- lasselu
- Medlem ●
- Trollbäcken
Ajdå, det låter inte bra...2:an har varit ruggigt stabil för mig...
Det har inte varit några jätteproblem, men en handfull krascher under vissa omständigheter enligt honom.
Jag ska fråga under vilka omständigheter det var som krascherna uppstod. Men han är inte den ende i alla fall, en snabb koll på Apples forum ger vid handen ett, två, tre och fyra exempel på folk som upplever krascher av olika skäl.
Importen var i alla fall stabil för min del. Jag lyckades importera 130 GB iPhoto-bibliotek och 125 GB Aperture 2-bibliotek (tog mer än ett dygn) utan en enda krasch.
OM jag hade problem så skulle jag testa att kör utan pluggar ett tag...och se...
Jag tror inte han haft några plugins heller.
Jag har inte hårdkört - bara småpillat med några bilder och importerat/exporterat - inga problem här. Jag har dock inga pluggar i mitt Aperture. Jag vet inte hur det är, men när det gäller nästan alla andra program jag använt/använder så beror ofta problem på pluggar. Ap3 är ju dessutom 64-bitar och alla pluggar är ju fortfarande 32-bitar. OM jag hade problem så skulle jag testa att kör utan pluggar ett tag...och se...
Jag installerade Aperture 3 på min stenåldersdator (Första generationens Macbook Pro, 2Ghz intel Core Duo med 2GB RAM) på vinst och förlust. Aperture 2 rullade på bra även om reglagen hackade lite emellanåt. Laddade in ett bibliotek med ~40 000 bilder och lät den tugga igenom bilderna i ca 10 timmar. Var lite nervös efter alla skräckhistorier man hört på nätet.
Döm om min förvåning då Aperture 3 flyter på hur bra som helst! Mycket bättre än version 2.
Reglagen reagerar direkt och det går snabbt och smidigt att röra sig mellan projekten. Har inte heller märkt av någon direkt minnesökning när jag använder programmet.
Faces har jag inte vågat använda ännu, men skall testa det på ett mindre bibliotek.
Antingen har jag haft tur och hittat en felfri kombination (dator+programvara) eller också kommer problemen längre fram vid mer användning.
Aperture 3 har inte kraschat någon gång. Men å andra sidan har jag inte tungkört den än. Men som det nu är, känns det stabilt och tryggt.
Michael Tsai om Aperture 3: Aperture 3 Faces and Storage
Intressant läsning angående brister kring Faces-funktionen och farhågor kring lagringen av namn mm.
Han har också samma erfarenhet att prestandan är Ap3 är sämre:
Performance
Even after face detection completed (and I rebooted), Aperture 3 seems slower and more RAM-hungry than ever. I’m using a 2009 MacBook Pro, maxed out with 4 GB of RAM, and my library has about 34,000 versions. Aperture 2 was sluggish at times but bearable. Aperture 3 often locks up itself—and the rest of my Mac—for seconds or minutes.
Otroligt dålig uppgradering. Faces, places... bla bla bla. Ska en större uppgradering som kostar 1000 kr (50% nypristet) motiveras med sådant? Jag har inte krävt någon uppgradering av mina kunder på 6 år. Jag vill ha en fungerande Aperture 3 med nya bildredigeringsfunktioner. Just nu så kan jag inte redigera bilder i Aperture. Version 3.1 please!
Otroligt dålig uppgradering. Faces, places... bla bla bla. Ska en större uppgradering som kostar 1000 kr (50% nypristet) motiveras med sådant? Jag har inte krävt någon uppgradering av mina kunder på 6 år. Jag vill ha en fungerande Aperture 3 med nya bildredigeringsfunktioner. Just nu så kan jag inte redigera bilder i Aperture. Version 3.1 please!
Brushes är väl ändå ett kraftigt nytt verktyg som motiverar till uppgradering. Sedan om det är värt 1000:-, tja.
Otroligt dålig uppgradering. Faces, places... bla bla bla. Ska en större uppgradering som kostar 1000 kr (50% nypristet) motiveras med sådant?
Jag utgår ifrån att du kollat hela listan på över 200 nyheter och förbättringar, och inte bara tror att det är Faces och Places, eller?
Så du menar att alla dessa nyheter är "otroligt dåliga"?
Det finns massor av förbättringar som flera av oss är väldigt glada över, kolla in vad jag gillar, vad d99gnu gillar och vad The Real Viking gillar som några exempel.
Jag utgår ifrån att du kollat hela listan på över 200 nyheter och förbättringar, och inte bara tror att det är Faces och Places, eller?
Du har rätt (jag har uppgraderat) men jag är så förbannad på att version 3 fungerar så dåligt. Vad ska man ha nya funktioner till om programmet knappt fungerar. Jag förstår inte riktigt hur Apple kunde släppa det.
Du har rätt (jag har uppgraderat) men jag är så förbannad på att version 3 fungerar så dåligt. Vad ska man ha nya funktioner till om programmet knappt fungerar. Jag förstår inte riktigt hur Apple kunde släppa det.
Det förefaller intressant att många inte upplevt några problem eller att de som upplevt problem beskriver dem som relativt överkomliga medan du hävdar att programmet knappt fungerar.
Skulle du kunna exemplifiera lite samt kanske även posta vad du kör för hårdvara/version på OS X?
Ah, ja det är en annan femma. Uppenbarligen är det väldigt varierande erfarenheter, vissa har stora problem, andra inte. Men vi får väl hoppas att de jobbar hårt med buggfixar. Det är ju en x.0-programvara och de är sällan de mest stabila (inte för att det är en ursäkt, men det borde kunna bli bättre menar jag).
Det verkar som att funktionen för att slå ihop bibliotek fungerar mycket bra:
The handling of multiple changes is astonishingly good. Let’s say you crop photo_01 in the desktop library, and adjust exposure on photo_02 in the mobile library. Then let’s say in that mobile library, you add metadata to the same photo_01 file that was cropped in the desktop library. When you merge the libraries, everything is synced correctly—the desktop-cropped photo_01 will gain the metadata added to the same photo_01 in the mobile library; the exposure adjustment on photo_02 will be applied.
Läs hela artikeln (speciellt bartender): Aperture 3—A Game Changer (Multiple Macs, Syncing Projects, & More)
För mig så fungerade det suveränt.
När den var klar med uppdateringen från A2 till A3 och bärjade ploga igenom faces och nya indexeringen så kastade jag in 16GB RAW bilder från min Japanresa. Datorn var inte ett dug seg och när bilderna va inne efter ca 10 min så bläddrade jag på som vanligt. Hur fint som helst.
Så här är det ju men alla "nya" program (jo, Ap3 är "nytt" - det går inte att öppna ett Ap3-bibliotek i Ap2 t.ex.). Jag är förvånad att det rullar så fint hos mig. Det har jag nog aldrig varit med om någon gång när program kommer i "nystart" (x.0 som Adrian kallar det). För mig är alltså detta en ovanligt smärtfri uppdatering.
(Jag rekomenderar dock alla att stänga av "Faces"-dyngan. Att dom smäller in sådant fjanteri i ett proffsprogram är ju pinsamt [vad håller Apple på med?]. Det går i alla fall stänga av i Ap3 - vilket det inte går i iPhoto [vad håller Apple på med?].
Jag rekomenderar dock alla att stänga av "Faces"-dyngan. Att dom smäller in sådant fjanteri i ett proffsprogram är ju pinsamt [vad håller Apple på med?].
Jag tror svaret på den frågan är enkelt: För att erbjuda iPhoto-ägare som vuxit ut programmet ett sätt att ta med sig metadata som de kan ha lagt massor av timmar på att finslipa.
Det var väldigt tydligt i pressmaterialet att Apple marknadsför Ap3 som ett steg upp från iPhoto.
Det känns ju som att Faces-funktionen i Ap3 är tagen med klipp- och klistra-metod ur iPhoto eftersom gränssnittet inte andas samma proffsighet som Ap3 annars gör.
Men jag tycker inte man ska såga funktionen i sig som du gör, bara implementationen. För det är långt ifrån dumt att effektivisera metadata-genereringen och -hanteringen.
I takt med att bildbiblioteken växer och växer behöver fotografer - inte minst proffs! - bra sätt att snabbt filtrera och sålla. En väl fungerande ansiktsigenkänning är inte fjanteri för amatörer, det kan visa sig vara mycket användbart för alla.
Så jag tycker absolut Faces hör hemma i Ap3, men Apple måste jobba på gränssnittet (och till viss del även algoritmerna).
Man behöver väl inte vara fotograf till yrket för att få använda Aperture? Som glad hobbyfotograf är iPhoto lite för begränsat, det blir lite för många händelser som man ska hålla på att klippa och klistra, dra och släppa emellan. Apeture är mycket bättre att organisera i, plus att man har större redigeringsmöjligheter.
Faces verkar vara en kul funktion. Kan vara användbart när man t.ex. ska göra något roligt gratulationskort eller liknande, och behöver bilder på en viss person.
Ap3 blir ett klart köp när man får råd
Man behöver väl inte vara fotograf till yrket för att få använda Aperture?
Näe, absolut inte. Och det är tydligt att Apple flirtar med iPhotoanvändare med Ap3.
Jag är inte fotograf själv, bara en glad amatör med en del fotokunskap som tar mycket bilder och drar nytta av fördelarna med Aperture.
Apeture 3 uppdaterad till 3.0.1!
Tycker det är rimligt att prata med Aperture 3.0.1 även i den här tråden, så jag tog tillbaka inlägget ovan. Detta var fram till nyligen den enda och allmänna tråden om allt kring Aperture 3, den andra tråden handlar mer om en persons erfarenheter och åsikter.
Jag kan se en förbättring när det gäller bruset. Dock hanterar inte Aperture 3 bruset från en Nikon D3 lika bra som Nikon Capture NX.