- Fredrik Dolk
- Medlem ●
- Ljusdal
Är det ens tillåtet/lagligt för Telia att titta på innehållet i datatrafiken?
Alltså, det är ju inte vad datatrafiken består av dom i så fall ska kika på, bara vilken typ av datatrafik det handlar om. Exempelvis kan ju all trafik över port 21 klassas som fildelning eftersom det är standardporten för FTP. Alltså kan man tänka sig en teknisk spärr eller separat debitering mot trafik över det protokollet.
På samma sätt som Telia spärrat port 25 för anslutning till extern SMTP-server. Det är inte vad du skrivit i mailet dom bryr sig om, det är att du försöker ansluta till en SMTP-server som ligger utanför Telias nät.
Alltså, det är ju inte vad datatrafiken består av dom i så fall ska kika på, bara vilken typ av datatrafik det handlar om. Exempelvis kan ju all trafik över port 21 klassas som fildelning eftersom det är standardporten för FTP. Alltså kan man tänka sig en teknisk spärr eller separat debitering mot trafik över det protokollet.
På samma sätt som Telia spärrat port 25 för anslutning till extern SMTP-server. Det är inte vad du skrivit i mailet dom bryr sig om, det är att du försöker ansluta till en SMTP-server som ligger utanför Telias nät.
Det skulle jag inte tro, torrenttrafik är däremot lätt att spåra.
Det skulle jag inte tro, torrenttrafik är däremot lätt att spåra.
Vad är det du inte tror?
Är det lättare att spåra torrenttrafik än FTP-trafik menar du?
Nja - fast det är ju inte säkert att det är det bara för att det är standardport. Enda sättet att med säkerhet veta vad de eventuellt skulle blockera borde vara att titta på innehållet, och det undrar jag ifall de verkligen FÅR. I annat fall borde de ju även specificera portar som är otillåtna eller dylikt. Jag gissar att de skriver det lite luddigt för att de så klart är medvetna om det är svårt/omöjligt att spärra det hårt på ett bra sätt, och att det kanske avhåller någon från att fildela bara för att det står så.
Telia kan inte avgöra det så det är bara att lägga ner den diskussionen. Oavsett om Telia påstår att de kan identifiera trafiken.
Men Telia kan ju svara på varför det finns i avtalet, förmodligen för att Telia kan ska kunna säga att en användare fildelat om man använt för mkt data.
Jodå, det går att filtrera och analysera trafik.
Jag förstår inte varför man ska peta i det. Det är en avtalstext, som så många andra, beskriver vad man får och inte får göra. Fildelning och VoIP funkar trots detta. Så varför röja i det? Vill ni att Telia ska sätta dit spärrar så det inte funkar längre?
Rör inte det som funkar....
Jag förstår inte varför man ska peta i det. Det är en avtalstext, som så många andra, beskriver vad man får och inte får göra. Fildelning och VoIP funkar trots detta. Så varför röja i det? Vill ni att Telia ska sätta dit spärrar så det inte funkar längre?
Det är principiellt viktigt att Telia förklarar vad som faktiskt menar med fildelning. Bara det att jag nu ansluter till internet med hjälp av TCP/IP-protokollet innebär en form av fildelning eftersom det hela tiden skickas en massa datapaket fram och tillbaka.
Läser man lite om detta ämne inser man att alla verkar få olika svar. Själv fick jag svaret att Youtube inte ingår i trafiken. :/
Om det är så att trafiken fungerar men kanske helt plötsligt debiteras extra, då vill vi veta det också.
Min personliga gissning är att ingen på Telia kan förklara vad dom egentligen menar med den skrivelsen. Möjligen är det för att kunna ge ett enkelt svar till någon som ringer in och undrar varför deras uppkoppling är så seg helt plötsligt:
– Du har fildelat över 1 GB den här månaden, det ingår inte abonnemanget... Etc...
I min värld helt onödigt eftersom det räcker med att säga att kunden har förbrukat all sin datatrafik för månaden, på grund av bandbreddkrävande aktiviteter typ fildelning eller IP-telefoni. Punkt.
Att all denna trafik fungerar må vara en sak, men jag vill faktiskt följa avtalet. Men då vill jag att Telia preciserar vad dom menar.
Det är principiellt viktigt att Telia förklarar vad som faktiskt menar med fildelning. Bara det att jag nu ansluter till internet med hjälp av TCP/IP-protokollet innebär en form av fildelning eftersom det hela tiden skickas en massa datapaket fram och tillbaka.
Läser man lite om detta ämne inser man att alla verkar få olika svar. Själv fick jag svaret att Youtube inte ingår i trafiken. :/
Om det är så att trafiken fungerar men kanske helt plötsligt debiteras extra, då vill vi veta det också.
Min personliga gissning är att ingen på Telia kan förklara vad dom egentligen menar med den skrivelsen. Möjligen är det för att kunna ge ett enkelt svar till någon som ringer in och undrar varför deras uppkoppling är så seg helt plötsligt:
– Du har fildelat över 1 GB den här månaden, det ingår inte abonnemanget... Etc...
I min värld helt onödigt eftersom det räcker med att säga att kunden har förbrukat all sin datatrafik för månaden, på grund av bandbreddkrävande aktiviteter typ fildelning eller IP-telefoni. Punkt.
Att all denna trafik fungerar må vara en sak, men jag vill faktiskt följa avtalet. Men då vill jag att Telia preciserar vad dom menar.
De kan inte debitera något i efterhand när de inte har specat vad som gäller (dvs hur det ska anges och ffa vilken kostnad det blir). Eftersom de inte har angett något pris i förväg kan de omöjligt debitera något i efterhand.
Väck inte den katt som sover.... resultatet kan bli att de börjar spärra, och hur kul är det? Bara för att du ville veta...
Tror du Telia ser över sina system för denna tråd i detta forum? :$:$
Jag själv kör inte luren på detta sätt - är bara nyfiken; är det så att Telia ochså (som SR och "tv-pejling") utnyttjar allmogens tekniska okunskap och drar en vals? Demagogi m.a.o. Varför vill jag veta det? Jo, jag gillar att ta reda på vilka företag som har låg moralisk halt i sin policy. För mig känns det bra - som konsument och medborgare - att veta vilka som är svin och vilka som är sunda.
Tror du Telia ser över sina system för denna tråd i detta forum? :$:$
Jag själv kör inte luren på detta sätt - är bara nyfiken; är det så att Telia ochså (som SR och "tv-pejling") utnyttjar allmogens tekniska okunskap och drar en vals? Demagogi m.a.o. Varför vill jag veta det? Jo, jag gillar att ta reda på vilka företag som har låg moralisk halt i sin policy. För mig känns det bra - som konsument och medborgare - att veta vilka som är svin och vilka som är sunda.
Nej, det tror jag inte att de gör, men risken finns även om den är försvinnande liten. Och är Telia svin bara för att de har en viss avtalstext?
Jag höll på att få tre (3) men det slutade med noll (0)... Enbart pga Telias agerande:
* beställer (#1) iPhone 4 32GB svart hos Kundtjänst, 2010-08-11
* ber om leveransbesked på Kundtjänst på Kundtjänst , 2010-08-19
* blir lovad leveransbesked, 2010-08-20
* beställer (#2) iPhone 4 32GB svart (i tron att den första kom bort) hos Kundtjänst, 2010-08-25
* leverans-SMS 188832 för orderlagd 2010-08-25, 2010-08-26
* annullerar #2, 2010-09-01
* leverans-SMS 199996 för orderlagd 2010-09-02, 2010-09-03
* leverans-SMS 187711 för orderlagd 2010-08-25, 2010-09-07
* annullerar 188832 och 199996, 2010-09-07
Sedan får min kollega sin beställda iPhone och jag kollar via posten.se hur det är med min (187711) bara för att upptäcka att den levererades samma dag och klockslag som kollegan fick sin...
Nu visar det sig att Telia har skickat ut samma ordernummer till två kunder. Och baserat på den felaktiga uppgiften annullerade jag min egen beställning. Kundtjänst reagerade inte över att dom hade gjort fel, utan meddelade bara krasst att det inte går att ringa till varusupport. Det enda som dom kunde lova var att mail dit och återskapa(?) 188832. Huruvida jag behåller-min-plats-i-kön framgår inte men mina förhoppningar inte de högsta.
Min fråga: kommer Telias att rätta till sitt misstag eller hamnar jag längst bak i beställningskön?
Jag höll på att få tre (3) men det slutade med noll (0)... Enbart pga Telias agerande:
* beställer (#2) iPhone 4 32GB svart (i tron att den första kom bort) hos Kundtjänst, 2010-08-25
Sedan får min kollega sin beställda iPhone och jag kollar via posten.se hur det är med min (187711) bara för att upptäcka att den levererades samma dag och klockslag som kollegan fick sin...
Nu visar det sig att Telia har skickat ut samma ordernummer till två kunder. Och baserat på den felaktiga uppgiften annullerade jag min egen beställning. Kundtjänst reagerade inte över att dom hade gjort fel, utan meddelade bara krasst att det inte går att ringa till varusupport. Det enda som dom kunde lova var att mail dit och återskapa(?) 188832. Huruvida jag behåller-min-plats-i-kön framgår inte men mina förhoppningar inte de högsta.
Min fråga: kommer Telias att rätta till sitt misstag eller hamnar jag längst bak i beställningskön?
Beställde du #2 helt på måfå bara för att du trodde att den första försvunnit?
Beställde du #2 helt på måfå bara för att du trodde att den första försvunnit?
Visst. När jag inte hade fått något ordernummer efter 14 dagar och inte hade fått något besked vid beställning att återkomma efter X dagar om ordernummer uteblev hade jag inte någon högre tilltro om Telias ordersystem med tanke på alla skriverier (även med några skopor salt). Att jag sedan dessutom får min kollegas ordernummer säger väl det mesta om hur bra ordersystemet fungerar...
Visst. När jag inte hade fått något ordernummer efter 14 dagar och inte hade fått något besked vid beställning att återkomma efter X dagar om ordernummer uteblev hade jag inte någon högre tilltro om Telias ordersystem med tanke på alla skriverier (även med några skopor salt). Att jag sedan dessutom får min kollegas ordernummer säger väl det mesta om hur bra ordersystemet fungerar...
Jag hade nog ringt och frågat istället för att beställa en till
Jag hade nog ringt och frågat istället för att beställa en till
Det gjorde jag också. Men det var dagen efter att Varusupport hade stängt sin telefon (19 aug till 30 sep) - även för interna samtal inom Telia - vilket gjorde att Kundtjänst inte kunde meddela mig någonting om status på min beställning. Dom lovade att maila och återkomma, men inget hände.
Med bakgrund av den ovissheten kände jag att jag inte hade något val.
Hej.
Jag heter Thomas och jobbar på Telias kundservice.
Jag har skickat dig ett privat meddelande eftersom jag behöver mer information för att kunna hjälpa dig undersöka ditt ärende.
Vad som kan vara bra att veta är att Telias butiker nu har egna kösystem och blir vid varje leverans från Apple tilldelade en del telefoner. Tidigare har alla beställningar (från butikerna, hemsidan samt kundtjänst) lagts i en gemensam kö.
Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice
Finns det något sätt att veta vilken operatör en annans mobil abonnemang är? Om det är Telia eller något annat? (innan man ringer)
LCR
Finns det något sätt att veta vilken operatör en annans mobil abonnemang är? Om det är Telia eller något annat? (innan man ringer)
LCR
Nej, eftersom det idag går att portera nummer bl.a.
Förr i tiden gick det då varje operatör hade egna nummerserier.
Om de inte är porterade så kan man i alla fall se det ursprungliga på http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Nummerfragor/bilaga-2b.pdf
Cool när man ringer gratis till Telia men betalar fullt till andra, när man inte känner folk man ska ringa till...
LCR
LCR
Hej!
Jag heter Thomas och jobbar på Telias kundservice.
På PTS hemsida kan du söka på vilken operatör ett nummer tillhör. Viktigt att vara uppmärksam på är att sökta nummer som tillhör Halebop presenteras som Telia. Med de flesta av våra nyare abonnemang så kostar samtal till Halebop som samtal till "övriga mobiloperatörer", dvs 0,69 kr/minut.
https://nummertjanster.pts.se/net/sv/Nummerkapacitet/Enskiltnummer?&__rp_/pts.SearchNumber_operator=
Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice
Finns Telia Kundservice kvar på 99.se? Senaste inlägget dom gjorde här var i mitten på juli.
Finns Telia Kundservice kvar på 99.se? Senaste inlägget dom gjorde här var i mitten på juli.
Nej, det var två dagar sen.
http://www.99.se/koepa-iphone/280644-fatt-2-st-iphone-4-telia-misstag.html#post1931813
Jag fick detta SMS från Telia idag:
"Tack för att du har köat!
Vi vill visa vår uppskattning för att du vill vara iPhone-kund hos oss. Inom kort kommer en Telia butiks-check på 200kr. /Telia"
Mig veterligen har jag inte köat för något? Beställde telefonen på hemsidan och fick visserligen vänta ca 3 veckor på leverans. Är det detta ni räknar som köande?
Vi vill visa vår uppskattning för att du vill vara iPhone-kund hos oss. Inom kort kommer en Telia butiks-check på 200kr. /Telia"
Mig veterligen har jag inte köat för något? Beställde telefonen på hemsidan och fick visserligen vänta ca 3 veckor på leverans. Är det detta ni räknar som köande?
Fick också det! Bättre att bara tacka och ta emot
Eftersom efterfrågan varit långt över förväntan och Telia haft (och till stor del fortfarande har) problem att leverera i den takt ni efterfrågar iPhone 4 så kommer alla som har beställt iPhone 4 från och med den 30 juli till och med den 31 augusti och som har stått i beställningskö få ta del av detta presentkort på 200 kr (gäller inte de som köpte telefonen direkt i butik under lanseringsnatten).
Denna värdecheck gäller endast i Telias butiker och går inte att nyttja via hemsidan eller kundtjänsten.
Har du stått i kö under perioden ovan och inte fått detta erbjudande så har det blivit något fel. Ta i sådana fall kontakt med kundtjänst så kan de skicka ut en värdecheck.
Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice
Jag fick min check idag, ska åka till en butik imorrn och kolla om det finns något kul att köpa