Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av c5j:

Fett bra! Kan nån nu bara dra vad det är som gäller?

Inom/mot film, så är 24p standard. Det har länge varit ett önskemål att kameran skall stödja detta, eftersom det är en populär kamera inom indie, men även påkostade produktioner.

Inom TV (PAL) så är 25p standard (30p inom NTSC).

Skall man filma som privatperson skulle jag börja med 25p (störst kompabilitet). Då kan man även sätta slutartiden till 1/50 sekund vilket motsvarar en "shutter angle" på 180 grader. Det är det normala för film/video. Man dubblerar alltså sin frame rate:

24p = 1/48s
25p = 1/50s
30p = 1/60s

På 5D mk II kan man inte välja 1/48s, så filmar man i 24p skall man ta 1/50 som är närmast. Sen kan man ju ändra slutartiden ändå- för att få en annan effekt.

Du kommer inte att se skillnad på 24p och 25p. Jag tror inte att "folk" ser skillnad på 24p och 30p heller, om jag skall vara ärlig. Däremot är det ju viktigt att man filmar i den bildhastigheten som man vill integrera sitt projekt i. Annars måste man konvertera, vilket är drygt.

24p har ett romantiskt skimmer eftersom film har just den här hastigheten- och det har alltid varit lite oåtkomligt, och därmed begärligt, för den stora massan.

Följande aspekter kan dock vara intressanta:

Stödjer ditt videoredigeringsprogram både 24p och 25p? Det kan vara avgörande.

Klarar din TV både 24p och 25p?

Tidiga indikationer pekar på att om man väljer en lägre frame rate, som 24p, så får man något bättre bildkvalitet eftersom 'data raten' per sekund är konstant.

Så om din codec tidigare hade 40 Mbit/s till förfogande för 30 bilder, så har du nu lika mycket till förfogande för 24 bilder. Detta ger då bättre kvalitet.

Sen så har ju även ljudet uppgraderats och man kan ställa volymen själv.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Inom/mot film, så är 24p standard. Det har länge varit ett önskemål att kameran skall stödja detta, eftersom det är en populär kamera inom indie, men även påkostade produktioner.

Inom TV (PAL) så är 25p standard (30p inom NTSC).

Skall man filma som privatperson skulle jag börja med 25p (störst kompabilitet). Då kan man även sätta slutartiden till 1/50 sekund vilket motsvarar en "shutter angle" på 180 grader. Det är det normala för film/video. Man dubblerar alltså sin frame rate:

24p = 1/48s
25p = 1/50s
30p = 1/60s

På 5D mk II kan man inte välja 1/48s, så filmar man i 24p skall man ta 1/50 som är närmast. Sen kan man ju ändra slutartiden ändå- för att få en annan effekt.

Du kommer inte att se skillnad på 24p och 25p. Jag tror inte att "folk" ser skillnad på 24p och 30p heller, om jag skall vara ärlig. Däremot är det ju viktigt att man filmar i den bildhastigheten som man vill integrera sitt projekt i. Annars måste man konvertera, vilket är drygt.

24p har ett romantiskt skimmer eftersom film har just den här hastigheten- och det har alltid varit lite oåtkomligt, och därmed begärligt, för den stora massan.

Följande aspekter kan dock vara intressanta:

Stödjer ditt videoredigeringsprogram både 24p och 25p? Det kan vara avgörande.

Klarar din TV både 24p och 25p?

Tidiga indikationer pekar på att om man väljer en lägre frame rate, som 24p, så får man något bättre bildkvalitet eftersom 'data raten' per sekund är konstant.

Så om din codec tidigare hade 40 Mbit/s till förfogande för 30 bilder, så har du nu lika mycket till förfogande för 24 bilder. Detta ger då bättre kvalitet.

Sen så har ju även ljudet uppgraderats och man kan ställa volymen själv.

Trycker 5000 ggr på "gilla-knappen"
Vilket bra o utförligt inlägg!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-03-16 10:18
Ursprungligen av acke:

Ny firmware idag. Nytt är bland annat att du kan filma i 24p och att du kan justera ljudnivåer.

Canon EOS 5D Mark II Firmware Update

Ojojoj...nu blir det ännu svårare att låta bli att köpa en...:)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-03-16 09:22

Jag lämnade in min kamera till Canon i Mölndal 10-03-08 för att det var en massa strul med den. Var hos dem 10-03-11 och fick en utbyteskamera (de sa att den var ny men det var den inte) efter alla problem jag haft. Kollade precis firmware-versionen och det var redan installerat 2.0.3 på den. Kan det vara den riktiga versionen eller möjligtvis någon beta som ligger på den? Någon som vet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-16 10:34
Ursprungligen av onnyt:

Jag lämnade in min kamera till Canon i Mölndal 10-03-08 för att det var en massa strul med den. Var hos dem 10-03-11 och fick en utbyteskamera (de sa att den var ny men det var den inte) efter alla problem jag haft. Kollade precis firmware-versionen och det var redan installerat 2.0.3 på den. Kan det vara den riktiga versionen eller möjligtvis någon beta som ligger på den? Någon som vet.

Tror inte det är en Beta-version. Den har nog funnits ute hos verkstäderna ett tag för test. Om du ändå är orolig så kan du ju ladda ner senaste versionen och köra in den igen, det är varken svårt eller speciellt tidskrävande.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-16 10:34

Gött! Inget mer 30->24 konverterande! Snacka om tidssparande uppgradering! Fantastiskt!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-17 21:15

Det tackar vi för. Då kan man börja filma hejvilt. Kan nån dra hur man gör med ljudet på allra bästa och praktiska sätt. Har funderat på en extern digital inspelare t.ex. Zoom H4n (med 2xXLR m.m.) som Engadget tipsade om, men den blir lite bökig rent praktiskt. Dels blir ergonmin än sämre och jobbigt kanske med 2 separata ljudfiler? Eller en Beachtek-XLR-adapter och nån mic eller bara en 3,5mm-mic. Hur har ni riggat? Nån som köpt/byggt en billig fokuspuller?

Äntligen kom så updejten :-). Jag blir glad trots att jag inte ens har kameran. Nu vill jag ha den...och ett köp - dnna eller uppföljaren - blir i höst. Utan 25p var den ointressant för en europeisk filmare.

Å andra sidan så kanske jag väntar tills dom slutar med mekaniska speglar och skit (det kommer snart). Inte förrn mekaniken är borta så är det en modern kamera - en framtidskamera. Dessa dammsamlare är anakronistiska.
När spegelreflexen åker ut - snart som sagt - så kommer en debatt att utbryta - konservativa kommer att yla - detta glöms dock mycket snabbt bort efter reformen. Så är det alltid.

Ursprungligen av Zimmerman:

Äntligen kom så updejten :-). Jag blir glad trots att jag inte ens har kameran.

Och de kommer ju att släppa en plugin för import till FCP snart. Good times!

Highlight i den är:

  • Log and Transfer

  • Man fårTime Codebaserat på kamerans datum tid

  • 3x så snabb konvertering till ProResjämfört med Compressor

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-03-18 12:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Å andra sidan så kanske jag väntar tills dom slutar med mekaniska speglar och skit (det kommer snart). Inte förrn mekaniken är borta så är det en modern kamera - en framtidskamera. Dessa dammsamlare är anakronistiska.

Håller med, men då vill det till att tillverkarna kommer med jäkligt bra elektroniska sökare...
Jag har en Panasonic GF1 och den sökare som finns till den, som man ju fö måste skaffa som tillbehör, är bara nätt och jämt ok...

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-18 09:25

OBS! Uppdateringen är inte längre tillgänglig. Problemen från ursprungsversionen av FW är tillbaka, bandning osv. Fail från Canon....

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=34802786

Senast redigerat 2010-03-18 12:54
Ursprungligen av Mattias L:

Problemen från ursprungsversionen av FW är tillbaka, bandning osv.

Hmm... intressant på ett dåligt sätt..

Har inte märkt detta i mina första test, men får kika på det mer noggrant.

Man får ju hoppas att om de löst detta en gång, kanske de kan fixa det hyffsat snabbt igen. Maybe.

@ill_chrill och c5j: kul med positiv feeback! Så trevligt.

Uppdateringen är borta men motiveringen är en annan:

"Recently we have discovered a malfunction that occurs with Firmware Version 2.0.3, in which the manual recording levels for C1/C2/C3 are changed and the camera becomes unable to record audio if the power is turned off (or if Auto power off takes effect) after registering "Sound Recording: Manual" in the camera user settings.
We apologize very sincerely for the inconvenience, but we are going to stop making this firmware available for download. For customers who have already updated to the new firmware, when using the camera with the mode dial set to C1/C2/C3, please either set the sound recording settings to Auto.
We are currently preparing firmware that will correct this malfunction. As soon as those preparations have been completed, we will let you know on this Web site. In the meantime, we apologize for the inconvenience this represents, but please wait until the fixed firmware is ready."

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-18 12:51
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Uppdateringen är borta men motiveringen är en annan:

"Recently we have discovered a malfunction that occurs with Firmware Version 2.0.3, in which the manual recording levels for C1/C2/C3 are changed and the camera becomes unable to record audio if the power is turned off (or if Auto power off takes effect) after registering "Sound Recording: Manual" in the camera user settings.
We apologize very sincerely for the inconvenience, but we are going to stop making this firmware available for download. For customers who have already updated to the new firmware, when using the camera with the mode dial set to C1/C2/C3, please either set the sound recording settings to Auto.
We are currently preparing firmware that will correct this malfunction. As soon as those preparations have been completed, we will let you know on this Web site. In the meantime, we apologize for the inconvenience this represents, but please wait until the fixed firmware is ready."

Jag tror att det är en rökridå. Det är inte enbart ljudproblem, men det är enklast att påstå att det är därför den är borta nu. Bildkvalitetsproblem är inte lika klädsamt att skylta med.

Just det, jag glömde att tacka Andree för det lysande inlägget. Det fick ett par poletter att äntligen trilla ned i min lilla hjärna.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Just det, jag glömde att tacka Andree för det lysande inlägget. Det fick ett par poletter att äntligen trilla ned i min lilla hjärna.

(och här kommer de drygt fem bokstäverna som tydligen är nödvändiga i ett inlägg)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-18 10:51

Måste också få tacka! Det är personer som du som gör 99.se till ett så extremt bra forum!

Tror att Canon kommer att vänta lite med EVF (som ersättare till spegel) tills dessa har blivit bättre; trots allt finns det fördelar med att se motivet "live" i sökaren. Men om några år är kanske både speglar och slutare borta ur kamrorna!?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-03-18 13:14
Ursprungligen av Björn Nordström:

Tror att Canon kommer att vänta lite med EVF (som ersättare till spegel) tills dessa har blivit bättre; trots allt finns det fördelar med att se motivet "live" i sökaren. Men om några år är kanske både speglar och slutare borta ur kamrorna!?

Jag har absolut ingen koll på hur kameror fungerar, men intressant att du säger att slutare kanske försvinner. Vad jag vet så påverkar slutaren hur stort/litet skärpedjupet blir?

Jag har sett framför mig ett tag att man i Raw-"framkallningen" får ett nytt reglage i framtiden. Ett där man välja skärpedjupet exakt där man vill. Bilden som kameran tar innehåller alltså information där slutaren går från minsta till största.

Skulle det vara möjligt tro?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag har absolut ingen koll på hur kameror fungerar, men intressant att du säger att slutare kanske försvinner. Vad jag vet så påverkar slutaren hur stort/litet skärpedjupet blir?

Bländaren. Inte slutaren.

Citat:

Jag har sett framför mig ett tag att man i Raw-"framkallningen" får ett nytt reglage i framtiden. Ett där man välja skärpedjupet exakt där man vill. Bilden som kameran tar innehåller alltså information där slutaren går från minsta till största.

Skulle det vara möjligt tro?

Jodå. Har gjorts en ganska intressant proof-of-concept med en sensor som utöver intensitet även mäter strålgångarna på det infallande ljuset. Utifrån det kan man sedan köra lite raytracing och bland annat ställa fokus och skärpedjup i efterhand. Finns ett gäng på Stanford som forskar kring det.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-03-18 17:02
Ursprungligen av Samuel K:

Bländaren. Inte slutaren.

Som sagt, är inte proffs på kameror

Ursprungligen av Samuel K:

Jodå. Har gjorts en ganska intressant proof-of-concept med en sensor som utöver intensitet även mäter strålgångarna på det infallande ljuset. Utifrån det kan man sedan köra lite raytracing och bland annat ställa fokus och skärpedjup i efterhand. Finns ett gäng på Stanford som forskar kring det.

Tack för länken!

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-19 08:21

Ny version 2.04 ligger ute nu:

Canon EOS 5D Mark II Firmware Update

Det ryktades ju lite om att 2.0.3 skulle ha problem med "bandning", en bugg som fixades tidigare. I morse testade jag lite mer innan jag uppgraderade till 2.0.4 och inte hittade jag nån bandning inte. Däremot var vissa mörka partier inte så himla bra med en - hur ska jag uttrycka mig - avvikande och osnygg grynighet redan vid ISO200. Testade att slå av högdagerjusteringen och vips försvann det problemet. Och enligt mina ögon ändrade 2.0.4 inget alls i detta avseende. Just a quick note.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-03-19 15:56

Nä, jag är nu inte övertygad att det faktiskt var ett problem jag heller. Förlåt Canon.

...och nu har de släppt sin plugin E1 för import av filmer till Final Cut Pro från 5D mk II, 7D och 1D mk IV.

Den finns här. Man måste välja OS X som operativsystem innan den dyker upp i listan.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-22 17:54

Vet inte vart jag skall lägga detta men i alla fall. Iom att mkII har möjlighet till microjustering så lägger jag det här. Hittade det här programmet genom en länk på Fotosidan. Automatisk microjustering sägs det. Har själv inte testat men vad tror ni?

Verkar interssant fast jag fattar inte riktigt hur det fungerar, styr det microjusteringen eller är det mer avancerat än så?
Om det bara styr microjusteringen känns det helt värdelöst, åtminstone som det fungerar på Canon.
Å andra sidan kan man lika gärna lämna in grejerna, Canon gör ju de gratis.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-06 01:29
Ursprungligen av ill_chrill:

Verkar interssant fast jag fattar inte riktigt hur det fungerar, styr det microjusteringen eller är det mer avancerat än så?
Om det bara styr microjusteringen känns det helt värdelöst, åtminstone som det fungerar på Canon.
Å andra sidan kan man lika gärna lämna in grejerna, Canon gör ju de gratis.

du kan microjustera ett fast objektiv med ganska bra resultat och avståndet skall vara 5 x brännvidden till testföremålet dvs 50mm = 2,5 m osv
Problemet är att justeringen inte fungerar optimalt på andra avstånd eftersom det inte är objektivets styrkrets och AF motor som programmeras om.

Microjustering av zoomar som slår fel är tämligen lönlöst då det behövs justering av fler referenspunkter än 1 eller två som kan läggas in i kamerans programvara, en zoom bör justeras över hela registret och innebär 8 ref punkter som kontrolleras och datan läggs in i objektivet.

Till det kommer att ett antal parametrar som bör kontrolleras 1. är det kamerahuset AF som är felaktig, 2. är det objektivet, 3. är det både objektiv och kamerahus.4. och till detta förekommer minor variations, dvs i en serie av bilder kan skärpeplanet läggas olika eftersom AF noggrannheten är lika med F- 2,8.
Kamerahusen AF mäts upp med Canons specialoptik, ett fast objektiv där inga inställningar kan göras och justering görs av AF punkterna via dator.
När huset är nollat så justeras objektiven vanligtvis först i ändpunkterna dvs för ett 70-200 så kalibreras objektiver på 70 och 200mm, avviker objektivet så justeras det över hela brännviddsområdet, det är alltså en god ide att ta med kamerahus och objektiv om det börjar krångla.

Tyvärr bara för PC, å enligt utvecklaren lär det dröja för Mac... om någonsin (har frågat honom!)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-06 05:26

Jag hade själv oerhörda problem med min 5dMk2 och 24-70L samt 70-200L IS USM. Hade inne hela kittet hos Canon i Mölndal tre gånger utan at de kunde rätta till felfokus. Skickade allt till Intervision i Solna och de grejade det för mig, Nu har jag perfekt skärpa på båda objektiven över hela zoomomfånget. Vet inte vad Canon håller på med ibland.

Bevaka tråden