Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av adl:

Har samma problem hittar inget sätt att instalera panoroma view 3D utan att köpa det igen, riktigt irriterande!!
Är det någon som har lyckats att instalera det efter uppdatering utan att köpa det igen???

Har skickat ett mail till Navigon om detta men tyvärr än så länge ingen repons.
Tycker deras programvara har blivit sämre jämför med TomTom så har blivit mycket bättre.

Det är bara till att trycka på Köp nu. Trots att där står ett pris i början kommer programmet säga till dig innan det laddas ned att du betalt för det en gång innan och kommer inte kosta dig något denna gång. Så var det i alla fall för mig.

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-07-17 11:35
Ursprungligen av heiko:

Har skickat ett mail till Navigon om detta men tyvärr än så länge ingen repons.
Tycker deras programvara har blivit sämre jämför med TomTom så har blivit mycket bättre.

Hej, har du fått något svar från dom?
Har testat som det skrivs här ovan att den ska känna av att men redan har köpt det, men det funkar inte för mig jag får upp frågan om jag verkligen vill köpa panorama view för 95:- den känner inte av att jag redan har köpt det en gång

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-21 16:28
Ursprungligen av adl:

Hej, har du fått något svar från dom?
Har testat som det skrivs här ovan att den ska känna av att men redan har köpt det, men det funkar inte för mig jag får upp frågan om jag verkligen vill köpa panorama view för 95:- den känner inte av att jag redan har köpt det en gång

Är du säker på att det inte är som vanligt i AppStore? Att det ser ut som om man ska få betala igen men när man väl har tryckt på köp knappen, trots att man tidigare redan har betalat för det, så får man meddelandet "Du har redan köpt detta tidigare, vill du ladda ner det igen?".

Av någon anledning har Navigon blivit sämre efter att ha uppdaterat till 4.0.1. GPS:en är ofta ute i åkern och kör runt eller grannvägar tills den tillsist kommer in på rätt väg. Så var det aldrig innan!

Någon annan som också upplever att Navigon blivit sämre efter senaste uppdateringen av iOS?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-22 11:57
Ursprungligen av korthoga:

Av någon anledning har Navigon blivit sämre efter att ha uppdaterat till 4.0.1. GPS:en är ofta ute i åkern och kör runt eller grannvägar tills den tillsist kommer in på rätt väg. Så var det aldrig innan!

Någon annan som också upplever att Navigon blivit sämre efter senaste uppdateringen av iOS?

Nah, jag körde lite igår och det enda jag märkte var att jag inte hade något ljud. Men GPSn var på sin plats.

Ursprungligen av zappee:

Nah, jag körde lite igår och det enda jag märkte var att jag inte hade något ljud. Men GPSn var på sin plats.

Är något som jag tycker att Navigon borde fixa. Att man kan justera ljudet som man vill när programmet inte pratar...för det är bara då du kan justera hur hög du vill ha volymen, under tiden den säger något.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-22 19:26
Ursprungligen av korthoga:

Är något som jag tycker att Navigon borde fixa. Att man kan justera ljudet som man vill när programmet inte pratar...för det är bara då du kan justera hur hög du vill ha volymen, under tiden den säger något.

Problemet är att min säger inget alls just nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-22 21:01
Ursprungligen av korthoga:

Är något som jag tycker att Navigon borde fixa. Att man kan justera ljudet som man vill när programmet inte pratar...för det är bara då du kan justera hur hög du vill ha volymen, under tiden den säger något.

Du kan ju gå in under "Alternativ" och där bläddra i stort sett längst ner, där är det bara att ställa in önskad volym på ljudkontrollen.

Ursprungligen av zinned:

Du kan ju gå in under "Alternativ" och där bläddra i stort sett längst ner, där är det bara att ställa in önskad volym på ljudkontrollen.

Ja, det vet jag. Men ibland vill man ha lite lägre ljud och ibland lite högre. Som det är nu kan du inte styra volymen på ett enkelt sätt för knapparna på sidan styr inte ljudvolymen till rösten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-23 21:13
Ursprungligen av korthoga:

Ja, det vet jag. Men ibland vill man ha lite lägre ljud och ibland lite högre. Som det är nu kan du inte styra volymen på ett enkelt sätt för knapparna på sidan styr inte ljudvolymen till rösten.

Sant, det är väl bara när rösten talar som man kan använda volymknapparna på sidan. I värsta fall får du gå in i iPod-delen och där dra ner ljudreglaget och sedan tillbaka in i Navigon igen. Då är ljudet korrigerat

Ursprungligen av zinned:

Sant, det är väl bara när rösten talar som man kan använda volymknapparna på sidan. I värsta fall får du gå in i iPod-delen och där dra ner ljudreglaget och sedan tillbaka in i Navigon igen. Då är ljudet korrigerat

Yep, vilket är lite irriterande. Förstår inte riktigt varför de inte har gjort det så enkelt att man bara styr volymen genom knapparna?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-11 19:25
Ursprungligen av lensv:

Allright... Vad jag kan se så verkar det inte ha tillkommit några direkt revolutionerande nyheter (som vi kommer att älska )
..eller har jag missat något?

- iOS 4 support including Multitasking and FastAppSwitching
- Latest available NAVTEQ map data
- Live Weather information (at destination and on route)
- CleverParking (Parking spots around your destination and prior to arriving at the destionation are shown)
- New destination overview screen providing weather, parking and POI information around your destination
- Refined RealityView Pro

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-11 20:02
Ursprungligen av zappee:

- iOS 4 support including Multitasking and FastAppSwitching
- Latest available NAVTEQ map data
- Live Weather information (at destination and on route)
- CleverParking (Parking spots around your destination and prior to arriving at the destionation are shown)
- New destination overview screen providing weather, parking and POI information around your destination
- Refined RealityView Pro

Jo, jag såg dessa uppgifter. Visserligen handlar det inte om någon helt ny programversion här, men jag hade ändå hoppats på lite fler news...

Någon som har en uppfattning om ifall TomTom och Navigon drar någorlunda jämnt beträffande funktion, kvalité etc. (har fått för mig att det mest verkar vara en smaksak om man föredrar den ena eller den andra)?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-11 23:34
Ursprungligen av lensv:

Jo, jag såg dessa uppgifter. Visserligen handlar det inte om någon helt ny programversion här, men jag hade ändå hoppats på lite fler news...

Någon som har en uppfattning om ifall TomTom och Navigon drar någorlunda jämnt beträffande funktion, kvalité etc. (har fått för mig att det mest verkar vara en smaksak om man föredrar den ena eller den andra)?

http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/272589-navigon-vs-tomtom.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-12 09:38

Tack för länken! Undersökningen visar att Navigon är det populäraste valet, men man hittar inte så mycket information om vad det beror på (vilket vore mer intressant)...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-13 09:00

Fråga: Är signalförstärkare a'la TomTom Car Kit en nödvändighet för att kunna använda kombinationen iPhone och navigationsapp (oavsett märke) på ett tillförlitligt sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-13 12:34
Ursprungligen av lensv:

Fråga: Är signalförstärkare a'la TomTom Car Kit en nödvändighet för att kunna använda kombinationen iPhone och navigationsapp (oavsett märke) på ett tillförlitligt sätt?

Beror lite på hur din bils framruta är uppbyggd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-13 14:40
Ursprungligen av zappee:

Beror lite på hur din bils framruta är uppbyggd.

Eller om man har en hållare för ventilationen så kan den ibland hamna kanske lite väl långt in i kupén och därmed avskärma GPS. Är min teori i allafall...

Ursprungligen av lensv:

Fråga: Är signalförstärkare a'la TomTom Car Kit en nödvändighet för att kunna använda kombinationen iPhone och navigationsapp (oavsett märke) på ett tillförlitligt sätt?

Använder GPS:en varje dag i mitt arbete. Cirka två timmar om dagen.
Används mest i Danmark och där är datortrafiken avstängd. Aldrig haft något problem med den. Hittar alltid var jag är. Har Navigon och en 3Gs.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-14 15:49
Ursprungligen av korthoga:

Använder GPS:en varje dag i mitt arbete. Cirka två timmar om dagen.
Används mest i Danmark och där är datortrafiken avstängd. Aldrig haft något problem med den. Hittar alltid var jag är. Har Navigon och en 3Gs.

..och du kör utan någon form av signalförstärkare? Har du telefonen i fönstret eller i hållare på instrumentbrädan förresten?

Ursprungligen av lensv:

..och du kör utan någon form av signalförstärkare? Har du telefonen i fönstret eller i hållare på instrumentbrädan förresten?

Ingen signalförstärkare, ingenting. Telefonen är i ett skyddsfodral av gummi när jag är på jobbet. Jag lägger den framför varvräknaren. Den har då inte fri sikt mot himmeln.

På fritiden har jag inget skyddsfodral och sätter jag den i framrutan. Är ett hack mellan rutan och instrumentpanelen som gör att telefonen sitter perfekt i den nya BMW 3-serien. Känns nästan som om det är gjort för det!
Telefonen har då fri sikt mot himmeln.

Aldrig haft problem. Fungerar förvånansvärt bra!
I Sverige är datortrafik påslagen och utomlands är den avslagen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-15 09:44
Ursprungligen av korthoga:

Ingen signalförstärkare, ingenting. Telefonen är i ett skyddsfodral av gummi när jag är på jobbet. Jag lägger den framför varvräknaren. Den har då inte fri sikt mot himmeln.

På fritiden har jag inget skyddsfodral och sätter jag den i framrutan. Är ett hack mellan rutan och instrumentpanelen som gör att telefonen sitter perfekt i den nya BMW 3-serien. Känns nästan som om det är gjort för det!
Telefonen har då fri sikt mot himmeln.

Aldrig haft problem. Fungerar förvånansvärt bra!
I Sverige är datortrafik påslagen och utomlands är den avslagen.

Du menar alltså att den funkar lika bra även när den inte har fri sikt mot himlen?
Wow... Låter nästan för bra för att vara sant

Ursprungligen av lensv:

Du menar alltså att den funkar lika bra även när den inte har fri sikt mot himlen?
Wow... Låter nästan för bra för att vara sant

Ja. Det fungerar klockrent!

Är det bara för mig som det fungerar så bra som det gör? Tycker mest jag hör folk klaga på hur dåligt det fungerar.

Ursprungligen av korthoga:

Använder GPS:en varje dag i mitt arbete. Cirka två timmar om dagen.
Används mest i Danmark och där är datortrafiken avstängd. Aldrig haft något problem med den. Hittar alltid var jag är. Har Navigon och en 3Gs.

Funkade kanon för mig innan os4 och Navigons uppdatering, nu suger det totalt om det är os4 eller Navigon vet jag ej. Tappar gps:n hela tiden. Dessutom har min bilstereo fått spunk efter OS 4. Jag har en Pioneer med ipod/iphone stöd som fungerade perfekt innan OS 4.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-15 09:51
Ursprungligen av 2much4me:

Funkade kanon för mig innan os4 och Navigons uppdatering, nu suger det totalt om det är os4 eller Navigon vet jag ej. Tappar gps:n hela tiden. Dessutom har min bilstereo fått spunk efter OS 4. Jag har en Pioneer med ipod/iphone stöd som fungerade perfekt innan OS 4.

Jag upplever också att Navigon 1.6 och iPhone 3G med IOS4 inte fungerar lika bra som förut. Den tappar ju kontakt/synk med GPS för ingenting hela tiden. I samma bil med samma fäste (placering iförhållande till framrutan) så är den sämre med IOS4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-13 09:04

Nej, inte alls. Jag använder Navigon med iPhone 3G i bilen och har inga som helst problem med att den inte hittar positionen. Enda problemet är att det är grymt långsamt att mata in adresser (blir bättre med den nya iPhone 4 misstänker jag).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 10:20

Från Navigon:

Important information for those facing a permanent lack of GPS under iOS4:
1. Please check in "Settings", "General", "Location Services" if NAVIGON
MobileNavigator is set to "ON". If it's set to "OFF" no GPS reception
is possible.
2. If this doesn't work, try to re-install MobileNavigator and check
..."Location Services" again.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-15 10:58
Ursprungligen av zappee:

Från Navigon:

Important information for those facing a permanent lack of GPS under iOS4:
1. Please check in "Settings", "General", "Location Services" if NAVIGON
MobileNavigator is set to "ON". If it's set to "OFF" no GPS reception
is possible.
2. If this doesn't work, try to re-install MobileNavigator and check
..."Location Services" again.

Jag tror inte att detta är en lösning på de problem som beskrivs här ovan... Signalen finns, men den är betydligt sämre än tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 10:59
Ursprungligen av lensv:

Jag tror inte att detta är en lösning på de problem som beskrivs här ovan... Signalen finns, men den är betydligt sämre än tidigare.

Man kan alltid testa?
Vad är alternativet?

Bevaka tråden