- dala
- Medlem ●
- Uppsala
Som Miri förutspått, D800 slår allt och kammar hem förstaplatsen hos DxOMark. Är till och med bättre än mellanformatarna.
Nikon D800 tested at DxOMark, gets the #1 spot | Nikon Rumors
Jag har nu kört både 5dmk3 och d800, upp till 6400iso så är d800 riktigt bra , bäst DR på basiso och lika bra återgivning i 6400iso med mer detaljering än 5dmk3, vid 12800 iso börjar signalen försvagas hos d800 och där är det svårt att brusreducera bort det färgbrus som uppstår.
Räknar jag ner 800 bildens storlek till 5dmk3 bildstorlek så tycker jag att 5dmk3 är något vassare.
Mer jämförelser senare
Räknar jag ner 800 bildens storlek till 5dmk3 bildstorlek så tycker jag att 5dmk3 är något vassare.
Mer jämförelser senare
Det här är ang iso 12800 eller hur?
Jag skall börja spå väder, idag kom DXO med sin uppmätning av 5dmk3. Lika lågt DR som tidigare, Canon har minskat på mönsterbrus och bandning vilket inte ses i DXO uppmätning jämfört med 5dmk2
Vid 12800iso finns det en brytpunkt där 5dmk3 signal brusförhållande är bättre än D800
I går och i dag har jag haft en D800 med mig ute på fältet under vår testverksamhet på Teknikens Värld, jag övertalade chefen om att vi skulle köpa in en för att se vad den går för. Jag gillar den och tycker spontant att den levererar grymt bra, har iofs bara kört på iso 100 och 50 än så länge.
Tog lite motljusbilder i går och jag upplever det som en rejäl skillnad mot gamla 1Ds Mark3, vilket inte är så konstigt med tanke på att den är i princip fem år gammal.
Var lite orolig för batterikapacitet, autofokus och lite andra grejer. Men den levererar hittills på alla plan. Det blir nog ett batterigrepp och de stora D4 batterierna sen. Då har ändå det lilla batteriet hållit bra under två dagar och då har jag använt den rätt frekvent och tittat mycket på displayen m.m.
Har funderat länge över kombinationen vr och vidvinkel och spontanköpte ett 16-35 F4 VR och det blev som ett uppvaknande. Jag plåtar väldigt mycket rörliga åkbilder på bilar och D800 och 16-35 funkar fantastiskt bra ihop, grymt skarpa bilder redan på bländare 4 och 5,6. För min del och det jag gör så tar jag hellre en F4 med VR än en 2,8 alla dagar i veckan just för den sortens bilder.
Bilder kommer sen när det är publicerat!
Jag är väldigt nöjd, det har hänt saker. För fem år sen kostade 1Ds Mark3 runt 75k och i dag får du tre D800:or för de pengarna och en bildkvalitet som är riktigt bra.
Jag fick min d800 för några dagar sedan. Kom också från en 1 Ds M3. Meganöjd. Och precis som Potha säger, mitt hus plus vertikalgrepp, 24-70, 50 och 70-200 tillsammans kostar mindre än bara mitt canonhus kostade.
Jag kan bara säga att jag är NPS vilket skyndar på det hela. Pga order från fler olika så har jag tackat nej till både D4 och D800 från Kameradoktorn. De verkar ha fått in en större batch. Förhoppningsvis är alla NPS ur vägen snart, men då väntar nog långa köer med icke NPS.
Beror nog lite på från vilken butik du beställer. Batterigrepp verkar finnas hos vissa, hos andra inte.
Många handlare fick en sändning d800 i måndags och alla är förbokade, vill ni ha en 5dmk3 så har Mattssons Foto i Lund på lager.
Att köra D800 på 50iso är ingen mening, man förlorar ett steg ovan medelgrått upp mot klippning, det är 100iso som är överexponerad ett steg
Många handlare fick en sändning d800 i måndags och alla är förbokade, vill ni ha en 5dmk3 så har Mattssons Foto i Lund på lager.
Att köra D800 på 50iso är ingen mening, man förlorar ett steg ovan medelgrått upp mot klippning, det är 100iso som är överexponerad ett steg
Jag körde på iso 50 för att det var för ljust helt enkelt. Det jag gör skiljer väl sig något från vad andra fotografer gör.
Då hade jag ett ND4 filter och ett polfilter på som stjäler en del ljus men inte tillräckligt för att plåta på 1/8-sekund handhållet med en bländare i mitten av bländarskalan.
Jag får köpa fler ND-filter.
OK . nu vet jag inte vad du gör men då föreslår jag att du ställer kameran på 100iso och underexponerar ett steg så tappar du inte högdager steget och de lägsta nivåerna är så rena från brus och annat så att det är bättre att du justerar mellantoner och skuggor.
detta är vad folk inte förstår på fotosidan när vi talar om stort DR, såg att du också skrev där. Med en Canon är det inte lika enkelt då en underexponering medför ökad bandning och mönsterbrus på lägsta iso pga Canons utläsning med högt utläsningsbrus och elektronikbrus
OK . nu vet jag inte vad du gör men då föreslår jag att du ställer kameran på 100iso och underexponerar ett steg så tappar du inte högdager steget och de lägsta nivåerna är så rena från brus och annat så att det är bättre att du justerar mellantoner och skuggor.
detta är vad folk inte förstår på fotosidan när vi talar om stort DR, såg att du också skrev där. Med en Canon är det inte lika enkelt då en underexponering medför ökad bandning och mönsterbrus på lägsta iso pga Canons utläsning med högt utläsningsbrus och elektronikbrus
Jag får prova det, jag tänkte att när man lyfter lågdagrar för mycket så brukar det se ut som skräp. Men det verkar inte gälla den här kameran i samma utsträckning och det är riktigt trevligt. Har precis plåtat lite mer bilder som jag ska ta mig en titt på och se hur det fungerar.
Jag får prova det, jag tänkte att när man lyfter lågdagrar för mycket så brukar det se ut som skräp. Men det verkar inte gälla den här kameran i samma utsträckning och det är riktigt trevligt. Har precis plåtat lite mer bilder som jag ska ta mig en titt på och se hur det fungerar.
ja prova att underexponera något, det är styrkan med d7000 , d800 sensor att du kan styra så att högdagaer= så det ljusaste kommer med i bilden och att du kan lägga en kurva som återger högdagern med mjukhet och högre precision liknande en analog bild/negativ.
Förr var detta förenat med ökat brus i lågdagern men med Nikon/sonys sensor som har mycket lågt läsbrus så spelar det ingen roll att man minskar signalen något och får ett head room upp till klippning.
OK . nu vet jag inte vad du gör men då föreslår jag att du ställer kameran på 100iso och underexponerar ett steg så tappar du inte högdager steget och de lägsta nivåerna är så rena från brus och annat så att det är bättre att du justerar mellantoner och skuggor.
detta är vad folk inte förstår på fotosidan när vi talar om stort DR, såg att du också skrev där. Med en Canon är det inte lika enkelt då en underexponering medför ökad bandning och mönsterbrus på lägsta iso pga Canons utläsning med högt utläsningsbrus och elektronikbrus
De två metoderna ger exakt samma resultat i slutändan. Nackdelen med att ställa ISO100 och underexponera ett steg är att bilderna blir mörkare vid förhandsvisningen direkt på kamerna. Behöver du den kombinationen av bländare och slutartid, så är det enklare att använda den inbyggda ISO50.
Vill du ha bäst bildkvalitet, så är det bättre att göra som du säger och skaffa ett kraftigare ND-filter.
OK . nu vet jag inte vad du gör men då föreslår jag att du ställer kameran på 100iso och underexponerar ett steg så tappar du inte högdager steget och de lägsta nivåerna är så rena från brus och annat så att det är bättre att du justerar mellantoner och skuggor.
detta är vad folk inte förstår på fotosidan när vi talar om stort DR, såg att du också skrev där. Med en Canon är det inte lika enkelt då en underexponering medför ökad bandning och mönsterbrus på lägsta iso pga Canons utläsning med högt utläsningsbrus och elektronikbrus
De två metoderna ger exakt samma resultat i slutändan. Nackdelen med att ställa ISO100 och underexponera ett steg är att bilderna blir mörkare vid förhandsvisningen direkt på kamerna. Behöver du den kombinationen av bländare och slutartid, så är det enklare att använda den inbyggda ISO50.
Vill du ha bäst bildkvalitet, så är det bättre att göra som du säger och skaffa ett kraftigare ND-filter.
Både Miri och jag är lite vimsiga nu på kvällen. Grunden till problemet är att Potah är låst vid både en viss bländare och slutare. Så han kan inte välja att underexponera ett steg.
Att välja mellan en överexponerad ISO100 eller en ISO50 med lägre dynamiskt omfång, spelar ingen roll. Han riskerar att klippa högdagrarna hur som helst. De två valen är ekvivalenta. Men det är bekvämare att använda ISO50.
Helt offtopic men jag är ute efter en 3G alt. Wifi modul till nikon eller annan kamera som gör att man kan streama online, finns det? På Dustin mässan Sas det att det var på G...,
Helt offtopic men jag är ute efter en 3G alt. Wifi modul till nikon eller annan kamera som gör att man kan streama online, finns det? På Dustin mässan Sas det att det var på G...,
Nikon själva har ngn plugg man trycker in i deras nya 3200.
Fast.. vet inte om det är det här du letar efter, det här är mer en fjärrkontrollenhet;
http://www.theverge.com/2012/4/19/2959366/nikon-wu-1a-wireless-mobile-adapter-announcement-price
Från Cyberphotos Web; de tar 500:- för den....
Nikon WU-1a
WiFi-dongle för trådlös kommunikation mellan din kamera och WiFi-kompatibla mobila enheter. WU-1 behöver inte kopplas upp mot WiFi-hotspot, utan kan ansluta direkt till din smartphone eller surfplatta.
Förutom överföring av bilder i full kvalitet, medger WU-1 även styrning av kameran från ansluten enhet.
Egenskaper i korthet
Kompakt trådlös mobiladapter för digitala systemkameror med inbyggt Wi-Fi-stöd. Låter dig upprätta en anslutning mellan en digital Nikon-systemkamera och en smart telefon eller pekdator.
Drivs via kameran: inga batterier behövs.
Enkel överföring: Du kan skicka kvalitetsbilder och -filmer direkt från kameran till en smart enhet, vilket gör det enklare att dela med sig av dem via sociala medier, överföra dem till fotodelningstjänster och lagringsplatser eller skicka dem via e-post.
Fjärrstyra kameran: mobiladaptern WU-1a kan användas för att fjärrstyra kameran från en smart enhet. Perfekt för självporträtt och gruppbilder.
Förhandsgranska eller komponera bilder på din smarta enhet: använd din smarta telefon eller pekdator för att förhandsgranska dina bilder vid fjärrfotografering, eller utnyttja pekdatorns stora skärm för att skapa mer avancerade bildkompositioner.
Smidig säkerhetskopiering: frigör utrymme på kamerans minneskort genom att lagra foton och filmer på din smarta enhet.
Kompatibilitet: WU-1a stöder för närvarande Android OS 2.3 eller senare versioner för smarta telefoner och Android OS 3.0 eller senare versioner för pekdatorer.
Programvara: en Wireless Mobile Adapter Utility kan hämtas gratis till din smarta enhet från Android Market.
Smidiga firmwareuppdateringar: du uppdaterar smidigt firmware via din smarta enhet.
Helt offtopic men jag är ute efter en 3G alt. Wifi modul till nikon eller annan kamera som gör att man kan streama online, finns det? På Dustin mässan Sas det att det var på G...,
Nu med video:
Nikon D3200 and WU-1a wireless mobile adapter demo (video) | Nikon Rumors
nej det gör dom inte, i ena fallet så överexponerar du 100 iso med ett steg vilket betyder att du kapar högdagern med ett steg,=flyttar medelgrått ett steg upp i skalan, i det andra fallet så underexponerar du 100 iso vilket betyder att mätaren i kameran tar hänsyn till absoluta högdagern vilket medför att medelgrått förskuts ett steg neråt och bilden ser mörkare ut vilket får korrigeras = detta ger ett headrom upp till klippning.
Hänger du med? det är en betydande skilnad och resultatet blir helt olika
nej det gör dom inte, i ena fallet så överexponerar du 100 iso med ett steg vilket betyder att du kapar högdagern med ett steg,=flyttar medelgrått ett steg upp i skalan, i det andra fallet så underexponerar du 100 iso vilket betyder att mätaren i kameran tar hänsyn till absoluta högdagern vilket medför att medelgrått förskuts ett steg neråt och bilden ser mörkare ut vilket får korrigeras = detta ger ett headrom upp till klippning.
Hänger du med? det är en betydande skilnad och resultatet blir helt olika
Så hur underexponerar du ISO 100 om du inte får röra bländaren eller slutaren? Det blir samma resultat med båda metoderna.
Vimsiga , nä du Dala, ingen sa något om att tid och bländare var låsta, förstår du skilnaden mellan 50iso (som inte finns) det är 100iso som är ett steg överexponerat med följd att du klipper ett steg i högdagern och basiso som är 100 iso och underexponera ett steg? Potah sa för övrigt att han ville ha en bländare i mitten, det betyder 4, 5,6, 8 vilket ger utrymme för en underexponering.
så sluta med att säga att resultatet blir detsamma är du snäll.
Potah, jag såg bilderna på fotosidan, snygga, "så nu vet jag vad du håller på med"
Vimsiga , nä du Dala, ingen sa något om att tid och bländare var låsta, förstår du skilnaden mellan 50iso (som inte finns) det är 100iso som är ett steg överexponerat med följd att du klipper ett steg i högdagern och basiso som är 100 iso och underexponera ett steg? Potah sa för övrigt att han ville ha en bländare i mitten, det betyder 4, 5,6, 8 vilket ger utrymme för en underexponering.
så sluta med att säga att resultatet blir detsamma är du snäll.
Potah, jag såg bilderna på fotosidan, snygga, "så nu vet jag vad du håller på med"
Jag tror jag får investera i ett starkare ND-filter som jag kan ta fram när det så krävs. Bilderna som ligger på fotosidan är tagna med min gamla 1Ds Mark3 och där har jag varken över eller underexponerat speciellt mycket i kameran eftersom det inte behövdes just då.
Men då vet jag att DR inte är lika bra på 50 som på 100 iso med D800:an.
Vimsiga , nä du Dala, ingen sa något om att tid och bländare var låsta
Touché. Det var jag som läste in för mycket i Potahs beskrivning. Men om man är ute efter en viss estitik som kräver en viss slutartid och bländare, så kommer man inte runt problemet genom att ändra ISO. I slutändan måste man se till att få in mindre ljus för att inte mätta sensorn.
förstår du skilnaden mellan 50iso (som inte finns) det är 100iso som är ett steg överexponerat med följd att du klipper ett steg i högdagern och basiso som är 100 iso och underexponera ett steg?
Där håller jag inte med dig. ISO 50 finns i lika hög (eller låg) grad som ISO 200 finns. ISO-inställningen är bara en tolkning av hur mycket signalen från sensorn ska förstärkas.
Nej 50iso finns inte. Full mättnad ligger runt 100iso hos 5dmk2 5dmk3 d800 osv. Du överexponerar alltså 100 iso med ett steg.
Exponerar du dubbelt så länge eller öppnar bländaren ett steg mer så inträder det som jag har beskrivit ett antal gånger , du flyttar medelgrått ett steg upp i nivåer och du mister ett steg i högdagern.
PS är inte så poppis hos Canonfolket, köpt mig en d800 som hårdtestas mot mina Canonkameror
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=41367387
Nej 50iso finns inte. Full mättnad ligger runt 100iso hos 5dmk2 5dmk3 d800 osv. Du överexponerar alltså 100 iso med ett steg.
Exponerar du dubbelt så länge eller öppnar bländaren ett steg mer så inträder det som jag har beskrivit ett antal gånger , du flyttar medelgrått ett steg upp i nivåer och du mister ett steg i högdagern.
PS är inte så poppis hos Canonfolket, köpt mig en d800 som hårdtestas mot mina Canonkameror
D800 vs one of mine 5dmk2 100iso and shadow noise: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review
Och hur motiverar du att ISO 200 finns? Är inte det bara en underexponerad ISO100 med samma resonemang?
Bas-iso kan jämföras med ISO hos film. Allt annat än bas-ISO innebär att man måste ge avkall på det dynamiska omfånget. Underexponeringar av bas-ISO (dvs högre ISO) ger brus och överexponeringar av bas-ISO (lägre ISO) riskerar att man klipper högdagrarna.
Med Miri's resonemang ska man alltid fotografera vid bas-iso och exponera med hjälp av bländare och slutare. Men det finns fall, såsom beskrivits i fallet med fotografering av bilar, då det inte går. Då måste man gå utanför bas-iso och tumma på det dynamiska omfånget.
Med Miri's resonemang ska man alltid fotografera vid bas-iso och exponera med hjälp av bländare och slutare. Men det finns fall, såsom beskrivits i fallet med fotografering av bilar, då det inte går. Då måste man gå utanför bas-iso och tumma på det dynamiska omfånget.
Det tror jag inte att han menar. Man plåtar väl för o få bra bilder, inte snygga bildfiler.
Det finns fler fall än snabba bilar då man behöver högre iso än 100, prova plåta inomhus utan blixt och stativ
Och hur motiverar du att ISO 200 finns? Är inte det bara en underexponerad ISO100 med samma resonemang?
Bas-iso kan jämföras med ISO hos film. Allt annat än bas-ISO innebär att man måste ge avkall på det dynamiska omfånget. Underexponeringar av bas-ISO (dvs högre ISO) ger brus och överexponeringar av bas-ISO (lägre ISO) riskerar att man klipper högdagrarna.
Med Miri's resonemang ska man alltid fotografera vid bas-iso och exponera med hjälp av bländare och slutare. Men det finns fall, såsom beskrivits i fallet med fotografering av bilar, då det inte går. Då måste man gå utanför bas-iso och tumma på det dynamiska omfånget.
Ja 200 iso är faktiskt 100iso eller FWC som är halverad = 200 iso vilket är ett steg mindre exponerat än 100 vilket man kan kalla en under exponering från 100iso. För varje steg halverar du antal elektroner
Sedan kan du ju läsa här angående Canons 50iso Canon EOS 5D Mark III Review: Digital Photography Review vilket är 100iso över exponerat ett steg vilket ger ett steg mindre DR i högdagern. Hur många gånger har jag påpekat detta faktum för dig Dala?
Jag tror att du får sätta dig in i hur en digitalkamera fungerar