- Zimmerman
- Avstängd ●
- Stockholm
Det är nog du som inte fattat poängen: Flightmode riskerar inga liv. Tror du på fullaste allvar att någon som trodde att Flightmode var farligt skulle använda det.
Väljer du att gå mot röd gubbe så riskerar du normalt sätt bara ditt eget liv. Men du är inte ensam i planet och därmed riskerar du inte längre bara ditt eget liv. 200+ människor förlitar sig på personen bredvid dem följer säkerhetsreglerna, det bör du och andra med göra.
Menar du seriöst att du inte fattade poängen? Detta börjar ju urarta. Förstår inte hur det kan vara så svårt för folk att bara ta det för vad det är? Väljer du att gå mot röd gubbe så riskerar du normalt sätt bara ditt eget liv. Men du är inte ensam i planet och därmed riskerar du inte längre bara ditt eget liv. 200+ människor förlitar sig på personen bredvid dem följer säkerhetsreglerna, det bör du och andra med göra.
Nu är det så att jag inte riskerar mitt liv, för en telefon i flightmode skadar inte ett flygplan.
The report concludes that the primary reason for the ban on cell phone use in flight is that neither the FAA nor the FCC are willing to spend the money to perform conclusive safety tests. They have left this up to the airlines who do not see any return on investment made in paying for such tests.
There's little reason to worry about cell phones interfering with an airplane's navigational equipment. Nance says an airplane's electronic systems are "all heavily shielded. That means that stray signals cannot get into those systems."
Det tog inte många sekunder att hitta denna länk som handlar om just mobiler och annat på flygplan, och om det kan vara en risk eller inte. Det är fem sidor så läs gärna alla även om de är på engelska.
IEEE Spectrum: Unsafe At Any Airspeed?
Räcker inte det så kanske denna rapport från FAA på undersökningen, på ca 75 sidor, duger...
http://www.tc.faa.gov/its/worldpac/techrpt/ar06-41.pdf
Dr Tinnitus
Hursomhelst kan man väl dra slutsatsen att det är lämpligt att under start och landning inte använda iPhone i Flightmode, CD-spelare, iPod, iPad, videokamera, laptop, spelkonsol, köksassistent samt eldriven gräsklippare. Huruvida man kan få instrumenten att balla ur pga användande av elektronik, med eller utan flightmode, är jag inte intresserad av att ta reda på medan jag befinner mig ombord. Jag tror det är osannolikt att något skulle kunna hända, men varför ta några risker? Se bara på 9/11 - folk ombord ringde hem och vips åkte planen in i skyskraporna. (Högst sarkastiskt menat.)
Handlar inte detta om
a) är det okey att bryta mot lagar och regler om man (eller gemene man) tycker lagen/regeln är onödig/inaktuell?
b) är det okey att bryta mot lagar och regler då den eventuella skada som kan ske är försumbar (totalt osannolik) om bara ett fåtal bryter mot regeln?
Om alla i ett plan har på sina mobiler (i flightmode), sina kameror, sina datorer (utan wlan), sina playstation, sina nintendos, sina cd-spelare, sina ipods mm så kan i alla fall jag tänka mig att det skulle kunna ha en viss effekt på planets sensorer/styrsignaler mm.
Speciellt om man har i bakhuvudet att viss av all denna elektronik säkert kommer vara gammal och därmed ganska uselt skärmad (man tar ju ibland fram sin gamla retro-elektronik).
Om bara en eller tio har på sin mobil tror inte jag heller att det påverkar, men hur ska jag kunna veta att det bara är jag som har på min mobil i flightmode?
Om bara jag häller ut målarfärg i avloppet kommer reningsverket fixa det, men om alla gör det kommer reningsverket inte klara av att rena avloppsvattnet.
Ni som förespråkar att man ska få ha sin mobil (i flightmode) på under start och landning, tycker ni det är okey om alla i planet har på sina gamla pc-datorer, sina nintendos mm? Om jag har med min hembyggda dator som är totalt oskärmad, är det okey? Eller var ska vi dra gränsen?
Korrekt eller ej, när jag sätter mig på planet aktiverar jag flightmode, sätter iPhone i viloläge och stoppar undan den. När skylten med säkerhetsbältet släcks plockar jag fram den och lyssnar på musik/läser e-bok. Jag har aldrig, så länge jag haft telefoner med flightmode, stängt av telefonen helt.
Det är så friska och tänkande människor gör - människor som inte är robotar.
Korrekt eller ej, när jag sätter mig på planet aktiverar jag flightmode, sätter iPhone i viloläge och stoppar undan den. När skylten med säkerhetsbältet släcks plockar jag fram den och lyssnar på musik/läser e-bok. Jag har aldrig, så länge jag haft telefoner med flightmode, stängt av telefonen helt.
Det förvånar mg fortfarande att folk inte kan tänka utanför sin lilla bubbla. Vad du gör påverkar vad andra gör, tillslut kommer vi ha människor som helt enkelt inte tänker på att de som sitter med telefonerna i flight mode vid start och landning att de faktiskt är i flight mode utan de kanske får för sig att det helt plötsligt är ok att ha telefonen på som vanligt.
Jag förespråkar inte att man ska följa varenda regel som finns i lagboken, tvärs om - va realist - men är det något man definitivt ska förhålla sig till så är det säkerhetsregler och speciellt då det du väljer att "bryta mot" påverkar fler än dig själv.
Det förvånar mg fortfarande att folk inte kan tänka utanför sin lilla bubbla. Vad du gör påverkar vad andra gör, tillslut kommer vi ha människor som helt enkelt inte tänker på att de som sitter med telefonerna i flight mode vid start och landning att de faktiskt är i flight mode utan de kanske får för sig att det helt plötsligt är ok att ha telefonen på som vanligt.
Jag förespråkar inte att man ska följa varenda regel som finns i lagboken, tvärs om - va realist - men är det något man definitivt ska förhålla sig till så är det säkerhetsregler och speciellt då det du väljer att "bryta mot" påverkar fler än dig själv.
Jag köper inte ditt resonemang. Det må vara att du har rätt i sak, men var och en får ansvara för sina egna handlingar. Det är som att säga att man inte får dricka sprit i sällskap med andra för att någon med alkoholproblem kan få syn på dig, bli törstig och supa ihjäl sig. Om någon annan ombord får syn på mig med min iPhone i flightmode när jag lyssnar på musik och rotar fram sin gamla Nokia 1011 i tron att han eller hon ska kunna ringa hem och be mamma sätta på köttbullarna så är det faktiskt inte mitt problem eller ansvar.
Jag köper inte ditt resonemang. Det må vara att du har rätt i sak, men var och en får ansvara för sina egna handlingar. Det är som att säga att man inte får dricka sprit i sällskap med andra för att någon med alkoholproblem kan få syn på dig, bli törstig och supa ihjäl sig. Om någon annan ombord får syn på mig med min iPhone i flightmode när jag lyssnar på musik och rotar fram sin gamla Nokia 1011 i tron att han eller hon ska kunna ringa hem och be mamma sätta på köttbullarna så är det faktiskt inte mitt problem eller ansvar.
En lätt sak för oss alla att säga då det kanske inte hänt oss något "dåligt" i den stilen. Tänk den dag då det faktiskt påverkas av det vi just diskuterar, blir ditt ställningstagande annorlunda då? Väljer någon att göra som du skrev ovan så är det absolut inte ditt ansvar, men det kan definitivt sluta med att det blir "ditt problem"..
Det finns en anledning till varför flygvärdinnorna inte ens tillåter folk att sitta med lurarna i öronen trots att telefonen är helt avslagen.
Jag köper inte ditt resonemang. Det må vara att du har rätt i sak, men var och en får ansvara för sina egna handlingar. Det är som att säga att man inte får dricka sprit i sällskap med andra för att någon med alkoholproblem kan få syn på dig, bli törstig och supa ihjäl sig. Om någon annan ombord får syn på mig med min iPhone i flightmode när jag lyssnar på musik och rotar fram sin gamla Nokia 1011 i tron att han eller hon ska kunna ringa hem och be mamma sätta på köttbullarna så är det faktiskt inte mitt problem eller ansvar.
Är du inte ute på en Vättern runt nu....?
Om alla ska ansvara för sina egna handlingar, i alla lägen, hur blir det då? Om dessa handlingar kan påverka liv och lem på andra oskyldiga personer, hur blir det då?
Vem ska avgöra när det kan påverka andra och hur, har alla kompetensen till att avgöra det i alla olika situationer?
När man köper en flygbiljett så är det det samma som att man därmed godkänner flygbolagets säkerhetsregler och bekräftar att du förstått och förbundit dig att följa de regler som finns eller order som ges av personal på flygplanet.
Så oavsett hur knasiga reglerna än kan tyckas vara så ska man följa dessa, eller välja ett annat flygbolag eller ta cykeln.....
Dr Tinnitus
Om det händer och jag överlever kanske jag ändrar uppfattning, men detta är som allt annat i livet ett kalkylerat risktagande och man måste sätta gränsen någonstans. Jag sätter mig i bilen och kör till jobbet fullt medveten om att min bil kan drabbas av ett tekniskt fel, eller jag av sjukdom, som gör att jag mejar ner en hel dagisklass. Ska man för den sakens skull inte köra bil? Jag tror faktiskt att den risken är större än att en mobiltelefon orsakar en flygolycka. Och jag kan upplysa dig om att dussintals flygvärdinnor under det senaste året fullständigt har ignorerat hörlurarna i mina öron (med telefonen i flightmode, viloläge på) trots att de vita Apple-lurarna på min rakade skalle lyser som en fackla i mörker. Jag kan påminna mig om ett tillfälle för några år sedan när jag fick frågan om telefonen var avstängd innan start och när jag nickade till svar blev jag lämnad ifred. En gång, vid inflygningen till Arlanda var det en östeuropeisk madame med 12 kilo guld och lika mycket smink på sig som hivade upp luren på ca 100 m höjd och började beställa taxi från flygplatsen. Närmaste flygvärdinna himlade lite med ögonen men ingrep inte. Jag överlevde, likt övriga ombord. Och jag har inget emot östeuropeer - jag är gift med en. Ville bara ge en korrekt bild.
Jag har nog för mitt vidkommande sagt allt jag vill säga i ämnet, men vill nog tillägga att det rimligen finns större risker inom flyget än mobiltelefoner. 2 gånger inom en vecka fick piloten avbryta inflygningen för att "det var ett annat plan i vägen", ena gången i Manchester och andra gången på Kastrup. Sen flög jag till Norge härförleden och vid start började det spruta röd hydraulvätska över högra vingen. Sånt gör mig otroligt mycket mer orolig än någon mobiltelefon ombord. Tack för ordet!
Om det händer och jag överlever kanske jag ändrar uppfattning, men detta är som allt annat i livet ett kalkylerat risktagande och man måste sätta gränsen någonstans. Jag sätter mig i bilen och kör till jobbet fullt medveten om att min bil kan drabbas av ett tekniskt fel, eller jag av sjukdom, som gör att jag mejar ner en hel dagisklass. Ska man för den sakens skull inte köra bil? Jag tror faktiskt att den risken är större än att en mobiltelefon orsakar en flygolycka. Och jag kan upplysa dig om att dussintals flygvärdinnor under det senaste året fullständigt har ignorerat hörlurarna i mina öron (med telefonen i flightmode, viloläge på) trots att de vita Apple-lurarna på min rakade skalle lyser som en fackla i mörker. Jag kan påminna mig om ett tillfälle för några år sedan när jag fick frågan om telefonen var avstängd innan start och när jag nickade till svar blev jag lämnad ifred. En gång, vid inflygningen till Arlanda var det en östeuropeisk madame med 12 kilo guld och lika mycket smink på sig som hivade upp luren på ca 100 m höjd och började beställa taxi från flygplatsen. Närmaste flygvärdinna himlade lite med ögonen men ingrep inte. Jag överlevde, likt övriga ombord. Och jag har inget emot östeuropeer - jag är gift med en. Ville bara ge en korrekt bild.
Jag har nog för mitt vidkommande sagt allt jag vill säga i ämnet, men vill nog tillägga att det rimligen finns större risker inom flyget än mobiltelefoner. 2 gånger inom en vecka fick piloten avbryta inflygningen för att "det var ett annat plan i vägen", ena gången i Manchester och andra gången på Kastrup. Sen flög jag till Norge härförleden och vid start började det spruta röd hydraulvätska över högra vingen. Sånt gör mig otroligt mycket mer orolig än någon mobiltelefon ombord. Tack för ordet!
Kan va av intresse för folk på forumet att läsa om dina erfarenheter inom flyget men det du skriver om sker dagligen i mitt yrke som pilot. Vi har fastslagna och strikta regler om vad vi bör göra i olika situation, dessa liksom att stänga av sin telefon vid start och landning gäller det att man följer. Börjar vi tumma på massa regler så förstörs hela loopen och då finns det inte längre något syfte att veta vad man ska göra om ett annat plan blockerar banan då vi ska landa. Du som passagerare är med i båten (eller rättare sagt planet men det förstör uttrycket) och måste därmed rätta dig efter det vi alla andra har ansvar att rätta oss efter.
En liten tankeställare till er som tror er veta bättre:
Är ni medvetna om att det finns en punkt på checklistan som vi piloter använder för att kontrollera att planet är korrekt konfiguerat inför start att mobiltelefoner skall vara avstängda? Detta är publicerat av Boing själva. Flygplanstypen jag opererar är Boeing 737-800 och jag kan därmed inte svara för vad andra typer av plan/tillverkare publicerar.
Får jag bara fråga en sak?
Vad är egentligen kärnan i det hela att sätta sig emot denna säkerhetsregel? Tror ni er veta bättre än alla andra eller är det ren lathet? Vill ni inte känna att en flygvärdinna ska tala om för er vad ni ska göra eller ifrågasätter det kanske er manlighet?
Och jag kan upplysa dig om att dussintals flygvärdinnor under det senaste året fullständigt har ignorerat hörlurarna i mina öron (med telefonen i flightmode, viloläge på) trots att de vita Apple-lurarna på min rakade skalle lyser som en fackla i mörker.
Närmaste flygvärdinna himlade lite med ögonen men ingrep inte.
Jag kan inte svara för vad andra bolag eller deras anställda gör i sitt yrke men valde de att göra på det sättet så är det tragiskt och de lika oförståndiga och lata som de som väljer att sätta sig emot säkerhetsregler ombord på ett flygplan.
Ok, jag trodde jag var färdig. Avslutande kommentar. I mitt tycke är en iPhone i flightmode som är i viloläge avstängd. Att stänga av den fullständigt för att 20 minuter senare slå på den igen så man kan lyssna på musik/läsa e-bok anser jag bara vara onödigt omständligt.
Nu vet jag inte vilket flygbolag du jobbar på, iPilot, men jag flyger frekvent med SAS, Lufthansa, Norwegian, CSA, Thai, KLM, Delta och Singapore Airlines. Tror det var på CSA de frågade om telefonen var avstängd. Vid närmare eftertanke har det nog hänt en gång också att de frågade och jag visade flygplanssymbolen uppe i hörnet. Därmed var de nöjda. Det var nog SAS.
Ok, jag trodde jag var färdig. Avslutande kommentar. I mitt tycke är en iPhone i flightmode som är i viloläge avstängd. Att stänga av den fullständigt för att 20 minuter senare slå på den igen så man kan lyssna på musik/läsa e-bok anser jag bara vara onödigt omständligt.
Nu vet jag inte vilket flygbolag du jobbar på, iPilot, men jag flyger frekvent med SAS, Lufthansa, Norwegian, CSA, Thai, KLM, Delta och Singapore Airlines. Tror det var på CSA de frågade om telefonen var avstängd. Vid närmare eftertanke har det nog hänt en gång också att de frågade och jag visade flygplanssymbolen uppe i hörnet. Därmed var de nöjda. Det var nog SAS.
Jag förstår att det alltid kommer finnas personal som inte alltid tar alla regler på allvar. Det finns det i alla bolag och i hela världen. Men oavsett om det finns det eller ej eller om passagerare inte följer anvisningarna så står en sak fast; påslagna telefoner (även i flight mode) enligt nuvarande säkerhetsregler är inte tillåtna vid start och landning.
@iPilot
Jag har läst igenom dina inlägg och jag har en liten fråga. Inte för att kritisera reglerna, utan jag vill veta vad som eg. gäller.
Vid start och landning, all elektronisk utrustning avstängd, datorer, dvd-spelare, telefoner, ipods osv - CHECK, inga konstigheter där.
När du/flygvärdinnan/värden ombord sedan informerar om att nu går det bra att slå på elektronisk utrustning igen, är det då OK att slå på sin telefon i flightmode? Om "Ja", är detta helt beroende på vilket flygbolag man flyger med då? Hade en liten incident för något år sedan med Wizzair, då flygvärden blev fly-förbannad när jag satt och lyssnade på musik med min telefon (givetvis i FlightMode), för SAMTLIGA telefoner måste vara avslagna, oavsett flightmode eller icke.
Är det så att telefonen SKA vara avstängd så "fine", då är det bara så, inget att diskutera, det är en regel på det planet och regler ska följas även om nu folk tycker dom är dumma. Vissa tycker det är idiotiskt med hjälmtvång på MC, även om man nu bara skadar sig själv när det händer, men är det lag/regel på det visst fan har jag på det när jag är på en MC... samma sak gäller väl när telefonen ska vara avstängd tycker man.... även om folk inte verkar tycka det.
Hoppas du har tålamod att svara på frågorna
@iPilot
Jag har läst igenom dina inlägg och jag har en liten fråga. Inte för att kritisera reglerna, utan jag vill veta vad som eg. gäller.
Vid start och landning, all elektronisk utrustning avstängd, datorer, dvd-spelare, telefoner, ipods osv - CHECK, inga konstigheter där.
När du/flygvärdinnan/värden ombord sedan informerar om att nu går det bra att slå på elektronisk utrustning igen, är det då OK att slå på sin telefon i flightmode? Om "Ja", är detta helt beroende på vilket flygbolag man flyger med då? Hade en liten incident för något år sedan med Wizzair, då flygvärden blev fly-förbannad när jag satt och lyssnade på musik med min telefon (givetvis i FlightMode), för SAMTLIGA telefoner måste vara avslagna, oavsett flightmode eller icke.
Är det så att telefonen SKA vara avstängd så "fine", då är det bara så, inget att diskutera, det är en regel på det planet och regler ska följas även om nu folk tycker dom är dumma. Vissa tycker det är idiotiskt med hjälmtvång på MC, även om man nu bara skadar sig själv när det händer, men är det lag/regel på det visst fan har jag på det när jag är på en MC... samma sak gäller väl när telefonen ska vara avstängd tycker man.... även om folk inte verkar tycka det.
Hoppas du har tålamod att svara på frågorna
Ska försöka svara så gott jag kan
Som du säger; all elektronisk utrustning avstängd vid start och landning. Anledningen till detta är för att dessa delar av flygningen är de mest kritiska och där "mest händer". Statistik visar tydligt på att mer än hälften av samtliga flygolyckor sker vid dessa skeden av flygningar. Vid inflygning kan störande signaler påverka inflygningssytemet, eller rättare sagt störa signalen som tas emot i planet från inflygningssytemet på marken. Lledningar i planet är självklart avskärmade men inget system är perfekt.
Normalt sätt brukar det vara så att när sylten för säkerhetsbältet slås av efter stigning så är det helt ok att slå på din telefon i flight mode för att kolla på film eller lyssna på musik. Detsamma gäller latops/ipod/ipad etc. Själv reser jag mycket från Sverige till min bas ute i Europa, då reser jag som anställd men jag sitter i kabinen med alla andra passagerare. Jag brukar då kolla på film på min iPod Touch t.ex. men ser dock till att ha den avstängd då den ska vara avstäng (trots att den endast sänder ut signaler för wifi och Bluetooth.
Senare under sjunket slås normalt sätt skylten för säkerhetsbältet på igen (ca 15 inför landning) och då ska samtlig elektronisk utrustning återigen slås av (av anledningen som nämnts ovan).
Som nämnts innan kan jag inte svara för hur andra bolag gör men av mina erfarenheter så är min uppfattning att det är en generell regel att elektronisk utrustning skall vara avstängd under start och landning. Vissa kanske endast tillåter använding under cruise (planflykt, dvs ej stig eller sjunk) meddans andra kanske inte tillåter det alls.
En annan intressant sak är att vad finns det egentligen för anledning att ha telefonen på utan flight mode, dvs normalt användande? Man får ändå inte in någon signal över ca 10 000 fot (ca 3300 meter). Eller rättare sagt får du in för många signaler från radiomaster vilket telefoner uppfattar som något "fel" i mottagningen och slår därför av så att du inte längre kan ringa eller ta emot samtal. Därmed fallerar hela idén med att sätta sig emot reglerna och ha på telefonen.
Ytterligare en sak som är värd att ta upp är att vissa bolag börjat använda sig av ett system som faktiskt tillåter dig att ringa genom din mobil via planets inbyggda mobila system (om det är utrustat med detta). Dock gäller samma sak här, det finns då specifika skyltar för när detta system är aktiverat och det gäller normalt ungefär samma skeden som jag nämnt ovan.
Är inte säker på om fått svar på dina frågor men är det nått så hojta till..
Tack för en bra förklaring!
Det enda man behöver göra eg. är att när man boardar planet, fråga flygvärden/värdinnan innan "är det OK att ha på min telefon i FlightMode när vi får slå på elektronisk utrustning igen?", i och med det nu verkar vara olika mellan flygbolagen, så som du säger så säger du det är OK med telefonen på i flightmode hos det bolaget du flyger åt, men som i mitt fall var totalt förbjudet. Svårare än så är det ju inte?
Förstår inte varför folk är så fruktansvärt upprörda i den här tråden.... är det en regel så är det en regel... punkt slut....
Tack för en bra förklaring!
Det enda man behöver göra eg. är att när man boardar planet, fråga flygvärden/värdinnan innan "är det OK att ha på min telefon i FlightMode när vi får slå på elektronisk utrustning igen?", i och med det nu verkar vara olika mellan flygbolagen, så som du säger så säger du det är OK med telefonen på i flightmode hos det bolaget du flyger åt, men som i mitt fall var totalt förbjudet. Svårare än så är det ju inte?
Förstår inte varför folk är så fruktansvärt upprörda i den här tråden.... är det en regel så är det en regel... punkt slut....
Man kan ju bara hoppas att fler har samma inställning som dig gällande detta.
Som tidigare nämnt; det finns bra många dumma regler i vårt samhälle men säkerhetsregler har ett viktigt syfte och man kan väl åtminstone försöka förhålla sig till dessa om några.
Om man hamnar på ett flyg där de inte tillåter telefoner under hela flygresan ens i flightmode, skulle man då kunna ta ur simkortet och simsallabim förvandla sin iphone till en ipod touch
Då är det ju ingen telefon längre, utan bara "elektronisk utrustning" som oftast är ok att i allafall använda under flygresan (dock inte start och landning).
Spricker ju lite om telefonen fortfarande är kapabel till att sända på vissa frekvenser iofs.
Däremot litar jag inte för fem öre på att precis ALLT är avstängt i flightmode, ungefär som att all dataroaming är avstängd när man "stänger av det", vilket det ju uppenbarligen inte är då jag läst om flera personer som blivit fakturerade för datatrafik utomlands även när dataroaming varit avstängd.
Om man hamnar på ett flyg där de inte tillåter telefoner under hela flygresan ens i flightmode, skulle man då kunna ta ur simkortet och simsallabim förvandla sin iphone till en ipod touch
Då är det ju ingen telefon längre, utan bara "elektronisk utrustning" som oftast är ok att i allafall använda under flygresan (dock inte start och landning).
Du kan ringa nödsamtal på en telefon utan simkort. Simkortet påverkar vare sig telefonens Wifi eller telefondel.
Du kan ringa nödsamtal på en telefon utan simkort. Simkortet påverkar vare sig telefonens Wifi eller telefondel.
Hm, just det. Då sprack min plan
Håller förövrigt med iPilot och resten med samma uppfattning och har inga problem att följa reglerna på flygplanen.
Sen tror jag att det är mycket pengar som styr, vissa suspekta bolag kan säkert tänka sig att tumma på reglerna själva om de inser att de kommer tjäna mer pengar om de tillåter telefoner på planen, när risken är så liten (men ändå finns där) att störa flygplansinstrumenten.
Vad regelbelackarna inte vill se är att man inte är isolerad (i social mening) på ett flygplan. iPilots viktigaste argument tror jag är
- man påverkar andra genom sitt eget beteende, fast man inte har inflytande över följden. 10-åringen som tänker "får han så får jag" men missar flightmode var mycket belysande.
- en person sänker inte ett flygplan med en telefon i FM, men 300 telefoner har en annan effekt.
- av 300 personer är det säkert ett antal som missar flight mode
Sedan är det snudd på trollbeteende att utan sakkunskap yla om individuell frihet i ett försvar av att bryta mot etablerade flygsäkerhetsrutiner.
Det får mg att tänka på en tidigare medlem som glatt provocerande hävdade sin rätt att ligga tätt bakom folk i vänsterfil på motorvägen i en SUV och helljusblinka tills de flyttade på sig.
Vad regelbelackarna inte vill se är att man inte är isolerad (i social mening) på ett flygplan. iPilots viktigaste argument tror jag är
- man påverkar andra genom sitt eget beteende, fast man inte har inflytande över följden. 10-åringen som tänker "får han så får jag" men missar flightmode var mycket belysande.
- en person sänker inte ett flygplan med en telefon i FM, men 300 telefoner har en annan effekt.
- av 300 personer är det säkert ett antal som missar flight mode
Sedan är det snudd på trollbeteende att utan sakkunskap yla om individuell frihet i ett försvar av att bryta mot etablerade flygsäkerhetsrutiner.
Det får mg att tänka på en tidigare medlem som glatt provocerande hävdade sin rätt att ligga tätt bakom folk i vänsterfil på motorvägen i en SUV och helljusblinka tills de flyttade på sig.
Tack för belysningen, och bra jämförelse med SUV.n.
Vad regelbelackarna inte vill se är att man inte är isolerad (i social mening) på ett flygplan. iPilots viktigaste argument tror jag är
- man påverkar andra genom sitt eget beteende, fast man inte har inflytande över följden. 10-åringen som tänker "får han så får jag" men missar flightmode var mycket belysande.
- en person sänker inte ett flygplan med en telefon i FM, men 300 telefoner har en annan effekt.
- av 300 personer är det säkert ett antal som missar flight mode
Sedan är det snudd på trollbeteende att utan sakkunskap yla om individuell frihet i ett försvar av att bryta mot etablerade flygsäkerhetsrutiner.
Det får mg att tänka på en tidigare medlem som glatt provocerande hävdade sin rätt att ligga tätt bakom folk i vänsterfil på motorvägen i en SUV och helljusblinka tills de flyttade på sig.
Får anta att du menar mig när du säger regelbelackarna.
Har du någon sakkunskap som ger dig rätten att säga att 300 telefoner i FM påverkar?
Jag länkade i alla fall undersökningar där det visade sig inte ha någon påverkan.
Off topic så helljusblinkar jag också i vänsterfilen när folk svänger ut precis framför en i 110 (och man får tvärbromas) bara för att DE får ett hinder i sin väg (lastbil)
Bildas där inte någon typ av magnetfält i de flesta elektronikprodukter när dem är igång?
Det har du helt rätt i! Dock så beror det lite på vilka typ av instrument som sitter i planet hur pass mycket det kommer påverka. I de festa nyare plan har vi elektroniska instrument med fina skärmar och datorer etc. I äldre plan sitter nålar och klockor/visare som av förståeliga skäl påverkas mer av sin magnetiska omgivning.
Normalt sätt är våra standby/nöd instrument av den äldre typen - klockor och visare - för att inte kunna påverkas av elektronikproblem etc. Dessa kommer därför att påverkas mer än våra normala instrument. Trycker dock på att varje flygplansmodell ser olika ut men det kan vara värt att ta upp i diskussionen.
Det har du helt rätt i! Dock så beror det lite på vilka typ av instrument som sitter i planet hur pass mycket det kommer påverka. I de festa nyare plan har vi elektroniska instrument med fina skärmar och datorer etc. I äldre plan sitter nålar och klockor/visare som av förståeliga skäl påverkas mer av sin magnetiska omgivning.
Normalt sätt är våra standby/nöd instrument av den äldre typen - klockor och visare - för att inte kunna påverkas av elektronikproblem etc. Dessa kommer därför att påverkas mer än våra normala instrument. Trycker dock på att varje flygplansmodell ser olika ut men det kan vara värt att ta upp i diskussionen.
(Detta inlägg är högst spekulativt)
Jo det e ju rätt så väsentligt för om vi pratar om elektronik som inte avger några som helst kommunikationssignaler, (FM, Wi-fi, GSM, EDGE , 3G) ja allt det dära. Som t.ex. en iPhone i flightmode eller någon annan elektronikpryl t.ex. CD-spelare.
Så har dem ju ändå något de kan ge ifrån sig i form av magnetfält och som någon nämnde innan kanske andra former av "strålning" som kan störa. De magnetfälten etc... kan ju vara så små så det inte har någon betydelse men sitter där då 300 personer med diverse magnetfält i fickorna så kan säkert det på det ena eller andra sättet påverka.
Nu är jag högst spekulativ att flyg (i just detta fallet så kanske det är större risk för helikoptrar) borde ju undvika både högspänningsledningar som hänger i luften samt större högspänningsanläggningar eller transformatorstationer dock inte enbart pga högspänningen utan pga de magnetfält som uppstår i sådana anläggningar.
En liten hårddragen jämnförelse men ändå
Det borde ju vara så att dem flesta kablar som går runt i ett flygplan är skärmade kablar så att dem inte ska störa ut varandra. Dessa skärmar och även EMC-skydd var ganska viktiga när jag vara nere i Citytunneln (Malmö) och drog kabel. Som då skyddar mot att det ska bli felsignaler i säkerhetssystem etc... Något som definitivt skulle kunna störa en oskärmad kabel är ju t.ex. ett magnetfält som då skulle kanske kunde komma från en eventuell elektronikpryl.
Så vad vet jag men om 20 år har vi väll svaret