Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Drakfot:

Logitech has släppt LCC v3.0, kan vara värt att prova att installera om du inte redan har.

Alright tack. Hur installerar jag det, från Logitechs hemsida? Ladda ner drivrutiner känns lite pece men..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 17:51

Japp, om du går till logitech.se och väljer ditt tillbehör och under supportdelen för det tillbehöret borde det finnas möjlighet att ladda ner programvara mm

Ursprungligen av wildcard:

Alright tack. Hur installerar jag det, från Logitechs hemsida? Ladda ner drivrutiner känns lite pece men..

Ursprungligen av Drakfot:

Japp, om du går till logitech.se och väljer ditt tillbehör och under supportdelen för det tillbehöret borde det finnas möjlighet att ladda ner programvara mm

Det enda jag hittar är gammalt:
Systemkrav
Mac OS X 10.3.9- 10.5
Pekdon eller tangentbord från Logitech med stöd för USB.

Det borde inte vara nån uppdatering för mig, köpte musen i maj..

Pratade med Logitech och supporten kände inte till om det fanns någon ny version på gång. Men det finns en annan tråd där de löst problemet.

http://www.99.se/mac-os-x/269891-logitech-mus-problem-med-snow-leopard.html

Det står att det är 2.7 - men när man laddar ner så heter den 3.0. :-D. Logitech har verkligen usel ordning på sin sajt.
Dessutom funkar inte update inifrån LCC.

Ursprungligen av Drakfot:

Logitech has släppt LCC v3.0, kan vara värt att prova att installera om du inte redan har.

Ursprungligen av Zimmerman:

Logitech har verkligen usel ordning på sin sajt.
Dessutom funkar inte update inifrån LCC.

Jag tröttnade på Logitech Control Center för länge sen - och använder SteerMouse i stället.

Tack. Den ska jag testa. Misstänker sedan länge att LCC fuckar upp sleep (har insomiaproblem på iMacen sedan ett år).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tröttnade på Logitech Control Center för länge sen - och använder SteerMouse i stället.

Nej, det dög inte. SnabbFriSnurrScrollen är ett måste för mig - funkar inte med SteerMouse. Jag har en MX Revolution.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tröttnade på Logitech Control Center för länge sen - och använder SteerMouse i stället.

Ursprungligen av Zimmerman:

SnabbFriSnurrScrollen är ett måste för mig

Vad innebär "SnabbFriSnurrScrollen"?

Trycker man ner "Middle click", så kan man scrolla runt fritt - både i höjdled och sidled - med markören. Är det något sådant du menar?

Senast redigerat 2009-09-06 11:57

LCC känner när en app lämpligen kan "spinnas" - ett forum i Safari t.ex. Jo - man sätter spinn på scrollhjulet och sidan/sidorna susar förbi - eller andra saker i anadra apps man vill scrolla flygande snabbt. Om inte LCC automatiskt känner rätt så trycker man ner hjulet en gång för att växla mellan frisnurr och vanligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "SnabbFriSnurrScrollen"?

Trycker man ner "Middle click", så kan man scrolla runt fritt - både i höjdled och sidled - med markören. Är det något sådant du menar?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-04 22:36

Mjo, jag håller med. Deras programvara till Mac är krass, har t.o.m lagt mitt Edge Keyboard Mac Edition åt sidan för Apple keyboard igen pga deras programvara som konstant ballade ur (pause/play, next, previous knapparna slutade fungera, gick inte att styra iTunes eller någon annan app med dem medans övriga "snabbknappar" fungerade som vanligt. Enda som löste det var omstart av datorn..)

Ursprungligen av Zimmerman:

Det står att det är 2.7 - men när man laddar ner så heter den 3.0. :-D. Logitech har verkligen usel ordning på sin sajt.
Dessutom funkar inte update inifrån LCC.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 10:11
Ursprungligen av Drakfot:

Mjo, jag håller med. Deras programvara till Mac är krass, har t.o.m lagt mitt Edge Keyboard Mac Edition åt sidan för Apple keyboard igen pga deras programvara som konstant ballade ur (pause/play, next, previous knapparna slutade fungera, gick inte att styra iTunes eller någon annan app med dem medans övriga "snabbknappar" fungerade som vanligt. Enda som löste det var omstart av datorn..)

Jag kör logitech utan drivrutiner såväl som hemma och på jobbet. Tangentbordet är dock orginal till macen.

Logitech funkar sämre på jobbets XP med drivrutiner än utan. Logitech programvara är rent ut sagt skräp.

Hittat den tråden tack så länge

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-09-05 12:00

Sådär då har även jag uppgraderat, inga problem hittills. Går snabbare att stänga av och docken verkar reagera snabbare. Alla programfönster verkar lite ljusare. Fick ca 13 gig mer utrymme

Nu är min installation också klar. Har sparat ca 14 GB diskutrymme.

Började om helt från början, från en tom disk, och har installerat om bara de program jag verkligen använder. Men det tillkommer säkert några program efter hand, när behov uppstår.

Enda problemet var iClip, som inte fungerade. Efter tips i en annan tråd har jag nu ersatt detta med CuteClips.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-05 15:48

Så då fick även jag min up-to-date-skiva och installerade. Allt flyter på. Och allt känns lite rappare. Men ett litet problem har dykt upp. I Pages så blir texter som jag skrivit med Times New Roman jättekonstiga. Jag har testat att byta ut mot Times och Palatino och då ser det bra ut, men när jag går tillbaka till TNR så ser det konstigt ut igen. Testade att skriva ut för att se om det bara var på skärmen det såg konstigt ut, men... även utskriften såg märklig ut. Bokstäver går i varandra ibland och mellanrum ibland. Synd eftersom TNR är mitt favvotypsnitt

Ursprungligen av gunek:

Så då fick även jag min up-to-date-skiva och installerade. Allt flyter på. Och allt känns lite rappare. Men ett litet problem har dykt upp. I Pages så blir texter som jag skrivit med Times New Roman jättekonstiga. Jag har testat att byta ut mot Times och Palatino och då ser det bra ut, men när jag går tillbaka till TNR så ser det konstigt ut igen. Testade att skriva ut för att se om det bara var på skärmen det såg konstigt ut, men... även utskriften såg märklig ut. Bokstäver går i varandra ibland och mellanrum ibland. Synd eftersom TNR är mitt favvotypsnitt

Ser inte det problemet hos mig i Pages 08, kan det vara ett korrupt typsnitt?

  • Medlem
  • 2009-09-05 15:59

Hej alla glada SL-användare!

Har köpt SL och skall i eftermiddag ge mig i kast med att formatera och installera. Har dock ett huvudbry som jag bör reda ut innan jag gör detta. Jag har en mediaspelare (TViX 4100) som jag idag streamar mina filmer och serier från min imac till via NFS och det har funkat galant!

I Leopard gör man följande i Terminal för att skapa en NFS-share av en lokal katalog:

sudo vi /etc/exports
I
/Users/Movies -maproot=username -network 10.0.0.0 -mask 255.255.0.0
:wq!
sudo nfsd update
sudo nfsd checkexports
showmount -e

Detta skall dock inte fungera under SL och jag vill absolut inte förlora denna funktionalitet! Finns det någon som har erfarenhet och kunskap nog för att guida mig till en ny lösning för att sätta upp en NFS share i Snow Leopard?

//Henrik

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-05 16:48

inget airport-kort installerat

Hej. Har ett mindre problem/bugg.
Efter att ha formaterat och installerat Snow leopard på min Imac får jag upp "inget airport-kort installerat" i airportstatusfältet i menyraden. Allt fungerar dock som det ska.:tveksam: I systeminställningar har jag grönt och är ansluten. Här syns även mitt nätverk vilket är valt.
Egentligen inget problem utan snarare en bugg, men jag undrar varför? Är det något jag bör göra?
/A

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-09-05 17:22
Ursprungligen av macmo:

Hej. Har ett mindre problem/bugg.
Efter att ha formaterat och installerat Snow leopard på min Imac får jag upp "inget airport-kort installerat" i airportstatusfältet i menyraden. Allt fungerar dock som det ska.:tveksam: I systeminställningar har jag grönt och är ansluten. Här syns även mitt nätverk vilket är valt.
Egentligen inget problem utan snarare en bugg, men jag undrar varför? Är det något jag bör göra?
/A

Har samma bug på alla 4 burkar jag uppdaterat. Trodde till en början att det räckte med en Reparera rättigheter-omgång men problemet har återkommit.

Någon som sett ngt om en fix?

LaCie blue eye pro

Väntar lite med o uppdatera eftersom jag kalibrerar min skärm med LaCie blue eye pro.
Enligt supporten kan inte nuvarande version varken ställa in skärmen eller spara profilen som skapats.

"There is an error. This error comes up at the end of the calibration. It goes thru all the steps, then gives this error and doesn’t save an ICC profile or make any changes to the monitor.

We are just about to release versions with full support for 10.6, stay tuned."

Kan inte installera senaste FlashPlayer (SL har visst inte senaste sägs det) - den påstår att Safari är igång (det är det inte) och att jag måste stänga DashboardClient (går icke ens tvånsavsluta i Aktivitetskontrollen).

root aktivering

Jag kollade på root aktiveringen och den verkar inte behöva ange ett tidigare lösen som innan... hur skall den funktionen då skyddas? tänker jag fel här? jag brukar aktivera den med ett himmerhalare lösenord och sen deaktivera root så att om någon senare vill aktivera root så har de inte default lösen (INGET!!) att tampas med. i SL kan root lösen ändras utan att verifera det gamla lösenordet. således inget skydd alls på steget från admin till root..

Sen i aktivitets monitorn så finns en process som heter launchd - den kan man som vanlig användare (icke admin) avsluta - men då kraschar hela datorn... känns sådär..

Sen dyker ibland en delat "alla" upp under enheter och försvinner efter ett par timmar.

tacksam för kommentarer kring detta.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag kollade på root aktiveringen och den verkar inte behöva ange ett tidigare lösen som innan... hur skall den funktionen då skyddas? tänker jag fel här? jag brukar aktivera den med ett himmerhalare lösenord och sen deaktivera root så att om någon senare vill aktivera root så har de inte default lösen (INGET!!) att tampas med. i SL kan root lösen ändras utan att verifera det gamla lösenordet. således inget skydd alls på steget från admin till root..

Sen i aktivitets monitorn så finns en process som heter launchd - den kan man som vanlig användare (icke admin) avsluta - men då kraschar hela datorn... känns sådär..

Sen dyker ibland en delat "alla" upp under enheter och försvinner efter ett par timmar.

tacksam för kommentarer kring detta.

ingen OSX guru här som har något om detta? "alla" har kommit och gått flera gånger nu.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-07 12:44

Det jag kom och tänka på spontant var om du någon gång innan du ändrat root-lösen fått ange ditt user-lösen (via sudo) och därigenom fått upphöjda rättigheter att ändra lösenordet för root. Men jag har dessvärre inte pillat med dessa saker själv (än ) ännu.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

ingen OSX guru här som har något om detta? "alla" har kommit och gått flera gånger nu.

Ursprungligen av Drakfot:

Det jag kom och tänka på spontant var om du någon gång innan du ändrat root-lösen fått ange ditt user-lösen (via sudo) och därigenom fått upphöjda rättigheter att ändra lösenordet för root. Men jag har dessvärre inte pillat med dessa saker själv (än ) ännu.

om du menar sudo via terminalen - nej det har jag inte. Jag tycker det är konstigt att kunna ändra ett lösen utan ange ett tidigare lösen. kolla gärna på det vid tillfälle.

Högre fläktljud

Fläkten på min MacBook Pro 15 2,5 går konstant på högre varvtal sedan uppgraderingen.

Den går också mycket snabbare upp i riktigt höga varvtal när den belastas lite mer. Tidigare märkte man inte alls av fläktljudet men nu är det riktigt irriterande.

Fler som har märkt samma problem/Någon som vet hur man kan åtgärda det?

Ursprungligen av schröder:

Fläkten på min MacBook Pro 15 2,5 går konstant på högre varvtal sedan uppgraderingen.

Den går också mycket snabbare upp i riktigt höga varvtal när den belastas lite mer. Tidigare märkte man inte alls av fläktljudet men nu är det riktigt irriterande.

Fler som har märkt samma problem/Någon som vet hur man kan åtgärda det?

Samma sak på min 13", inte så det blivit högt men är det tyst så hör man den och det gjorde man inte innan uppgraderingen.

Ursprungligen av schröder:

Fläkten på min MacBook Pro 15 2,5 går konstant på högre varvtal sedan uppgraderingen.

Den går också mycket snabbare upp i riktigt höga varvtal när den belastas lite mer. Tidigare märkte man inte alls av fläktljudet men nu är det riktigt irriterande.

Fler som har märkt samma problem/Någon som vet hur man kan åtgärda det?

Min MBP 15" 2,2 har inte höjt varvtalet alls

Men fjärrkontrollen drar igång iTunes när jag använder den för att köra presentationer vilket är lite irriterande. Första gången skällde jag på publiken för att de inte stängt av mobilerna

Jag har lite panik.

Jag installerade precis Snow Leopard, och nu hittar jag ingenstans där man kan "inaktivera styrplattan när en mus är ikopplad". Kan det verkligen stämma att det tagit bort det alternativet? Det vore ganska förödande.

Bevaka tråden