Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min magic mouse med bud idag. Leveranstiden var från början 29/10-3/11. (Beställde lite annat också.)

Spontant känns den för låg, samtidigt vilar arm och handled hela tiden på bordet och man jobbar mera med handen.
På mitt skrivbord (en inte allt för välvårdad träskiva) låter den dessutom ganska mycket när man flyttar den.

Saknar också exposé från trackpaden. Antar att det kommer någon slags lösning på det, antingen apple eller tredje part.

Får se hur den känns om tag.

  • Medlem
  • 2009-11-14 12:18

Ärligt, om man nu kan scrolla endast genom en enkel touch på musen. Varför kunde de inte ha byggt in en funktion som gör att det endast räcker med en enkelt touch för att "klicka"? Som tex Macbook/Air/Pro redan har.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-14 17:30

Dalle, jag har en musmatta som är i storlek lite större än A5 och jag behöver då inte använda hela ytan för att åka över min 23" ACD, åker digonalt från hörn till hörn på 2-3 cm, kör man med hög acceleration så drar den iväg långt på liten sträcka. Ang. touchklick, troligen för att du inte skall råka klicka när du scrollar och tvärt om.

Gillar denna mus mer och mer bla att man kan scrolla på samma sätt som i iPhone dvs att sidan fortsätter åka, samt att man kan scrolla med två fingrar, ungefär som att man går med dom. Den känns även riktigt precis och den hoppar inte omkring som vissa möss gör.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-17 11:47

Nu börjar det bli retligt, startade om datorn nyss. Och givetvis slutade 2fingerswipen att fungera igen.. sätter en femma på att jag måste installera mjukvaran igen och sedan starta om så fungerar allt igen. Någon mer som upplever denna bug? Detta är nog andra eller tredje gången det inträffar för mig (har givetvis 10.6.2 installerat osv).

EDIT: Japp, efter ominstallation av mjukvaran så fungerar det igen...

Senast redigerat 2009-11-17 12:02
Ursprungligen av Drakfot:

Nu börjar det bli retligt, startade om datorn nyss. Och givetvis slutade 2fingerswipen att fungera igen.. sätter en femma på att jag måste installera mjukvaran igen och sedan starta om så fungerar allt igen. Någon mer som upplever denna bug? Detta är nog andra eller tredje gången det inträffar för mig (har givetvis 10.6.2 installerat osv).

EDIT: Japp, efter ominstallation av mjukvaran så fungerar det igen...

efter att ha läst någon tråd på i apples supportdiskussioner kan jag tipsa om att tvångsavsluta windowserver. Det fungerar, även om det inte är rätt…

  • Medlem
  • Habo
  • 2009-11-19 07:26

Magic Mouse är en mycket snygg mus. Precisionen är bra och touch-scrollen är underbar. Men nu senaste veckan har jag fått en ihållande smärta i handen/fingrarna på grund av att det inte finns någon ergonomi i den i huvud taget. Musen kan inte vara gjord för att användas i längre sträckor och jag sitter vid dator hela dagarna.

Batterierna tog slut nu efter 2.5 vecka (ska hålla i 2 månader enligt Apple) så jag kopplade in min logitech igen. Ingen multitouch 360-graders scroll men den passar åtminstone handen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-19 09:56
Ursprungligen av soft:

Magic Mouse är en mycket snygg mus. Precisionen är bra och touch-scrollen är underbar. Men nu senaste veckan har jag fått en ihållande smärta i handen/fingrarna på grund av att det inte finns någon ergonomi i den i huvud taget. Musen kan inte vara gjord för att användas i längre sträckor och jag sitter vid dator hela dagarna.

Batterierna tog slut nu efter 2.5 vecka (ska hålla i 2 månader enligt Apple) så jag kopplade in min logitech igen. Ingen multitouch 360-graders scroll men den passar åtminstone handen.

Du kanske inte håller den rätt? Man sitter ju inte på samma sätt i vilstol som i en kontorsstol. På samma sätt kanske man inte kan hålla denna mus i handen (eller använda den) på samma sätt som en konventionell mus?

Angående konfigurering/modifiering av gestures på magic mouse så tänkte jag att det kanske kunde vara lämpligt att tipsa om den här tråden jag just skapade:

http://www.99.se/ovrig-programvara/272703-bettertouchtool-modifiera-skapa-gestures-pa-magic-mouse-track-pad.html#post1847807

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-29 12:18

Nu börjar det bli tröttsamt med 2fingerswipe och MagicMouse som inte fungerar. Igår var jag inne i Win7 och spelade lite, startade om och idag fungerar inte swipen igen. Gissar på att det blir till att köra installationen av mjukvaran igen.
Det som jag provat med hitils är att köra diverse rensningar och rebuild mha Onyx, installerat om mjukvaran för MagicM ett antal gånger (varje gång jag vill ha det fungerande igen) samt även installerat om 10.6.2-uppdateringen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-09 15:22

Nu hände samma sak igen, vart inne i Win och grejat en sak och bootar sedan om till MacOSX igen.
Denna gång så loggade jag ut och tillbaka in igen för att få ordning på det (samma sak som att "döda" windowserver), så det känns som att det kan vara något med bootorder av tjänster / program som kan vara boven i detta. Kan inte säga säkert givetvis

Ursprungligen av Drakfot:

Nu börjar det bli tröttsamt med 2fingerswipe och MagicMouse som inte fungerar. Igår var jag inne i Win7 och spelade lite, startade om och idag fungerar inte swipen igen. Gissar på att det blir till att köra installationen av mjukvaran igen.
Det som jag provat med hitils är att köra diverse rensningar och rebuild mha Onyx, installerat om mjukvaran för MagicM ett antal gånger (varje gång jag vill ha det fungerande igen) samt även installerat om 10.6.2-uppdateringen.

  • Medlem
  • City
  • 2009-12-03 10:44

Finns det någon butik som lagerför dessa i Götet? Macforum har jag snart väntat på i 3 veckor...

Uppdaterat
Ingen lev innan jul tydligen, ingen som har i Sverige?

Senast redigerat 2009-12-04 09:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 13:44

Oh, gäller det alla återförsäljare, alltå omöjligt att få tag på en innan jul?

Befinner mig i Sydney och apple store här har det flera hyllor med den för AUD99 vilket typ är 640:-. Tänkte köpa 2 på företaget och har då ingen moms att lyfta. Men kommer de inte gå att köpa i Sverige när jag kommer hem så är det ju lika bra att köpa nu.

  • Medlem
  • City
  • 2009-12-05 21:42

Verkar vara dött överallt, så mitt råd är köp om du behöver dom innan.
Måste ha själv ha nu så det blir lågitech om inget mirakel uppstår (behöver dessutom 2 st).

Ursprungligen av kraspor:

Verkar vara dött överallt, så mitt råd är köp om du behöver dom innan.
Måste ha själv ha nu så det blir lågitech om inget mirakel uppstår (behöver dessutom 2 st).

Jag trodde jag hade löst "levransproblemet" genom att beordra en kollega att titta förbi Apple Store i New York... samtliga Apple butiken på Manhattan hade totalt slut ?!?!

Så nu får jag väl stå ut med abstinens-darret ett tag till. Det är lite "nya Apple" detta med leveransproblem... Det har ju sällan varit problem att få tag på nya produkter inom en vecka eller två men numera verkar antalet "Switchers" har överskridit produktionskapaciteten. I alla fall på de "billiga" produkterna som musen och iPhone. (nog för att 16 månader är den längsta leveranstid jag haft... det klår de inte igen så lätt gissar jag)

Hm... kanske skulle köpa en ny dator bara för att få musen? Låter vettigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 21:30

Jag har hört att MagicMousen skulle vara bra även på glas men den vill inte fungera på mitt vardagsrums bord! Sjukt irriterande, däremot fungerar den på min soffa?!?

[QUOTE="Zebbe";1853705]Jag har hört att MagicMousen skulle vara bra även på glas men den vill inte fungera på mitt vardagsrums bord! Sjukt irriterande, däremot fungerar den på min soffa?!?[/QUOTE]

Ingen av dagens möss fungerar på glas. vill du ha något att köra på glas får du satsa på en sånn här:

:cool::cool::cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 16:12

Hahaha! Ja det är väl så illa! Hade hoppats att det skulle funka för att glaset är svart men tji fick jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 17:06

Media Markt i Nacka Forum fick precis in 40st.
Jag köpte 2.

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 19:25

jag kan inte längre köra med tvåfinger-scrollen, det har fungerar tidigare - men plötsligt har det tagit stopp. bytt batteri samt tittat i inställningar efter ändringar, men inget ändrat.

reklamera?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-29 02:08

Med tvåfinger-scrollen gissar jag att du menar 2finger swipe för att bläddra både framåt och bakåt i ex. vis Safari?
I så fall prova att logga ut och in igen, då bör det "kicka" igång.
Detta har nämts tidigare i andra trådar (även denna tror jag) och det verkar som att det är något med WindowServer som orsakar detta.
Läs mer här: Apple - Support - Discussions - Magic Mouse swipe stopped working ...

Ursprungligen av vamk:

jag kan inte längre köra med tvåfinger-scrollen, det har fungerar tidigare - men plötsligt har det tagit stopp. bytt batteri samt tittat i inställningar efter ändringar, men inget ändrat.

reklamera?

jag älskar min magic mouse!!! den är så jävla skön.

Gratisprogram för inställningar till Magic Mouse

Nu finns ett gratisprogram för att göra inställningar.
MagicPrefs

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 01:10
Ursprungligen av adress@mac:

Nu finns ett gratisprogram för att göra inställningar.
MagicPrefs

Tack för tipset.

Magic Mouse Rules Fattar inte hur jag kunde klara mig utan den innan jag införskaffade den

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-02 15:35

ilove.nu skrev också om olika 3parts prgrm till musen
ilove

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2010-01-04 21:33

Hur tror ni att man snabbast får tag i en Magic Mouse? Beställa från Apple Store eller jaga runt i fysiska butiker/svenska nätbutiker?

Ursprungligen av osvald:

Hur tror ni att man snabbast får tag i en Magic Mouse? Beställa från Apple Store eller jaga runt i fysiska butiker/svenska nätbutiker?

Man tar en dag, jagar runt i fysiska butiker. Finns den inte lägger man en beställning på applestore eller någon annan butik....

  • Medlem
  • 2010-01-04 22:25

Med största sannolikhet är Apple Store det snabbaste sättet.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-05 23:12

apple store, absolut

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-07 17:59

Jag är van vid att använda styrplattan på min MB, borde det inte då bli mer ergonomiskt att byta till Magic Mouse för mig?
Jag förstår er som är vana vid superergonomiska logitech-grejer, men jämfört med styrplattan borde man väl tycka att utformningen är ganska bra, eller?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-07 18:03

Jag är ett fan av Logitech när det kommer till dataprylar samt har även en Magic Mouse.
Jag använder nästan uteslutande Magic Mousen, men switchar till trackball ibland för att få lite variation.
Vad gäller musplattans jämnförelse med musen så får jag säga att man (jag) vänjer sig väldigt lätt vid gestures (scroll samt 2fingerswipe)
Jag har inga problem med utformningen med den, det känns naturligt att dra fingret i den båge som bildas när man scrollar, och inte har jag några problem att anpassa fingrarna för en 2finger swipe.

Ursprungligen av jurjohn:

Jag är van vid att använda styrplattan på min MB, borde det inte då bli mer ergonomiskt att byta till Magic Mouse för mig?
Jag förstår er som är vana vid superergonomiska logitech-grejer, men jämfört med styrplattan borde man väl tycka att utformningen är ganska bra, eller?

Bevaka tråden