Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har problem med iPhone och Tele2

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hejo:

Nope den uppdateringen fokuserar på batteriproblemet.

Upptäckte en märklig sak med iPhone 4S som kanske kan hjälpa till vid felsökning. Testa att ta ut SIM kortet med telefonen på, min 4S har efter det full mottagning och går att ringa till trots att SIM kortet är uttaget. Den vet alltså inte att SIM kortet är uttaget förrens den tappar nät när jag försöker ringa ut, först då får man meddelande om "No SIM Card Installed". När jag provar att ta ut det på en 4 eller 3GS så säger telefonen till direkt och täckningen försvinner och ersätts med No SIM omedelbart.

Hade ute SIM kortet över en halvtimme utan att telefonen sa till att det saknades. Jag kan ju tänka mig att de som inte har dessa täckningsproblem har en telefon som "pratar" lite oftare med SIM kortet...

Har fler med dessa tappade anslutningar samma beteende om ni tar ut SIM kortet?

Skämtar du? Det är märkligt, borde verkligen inte gå.. (nu ifrågasätter jag inte dig, utan blir bara väldigt förvånad!)

Då får fan Apple get it together och styra upp detta fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-11 10:53

Roade mig med att kolla vad Tele2 hade att säga idag (startade om telefonen ett par gånger för att lyckas ringa). Tyckte nästan synd om killen som svarade i kundtjänst. De får inget svar från Apple om vad som ska hända utan "sitter som frågetecken", som han uttryckte det. Han sa att Tele2 inte rekommenderar folk att slösa tid på att få telefonen utbytt eftersom risken är stor att man har samma problem med den nya telefonen. Han sa också att det är flera kunder vars telefoner fungerade felfritt från början som sedan har fått problem med täckningen.

Utan att garantera något sa han att Tele2-kunder med det här problemet troligen kommer att kompenseras med en fri månad på sitt abonnemang. När det gäller kompensation från Apple kunde han förstås inte påstå något, men trodde att "ni kanske kommer att få ett skal eller så". Och så tackade han för tålamodet ...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-11 13:40
Ursprungligen av annagoo:

Roade mig med att kolla vad Tele2 hade att säga idag (startade om telefonen ett par gånger för att lyckas ringa). Tyckte nästan synd om killen som svarade i kundtjänst. De får inget svar från Apple om vad som ska hända utan "sitter som frågetecken", som han uttryckte det. Han sa att Tele2 inte rekommenderar folk att slösa tid på att få telefonen utbytt eftersom risken är stor att man har samma problem med den nya telefonen. Han sa också att det är flera kunder vars telefoner fungerade felfritt från början som sedan har fått problem med täckningen.

Utan att garantera något sa han att Tele2-kunder med det här problemet troligen kommer att kompenseras med en fri månad på sitt abonnemang. När det gäller kompensation från Apple kunde han förstås inte påstå något, men trodde att "ni kanske kommer att få ett skal eller så". Och så tackade han för tålamodet ...

Spännande, Tele2 brukar generellt vara rätt värdelösa på kompensationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-11 15:49

Kan man ångra köpet vid det här laget för en tjänst som under inga omständigheter fungerar eller uppfyller rimlig funktionalitet?

Två veckor har gått nu och det enda Tele2 hänvisar till är att vänta på bättre tider. Det verkar som att de tror att problemet skall lösa sig av sig självt. När man pratar med dem och vidare till 2:nd line så verkar de inte ha någon som helst idé ens vad problemet är.

Har ni provat att ta ut SIM-kortet med telefonen på? Som nämnt tidigare så märker inte ens min 4S av att det tas ut och det går till och med att ringa till den utan SIM-kort! Något är seriöst fel med den biten. Jag tror att problemen som tråden tar upp borde vara relaterat till det om alla har samma fenomen.

Ursprungligen av hejo:

Kan man ångra köpet vid det här laget för en tjänst som under inga omständigheter fungerar eller uppfyller rimlig funktionalitet?

Två veckor har gått nu och det enda Tele2 hänvisar till är att vänta på bättre tider. Det verkar som att de tror att problemet skall lösa sig av sig självt. När man pratar med dem och vidare till 2:nd line så verkar de inte ha någon som helst idé ens vad problemet är.

Har ni provat att ta ut SIM-kortet med telefonen på? Som nämnt tidigare så märker inte ens min 4S av att det tas ut och det går till och med att ringa till den utan SIM-kort! Något är seriöst fel med den biten. Jag tror att problemen som tråden tar upp borde vara relaterat till det om alla har samma fenomen.

Du borde rimligen kunna häva köpet om de inte inom rimlig tid kan få problemet åtgärdat, alternativt kan du få en annan typ av telefon istället, men nu är kanske 4S hela grejen. Säljaren har ju rätt att försöka åtgärda felet, men det är ju ingen som vet hur lång tid det kan ta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-11 22:23

Jag tested just att ta ur sim-kortet samtidigt som telefonen försökte ringa ett samtal och det gick utmärkt. Den fortsatte att försöka ringa innan den gav upp. Sen letade den nät i kanske en minut innan den konstaterade att det inte satt något sim-kort i...

Min kväll har sett ut så här:
Ta emot sms från kompis <boota om> svara <boota om> ta emot sms <boota om> svara <boota om> vänta på svars-sms från kompisen etc.

Jag är minst sagt ganska missnöjd med min 4S... Dock hade min förra android-lur samma problem och det löste sig med ny mjukvara från Samsung. Så hoppet lever...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-12 01:24

Byt ut dem...

Ursprungligen av zappee:

Byt ut dem...

Med stor säkerhet har det inte alls med hårdvaran att göra. Min vän med exakt det här problemet pratade med en säljare på Media Markt som hade exakt samma problem. Han var inne på sin fjärde 4S utan någon som helst skillnad. Problemet ligger hos Tele2.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-12 10:11
Ursprungligen av theplague:

Med stor säkerhet har det inte alls med hårdvaran att göra. Min vän med exakt det här problemet pratade med en säljare på Media Markt som hade exakt samma problem. Han var inne på sin fjärde 4S utan någon som helst skillnad. Problemet ligger hos Tele2.

Då har jag haft sjuk tur som inte har problemet då.
Så det måste vara något mer än bara Tele2 och 4S.

Har samma problem med SMS på olåst iPhone 4s med Tele2. Jag skickar ett SMS, den stannar på "skickar..." i ca 1 minut. Sedan kommer det fel på SMS:et och telefonen tappar all täckning, sedan står det no service. Efter ca 30 sek kommer det tillbaks, jag trycker på försök igen på mitt SMS och då skickas det direkt. Jättekonstigt. Annars har det inte varit mycket problem, förutom att den tappade täckningen väldigt enkelt utan skyddsfodral runt ramen.

Jag köpte en 4S genom Tele2 och i onsdags porterades mitt nummer. Än så länge har jag inte upplevt några problem.
Faktum är att jag är grymt nöjd med min 4S. Hade en 3G innan så steget upp till 4S är rätt stort. 4S är ju redigt snabb jämfört med min gamla som hela tiden hängde sig ett par sekunder här o där.

Tappar inte täckning och dom få samtal jag ringt hittills har kopplats fram direkt.

Jag är en nöjd kund!

Ursprungligen av zappee:

Då har jag haft sjuk tur som inte har problemet då.
Så det måste vara något mer än bara Tele2 och 4S.

Ursprungligen av Mattias J:

Jag köpte en 4S genom Tele2 och i onsdags porterades mitt nummer. Än så länge har jag inte upplevt några problem.
Faktum är att jag är grymt nöjd med min 4S. Hade en 3G innan så steget upp till 4S är rätt stort. 4S är ju redigt snabb jämfört med min gamla som hela tiden hängde sig ett par sekunder här o där.

Tappar inte täckning och dom få samtal jag ringt hittills har kopplats fram direkt.

Jag är en nöjd kund!

Tänkte höra med er som inte har problem, har ni båda sim-kort från någon annan operatör än Tele2? Du Mattias J säger ju att du har porterat numret, då har du den förra operatörens sim-kort? Du Zappee?
Jag funderar på om det beror på det fysiska chipet?

Ni som har problem: har ni tele2-sim eller sim från någon annan operatör?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-14 08:51
Ursprungligen av theplague:

Tänkte höra med er som inte har problem, har ni båda sim-kort från någon annan operatör än Tele2? Du Mattias J säger ju att du har porterat numret, då har du den förra operatörens sim-kort? Du Zappee?
Jag funderar på om det beror på det fysiska chipet?

Ni som har problem: har ni tele2-sim eller sim från någon annan operatör?

Nej, jag har Tele2s simkort. Hade Tele2 redan innan jag bytte till 4S.

Ursprungligen av theplague:

Du Mattias J säger ju att du har porterat numret, då har du den förra operatörens sim-kort?

Man behåller inte SIM-kortet när man porterar numret, man får ett nytt från den nya operatören.

Ursprungligen av zappee:

Då har jag haft sjuk tur som inte har problemet då.
Så det måste vara något mer än bara Tele2 och 4S.

Ursprungligen av Capeman:

Man behåller inte SIM-kortet när man porterar numret, man får ett nytt från den nya operatören.

Huh? Jag minns annorlunda. Antingen har jag fel eller så var det annorlunda för 10+ år sedan.

Ursprungligen av theplague:

Huh? Jag minns annorlunda. Antingen har jag fel eller så var det annorlunda för 10+ år sedan.

Du har alltid fått ett nytt SIM-kort från din nya operatör. Förut tog dock porteringen 10+ arbetsdagar så få behöll du ditt gamla SIM tills numret flyttades till den nya operatören, och då med det nya SIM-kortet.

Ursprungligen av theplague:

Tänkte höra med er som inte har problem, har ni båda sim-kort från någon annan operatör än Tele2? Du Mattias J säger ju att du har porterat numret, då har du den förra operatörens sim-kort? Du Zappee?
Jag funderar på om det beror på det fysiska chipet?

Ni som har problem: har ni tele2-sim eller sim från någon annan operatör?

Jag har en 3 dagar "gammal" iPhone4s - köpt från Apple. Har Telia och - SAMMA problem som många har på Tele2. Kompisen har också Telia med något äldre 4s - SAMMA problem som mig och många andra. Sedan om det är ett mjuk eller hårdvarufel - det har jag ingen aning om. Tyst i luren är det i alla fall åtskilliga gånger (inga signaler och ingen som svarar- trodde jag....) Skall prova att stoppa i ett 3 kort - men har inga större förhoppningar.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag har en 3 dagar "gammal" iPhone4s - köpt från Apple. Har Telia och - SAMMA problem som många har på Tele2. Kompisen har också Telia med något äldre 4s - SAMMA problem som mig och många andra. Sedan om det är ett mjuk eller hårdvarufel - det har jag ingen aning om. Tyst i luren är det i alla fall åtskilliga gånger (inga signaler och ingen som svarar- trodde jag....) Skall prova att stoppa i ett 3 kort - men har inga större förhoppningar.

Illa..

Min gissning är att det kommer funka med 3, eller Telenor. Återkom.

Ursprungligen av adress@mac:

Jag har en 3 dagar "gammal" iPhone4s - köpt från Apple. Har Telia och - SAMMA problem som många har på Tele2. Kompisen har också Telia med något äldre 4s - SAMMA problem som mig och många andra. Sedan om det är ett mjuk eller hårdvarufel - det har jag ingen aning om. Tyst i luren är det i alla fall åtskilliga gånger (inga signaler och ingen som svarar- trodde jag....) Skall prova att stoppa i ett 3 kort - men har inga större förhoppningar.

Hur har det gått med 3-försöket?

Ursprungligen av keptang:

Hur har det gått med 3-försöket?

Väntar en del samtal IN under sena kvällen, så jag vågar/kan inte prova av den anledningen. I morgon skall jag sätta igång testförsöket, och återkommer med resultatet.

Ursprungligen av keptang:

Hur har det gått med 3-försöket?

Fungerar perfekt med kortet från 3. Har kört och provat i ett par timmar - allt funkar. Nu har jag bytt igen (Telia) måste ju ha rätt kort i - annars blir det problem med dom som ringer till mig. Konstigt är det i alla fall. Var inne i en Teliabutik idag (innan jag provade med 3). Dom kände helt klart till problemet "man jobbar på det för fullt - både från Telia och Apple. Det kommer att komma en lösning. För tillfället vet vi (läs jag) inte vad det beror på." Jag och alla andra får avvakta och se. För närvarande kör jag utan "mobildata" Då verkar det fungera hjälpligt.
Vad skall man göra - pest eller kolera. Tar iPaden om jag skall använda nättjänster så länge....:mad:

Ursprungligen av adress@mac:

Fungerar perfekt med kortet från 3. Har kört och provat i ett par timmar - allt funkar. Nu har jag bytt igen (Telia) måste ju ha rätt kort i - annars blir det problem med dom som ringer till mig. Konstigt är det i alla fall. Var inne i en Teliabutik idag (innan jag provade med 3). Dom kände helt klart till problemet "man jobbar på det för fullt - både från Telia och Apple. Det kommer att komma en lösning. För tillfället vet vi (läs jag) inte vad det beror på." Jag och alla andra får avvakta och se. För närvarande kör jag utan "mobildata" Då verkar det fungera hjälpligt.
Vad skall man göra - pest eller kolera. Tar iPaden om jag skall använda nättjänster så länge....:mad:

Intressant, då Telia och Tele2 delar 3G-nätet.
Så det funkar fint med Telenor (som jag kör och som har sitt eget 3G-nät) och 3 (som du testat och som har sitt eget 3G-nät).

Ursprungligen av keptang:

Intressant, då Telia och Tele2 delar 3G-nätet.
Så det funkar fint med Telenor (som jag kör och som har sitt eget 3G-nät) och 3 (som du testat och som har sitt eget 3G-nät).

Precis som du skriver - intressant - man anar ju sammanhanget, om man säger så. Telia och Tele2 (rimmar lite där faktiskt);)

Köpte ett 3 kontantkort idag, haft stooora problem med tele2. Hur som helst så kan jag meddela att min iphone funkar PERFEKT! inga misslyckade samtal, ingen tappad täckning osv. osv. är bra som en temporär lösning iaf tills tele2 åtgärdat felet.

Min kompis har en 4S och Telenor. Haft precis likadana problem med täckningen som bara försvunnit helt plötsligt och omstart av mobilen krävts. Täckningen höll i vissa fall bara en timme trots att hon rört sig i samma områden som när hon hade 3GS. Fabriksåterställning och softreset gjordes också men inget hjälpte. Läste i en annan tråd igår om att vissa hade haft succé med att göra en nätverksåterställning och bad henne göra det. Efter det verkar det som hennes problem är löst. Ingen omstart på hela dagen idag. Tänkte bara nämna att det kanske inte är helt specifikt problem bara för de med Tele 2?

Min iPhone4s går inte att använda. Jag har ingen täckning ca 70% av tiden, om inte mer. Bor i centrala Stockholm =/
Gick till Geab the phonehouse för att få ett nytt sim kort. Blev inte bättre =/ Köpte mobilen direkt via apple.se
Blir till att ringa supporten på måndag, sen vet jag inte. Men just nu kan jag inte ringa eller skicka sms =(

Enligt Konsumentköplagen (gäller ej mellan företag utan mellan Företag och Konsument (Privatperson) )

Först får vi slå fast att enligt KKL Paragraf 16 och framåt att har varan ett fel;

Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

En Telefon som inte kan användas till att ringa med har ju knappast ett "bregränsat fel", det är ju själva huudfunktionen som det gäller här.

Paragraf 20 och 21 nämner att även om luren var hel när den avlämnades (alltå övergick till Kundens ansvar) men senare går sönder så är det ändå säljarens fel.

Paragraf 22 pratar om de olika alternativen att "fixa felet" som finns:

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.
Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till eller borde ha känt till felet.
Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a § och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162).

Paragraf 23 nämner att man måste reklamera felet inom "skälig tid"; inget problem här.

Ni som vill ha luren utbytt kan stödja er på paragraf 26

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilkenbetydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Ni som vill häva köpet kan istället hänvisa till paragraf 28-29

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

(jag hade anfört att skicka till Anovo i fyra veckor inte är "utan väsentlig olägenhet för köparen", man har betalt ett antal tusenlappar för en lur som inte funkat från dag 1, felet är i apparatens primära användningsområde och kan ej anses som ringa, enligt konsumentköplagens §28 och 29 får ni begära hävning av köpet.)

Skit i Tele2, det finns andra operatörer som knappast är dyrare, men det funkar bättre; Telia t ex.

Hela konsumentköplagen finns här; http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Notera att mellan företag gäller KÖPLAGEN, inte Konsumentköplagen.... i KKL har kunden en starkare ställning.

Mitt allmänna råd är att LÄS KKL en bra stund, lär er i vilken del det står vad, det är inte omöjligt lära sig hitta i den. Ge det en timme, slå på Wikipedia upp ord som är knepiga.
Ni kommer växa som människor och kommer (ta i trä) märka att juridik kan vara kul....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-11-12 20:53
Ursprungligen av Goflorp:

Enligt Konsumentköplagen (gäller ej mellan företag utan mellan Företag och Konsument (Privatperson) )

Först får vi slå fast att enligt KKL Paragraf 16 och framåt att har varan ett fel;

Det kan ju vara nätet som är fel också, tjänsten mobiltelefoni. Svårt det där att riktigt veta.

Ursprungligen av Mija:

Det kan ju vara nätet som är fel också, tjänsten mobiltelefoni. Svårt det där att riktigt veta.

Jag skulle vilja ha det till att varan/tjänsten är behäftad med ett fel, som det inte ens är säkert att det kan avhjälpas med omleverans enligt Tele2 själva. Det skall rent praktiskt och juridiskt inte spela någon som helst roll var felet ligger eftersom Tele2 ansvarar för "combot" här (Att en iPhone funkar på Tele2's nät)

Bevaka tråden