Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-04-17 10:43
Ursprungligen av Gilbert 2:

Ett grafikkort ska inte överhetta oavsett. Om det gör det så är det felinstallerat (för dålig kylning) eller defekt.

Mnja, jag vet inte hur det exakt ligger till men här är saxat från wowforumet som jag hittade till slut:

Citat:

Overheating is another common issue for the Mac crashing, restarting or just freezing the computer. This is something that happens more frequently on portable computers like the Macbook and Macbook Pro.

If you are experiencing the computer overheating then you can try and reduce this by typing the following command in-game:
/console maxfps 30

Och ännu läskigare, min nya iMac med ATI kortet verkar ha problem:
wowforumet:
http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=16473757516&sid=1

Detta gäller inte bara WoW, enligt macrumors:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=686283

Citat:

I played in WoW battlegrounds on max settings. It froze every 5-10 minutes.
I played WoW on "medium" settings and set my max fps to 30. It improved, but froze every 20 minutes.

There's also a dead pixel in the upper right hand corner, next to the Macintosh HD icon, which is an area I click on daily, obviously.

By "freeze" I mean the cursor stops. The screen freezes. And the sound.... it's a rhythmic sound loop that repeats what I've heard directly before the freeze.

Det understrykna var precis vad som hände mig!

Ursprungligen av Ziggy:

Detta gäller inte bara WoW, enligt macrumors:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=686283

Det understrykna var precis vad som hände mig!

Typiska symtom på att grafikkortet överhettar. Skulle genast lämna in på sevice då det inte är bra för GPU:n att konstant överhetta.

Ursprungligen av Ziggy:

Mnja, jag vet inte hur det exakt ligger till men här är saxat från wowforumet som jag hittade till slut:

Och ännu läskigare, min nya iMac med ATI kortet verkar ha problem:
wowforumet:
http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=16473757516&sid=1

Detta gäller inte bara WoW, enligt macrumors:
New 4850 3.06ghz iMac freezing multiple times a day. - Mac Forums

Det understrykna var precis vad som hände mig!

Trilskande grafikkort vrålhänger nya iMac - MacWorld

EDIT: Såg att Ziggy redan hittat artikeln men innlägget får vara kvar så andra kan hitta den.

  • Medlem
  • 2009-04-24 10:06

Gah!!
Kör just nu ett hårdvarutest på inrådan av apple support...
Datorn gör just samma sak - jag är i WoW, på en låglvlalt för att testa addons och efter 25-30 minuter så "tokhänger" den sig! Bara att stänga av på baksidan...

Nåja, får se vad som händer nu

Ursprungligen av Ziggy:

Gah!!
Kör just nu ett hårdvarutest på inrådan av apple support...
Datorn gör just samma sak - jag är i WoW, på en låglvlalt för att testa addons och efter 25-30 minuter så "tokhänger" den sig! Bara att stänga av på baksidan...

Nåja, får se vad som händer nu

Du är inte ensam om det där. Som tur är verkar det som om Apple har lagat det nu:
http://support.apple.com/downloads/_iMac_EFI_Firmware_Update_1_4

  • Medlem
  • 2009-05-03 10:28

Tjoho!!
Ja då har man installerat den! Tack för posten star, hade tagit mig en stund att leta efter den... Hoppas nu att allt har löst sig! Och wow e vackrare än någonsin!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-05-03 10:41

Äntligen klar med mitt UI efter 5 timmars pillande! Jag är världens största UI freak verkligen. Men det var lite annurlunda att gå från 22" skärm och få plats med allt, till 13" skärm och måsta skala bort allt. ni som selar på 13" macbook, kan ni inte posta era UIs?

  • Oregistrerad
  • 2009-04-26 02:49
Ursprungligen av Gilbert 2:

Trilskande grafikkort vrålhänger nya iMac - MacWorld

EDIT: Såg att Ziggy redan hittat artikeln men innlägget får vara kvar så andra kan hitta den.

Nu förstår jag var vrålet i vrålhänger kommer ifrån. Det är inte kortet utan användaren som står för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-17 11:18
Ursprungligen av Ziggy:

OK! Nu har jag plockat upp iMacen (24", 1.93ghz core 2 duo, 512MB ATI RADEON GFX kort och 4GB RAM) och jag kan bara säga...

WOW

Några saker bara:

- Skuggor, klarar inte iMac (mac öht) att ha på det?

Skuggor kommer med 10.5.7. Då kommer nya ATI drivisar som stödjer skuggor. WoW 3.1 aktiverar skuggorna automatiskt när den hittar den nya 10.5.7 systemet. Jag hoppas Apple verkligen fixar Nvidia och ATI korten. Jag tycker att grafik driverna har otroligt många fel. Speciellt nvidia korten då hela skärmen får konstiga färger.

//Rob

Lite lustigt: alla figurer är ju reset'ade efter patchen o jag klickar, trots att jag har en skärmdump, fel o måste besöka en trainer för att göra om...*rolleyes*

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 23:30
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lite lustigt: alla figurer är ju reset'ade efter patchen o jag klickar, trots att jag har en skärmdump, fel o måste besöka en trainer för att göra om...*rolleyes*

Eftersom 3.1 var en stor update och blizzard ändrade i talenterna så återställede dom alla talenter. Händer inte så ofta. Mest vid större updates.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 12:49
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lite lustigt: alla figurer är ju reset'ade efter patchen o jag klickar, trots att jag har en skärmdump, fel o måste besöka en trainer för att göra om...*rolleyes*

Slå på förhandsvisningen av talent trees: Interface -> Display -> Preview Talent blablabla. Med det aktiverat lägger du ut dina poäng och klickar därefter på apply för att smacka in dem i huvudet på din karaktär.

Ursprungligen av berdan:

Slå på förhandsvisningen av talent trees: Interface -> Display -> Preview Talent blablabla. Med det aktiverat lägger du ut dina poäng och klickar därefter på apply för att smacka in dem i huvudet på din karaktär.

Tackar tackar, tyckte väl jag läst något om detta på Wowinsider, fixar det på stubben.

så imacen presterar bra altså. nice nice! hoppas det hinner komma en till innan D3 så man är på topppen.

vet inte om många har styrt upp dualspec men antar det. verkar lite buggigt. när vi raida i torsdags var det 2 som blev av med sina specs när någon inspekta dem. själv så hade jag lagt en talent i Heart Strike (jag är death knight) men när jag kolla trädet så var den inte ikryssat DOCK använde jag den talenten hela kvällen. smällar man får ta tydligen ;P

förbaskat kul med ny patch. har haft ett uppehåll på ca. 1mån för jag hade inge mer att hämta ur spelet. nu är det nya friska tag.

Ursprungligen av willhaven1980:

så imacen presterar bra altså. nice nice! hoppas det hinner komma en till innan D3 så man är på topppen.

vet inte om många har styrt upp dualspec men antar det. verkar lite buggigt. när vi raida i torsdags var det 2 som blev av med sina specs när någon inspekta dem. själv så hade jag lagt en talent i Heart Strike (jag är death knight) men när jag kolla trädet så var den inte ikryssat DOCK använde jag den talenten hela kvällen. smällar man får ta tydligen ;P

förbaskat kul med ny patch. har haft ett uppehåll på ca. 1mån för jag hade inge mer att hämta ur spelet. nu är det nya friska tag.

I min "konservativa" syn så bjuder inte Blizzard på något spännande i den nya patchen. Förvisso har man öppnat dörrarna till Ulduar vars spelsätt är ganska nytt. Jag kan dock anse att det nya spelsättet med olika "maskiner" mot bossarna är kasst. Dels för att det tar bort den gamla känslan, och dels för att jag inte anser att det har sin plats. Blizzard försöker att blåsa nytt liv i något som är ett projekt som borde få sitt slut och en trovärdig uppföljare. Den konstgjorda andningen kommer ändå att falla tillslut.

Själv har jag sålt både min PC och mitt World of Warcraft-konto.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-20 09:04

Gillar att man kan joina en Battleground under tiden man kör lite PVE .

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-24 18:33

Inget. Vänta på 10.5.7 och hoppas att det fixar problemet eller skicka tillbaka datorn.

//Rob

Har ny dator och håller på att Installera WoW. Tog bort det från min gamla dator eftersom det var ospelbart på den. Har stoppat in första skivan, installerat och nu hämtar den patchar. Det tar en jävla tid... Kan det verkligen vara riktigt? Jag kör Airport Extreme och har gjort som Blizzard bett mig om på OSX Firewall, men skall jag göra ngt i Airport? Det kommer ta flera dagar att hämta alla patchar..
Vi kör WoW på en PC (som använder samma Router) så det kan väl inte vara felinställt i Airporten?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-25 16:00
Ursprungligen av ru4real?:

Har ny dator och håller på att Installera WoW. Tog bort det från min gamla dator eftersom det var ospelbart på den. Har stoppat in första skivan, installerat och nu hämtar den patchar. Det tar en jävla tid... Kan det verkligen vara riktigt? Jag kör Airport Extreme och har gjort som Blizzard bett mig om på OSX Firewall, men skall jag göra ngt i Airport? Det kommer ta flera dagar att hämta alla patchar..
Vi kör WoW på en PC (som använder samma Router) så det kan väl inte vara felinställt i Airporten?

Man kan ladda ner spelet direkt från blizzard. Man behöver inte använda DVD skivan. Tar det långt tid prova att kolla uppkopplingen och kanske byt till ethernet kabel tills spelet har installerats.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-04-25 20:37

Som Robo-x säger - skönt att slippa skivor! Också får man ju det senaste bara... Men segt ändå ibland.

Såg också den där iphone grejen... slurp om det är sant!

World of warcraft för iPhone/Touch.
Det jag ser framför är trafikolyckor, många som åker till eventuella ändstationer på pendeltåg/bussar etc etc. Borde förbjudas farligt!
http://www.youtube.com/watch?v=ldw9wJXJNnI&feature=player_embedded

Det tog ca 15 timmar att installera...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-26 02:38

Blizzard använder Torrents för att ladda ner spelet och uppdateringar. Om det inte är inställt riktig i din router så går det supersegt att få ner.

Ursprungligen av Creops:

Blizzard använder Torrents för att ladda ner spelet och uppdateringar. Om det inte är inställt riktig i din router så går det supersegt att få ner.

Ok.. Hur skall det vara inställt? Vet du det?

Ursprungligen av ru4real?:

Ok.. Hur skall det vara inställt? Vet du det?

Du måste öppna de portar som Blizzards torrentprogram använder. På Blizzards support står följande att läsa gällande detta; "The Blizzard Downloader requires that TCP ports 3724 and 6112 be forwarded. It can also benefit from having ports 6881 through 6999 forwarded.". Du behöver alltså öppna dessa portar till din dator i nätverket. Då ska det fungera optimalt.

  • Medlem
  • 2009-04-26 15:39

Hmm, läste just lite mer om dessa krånglande datorer... Några verkar ha konstaterat att om man stänger av WiFi och kör via Ethernet så funkar allt normalt. Mycket udda. Ska hem och testa snart!

Uppdaterat:

Ok, det är hur konstigt som helst (i mina ögon), men när jag stängde av det trådlösa och körde via Ethernet... Då fungerade wow felfritt under de 2 timmar jag testade. Tidigare frysningar skedde efter ca en halvtimme...

Senast redigerat 2009-04-27 13:22
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du måste öppna de portar som Blizzards torrentprogram använder. På Blizzards support står följande att läsa gällande detta; "The Blizzard Downloader requires that TCP ports 3724 and 6112 be forwarded. It can also benefit from having ports 6881 through 6999 forwarded.". Du behöver alltså öppna dessa portar till din dator i nätverket. Då ska det fungera optimalt.

Tack,

som, gammal Netgear användare hade jag inga problem att forward portar, men hur gör man på en Airport Extreme? Hittar inte inställningarna..

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-05-17 17:58

En snabbfråga bara. Tänkte köpa den nya macbook unibody modellen, men vet inte riktigt om jag ska köpa 2,0ghz eller 2,4ghz modellen.
Frågan är då, är det en stor skillnad i prestanda mellan dessa två modeller när det kommer till wow-spelande?

Mvh / Kim

Kapar tråden med något nytt.

Min guild söker folk.

1x Rogue
1x Warrior
1x Warlock
1x Shaman
1x Hunter
1x Priest

http://www.sorrow.se/images/stories/ans%F6kan.jpg

www.sorrow.se

Kika förbi så kanske vi får 1 till macanvändare i guilden

  • Medlem
  • 2009-04-28 16:31
Ursprungligen av willhaven1980:

Kapar tråden med något nytt.

Min guild söker folk.

Kika förbi så kanske vi får 1 till macanvändare i guilden

Bah! Alliancetrash!

Snygg reklamskylt för nya ansökande dock! Hade ni varit horde så...

Bevaka tråden