Cool-faktor gäller ju bara om man kan se skillnad på grejerna. Dom flesta människor på jorden ser inte skillnad på en iPhone och Android-kopiorna - som ser nästan exakt likadana ut.
Cool-faktor kan aldrig generera dessa enorma säljsiffror som iPhone ger. Sådana nummer kan man bara få om manicken köps av stora grupper konsumenter som inte ens vet/förstår vad "coolt/hype" är. Idag säljs iPhone i sådana mängder att även om de som köper den för "cool/hype-faktor" faller bort så syns det inte på försäljningssiffrorna.
Att allmogen i så stor utsträckning väljer just iPhone iställer för en Android-kopia är just det faktum att der ÄR originalet. Den som kommer in först på en marknad - i detta uppfann man marknaden - har stora fördelar i många år efteråt. Dessutom är just varumärket "iPhone" så känt - tanten som vill ha en smartphone vet inte vad dom andra heter helt enkelt...och Rut har en redan och hon är nöjd. Om iPhone/iOS är "bättre" eller "sämre" än Android-lurarna är oväsentligt för allmogen - dom har varken kunskap eller lust att sätta sig in i det jämförelseträsket. Det går bort helt och hållet - för allmogen är allt inom IT i det närmaste likvärdigt. Dom kanske har rätt :-D.
När jag kliver på innerstadsbussen nästan varje dag (vinter - moppe snart så sitter 3-10 personer och petar på sina smartphones - medborgare mest i 20-60-årsåldern - lika många kvinnor som män - så sitter alla med iPhone. Alla. Det händer att jag ser en Android-lur och då hajar man till. Jag har inte sett någon trendändring i detta - snarare tvärtom.
(däremot ser man mycket sällan någon som pillar på en iPad eller annan tablett - verkar som om den inte alls är så "mobil" som man vill tro - eller så ger innerstadsbussen för korta resor - kanske mra paddor på pendeltåget? - ser aldrig paddor på fik heller - bara MB och MBP och Air)