Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-03-11 10:48

Bara en fundering... Hur har du tänkt lösa det med laddning av telefonen? Om du har GPS'en ständigt påslagen blir batteriet urladdat grymt fort.

Ursprungligen av lensv:

Bara en fundering... Hur har du tänkt lösa det med laddning av telefonen? Om du har GPS'en ständigt påslagen blir batteriet urladdat grymt fort.

Jättedynamo?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-11 11:10

Om du har en 3GS så rekommenderar jag att skaffa en Magellan Tough Case. Extra batteri, GPS-förstärkning och helt vattentät. Perfekt för att montera iPhone på cykelstyret. Laddas via USB, så en effektiv solcellsladdare skulle nog kunna täcka dina behov. Alternativt en dynamo via någon sorts transformator/batteri.

Angående FreshMaps XL Europe 44.
Kan man göra denna uppdatering direkt i Iphonen eller måste man lägga programmet FreshMaps i datorn och därifrån mata över uppdateringen till Iphonen?
Vad är den aktuella kostnaden på FreshMaps XL Europe 44?
Står i valet om köp av GPS navigator Navigon eller köpa appen och installera den i Iphonen, frågan är att det kan bli billigare med en Navigon 72 Premium (1880 Kr) än inköp av app + freshmaps samt 3d view landscape och sedan hållare kombinerat med laddare och förstärkt GPS signal typ TomToms hållare summan för detta skenar nog iväg?

  • Medlem
  • 2012-03-11 23:37

Du kan köpa den direkt från Navigon, om du har ditt Apple-ID kopplat till programmet. Jag köpte Fresh maps häromdagen och då kostade det runt 140 kr. (Prissänkt sedan sist jag kollade.)

Ursprungligen av redmarathon:

Angående FreshMaps XL Europe 44.
Kan man göra denna uppdatering direkt i Iphonen eller måste man lägga programmet FreshMaps i datorn och därifrån mata över uppdateringen till Iphonen?
Vad är den aktuella kostnaden på FreshMaps XL Europe 44?
Står i valet om köp av GPS navigator Navigon eller köpa appen och installera den i Iphonen, frågan är att det kan bli billigare med en Navigon 72 Premium (1880 Kr) än inköp av app + freshmaps samt 3d view landscape och sedan hållare kombinerat med laddare och förstärkt GPS signal typ TomToms hållare summan för detta skenar nog iväg?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 11:52

Jag har FreshMaps och fick ett meddelande om att nu finns det nya kartor att ladda hem. Gick in i karthanteraren på iPhonen och laddade hem nya kartor. Snabbt och enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 00:22

Har det kommit några nya kartuppdateringar än så det är lönt att köpa FreshMaps?

Ursprungligen av zappee:

Har det kommit några nya kartuppdateringar än så det är lönt att köpa FreshMaps?

Jo, alldeles nyligen. Uppdaterade igår.

  • Medlem
  • 2012-03-12 23:00
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, alldeles nyligen. Uppdaterade igår.

Men senaste uppdateringarna var från Q4 2011?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Men senaste uppdateringarna var från Q4 2011?!

Kanske är det så att jag inte använt Navigon de senaste månaderna och därför är sent ute. Hursomhelst så gnällde appen till i förrgår om att det fanns uppdateringar att hämta.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 20:09
Ursprungligen av pmarriott:

Kanske är det så att jag inte använt Navigon de senaste månaderna och därför är sent ute. Hursomhelst så gnällde appen till i förrgår om att det fanns uppdateringar att hämta.

Jag köpte freshmaps igår och fick direkt nya uppdateringar så något har hänt sedan de släppte sitt nya koncept i alla fall

Vilken version av kartor fick du? Om man går in i map manager, Info och sedan detaljer ser man versionen. Q4/2011 har jag också och det borde väl vara på g med en ny ver snart.

Tyvärr har det kommit in försämringar i kartan i och med det nya konceptet, ett par vägar som tidigare hade rätt hastighet har nu fått en lägre på kartan än i verkligheten så det blir ett dj-kla tjatande "Observera" när man kör där.
Får hoppas det löser sig iom nästa version.

  • Medlem
  • 2012-03-13 22:26
Ursprungligen av carpelux:

Vilken version av kartor fick du? Om man går in i map manager, Info och sedan detaljer ser man versionen. Q4/2011 har jag också och det borde väl vara på g med en ny ver snart.

Tyvärr har det kommit in försämringar i kartan i och med det nya konceptet, ett par vägar som tidigare hade rätt hastighet har nu fått en lägre på kartan än i verkligheten så det blir ett dj-kla tjatande "Observera" när man kör där.
Får hoppas det löser sig iom nästa version.

Det fenomenet har jag också upplevt. Blev till att sätta gränsen för varning till +20km/h på landsväg istället.

Stämmer det att panorama 3d för landscape är borttaget efter senaste uppdateringen, läste i reviews i app store där någon påpekade detta?

Ursprungligen av redmarathon:

Stämmer det att panorama 3d för landscape är borttaget efter senaste uppdateringen, läste i reviews i app store där någon påpekade detta?

Man får ladda ner det igen genom att återställa köp inne i appen.

Nya uppdateringar av freshmaps kom när jag startade Navigon idag. Har tyvärr inte kunnat verifiera om mina problem med hastighetsbegränsningar är lösta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-30 14:47

Jag har problem med att Navigon har problem med att synka med GPS i iOS 5 jämfört med iOS 4. Ungefär samma sak som övergången från sen iOS 3 till iOS 4. Den är också något sluggigare i GUI:t än pre-iOS 5. Ensam, eller har andra liknande problem?

  • Medlem
  • 2012-03-30 15:00

Har inte sådana problem, men någon gång då och då har programmet oväntat avslutat sig själv, och då får man bara starta det igen.

Ursprungligen av frazze:

Jag har problem med att Navigon har problem med att synka med GPS i iOS 5 jämfört med iOS 4. Ungefär samma sak som övergången från sen iOS 3 till iOS 4. Den är också något sluggigare i GUI:t än pre-iOS 5. Ensam, eller har andra liknande problem?

Då Navigon sänkt priserna idag så var det rätt tillfälle att ladda ner appen.

Jag skall bila i alperna nästa månad så det räcker med att stänga av data roamingen då jag befinner mig utomlands?
Hur skall jag förfara mig angående att Navigon kräver Platstjänster skall denna funktion också vara avstängd och kommer Navigon i såfall sluta fungera, då det vid installationen krävde att få tillgång till denna tjänsten (Platstjänsten) för att fungera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-06 04:53

Platstjänster handlar bara om GPS och GPS kostar aldrig pengar då det handlar om satellitkommunikation.

Vad det gäller kartorna så är ju de lagrade i telefonen och inte i behov av att laddas ner från internet, så som Maps.

Du kan vara lugn.

Navigon EU 10 kostar 469kr för tillfället, det borde väl vara ett nedsatt pris? Så passa på.

  • Medlem
  • 2012-05-12 15:18

Vi bilade en hel månad i Europa förra sommaren, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Italien och använde parallellt Navigon i min iPhone och BMW's navigator.
Navigon fick styra 95 % av resan.
Se till att ha en bra laddare och hållare.
Trevlig resa !

  • Medlem
  • 2012-05-12 20:06

Kan rekommendera ProClip och hållare från Brodit. Bra grejor helt enkelt och finns specifikt för alla bilmärken och modeller.

Ursprungligen av Aerox:

Vi bilade en hel månad i Europa förra sommaren, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Italien och använde parallellt Navigon i min iPhone och BMW's navigator.
Navigon fick styra 95 % av resan.
Se till att ha en bra laddare och hållare.
Trevlig resa !

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-05-12 20:52
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kan rekommendera ProClip och hållare från Brodit. Bra grejor helt enkelt och finns specifikt för alla bilmärken och modeller.

Kan bara hålla med. Har själv en Brodit hållare till min V70. Kombinerat med en box från GROM Audio så behöver jag bara docka telefonen och allt ljud går ut i högtalarna. Smidigt värre!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-06-02 14:09

Navigon Europa är rabatterat med 30% "for a short time".
App Store

Jag var i alperna nu i maj månad kan bara konstatera att jag inte var så imponerad av Navigons panorama view känns lite som bortkastade pengar, Navigons GPS fungerade bra i städerna men vid landsvägskörning fallerade den flera ggr och då hade jag ändå de senaste kartorna inlagda , länderna jag åkte i var Tyskland, Österrike, Liechtenstein, Schweiz och Frankrike. Trots att Navigon utvecklas i Tyskland för Tyskland kan jag konstatera att "skomakaren barn har sämsta skorna".
Har ju haft GPS flera år så det är ju som tidigare att konstatera att GPS får ses som ett hjälpmedel som inte går att helt lita på, men ses som ett extra komplement.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-02 19:40

Jag använder Navigon frekvent inom Sverige. Nu är den ju utformad som så att du kan ladda hem karta för det land du skall resa till. Dock är det ju rätt klokt att stänga av mobildata när man är utomlands men när jag häromdagen testade detta (i Sverige) så fungerar den inte. Ska man inte kunna använda den utomlands utan att ha mobildata påslagen?

Ursprungligen av CEk:

Jag använder Navigon frekvent inom Sverige. Nu är den ju utformad som så att du kan ladda hem karta för det land du skall resa till. Dock är det ju rätt klokt att stänga av mobildata när man är utomlands men när jag häromdagen testade detta (i Sverige) så fungerar den inte. Ska man inte kunna använda den utomlands utan att ha mobildata påslagen?

Min fungerar alldeles utmärkt med mobildata avstängd. Det var inte så att du satte den i flight mode?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-09-02 20:02
Ursprungligen av CEk:

Jag använder Navigon frekvent inom Sverige. Nu är den ju utformad som så att du kan ladda hem karta för det land du skall resa till. Dock är det ju rätt klokt att stänga av mobildata när man är utomlands men när jag häromdagen testade detta (i Sverige) så fungerar den inte. Ska man inte kunna använda den utomlands utan att ha mobildata påslagen?

Använde min när vi var i Grekland nyss, det fungerade utan problem. Mobildata/3G var avaktiverat då. Kan det vara så som korthoga ovan skrev, att du bara råkat sätta den i Flight mode? (Då stängs allt av, även GPS).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-02 20:11
Ursprungligen av Drakfot:

Använde min när vi var i Grekland nyss, det fungerade utan problem. Mobildata/3G var avaktiverat då. Kan det vara så som korthoga ovan skrev, att du bara råkat sätta den i Flight mode? (Då stängs allt av, även GPS).

Nej, inte flightmode utan bara "Mobildata" avaktiverat. Får bara fram meddelandet om att mottagning saknas och frågan om jag vill simulera ställs.

Bevaka tråden