Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ylan:

Mitt moraliska, eller idéproblem är att alla politiska partier som säger sig vilja gynna upphovsrätten (vilket jag tycker är fullt rimligt, även om jag tycker det är groteskt att förlänga den) inte värderar min personliga integritet ett dugg.

Tror att det finns många som jag, som röstade borgerligt i senaste valet, och som inte fultankar som trots allt kan tänka sig att rösta på piratpartiet i EU-valet. Detta som en protest mot de etablerade partiernas totala förakt för vår personliga integritet. Detta betyder inte att jag vill se en piratpartistyrd regering. Men jag vill visa Reinfeldt och Federley hur mycket de har gjort bort sig.

Är det inte litet pinsamt för den etablerade borgerligheten att vänsterpartiet står för de liberala värderingarna i frågan?

Vänligen, Ylan

Jag skulle vilja höra på vilket sätt den personliga integriteten kränks när det gäller detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 12:36
Ursprungligen av draags:

Jag skulle vilja höra på vilket sätt den personliga integriteten kränks när det gäller detta?

Upphovsrätten kränker inte min integritet, och jag förstår och respekterar tanken bakom upphovsrätt. Det jag inte förstår är att den har blivit ett slags övergripande princip, en pricip som med kraft av de enorma ekonomiska värden som står på spel, tillmäts en så stor vikt. Så stor att den anses viktigare än andra principer gällande medborgarens förhållande till stat och andra medborgare. Minns någon debatten om buggning för ett gäng år sedan, hur folkpartiet protesterade mot detta "oerhörda" ingrepp i individens integritet.

Nu hörs ingenting från nämnda parti.

Ett bidragande skäl till att jag sympatiserar med tanken på en stat, är att jag upplever att jag får någonting för mina skattepengar. Skydd mot övergrepp och sjukdom.

Nu ser de statsbärande partierna (räknar in S här) som sin plikt att skydda en åldrande, men dock mångmiljardindustri mot mig. Och mina rättigheter får då utan vidare stryka på foten.

All ny integritetskränkande lagstiftning (FRA-lagen, Ipred och kravet på telekombolag att spara trafikdata) gör att jag inte kan förstå hur politikerna resonerar. Att jag känner mig alienerad för att tala med Marx. Och då ringer fraser som "Vi måste skydda våra musiker" med en ihålig klang.

Vem vill betala skatt för att skydda RIAA?
Vem har något som helst förtroende för att upphovsrättsindustrin kommer att ha någon som helst känsla för proportionalitet och fair play?

Har funderat över huruvida politikerna har en helt annan syn på Internet, där de mest lägger ut, skickar eller kommunicerar sådan information som inte är av privat natur. Medan jag umgås med mina närmaste vänner on line.

Detta har som enda beröringspunkt med Apples, Microsofts och Virgin Records affärsmodeller att moderata samlingspartiet et al. finner det viktigare att skydda dem (affärsmodellerna) än att skydda min integritet.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Mitt moraliska, eller idéproblem är att alla politiska partier som säger sig vilja gynna upphovsrätten (vilket jag tycker är fullt rimligt, även om jag tycker det är groteskt att förlänga den) inte värderar min personliga integritet ett dugg.

Tror att det finns många som jag, som röstade borgerligt i senaste valet, och som inte fultankar som trots allt kan tänka sig att rösta på piratpartiet i EU-valet. Detta som en protest mot de etablerade partiernas totala förakt för vår personliga integritet. Detta betyder inte att jag vill se en piratpartistyrd regering. Men jag vill visa Reinfeldt och Federley hur mycket de har gjort bort sig.

Är det inte litet pinsamt för den etablerade borgerligheten att vänsterpartiet står för de liberala värderingarna i frågan?

Vänligen, Ylan

Detta är egentligen såpass intressant att det borde få en egen tråd. Det är dessutom för stort för att få en plats här och nu.

Om man inte blandar ihop korten kring ipred och FRA så frågar jag återigen på vilket sätt din personliga integritet påverkas?

Jag ska ta ytterligare ett citat från en 17-årig elev:

”Jag är hellre utan musik än att betala för den.”

Jag tror att vissa av er har svårt att förstå hur de personer som haft fri tillgång till all världens musik direkt på sekunden hela livet resonerar. Det går inte att förklara varför de helt plötsligt ska börja betala för något de haft fri tillgång till sedan dom var 10 år och började använda dator. Nu är dom 20 år och helt plötsligt ska det som alltid varit gratis kosta pengar?

De som har missat skivgenerationerna helt har ingen förståelse och relation, musik har ju alltid varit gratis. Betala? Va?

Det här var varken ställningstagande eller personlig åsikt från min sida btw2...

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag ska ta ytterligare ett citat från en 17-årig elev:

”Jag är hellre utan musik än att betala för den.”

Jag tror att vissa av er har svårt att förstå hur de personer som haft fri tillgång till all världens musik direkt på sekunden hela livet resonerar. Det går inte att förklara varför de helt plötsligt ska börja betala för något de haft fri tillgång till sedan dom var 10 år och började använda dator. Nu är dom 20 år och helt plötsligt ska det som alltid varit gratis kosta pengar?

De som har missat skivgenerationerna helt har ingen förståelse och relation, musik har ju alltid varit gratis. Betala? Va?
[/I]

Livet är hårt, men fatta vilket chock kidsen av idag då måste få när mamma och pappa inte längre betalar för mat och husrum när de flyttar hemifrån..

Man skulle kunna se Piratebays handlingar som civil olydnad. De står ju faktiskt för det, använder det som en plattform för att framföra sina åsikter och försöker inte dölja vilka de är.
Men det är ett sidospår och inget jag givit våldsamt mycket eftertanke. Vid en första anblick verkar det dock som att de uppfyller de grundläggande kraven.
Utveckling av anonymiseringstjänster är en positiv bieffekt av hetsjakten på pirater, då det kan exempelvis exporteras till kineser och andra som inte har de rättigheter du tar upp, draags, utan måste, så att säga, ta lagen i egna händer, för att få nånting gjort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-21 23:25
Ursprungligen av Laseranders:

Man skulle kunna se Piratebays handlingar som civil olydnad. De står ju faktiskt för det, använder det som en plattform för att framföra sina åsikter och försöker inte dölja vilka de är.
Men det är ett sidospår och inget jag givit våldsamt mycket eftertanke. Vid en första anblick verkar det dock som att de uppfyller de grundläggande kraven.
Utveckling av anonymiseringstjänster är en positiv bieffekt av hetsjakten på pirater, då det kan exempelvis exporteras till kineser och andra som inte har de rättigheter du tar upp, draags, utan måste, så att säga, ta lagen i egna händer, för att få nånting gjort.

Är det OK om vi kommer hem till dig och tömmer din lägenhet?
Du har säkert en hel del prylar som vi behöver.

Ursprungligen av Macus:

Är det OK om vi kommer hem till dig och tömmer din lägenhet?
Du har säkert en hel del prylar som vi behöver.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur vissa personer i de här diskussionerna lyckas skriva saker som så totalt saknar all vett och sans och, i det här fallet, den allra minsta, aldrig så långsökta, koppling till något av vad jag just skrev.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 07:30
Ursprungligen av Laseranders:

Jag upphör aldrig att förvånas över hur vissa personer i de här diskussionerna lyckas skriva saker som så totalt saknar all vett och sans och, i det här fallet, den allra minsta, aldrig så långsökta, koppling till något av vad jag just skrev.

Visst blir man upprörd när någon vill legalisera stöld.

Ursprungligen av Macus:

Är det OK om vi kommer hem till dig och tömmer din lägenhet?
Du har säkert en hel del prylar som vi behöver.

Att blanda in fysiska varor i denna diskussion är helt fel
men jag anser att min buss/konsert/bio liknelse är spot-on
eftersom den kränkning av utrymme som sker är att likna
den kränkning när man tror att man har rätt till andras
allster...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 09:27
Ursprungligen av LCR:

Att blanda in fysiska varor i denna diskussion är helt fel
men jag anser att min buss/konsert/bio liknelse är spot-on
eftersom den kränkning av utrymme som sker är att likna
den kränkning när man tror att man har rätt till andras
allster...

Om ni inte fattar det så försöker jag påpeka att upphovsrätten är en del av immaterialrätten som är en del äganderätten.

Om vi urholkar äganderätten så är vi inne på en farlig väg.
Vi kan inte legalisera stöld oavsett om det är materiella eller immateriella tillgångar det handlar om.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 09:31
Ursprungligen av Macus:

Om ni inte fattar det så försöker jag påpeka att upphovsrätten är en del av immaterialrätten som är en del äganderätten.

Om vi urholkar äganderätten så är vi inne på en farlig väg.
Vi kan inte legalisera stöld oavsett om det är materiella eller immateriella tillgångar det handlar om.

Brottet stöld brukar innbära att någon tar ett föremål av någon annan utan tillåtelse. Den bestulna personen blir alltså av med föremålet.

Om jag går in på Louvren med mitt staffli och min oljefärger och målar av Mona Lisa så har jag väl inte stulit tavlan? Däremot har jag gjort mig skyldig till konstförfalskning om jag försöker sälja den som den äkta Mona Lisa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-22 13:52
Ursprungligen av Macus:

Är det OK om vi kommer hem till dig och tömmer din lägenhet?
Du har säkert en hel del prylar som vi behöver.

Du är så välkommen, gör det något om jag är din domare och bödel då? Det är så konstigt att man kan jämföra fysisk stöld med att ta ett kort av någons bil.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 14:38
Ursprungligen av MatsOlov:

Du är så välkommen, gör det något om jag är din domare och bödel då? Det är så konstigt att man kan jämföra fysisk stöld med att ta ett kort av någons bil.

Jag kan tyvärr inte komma själv. Men jag skickar 1000 andra som är sugna på lite gratisprylar.

Jag bara förmedlar kontakten fattaruväl. Vi vill ju inte bli insyltade själva vi på sajten.

Ursprungligen av Laseranders:

Man skulle kunna se Piratebays handlingar som civil olydnad. De står ju faktiskt för det, använder det som en plattform för att framföra sina åsikter och försöker inte dölja vilka de är.
Men det är ett sidospår och inget jag givit våldsamt mycket eftertanke. Vid en första anblick verkar det dock som att de uppfyller de grundläggande kraven.
...

Det är väl just det, att stå för det, jag och många andra inte tyckte att de gjorde under rättegången.

Pro-piratkopieringsåsikter förnekades av exempelvis Fredrik som påstod sig inte ha någon åsikt i frågan, tal som hållits var bara högläsning av någon annans åsikter.

Sajten framställdes som en helt neutral plattform där de inte visste i vilken utsträckning det fanns upphovsrättsskyddat material och inte hade någon aning om vad som låg på topplistorna. Funktioner på sajten som i mångas ögon framstår vara skapade uteslutande för att klassificera uppenbart upphovsrättsskyddade TV-serier visste de inte vem som hade implementerat och firandet av uppladdningen av första Simpsonsfilm-torrenten med en banner på sajten var de inte ansvariga för.

Allt som kunde tolkas som uppenbart pro-piratkopiering var inte deras ansvar utan kom från andra funktionärer på sajten som de inte hade kontroll över. Jag har ingen åsikt om sanningshalten i dessa påståenden, det är fullt möjligt att de är helt och hållet sanna, men det framstod i mina ögon definitivt inte som att de stod för vad sajten de skapat och driver faktiskt är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 11:49
Ursprungligen av Hagelin:

Det är väl just det, att stå för det, jag och många andra inte tyckte att de gjorde under rättegången.

Precis så uppfattade jag också rättegången. De stod ju inte för någonting. Jag hade haft betydligt mer respekt för dem om de rakryggat hade förklarat varför de startat TPB och vad de ville uppnå. Inte för att jag håller med, men det hade varit ärligare. Tittar man på siten så är det ju uppenbart att den är ägnad att underlätta nedladdningen av upphovsrättskyddat material. Att jämföra med Google är ju bara löjligt.

Johan

Ursprungligen av Laseranders:

Man skulle kunna se Piratebays handlingar som civil olydnad. De står ju faktiskt för det, använder det som en plattform för att framföra sina åsikter och försöker inte dölja vilka de är.
Men det är ett sidospår och inget jag givit våldsamt mycket eftertanke. Vid en första anblick verkar det dock som att de uppfyller de grundläggande kraven.
Utveckling av anonymiseringstjänster är en positiv bieffekt av hetsjakten på pirater, då det kan exempelvis exporteras till kineser och andra som inte har de rättigheter du tar upp, draags, utan måste, så att säga, ta lagen i egna händer, för att få nånting gjort.

Om man ser det TPB gör som civilolydnad. Ja då erkänner man också samtidigt att det dom gör är olagligt, och då kan man inte blunda eller förneka att dom ska ses som skyldiga och bör ta sitt straff. Att man tycker att det är fel är ok även om jag inte kan förstå just den delen, men det är likväl brottsligt.

Senast redigerat 2009-04-22 10:45
Ursprungligen av draags:

Om man ser det TPB gör som civilolydnad. Ja då erkänner man också samtidigt att det dom gör är olagligt, och då kan man inte blunda eller förneka att dom ska ses som skyldiga och bör ta sitt straff. Att man tycker att det är fel är ok även om jag inte kan förstå just den delen, men det är likväl brottsligt.

Nej, jag skulle hävda att civil olydnad är fullt möjligt att begå i en gråzon. Om du menar att det inte är civil olydnad så erkänner ju du att de faktiskt inte såg det de gjorde som olagligt.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, jag skulle hävda att civil olydnad är fullt möjligt att begå i en gråzon. Om du menar att det inte är civil olydnad så erkänner ju du att de faktiskt inte såg det de gjorde som olagligt.

Jag säger faktiskt inget av det, det jag kan säga är att killarna bakom TPB inte direkt kunde svara på aklagerens frågor utan mest framstod som frågetecken under rättegången med stora problem med sitt minne.

Det som förvånar mej lite ändå är hur svepande detta med "nedladdning" är
och alla verkar snacka musik och film, men jag har aldrig hört media eller
politiker snacka om mjukvara (visserligen följer jag inte media speciellt mycket),
men sedan finns det en massa annat som hamna i gråzonen.

Jag talar inte om torrents med Linux distributioner eller annat utan saker som
t.ex. tv program. Vad anser folk om följande exempel:

Formula 1. Man kan se F1 på svensk tv med ett par oinsatta (i dagens F1) sitta
och babbla en massa skit då de egentligen inte vet mer än en själv det man
läser i motorsportspressen, så vad gör man, jo man laddar hem BBC's referat
av samma tävling fast med betydligt högre kvalité. Är detta fel ?

Kanske skulle kunna liknas med att köpa en "skiva" (de är ju snart inte runda
längre) från t.ex. iTunes, men eftersom kvalitén suger så att det inte går att
lyssna på (för oss som har lite bättre hörsel och högre krav) och så fultankar
man hem lossless. Har man då gjort fel ?

Ett par intressanta frågor...

  • Medlem
  • 2009-04-22 09:44

äganderätten är ingen naturlag utan en social konstruktion som är under konstant förändring. man kan lika gärna säga att stärkt äganderätt har visat sig vara en farlig väg för de 80% av planetens invånare som inte äger något. det den en ser som sin äganderätt kan vara ren stöld för andra, titta tillexempel på situationen med jordens naturresurser.

Ursprungligen av syked:

äganderätten är ingen naturlag utan en social konstruktion som är under konstant förändring. man kan lika gärna säga att stärkt äganderätt har visat sig vara en farlig väg för de 80% av planetens invånare som inte äger något. det den en ser som sin äganderätt kan vara ren stöld för andra, titta tillexempel på situationen med jordens naturresurser.

Lite för left-wing för min smak...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 10:10

Om man stärker äganderätten och lagför dem som bryter mot den så kanske de fattiga slipper att bli bestulna på sina ägodelar och naturresurser. Om man nu kan hävda ett "ägande" av jordens naturresurser.

Även fattiga musiker kan ju behöva ett skydd mot giriga pirater så att inte de blir bestulna på sina alster. Och har piraterna inte råd att betala så föreslår jag att de lyssnar på radio eller lär sig att spela ett instrument själva.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-22 10:40

Jag vill envisas med att hävda att hela den här situationen går tillbaka på att i dagsläget bryts två system emot varandra där det nya systemet rövknullar det gamla. Upphovsrättsinnehavare beter sig, och kräver att andra beter sig, enligt det GAMLA systemet där han/hon har full kontroll över kopior - vilket inte går längre, speciellt inte i fullt digitaliserade medier. Den dagen det blir FASTLAGT att privat kopiering är tillåten, DÅ kan varje författare, musiker, programmerare på allvar fråga sig själva: Vill jag ge bort detta? Då handlar det inte om huruvida det är tillräckligt attraktivt för konsumenter att betala för det - det är ingen issue efterson priset är på förhand noll precis som priset på att ströva i naturen - utan det handlar om: publicera eller inte publicera, ge bort eller inte ge bort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 12:36

Jag tror inte vad vi kommer så mycket längre i den här debatten.
Samtliga har nog vevat sina argument minst fem gånger och ingen har visat sig ens vara i närheten av att vilja närma sig motparten.

Själv känner jag mig lite som Irans president när debattmotståndarna kastade lösnäsor och därefter ämnade salen.

Borde det inte vara lika moraliskt förkastligt att piratkopiera som att se på TV och hoppa över eller spola förbi reklamen? Det är reklamen som betalar TV-programmen, om ingen ser reklam, hur ska då TV-kanalerna få in pengar?

Om alla som surfar använder ad-blockers, hur ska då websidorna få in pengar? En ad-blockande besökare kostar också pengar i form av belastning på servern och trafik-kostnader.

Är det inte dags för lagstiftarna att ta krafttag mot adblockers, hårddiskinspelare och andra verktyg för att undvika reklam?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 12:51
Ursprungligen av niklaskb:

Borde det inte vara lika moraliskt förkastligt att piratkopiera som att se på TV och hoppa över eller spola förbi reklamen? Det är reklamen som betalar TV-programmen, om ingen ser reklam, hur ska då TV-kanalerna få in pengar?

Om alla som surfar använder ad-blockers, hur ska då websidorna få in pengar?

Är det inte dags för lagstiftarna att ta krafttag mot adblockers, hårddiskinspelare och andra verktyg för att undvika reklam?

Man har nu utvecklat en ny teknik som registrerar vilka som kollar på reklamen och vilka som inte gör det.

De som inte kollar på reklamen kommer att tvingas kolla på reklam en vecka i sträck så fort systemet är full utbyggt.

NOT

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-22 16:00

Oj, jag kollade just på bilder från en bilutställning som någon tagit, då har jag berövat de arrangörerna på min entrébiljett. Kanske polisen kommer hem till mig nu.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-04-22 20:41

Jaa. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om piratad musik/film (programvara anser jag inte är okej att sno). Det här med att artisten mister pengar vid piratkopiering är ju föralldel ett bra argument. Fast det är ju inte riktigt tillämpligt om det nu är så att det är tex. Buddy Hollys låtar. Den här upphovsrätten som sträcker sig XX år efter upphovsmannens död förstår jag faktiskt inte. Kan nån förklara syftet med den? (alltså, jag frågar för att få veta - det är inte nån subtil form av ironi i frågan). F.ö. är det roligt att läsa såna här diskussioner och se vilka härskartekniker folk försöker tillämpa...

Ursprungligen av tomcat:

Jaa. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om piratad musik/film (programvara anser jag inte är okej att sno).

Det lustiga med det resonemanget är att mer eller mindre alla har råd att köpa musik, så att piratkopiera musik gör möjligen att musiken inte blir köpt.
Dock har nästan ingen råd att köpa ex Adobe CS4a, så om en privatperson piratkopierar CS4a så betyder det knappast att Adobe går miste om några pengar då personen aldrig skulle ha råd att köpa det.

Med det omvända resonemanget blir det istället okej att piratkopiera dyr programvara men inte billig musik.

Bevaka tråden