Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-15 11:02

Jo, men instruktionerna gäller ju om man inte har någon signal alls...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 11:03
Ursprungligen av lensv:

Jo, men instruktionerna gäller ju om man inte har någon signal alls...

JA.... men testa det i alla fall?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-15 11:08
Ursprungligen av zappee:

JA.... men testa det i alla fall?

Mnja, jag är inte så mycket för att testa (trial-and-error) utan mer ta reda på vad det beror på och lösa felet. Datorer och programvara är inte någon black magic som många ibland verkar tro...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 11:40
Ursprungligen av frazze:

Mnja, jag är inte så mycket för att testa (trial-and-error) utan mer ta reda på vad det beror på och lösa felet. Datorer och programvara är inte någon black magic som många ibland verkar tro...

Well, på en iPhone är det trial and error eftersom du inte har så många möjlighet att felsöka som på en dator. Kontaktar du Navigon kommer de garanterat säga samma sak, men visst... vill du leva med problemet så

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-07-15 17:09

Är det något knas eller bara lite tricky att ladda ner tilläggen Panorama View och Traffic Live?

Ursprungligen av Le:

Är det något knas eller bara lite tricky att ladda ner tilläggen Panorama View och Traffic Live?

Hur enkelt somhelst. Du köper och laddar ned. Sen trycker du om du vill ha det igång eller inte. Väldigt enkelt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-07-15 17:47
Ursprungligen av korthoga:

Hur enkelt somhelst. Du köper och laddar ned. Sen trycker du om du vill ha det igång eller inte. Väldigt enkelt.

Via telefonen tillkommer extrakostnader beroende på mitt abbonnemang.
Via iTunes hittar jag ingen väg att köpa Panorama View.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-15 22:11
Ursprungligen av Le:

Via telefonen tillkommer extrakostnader beroende på mitt abbonnemang.
Via iTunes hittar jag ingen väg att köpa Panorama View.

Det är tillägg som köps inne i själva programmet. Har du ingen data plan så se till att vara inloggad i en wifi så kostar det inget.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-15 11:07
Ursprungligen av zappee:

Från Navigon:

Important information for those facing a permanent lack of GPS under iOS4:
1. Please check in "Settings", "General", "Location Services" if NAVIGON
MobileNavigator is set to "ON". If it's set to "OFF" no GPS reception
is possible.
2. If this doesn't work, try to re-install MobileNavigator and check
..."Location Services" again.

Men det där tipset är ju för dom som upplever ett permanent tapp av GPS. Vi som upplever att det kommer-och-går(tm) samt att den är extra känslig efter IOS4 får ingen hjälp från just detta. Men tack i allafall för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 13:34

Jag tycker också det blivit sämre sedan ios4. Jag har dock bytt till TomTom på senaste, tycker att Nagivon startade så långsamt (typ 30-60 sekunder på min iPhone 3G) jämfört med 5-20 sekunder för TomTom. Någon som har Navigon på iPhone 3G med senaste versionen (1.6) som kan säga hur lång tid det tar att starta nu?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-07-17 13:43

Jag har upplever det som att Navigon är lite mer samarbetsvillig om man startar om telefonen innan man ska använda den. Inte en optimal lösning, men ändå... (har en 3G)

Tycker också att den tappar kontakt med gps:en oftare nu än tidigare operativ. Dock gillar jag uppdateringen för stöd för iOS 4, då det annars tog superlång tid att starta upp programmet och man kan faktiskt gör annat och den "pratar" och ger instruktioner.

Som sagt, hoppas det löser sig med gps-kontakten. Frågan är om det är Navigon eller Apple som orsakat problemen?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-07-30 13:06

Postade denna länk förut, men mitt inlägg blev bortraderat...

Apple undersöker problem med iOS 4 på iPhone 3G - MacWorld

Man kan väl hoppas att en ev. lösning från Apple även kan lösa de Navigon-problem som dryftats i denna tråd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 13:07
Ursprungligen av Clas:

Postade denna länk förut, men mitt inlägg blev bortraderat...

Apple undersöker problem med iOS 4 på iPhone 3G - MacWorld

Man kan väl hoppas att en ev. lösning från Apple även kan lösa de Navigon-problem som dryftats i denna tråd.

Det fanns en anledning till att ditt inlägg försvann, http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278669-loesning-pa-problemet-med-langsam-3g-efter-ios4.html

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-07-30 13:10
Ursprungligen av zappee:

Det står väl inget om Navigon i den tråden?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 13:14
Ursprungligen av Clas:

Det står väl inget om Navigon i den tråden?

Nej, men om den "nyheten" du postade.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 17:25

Har testat lite med min också nu, körde ca 10mil och batteriet gick ner 72 -> 65 med "laddning" via cigguttaget.
Telefonen blev varm som bara den också.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 18:50
Ursprungligen av zappee:

Har testat lite med min också nu, körde ca 10mil och batteriet gick ner 72 -> 65 med "laddning" via cigguttaget.
Telefonen blev varm som bara den också.

Haha! Jag har synat min cigg-laddare lite närmare i sömmarna. Och vad finner jag då? Jo - den ger 1000mA! Det är nog därför som den alltid håller min iPhone 3G fulladdad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-12 12:35

Passa på om ni vill köpa.

Today, we celebrate the first anniversary of our iPhone navigation app, MobileNavigator, in the iTunes App Store. In year one, NAVIGON’s iPhone app transformed more than 1 million iPhones around the world into standalone navigation devices. To kick off our second year in the App Store, we offer a 50 percent discount for four days only... (August 12-15) on almost all MobileNavigator applications worldwide. The In App Purchase features are also half off during this period. Thanks everyone for the great support!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-12 14:59
Ursprungligen av zappee:

Passa på om ni vill köpa.

Today, we celebrate the first anniversary of our iPhone navigation app, MobileNavigator, in the iTunes App Store. In year one, NAVIGON’s iPhone app transformed more than 1 million iPhones around the world into standalone navigation devices. To kick off our second year in the App Store, we offer a 50 percent discount for four days only... (August 12-15) on almost all MobileNavigator applications worldwide. The In App Purchase features are also half off during this period. Thanks everyone for the great support!

Trevligt! Då kanske man kan unna sig även en Navigon-app, så att man kan jämföra den med TomTom på allvar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-13 10:22

Två frågor...

1) Ang. "Förbättrad ködetektering", skickas det massa datatrafik om man har det alternativet aktivt?

2) Vart tusan ändrar man språk i denna app?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-13 10:36
Ursprungligen av lensv:

Två frågor...

1) Ang. "Förbättrad ködetektering", skickas det massa datatrafik om man har det alternativet aktivt?

2) Vart tusan ändrar man språk i denna app?

1) Jag skulle tro det, jag har dock inte lyckats få fram ett 100%'igt svar.

2) Vill du inte köra på svenska? Jag tror den hugger telefonens valda språk.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-09-21 20:17

Navigon Europa eller EU 10?

Som rubriken lyder undrar jag vilken av ovanstående man skall välja?
Vad är skillnaden på Navigon EU10 och Navigon Europe förutom att den sistnämnda är något dyrare?

Navigon EU 10 endast 10 länder, Navigon Europa mer eller mindre alla EU länder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-21 22:44

Står ju i appstore vilka länder som är inkluderade:
Austria, Belgium, Denmark, Germany, Liechtenstein, Luxemburg, Netherlands, Norway, Switzerland, Sweden.

I den andra så är det alltså resterande länder, dom tänker jag inte skriva ner, där får du leta lite...

Hmm jag missade rean på Navigon i Augusti, hoppas på nån rea snart men det är väl att hoppas på för mycket...

Nu är den ju på "rea" igen!

Köpt! Tack
Johan

Hmm kan man stänga av voice directions? Jag använder TomTom car kit så jag vill fortfarande köra ut ljudet så att jag kan lyssna på musik

Ursprungligen av hyllplan:

Hmm kan man stänga av voice directions? Jag använder TomTom car kit så jag vill fortfarande köra ut ljudet så att jag kan lyssna på musik

Vill du avaktivera voice directions helt?
Det går inte att göra via programmet vad jag vet utan du måste isåfall ta bort ljudfilerna på iphonen. Jag är osäker men jag tror att du behöver ha en jailbreakad telefon för att det ska fungera (Någon annan som vet?).

Men det du behöver är programmet Diskaid, koppla in din iphone och gå till mappen /var/mobile/applications/9E17F8A7-52C1-41D3-BAF1-2E067C8A7F1F/Navigon.app/Sounds
Ta backup på filerna swe-SWE_ogg.nfs samt swe-SWE_tts.sar och ta sedan bort de från telefonen. Efter att det är gjort ska navigatorn vara tyst.

Observera att 9E17F8A7-52C1-41D3-BAF1-2E067C8A7F1F kan vara ett helt annat nummer på din telefon än på min.

Bevaka tråden