriver alls.
Nähä, så det är svårare att sälja nåt som finns gratis!? Adurrrrh!
Vad är problemet menar du?

Med "få" gratis så menade jag givetvis illegalt/piratkopierat vilket du nog förstod..

Ursprungligen av Simon Templar:

Med "få" gratis så menade jag givetvis illegalt/piratkopierat vilket du nog förstod..

ja, men det är ju det det måste bli ändring på.
(för att undvikas missförstånd menar jag att det måste sluta vara olagligt och inte att piratkopieringen måste få ett slut, vilket du nog förstod men kanske hade tänkt låtsas att du inte förstod av nån anledning)

Ursprungligen av Laseranders:

ja, men det är ju det det måste bli ändring på.
(för att undvikas missförstånd menar jag att det måste sluta vara olagligt och inte att piratkopieringen måste få ett slut

Dream on,piratkopiering kommer alltid vara olagligt eftersom den parasiterar på den lagliga marknaden även om du inte verkar förstå det.

Ursprungligen av Laseranders:

Detsamma kan sägas om att man inte får betalt för sitt arbete för att ingen vill köpa ens produkt. Oftast ignoreras detta, men inte när de gäller folk som säljer reproduktioner med totalt godtyckliga låtsaspriser som vem som helst kan göra själv.
.

Godtyckliga låtsaspriser? Kanske dags för dig att ta en företagsekonomikurs och lära dig vad en budget är..

Ursprungligen av Simon Templar:

Godtyckliga låtsaspriser? Kanske dags för dig att ta en företagsekonomikurs och lära dig vad en budget är..

Det har jag gjort. Man får lära sig om intressanta saker som att ha en hållbar affärsidé och sånt. Jag rekommenderar det varmt.

Ursprungligen av Laseranders:

Det har jag gjort.

Det har jag svårt att tro..

Ursprungligen av Laseranders:

Man får lära sig om intressanta saker som att ha en hållbar affärsidé och sånt.

Men om den hållbara affärsidéen torpederas av illegal konkurrens från Piratkopieringsföretag som t.ex. Piratebay ska man då bara låta sitt företag dö, trots att man producerar attraktiva produkter som folk bevisligen vill ha. Men ration betalande kunder är otroligt mycket lägre nu än innan piratkopieringen exploderade. Säg 1000 betalar och 100.000 laddar ned utan att betala,,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-18 08:37

MatsOlov, Vad är rätt och fel ?
Varfär kan man inte jämföra fysiska prylar med digitalt mtrl. Se exempelvis på mjukvaran in din Volvo... det är den som differentierar priset.... Hårdvaran är densamma, men skillanden är lite annorlunda regleralgoritmer... Precis samma sak gäller fildelning. Det är fel att tro att man kan nyttja någon annas arbete utan att betala för det... Eller ?

Kan du tänka dig att jobba gratis ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-18 08:40
Ursprungligen av Odd Bob:

MatsOlov, Vad är rätt och fel ?

1. Fel enligt tingsrättens dom.

2. Fel enligt svensk lag.

3. Lagligt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-18 15:45
Ursprungligen av Odd Bob:

Kan du tänka dig att jobba gratis ?

Vem är det som jobbat gratis?

Kan man dra analogin att en fysisk affär som säljer knivar, borde enligt samma system som nu tillämpats på piratebay, kunna stämmas på vartenda korvöre för att ngn;

Gått in och köpt en kniv, gått hem och kört den i skallbasen på den surmagade grannen?

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man dra analogin att en fysisk affär som säljer knivar, borde enligt samma system som nu tillämpats på piratebay, kunna stämmas på vartenda korvöre för att ngn;

Gått in och köpt en kniv, gått hem och kört den i skallbasen på den surmagade grannen?

Märklig jämförelse.

Om jag däremot är ägare av ett mordvapen och medvetet låter en användare låna det för att bryta mot lagen kommer jag att bli åtalad för medhjälp till brott.

Vem bär ansvaret om det råkar finnas torrents, på barnporr.

1. Den som laddat upp.

2. Sidan som tillhandahåller dessa.

3. Söksidor som Google.

4. Den som tankar ner.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-18 09:31
Ursprungligen av Goflorp:

Kan man dra analogin att en fysisk affär som säljer knivar, borde enligt samma system som nu tillämpats på piratebay, kunna stämmas på vartenda korvöre för att ngn;

Gått in och köpt en kniv, gått hem och kört den i skallbasen på den surmagade grannen?

Om butiken säljer stillett- och butterflyknivar så, ja. Dessa är olagliga i Sverige och butiksägaren kan fällas, både enligt brottsbalken såväl som civilrättsligt. Om butiken däremot säljer moraknivar, brödknivar och potatisskalare så kommer butiksägaren inte kunna fällas, detta trots att även dessa knivar kan användas till diverse hemskheter. Men precis som i den något infantila jämförelsen mellan TPB och Google så handlar det om knivens syfte: även om en stillettkniv kan användas till att skära bröd, så är dess syfte något helt annat. Att diskutera lagstiftning med folk som inte kan eller vill förstå att uppsåt och syfte är en väsentlig del av huruvida domslutet kommer utfalla till fördel, eller nackdel till de åtalade, är bara att kasta bort tid.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-18 08:58

Såg på Discshop att filmen Twilight sålde 3 miljoner ex första dagen, kris?

Ursprungligen av MatsOlov:

Såg på Discshop att filmen Twilight sålde 3 miljoner ex första dagen, kris?

Sanningen är nog mer att det skeppades 3 miljoner ex. till återförsäljare en del kommer säkert i retur,eftersom många återförsäljare i US och UK bl.a. har returrätt på osålda filmer. Hade inte piratfildelning existerat så hade det antagligen skeppats några miljoner till...

Ursprungligen av MatsOlov:

Såg på Discshop att filmen Twilight sålde 3 miljoner ex första dagen, kris?

Skönt att inte alla tänker som du utan betalar för sig.

Eller ska jag tänka så att om jag köper filmen Twilight så kan jag ladda ner någon smal svensk film, eller ska jag ladda ner Arn och sen köpa den lilla smala svenska filmen.

Det blir mycket att hålla reda på om man ska leka Robin Hood.

Eller ska man betala för sig och på det sättet ge mindre filmer chansen att produceras, tack vare överskottet på kassa succén.

Ursprungligen av draags:

…tack vare överskottet på kassa succén.

You said it

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-18 09:00

Nåväl. Jag ville bara belysa det från mitt perspektiv. Ha en skön dag och njut av solen. Det ska jag göra!

akerstrom, om en målare bryter sig in hemma hos mig och målar om, så spelar det ingen roll ifall jag sen använder rummet som han målat eller att jag gillar målningen och därför inte målar över, han får inte ett öre betalt. Om jag kommit överens med målaren och han får betalt, så får han bara betalt en gång, intevarje gång nån går in i rummet. Inte ens om jag tar betalt av mina gäster för att de ska få komma och titta på den fina ommålningen kan målaren få mer betalt. Så visst finns det ganska rejäla skillnader. Anledningen till att detta blir tokabsurt är för att det inte är jämförbart. Min jämförelse är enbart till för att visa att det är två helt skilda saker.
Kan du inte förklara varför piratkopiering är fel utan att låtsas att det är nåt helt annat än vad det är kanske du inte har så mycket att komma med.

Ursprungligen av Laseranders:

akerstrom, om en målare bryter sig in hemma hos mig och målar om, så spelar det ingen roll ifall jag sen använder rummet som han målat eller att jag gillar målningen och därför inte målar över, han får inte ett öre betalt. Om jag kommit överens med målaren och han får betalt, så får han bara betalt en gång, intevarje gång nån går in i rummet. Inte ens om jag tar betalt av mina gäster för att de ska få komma och titta på den fina ommålningen kan målaren få mer betalt. Så visst finns det ganska rejäla skillnader. Anledningen till att detta blir tokabsurt är för att det inte är jämförbart. Min jämförelse är enbart till för att visa att det är två helt skilda saker.
Kan du inte förklara varför piratkopiering är fel utan att låtsas att det är nåt helt annat än vad det är kanske du inte har så mycket att komma med.

Tokig jämförelse, du ska ju mer jämföra med den som startat färgbolaget eller den som kommit på färgnyansen som tjänar pengar trots att de inte målar ditt rum...

Köper du en skiva eller musikfil så kan du spela den hur många gånger som helst hemma eller i bilen/båten/husvagnen utan att betala extra för det....

Ursprungligen av Laseranders:

akerstrom, om en målare bryter sig in hemma hos mig och målar om, så spelar det ingen roll ifall jag sen använder rummet som han målat eller att jag gillar målningen och därför inte målar över, han får inte ett öre betalt. Om jag kommit överens med målaren och han får betalt, så får han bara betalt en gång, intevarje gång nån går in i rummet. Inte ens om jag tar betalt av mina gäster för att de ska få komma och titta på den fina ommålningen kan målaren få mer betalt. Så visst finns det ganska rejäla skillnader. Anledningen till att detta blir tokabsurt är för att det inte är jämförbart. Min jämförelse är enbart till för att visa att det är två helt skilda saker.
Kan du inte förklara varför piratkopiering är fel utan att låtsas att det är nåt helt annat än vad det är kanske du inte har så mycket att komma med.

Det är helt ok ifall Nisse betalar mig en gång för att han köpt mitt program så där är vi helt överens. Skönt att ha det ur världen.

Ursprungligen av akerstrom:

Det är helt ok ifall Nisse betalar mig en gång för att han köpt mitt program så där är vi helt överens. Skönt att ha det ur världen.

OK, bra, så så länge du har sålt ditt program en gång är det lugnt om andra tankar ner det utan att betala. Skönt att ha det ur världen.

Ursprungligen av Laseranders:

OK, bra, så så länge du har sålt ditt program en gång är det lugnt om andra tankar ner det utan att betala. Skönt att ha det ur världen.

Hmm, laseranders anser att alla som skapar programvaror ska få betalt av den första kunden, sedan ska alla få det gratis. Intelligent kille...

Ursprungligen av akerstrom:

Hmm, laseranders anser att alla som skapar programvaror ska få betalt av den första kunden, sedan ska alla få det gratis. Intelligent kille...

Det var du som sa det…

Jag finner det ganska lustigt att det är jag som blir anklagad för att missförstå med flit… men det blir väl så när argumenten tryter.

Peth, kan man dömas för medhjälp till de eventuella våldsbrott som begås med de stilettknivar man säljer? Är man oskyldig om inget brott begås med knivarnas hjälp?

Givetvis är Google och TPB jämförelsen relevant, det är ju det som gör domen skrämmande.

Det är fan på tiden att någon förbjuder det där jävla Internet!

As Nasty as They Wanna Be part 2

Det är så underligt, så konstigt, att så mycket av debatten, även här på 99, befinner sig på samma basala nivå som den gjort sedan den uppseglade för 10 år sen.

Kom igen nu då. Lyft blicken lite och lägg ner målarpenseln/flyern/liknelsen..

Två frågor:
1) Censur eller inte? Vad ska i så fall censureras och hur undviker man politisering?
2) Upphovsrätten. Vem ska ha betalt och hur?

Bevaka tråden