Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Magic Mouse är över alla förrättningar men det krävdes två saker för det ..

1. Direkt när jag fick Magic Mouse installerade jag MagicPrefs .

2. Eftersom jag kör OS X 10.5 Leopard så fanns inte MOMENTUM Scrolling i mina system inställningar men lite hjälp från Mac OS X Hints och saken var löst

Guiden finner ni här - > 10.5: Enable momentum scrolling for Magic Mouse in 10.5 - Mac OS X Hints

Momentum Scrolling för er som inte vet är den typ av scroll ni har på era iPhones. Även kallat roulette scrollning ... vädligt väldigt häftigt .. Nu kan jag scrolla en lång hemsida med ett enkelt flip med pekfingret .. grymt coolt ..

I OS X Snow Leopard finns detta synligt för Magic Mouse användare men inte i Leopard ... där krävs Terminalen ....

Vad jag kan säga är kort att utan Momentum Scrollning eller Magic Prefs så hade jag inte varit nöjd med Magic Mouse ... men tack vare dessa två saker så är jag mer än nöjd ..

Var inne på Macforum idag och fingrade lite på Magic Mouse. Den kändes MYCKET bra i handen. Så bra att jag just beställde en

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 18:33

Batteriet till min magic mouse börjar redan ta slut... är det så kort livslängd på dem?

Någon som har tips på var man får tag på billiga batterier, gärna i typ 5-pack?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-14 18:49

Har nog bytt batterier en eller två ggr sedan jag fick min. Till dess försvar är väl att de batterierna jag bytte inte inte var helt färska då.

Vad gäller att köpa batterier i pack, Kjell & Co har bland annat större pack: Kjell & Company - 32300 - Kjell&Co alkaline AA 10-pack

Ursprungligen av maca:

Batteriet till min magic mouse börjar redan ta slut... är det så kort livslängd på dem?

Någon som har tips på var man får tag på billiga batterier, gärna i typ 5-pack?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 21:31

Haha, hade jag bara orkat kolla vilken typ av batterier det var så hade jag inte frågat! Jag trodde att det var några obskyra specialbatterier.

Nu är batterierna bytta och allt är frid och fröjd.

PS. Vill passa på att tillägga att jag är grymt nöjd med min mus, finns bara en annan som slår den...

  • Medlem
  • 2010-01-14 21:49

Angående batterier så kan jag tipsa om Energizer Ultimate Lithium. Räcker garanterat mycket längre än vanliga skitbatterier. Jag köpte ett 6-pack på Teknikmagasinet för 50 spänn.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-15 15:15

det har skrivits en del om batterierna och deras livslängd. Tror dock det hade med trådlösa tangentbordet att göra, att det var tangentborden som helt plötsligt började sluka batt.
Men det skulle ju inte vara konstigt om detta även gällde musen.
Hr för mig att det var så att bluetooth signalerna från tangentbordet och musen bråkade och därför drogs det mer batt. än om man bara kör mus alt. tangentbord.
ni som upplever dålig batt. tid, har ni trådlösa tangentbord också?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-22 21:01
Ursprungligen av thor:

det har skrivits en del om batterierna och deras livslängd. Tror dock det hade med trådlösa tangentbordet att göra, att det var tangentborden som helt plötsligt började sluka batt.
Men det skulle ju inte vara konstigt om detta även gällde musen.
Hr för mig att det var så att bluetooth signalerna från tangentbordet och musen bråkade och därför drogs det mer batt. än om man bara kör mus alt. tangentbord.
ni som upplever dålig batt. tid, har ni trådlösa tangentbord också?

Japp, jag har trådlöst tangentbord också, och batterierna slukas....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-02-05 23:18

Batterierna går åt, men inte på MM

Ursprungligen av thor:

det har skrivits en del om batterierna och deras livslängd. Tror dock det hade med trådlösa tangentbordet att göra, att det var tangentborden som helt plötsligt började sluka batt.
Men det skulle ju inte vara konstigt om detta även gällde musen.
Hr för mig att det var så att bluetooth signalerna från tangentbordet och musen bråkade och därför drogs det mer batt. än om man bara kör mus alt. tangentbord.
ni som upplever dålig batt. tid, har ni trådlösa tangentbord också?

Jag kör med MM och BT tangentbord och batteriet i tangentbordet dog efter ca två veckor. Men musen är jag grymt nöjd med!

Ursprungligen av andas:

Jag kör med MM och BT tangentbord och batteriet i tangentbordet dog efter ca två veckor. Men musen är jag grymt nöjd med!

Kom det inte en firmwareuppdatering som fixade batteriproblemet?

Ursprungligen av Capeman:

Kom det inte en firmwareuppdatering som fixade batteriproblemet?

Fan va skumt, jag har kört mitt BT-tangentbord LÄNGE och batterierna räcker minst en månad innan jag behöver ladda de....

  • Medlem
  • 2010-02-06 10:30
Ursprungligen av PeeMaN:

Fan va skumt, jag har kört mitt BT-tangentbord LÄNGE och batterierna räcker minst en månad innan jag behöver ladda de....

Tror att det har med versionen på tangentbordet att göra. De som levereras med de nya Macarna har nog senaste firmware redan från fabrik.
Mitt t-bord från 08 var jag tvungen att uppdatera, med föräldrarnas iMac late 09 behövdes inte uppdateras.

Ursprungligen av Dalle:

Tror att det har med versionen på tangentbordet att göra. De som levereras med de nya Macarna har nog senaste firmware redan från fabrik.
Mitt t-bord från 08 var jag tvungen att uppdatera, med föräldrarnas iMac late 09 behövdes inte uppdateras.

När jag säger länge menar jag inköpt 08 typ...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-02-12 13:12
Ursprungligen av Capeman:

Kom det inte en firmwareuppdatering som fixade batteriproblemet?

Det kom en uppdatering idag som hävdade att den skulle lösa problemet med batterislukande BT-tangentbord som används med andra BT-enheter.

Leverans! Snabbare än väntat dessutom, fyra dagar från beställning. Mitt intryck så här långt är bra! Men det känns som att fläkten surrar lite extra när blåtanden är på... Någon annan som har märkt av det?

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-20 22:40
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-12 17:18
Ursprungligen av thor:

Kan annars varmt rekommendera BetterTouchTool: http://home.in.tum.de/~hegenber/BetterTouchTool.dmg

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-04-27 19:45
Ursprungligen av Jånte:

Kan annars varmt rekommendera BetterTouchTool: http://home.in.tum.de/~hegenber/BetterTouchTool.dmg

Skaffade mig en nu i helgen och installerade detta.

Jag måste säga att jag gillar den skarpt. Stör mig inte alls på att den inte är "ergonomisk". Och tillsammans med Better Touch... så kom man lätt åt Expose (jag valde 3-fingrars-svep neråt). Tycker den klickar skönt och scrollningen är verkligen magisk.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-09-28 18:13

Hål i musen?

Sorry om rubriksättningen kan misstolkas

Men jag undrar just om det ska vara hål utan skyddsplast el. dylikt precis där lampan sitter?
Upptäckte efter flera månaders användning att det är fritt blås undertill. Har inga problem just nu men det kan ju vara en potentiell dammsamlare...
Har fått för mig att jag kan ha dragit bort något av misstag, för där satt en klisteretikett från början.
Nån som kan kolla sin magic mouse?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-08 19:43

Nu har jag också beställt en, bättre sent än aldrig som dom säger! Blev så trött på scrollen på min "Mighty Mouse". Provade Magic Mouse igår på Media Markt, tyvärr hade dom inga exemplar att sälja så blev en beställning på Apple Store ikväll.

Synd att det saknas en 3e "musknapp".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-09 16:00

Idag fick jag min Magic Mouse och är inte annat än lyrisk! Även för mig med stora händer så är den bekväm att använda. Trodde jag skulle sakna sidoknapparna från Mighty Mousen men det ersattes (genom Magicprefs) lätt med en trefingersklickning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 17:01

Har nu fått min Magic Mouse till min jobbdator, fan vad skön den är... och den blev ju inte sämre med prefsprogrammet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 18:32

Hej alla,

Köpte mig en Magic Mouse idag efter att ha fått lite födelsedagspengar. Stod i affären ett tag och klämde, kände på den och slog till.

Väl hemma så märkte jag nästan direkt att när jag klickar på vänster sida (vänsterklick) så kan det bli ett högerklick. Jag klickar precis vid vänster kant men då och då blir det höger. Mycket irriterande.

Någon som har en idé på vad det kan vara som spökar?

:S

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-13 21:11

du kanske har din mus(matta) alldeles för långt till höger och får då en "felaktig" vinkel. försök att ha musen mer i mitten än långt ut till höger på skrivbordet. (kommer även att bespara dig framtida problem med smärta i armen)

Sen är det ju väldigt viktigt att man lyfter sitt högerklicksfinger när man vänsterklickar...
Kan vara lite klurigt i början men man kommer in i det rätt fort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 22:42

Det där med att man måste ha långfingret ifrån musen när man vänsterklickar har jag märkt stämmer. Annars så känner tydligen musen av klicket som ett högerklick. Antar att man vänjer sig snabbt :). Hur som är musen helt fantastisk. Synd bara att exposé och spaces inte går att aktivera "officiellt". Jag drog hem ett tredjeparts program "Magic prefs" tror jag det heter. Dock så får jag det inte att fungera. Någon som har en lösning :)?

Har du öpnnat programmets inställningar och valt en rörelse för att få fram respektive funktioner?
Jag använder Magic prefs utan bekymmer för detta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 09:06

Det fungerar rätt okej med att använda tre fingrar och glida ner respektive upp för att få fram skrivbord eller använda exposé.

Dock så kommer det fram en hemsk fyrkant som inte verkar fylla någon funktion. På hemsidor blir det aningen buggigt eftersom scrollen vill aktiveras när jag glider runt med tre fingrar för att växla mellan program eller visar skrivbordet.

Fast fungerar gör det. Gäller väl nu att vänja sig bara.

Finns en hel del tredjeparts program nu till musen. Någon som testat flera av dom och kan säga vilken man tycker fungerar bäst?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-28 20:35

Har för mig att det är hål rakt in på min med, men jag kan inte kolla förrän imorgon.

Bevaka tråden