Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hen-debatten rasar!

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Tyckte det kunde komma några riktiga kvinnor hit och diskutera med oss, men det sket sig med bredsladd då de måste rega sig först och sedan skriva en bra bunte inlägg innan de kan komma in i loungen.

Ni är safe grabber. Kör på.

Men det är väl oväsentligt hur många tjejer som är med i diskussionen, om strävan är att det ska neutralt, eller ?!

Antingen får vi kvotera in kvinnliga medlemmar eller portionera ut hur många inlägg killar får göra, tills det kommit tillräckligt många från tjejer, och sedan får man fortsätta skriva igen, tills det blir för många manliga inlägg igen...

Eller så tar vi bort posten med "kön" i våra 99.se profiler och inför endast neutrala avatarer och namn, så kan vi alla bli "hen"...

Ursprungligen av LCR:

Eller så tar vi bort posten med "kön" i våra 99.se profiler och inför endast neutrala avatarer och namn, så kan vi alla bli "hen"...

Bra ide faktiskt! De står ju inget om hårfärg eller andra fysiska attribut i profilen.

Ursprungligen av Goflorp:

Tyckte det kunde komma några riktiga kvinnor hit och diskutera med oss, men det sket sig med bredsladd då de måste rega sig först och sedan skriva en bra bunte inlägg innan de kan komma in i loungen.

Ni är safe grabber. Kör på.

Är det inte lika bra att 99.se's medlemmar inser sina egna begränsningar.

Ni kan allt om operativsystem, Linux och tangentbord. Men en del andra åsikter som en del har här är ju hopplöst 1800-tal. grymt besviken på en del. Imponerad av andra.

Ser en del människor som växt i mina ögon. En del andra skulle jag inte vilja dela spårvagn med ens.

Här är en betydande del av varför en annan börjar tycka att 99 har överlevt sig självt.
Här kan man diskutera datorer och annan teknik. Men nu, när "projekt kunskapsdatabas" är över skall några dussin aktiva datornördar sitta och diskutera vardagligheter- jag är skeptisk.
En del av oss har så begränsade sociala förmågor - vissa gör ju t o m en stor sak i hur oåtkomliga de är för telefonsamtal osv... Nörderiet känner inga gränser.

Det blir lika rubbat som när de i TV ber Zlatan kommentera fredsprocessen i mellanöstern...

Det är ju tur då att vi har den store uttolkaren, den intellektuelle titanen, godhetens härförare, vetenskapens stöttepelare, konsternas beskyddare, renässansmänniskan och universalgeniet, den ende sanningens fyrbåk i det oupplysta nattmörkret – Goflorp, han leve! Den ädlaste människa som någonsin beträtt jorden, och som valt att dela med sig av sin oändliga vishet. Vi tackar dig, o du vise!

Efter diskussion i Feedback-forumet så öppnas denna tråd på nytt. Men kom gärna ihåg att sköta diskussionerna på ett städat och vårdat sätt. Vi vill gärna undvika dåligt samtalsklimat.

Vänligen,
/ T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-19 12:07

Tack Tobias!

Jag själv tycker som sagt att "hen" är ett användbart pronomen som berikar språket.

Jag tycker INTE att ordet syftar till att främja jämställdhet eller är politiskt.

Jag är fascinerad över motståndarna som verkar tycka tvärt om: att ordet syftar mot jämställdhet och DÄRFÖR bör förbjudas?? Eller att eftersom det lanserats av feminister så är ordet ONT (oavsett om idén bakom är god vilket nu inte behöver undersökas)? Jag vet faktiskt inte hur motståndare till ordet tänker men är uppriktigt nyfiken på att få höra välformulerade logiska och vassa argument.

Jag vill tipsa om denna bloggpost, igen från en som kallar sig "forskarfeminist" angående debatter kring "hen"-ordet. Läs gärna den innan ni postar så slipper vi dra igenom mängder av missförstånd och fördomar.

Nu blir det prat om svenskans nya pronomen -hen! | Forskarfeministen

Jag får det till att denna tråd redan har träffat sju av nio rutor i hennes HEN-bingo.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-19 13:53
Ursprungligen av pesc:

Menar du att de som är emot ordet "hen" också är emot jämställdhet mellan könen?

Eller är det bara den ena sidan man kan tillskriva en massa åsikter?

Ursprungligen av panther:

Det tycker jag summerar debatten efter skummat lite i tråden. Tänk vad människor kan känna sig hotade av märkliga saker när det egentligen handlar om brist på själv-insikt, och otrygghet i vem man är
"Hen, know thyself" - Socrates

Ursprungligen av pesc:

Tack Tobias!

Jag själv tycker som sagt att "hen" är ett användbart pronomen som berikar språket.

Jag tycker INTE att ordet syftar till att främja jämställdhet eller är politiskt.

Jag är fascinerad över motståndarna som verkar tycka tvärt om: att ordet syftar mot jämställdhet och DÄRFÖR bör förbjudas?? Eller att eftersom det lanserats av feminister så är ordet ONT (oavsett om idén bakom är god vilket nu inte behöver undersökas)? Jag vet faktiskt inte hur motståndare till ordet tänker men är uppriktigt nyfiken på att få höra välformulerade logiska och vassa argument.

Jag vill tipsa om denna bloggpost, igen från en som kallar sig "forskarfeminist" angående debatter kring "hen"-ordet. Läs gärna den innan ni postar så slipper vi dra igenom mängder av missförstånd och fördomar.

Nu blir det prat om svenskans nya pronomen -hen! | Forskarfeministen

Jag får det till att denna tråd redan har träffat sju av nio rutor i hennes HEN-bingo.

Missförstånd och fördomar?
Vem har gett "forskarfeministen" rätt att bestämma vad andra tycker?

Efter att ha läst spaltmeter om ordet är jag fortfarande av uppfattningen att feminister som ska gör allt könslöst leder hypen kring detta ord.
Jag är inte motståndare till ordet, men jag tycker inte det behövs och tycker det blir extra löjligt när det lyfts fram som något slagord i nån genuskamp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-19 14:04
Ursprungligen av zappee:

Missförstånd och fördomar?
Vem har gett "forskarfeministen" rätt att bestämma vad andra tycker?

Efter att ha läst spaltmeter om ordet är jag fortfarande av uppfattningen att feminister som ska gör allt könslöst leder hypen kring detta ord.
Jag är inte motståndare till ordet, men jag tycker inte det behövs och tycker det blir extra löjligt när det lyfts fram som något slagord i nån genuskamp...

Men forskarfeministen kanske har rätt att bestämma vad hon själv, som feminist, tycker?
Och hon, som feminist, tycker ju uttryckligen INTE att man ska göra allt könlöst eller att syftet med ordet är genuskamp.

Men du anser att du vet bättre vad feminister EGENTLIGEN tycker än vad de själva SÄGER att de tycker??

Inser du att det blir svårt att föra en debatt då ena sidan hela tiden tillskriver den andra åsikter som de faktiskt inte har?

Ursprungligen av pesc:

Men forskarfeministen kanske har rätt att bestämma vad hon själv, som feminist, tycker?
Och hon, som feminist, tycker ju uttryckligen INTE att man ska göra allt könlöst eller att syftet med ordet är genuskamp.

Men du anser att du vet bättre vad feminister EGENTLIGEN tycker än vad de själva SÄGER att de tycker??

Inser du att det blir svårt att föra en debatt då ena sidan hela tiden tillskriver den andra åsikter som de faktiskt inte har?

Hon kanske tycker att hon har det, men det är ju inte något man behöver hålla med om. Själv tycker jag hela den idéen, om att någon ska ha ett unikt tolkningsföreträde är befängd.

För övrigt är jag själv hårdnackad feminist, men håller inte med henne i särskilt hög grad, och likaså finns det ju mängder av feminister som inte skulle instämma i vad hon tycker, så vad gäller då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 09:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hon kanske tycker att hon har det, men det är ju inte något man behöver hålla med om. Själv tycker jag hela den idéen, om att någon ska ha ett unikt tolkningsföreträde är befängd.

För övrigt är jag själv hårdnackad feminist, men håller inte med henne i särskilt hög grad, och likaså finns det ju mängder av feminister som inte skulle instämma i vad hon tycker, så vad gäller då?

Det finns flera i denna tråd som går igång på ordet "hen" och hävdar att det lanserats av feminister för att göra allt könslöst eller för att sudda ut skillnader mellan könen.

Jag har efterlyst belägg för att det är så. Då tycker jag det är lämpligt att undersöka vad feminister tycker, inte vad en Sverigedemokrat eller någon random snubbe på internet har för åsikter. Du kanske kan hjälpa till med någon referens?

Naturligtvis behöver man inte hålla med om vad "forskarfeministen" anser om ordet "hen" men eftersom hon har deltagit i en facebook-kampanj gentemot SAOL för att lansera ordet så är det väl inte ointressant att läsa om vad hon själv säger om ordet?

Vad är det du själv, som feminist, inte håller med henne om? Har du, som feminist, lanserat ordet och vad är i så fall dina skäl?

Ursprungligen av pesc:

Det finns flera i denna tråd som går igång på ordet "hen" och hävdar att det lanserats av feminister för att göra allt könslöst eller för att sudda ut skillnader mellan könen.

Personligen tror jag att dessa frågor sällan drivs av kvinnor utan vissa män som tror att de gör samhället en tjänst genom att vända uppochner och bakochfram på allting. Jag känner ingen tjej eller kvinna som bryr sej det minsta om att att genusbilden skall slätas ut eller t.o.m. avskaffas.

Det mest oroväckande är den underliggande tonen av att det på något sätt är fel för en kvinna att vara kvinnlig och en man att vara manlig. Om en son leker med dockor, eller dotter med bilar känns det som om man/de skulle få beröm. Varför då?

Det som är långt viktigare än allt detta skitsnack är att få barnen (och vuxna), oavsett kön, att bete sej som människor istället för de hänsynslösa egoistiska individer de är, oavsett om vi pratar om ADHD barn som dag efter dag sabbar alla andra barns lektioner eller ego drivna människor på arbetsplatser. Om detta löses med att män klär sej i kjol och kvinnor slutar sminka sej så kör på, mej jag tvivlar på att så är fallet.

Bara för att man ser skillnaden på män och kvinnor betyder det inte att man ser den ena eller andra som bättre eller sämre! Det är inte underförstått!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 10:18

Du har i tidigare inlägg raljerat över de som vill avköna allt och göra allt neutralt. Det har känts frustrerande eftersom jag själv aldrig skulle vilja det, även om jag kan tycka att ordet "hen" skulle vara ett bra komplement till Svenskan.

Jag instämmer till 100% av vad du skrivit i senaste inlägget. Och jag tror att de flesta som kallar sig feminister även skulle göra det.

Ursprungligen av LCR:

Om en son leker med dockor, eller dotter med bilar känns det som om man/de skulle få beröm. Varför då?

Jag är glad om han/hon inte ifrågasätts. Där är vi inte idag.

En hel del könsroller är sociokulturella - alltså inte naturliga och ofrånkomliga som som biologiska skillnaderna - men även många av dessa sociokulturella könsrollsbeteenden är baserade på biologiska skillnader/lagar och är ofta överenskommelser från båda könen.
Dom könsroller som är helt baserade på sociokultur - ofta med gammal unken religion i botten - måste bekämpas precis lika självklart som vi bekämpar t.ex. rasism och homofobi (har inte heller någon vetenskaplig grund) och misskötsel av barn. Etc. Detta är en process som började med upplysningen.
VAD som är sociokulturellt och skall bekämpas är inte alla gånger uppenbart, men man måste vara ganska korkad om man inte ser dom flagrantaste förtrycksmekanismerna.
Att kvinnan hamnat i detta underläge i dom flesta kulturer beror endast på EN enda sak: mannens (hannens) fysiska styrka och preferens för våld. I övrigt är kvinnan (honan) helt överlägsen mannen på alla punkter. Mannen är en muterad kvinna - en halvmesyr - kvinnan är kromosomiskt fulländad och betydligt starkare på alla sätt förutom muskelstryrka. Kvinnan har också ett immunsystem som mannen bara kan drömma om. Kvinnan lever längre och det finns orsaker till det - biologiska orsaker. Hon är bättre helt enkelt - mera välfungerande - better fitted to survive.
Min erfarenhet är att hon dessutom är mentalt överlägsen mannen - dom flesta män jag mött i livet (från lumpen fram till idag) är imbecilla idioter - ytliga fånar - pinsamma korkskallar. Kvinnor är ett betydligt trevliga umgänge även om parning inte står på agendan. Dom är djupare och har fler dimensioner helt enkelt. Dom tänker mera mångfacetterat och deras nervsystem är inte hela tiden sönderfrätt av testosteron. Kvinnan vilar i sig själv som den spände mannen inte kan.

I det sexuella spelet hos Homo Sapiens - och alla primater - finns ett starkt dominant inslag hon mannen; mannen "tar" kvinnan och kvinnan blir "tagen". Det finns en hel del aggression i vår sexualitet - en hanne som inte har denna sexuella subaggression har svårare att hitta en kvinna som vill ha dom.
Dom män som inte kan skilja på denna verksamheten i sängen vid parning och övriga livet har problem. Dessa män tror att man ska fortsätta att dominera kvinnor även utanför parningsakten. Dom blandar ihop hela skiten och förvandlas till mansgrisar - ofta beror det på att dom är mycket osäkra små pojkar inuti.
En riktig man har inga som helst problem med att ta en kvinna hårt och sanslöst - om hon vill alltså - och sedan leva med henne eller andra kvinnor utan några som helst förtryckande/nedvärderande tendenser. En riktig man kan knulla hårt och vara 100% jämlik i övrigt och han är inte rädd för kvinnor - en rädsla som ofta manifesterar sig i att män raljerar om kvinnor i manliga sällskap där man antingen demoniserar kvinnorna eller förminskar dom (ofta med skämt och humor). Detta för att dessa män är skitskraja för kvinnan och vill stämma av med andra hannar. (kvinnor och bögar raljeras det med)
Ni har säker alla varit med om många tillfällen i mansgrupper när denna dynga florerar. Det är genant för en upplyst riktig man. Pinsamt att se så små rädda pojkar i fullvuxna manskroppar.

I sammanhanget är hela hen-debatten en kvasihändelse (som vi alla deltar i - även jag som ni ser - alla som skriver i denna tråd deltar i kvasihändelsen - mycket på nätet är ju kvasi )

  • Medlem
  • 2012-05-19 13:16

Visst finns det en och annan poäng i ditt inlägg men jag tror man ska akta sig för att uttrycka sig i sådana generaliseringar.
Män är på si och kvinnor är så. Jag känner kvinnor som är fantastiska men det finns också de som verkligen inte är det. De flesta befinner sig där emellan. Samma gäller män. Visst kan jag se att det finns trista beteendemönster hos män men att bunta ihop alla män får bara effekten att man värjer sig istället för att ta till sig. Att glorifiera alla kvinnor blir inte heller trovärdigt.

Det säger en del om 99.se att den tråd som toppar i flera dagar är en kvasidebatt från inre södermalm.

Jag som hänger här för att lära mig nåt om Mac.....

Nåja, jag har fått nog nu.

Hej då 99.se !

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Det säger en del om 99.se att den tråd som toppar i flera dagar är en kvasidebatt från inre södermalm.
Jag som hänger här för att lära mig nåt om Mac.....
Nåja, jag har fått nog nu.
Hej då 99.se !

Fast det finns ingenting som hindrar dig från att inte läsa dessa trådar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-19 13:41
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Jag som hänger här för att lära mig nåt om Mac.....

Fast det finns ju hundratals kvalitetstrådar utanför loungen där du kan lära dig hur mycket som helst. Det är väl bara att titta på alla som delar med sig av sin kunskap i tråd efter tråd.

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Hej då 99.se !

Det skulle vara jättesorgligt om du lämnar forumet. Det kanske är bäst att vi tar bort tråden, kan du tänka dig o stanna då? Snälla!

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Jag som hänger här för att lära mig nåt om Mac.....

Nåja, jag har fått nog nu.

Löjligt med sådana adjö-inlägg.

Loungen är till för "icke-Mac-ämnen". Det är bara att låta bli att läsa trådarna i Loungen, om man vill hålla sig till Mac-ämnena.

Det går t.o.m att bygga en egen "Dagens inlägg"-länk, så att man inte ens behöver se Lounge-trådarna.

Det kanske behövs en adjö-tråd? Ungefär som presentationstråden, så kan alla dyka in o säga hej då, som o vinka av någon på perrongen ungefär

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-19 15:06

Skulle vara intressant att höra några kvinnors syn på denna "hen" debatt

15 mansgrisar som sitter och letar efter sin feminina sida blir ju bara patetiskt i längden

Män är män och kvinnor är kvinnor, men samtidigt har vi båda könen mycket att lära från varandra

  • Medlem
  • 2012-05-19 19:32
Ursprungligen av CUBEIS:

Skulle vara intressant att höra några kvinnors syn på denna "hen" debatt

http://www.99.se/99lounge/295209-wwdc-helmanlig-angelagenhet-2.html#post2074112

En sak jag fann rolig i den här tråden var då det länkades till Expo som ett svar på mitt inlägg där jag länkade till Fria Tider.

Expo är för mig evigt bortsorterat - det är inte en vettig källa till någonting. Fria Tiders artikel låg högt upp i sökningen jag gjorde och därför valde jag den. Det finns en hel del annat - bara att slå in "kön är en social konstruktion" o.dyl i Google och börja grotta runt.

Att genusvetenskap är flummeri är en åsikt jag absolut står för. Det är ingen seriös vetenskapsgren och hör ö.h.t inte hemma inom det området. Att t.ex försöka påstå att "genusvetenskap" håller samma klass som t.ex kemi och fysik är ohållbart. Att vissa högskolor m.fl tar in ämnet beror på politisk korrekthet - den s.k genusvetenskapen är i högsta grad ett utslag för detta. Detsamma gäller alla dessa diskussioner och nyheter om hur många kvinnor det är som ingår i bolagsstyrelser, idéer om könskvotering, s.k "positiv" särbehandling o.dyl.

Den rimliga principen jag står för är att alla skall ha samma rättighet att utvecklas till det de önskar, detta gäller även val av intressen o.dyl. Ingen diskriminering. Om en kvinna vill bejaka teknik är det naturligt.

Vad jag finner underhållande med den här tråden är att ämnet verkar tas på så stort allvar att man t.o.m slänger sig med ord som "vissa har vuxit som människor" och "vissa skulle jag inte vilja dela spårvagn med ens". Det, samt Expo-referat indikerar antingen en mycket stark tro på det politiskt korrekta och att man helt enkelt följer med strömmen. Genusvetenskap och feminism är högsta mode 2012, därför blir det till att snabbt anamma dessa idéer och uttrycka sin avsky för alla som inte följer med denna ström.

Jag ställer mig utanför denna ström och ser denna tråd som underhållning. I praktiken en komeditråd. Samma synsätt gäller förövrigt all diskussion av typen "en undersökning utförd av X visade att bara Y% var kvinnor hos [sätt in valfri verksamhet]" följt av "detta måste åtgärdas med positiv särbehandling eller kvotering".

Nej, inga kvoteringar och inga särbehandlingar: kompetens är det som gäller. Är en kvinna kompetent för jobbet - självfallet skall hon ha det. Däremot skall hon INTE ha det p.g.a könet (samma gäller förövrigt män). Kompetens, erfarenhet och kvalifikationer är det som skall styra.

En sak är bra med den här roliga tråden. Den verifierar alla fördomar om politisk korrekthet och hur upprörande det är så fort någonting faller utanför den mallen.

Politisk korrekthet är inget annat än fördumning och det borde stå helt klart att dynamiken försvinner om man vrider debatten till att handla om "godkända åsikter" till skillnad mot de där dåliga "icke godkända åsikterna". Det blir inte mycket till debatt.;)

I vilket fall som helst: genusvetenskap får evolutionen ta hand om (och det hoppas jag innerligt att den gör).

Förövrigt apropå Expo - något mer politiskt korrekt finns nog inte. Det är i.a.f svårt att överträffa den. Det vore förövrigt dags för AntiExpo, en organisation som granskar vänstern (Expo sägs ju granska den s.k högern). Jämlikhet!

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

...en massa strunt ...

Käre Matts, det är tur du inte låter det minsta som en bitter gammal ensam man, det kunde ju blivit jobbigt.
Önskar dig lycka och välgång i livet och hoppas kvinnorna står som spön i backen runt dig.
Puss

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-05-19 18:32
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

En sak jag fann rolig i den här tråden var då det länkades till Expo som ett svar på mitt inlägg där jag länkade till Fria Tider.

Expo är för mig evigt bortsorterat - det är inte en vettig källa till någonting. Fria Tiders artikel låg högt upp i sökningen jag gjorde och därför valde jag den. Det finns en hel del annat - bara att slå in "kön är en social konstruktion" o.dyl i Google och börja grotta runt.

Att genusvetenskap är flummeri är en åsikt jag absolut står för. Det är ingen seriös vetenskapsgren och hör ö.h.t inte hemma inom det området. Att t.ex försöka påstå att "genusvetenskap" håller samma klass som t.ex kemi och fysik är ohållbart. Att vissa högskolor m.fl tar in ämnet beror på politisk korrekthet - den s.k genusvetenskapen är i högsta grad ett utslag för detta. Detsamma gäller alla dessa diskussioner och nyheter om hur många kvinnor det är som ingår i bolagsstyrelser, idéer om könskvotering, s.k "positiv" särbehandling o.dyl.

Den rimliga principen jag står för är att alla skall ha samma rättighet att utvecklas till det de önskar, detta gäller även val av intressen o.dyl. Ingen diskriminering. Om en kvinna vill bejaka teknik är det naturligt.

Vad jag finner underhållande med den här tråden är att ämnet verkar tas på så stort allvar att man t.o.m slänger sig med ord som "vissa har vuxit som människor" och "vissa skulle jag inte vilja dela spårvagn med ens". Det, samt Expo-referat indikerar antingen en mycket stark tro på det politiskt korrekta och att man helt enkelt följer med strömmen. Genusvetenskap och feminism är högsta mode 2012, därför blir det till att snabbt anamma dessa idéer och uttrycka sin avsky för alla som inte följer med denna ström.

Jag ställer mig utanför denna ström och ser denna tråd som underhållning. I praktiken en komeditråd. Samma synsätt gäller förövrigt all diskussion av typen "en undersökning utförd av X visade att bara Y% var kvinnor hos [sätt in valfri verksamhet]" följt av "detta måste åtgärdas med positiv särbehandling eller kvotering".

Nej, inga kvoteringar och inga särbehandlingar: kompetens är det som gäller. Är en kvinna kompetent för jobbet - självfallet skall hon ha det. Däremot skall hon INTE ha det p.g.a könet (samma gäller förövrigt män). Kompetens, erfarenhet och kvalifikationer är det som skall styra.

En sak är bra med den här roliga tråden. Den verifierar alla fördomar om politisk korrekthet och hur upprörande det är så fort någonting faller utanför den mallen.

Politisk korrekthet är inget annat än fördumning och det borde stå helt klart att dynamiken försvinner om man vrider debatten till att handla om "godkända åsikter" till skillnad mot de där dåliga "icke godkända åsikterna". Det blir inte mycket till debatt.;)

I vilket fall som helst: genusvetenskap får evolutionen ta hand om (och det hoppas jag innerligt att den gör).

Förövrigt apropå Expo - något mer politiskt korrekt finns nog inte. Det är i.a.f svårt att överträffa den. Det vore förövrigt dags för AntiExpo, en organisation som granskar vänstern (Expo sägs ju granska den s.k högern). Jämlikhet!

Tänkte länge hålla mig undan denna tråd, men nu kan jag inte hålla mig längre. Att genusvetenskap inte skulle vara en vetenskap med samma status som kemi och fysik är lika dumt att påstå som när förslaget kom att humanistiska ämnen inte skulle värderas lika högt som tekniska ämnen. Betänk att Steve Jobs kurs i kalligrafi gav honom oväntad kunskap som hjälpte honom i sitt affärsbyggande. På samma sätt kommer att genusvetenskap att betyda mycket i framtida affärsbyggande.

  • Medlem
  • 2012-05-19 19:11
Ursprungligen av gunek:

Tänkte länge hålla mig undan denna tråd, men nu kan jag inte hålla mig längre. Att genusvetenskap inte skulle vara en vetenskap med samma status som kemi och fysik är lika dumt att påstå som när förslaget kom att humanistiska ämnen inte skulle värderas lika högt som tekniska ämnen. Betänk att Steve Jobs kurs i kalligrafi gav honom oväntad kunskap som hjälpte honom i sitt affärsbyggande. På samma sätt kommer att genusvetenskap att betyda mycket i framtida affärsbyggande.

Upplevde Marx-Leninism som "vetenskaplig disciplin".
Aldrig vetat att kalligrafi räknades dit med, men hellre det än M-L och Genus.
Jag kan hålla mig.

Ursprungligen av gunek:

Tänkte länge hålla mig undan denna tråd, men nu kan jag inte hålla mig längre. Att genusvetenskap inte skulle vara en vetenskap med samma status som kemi och fysik är lika dumt att påstå som när förslaget kom att humanistiska ämnen inte skulle värderas lika högt som tekniska ämnen. Betänk att Steve Jobs kurs i kalligrafi gav honom oväntad kunskap som hjälpte honom i sitt affärsbyggande. På samma sätt kommer att genusvetenskap att betyda mycket i framtida affärsbyggande.

Är det inte lite förmätet att förutspå framtiden så konkret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 18:30
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

En sak jag fann rolig i den här tråden var då det länkades till Expo som ett svar på mitt inlägg där jag länkade till Fria Tider.

Expo eller inte, vi kan väl vara överens om att den artikel du länkade till i Fria Tider inte är skriven av en feminist?

Det enda jag efterlyser är (1) en referens till en feminist eller genusvetare som visar på att de tycker de ohyggliga saker ni anser att de tycker samt (2) vad dessa åsikter har med ordet "hen" att göra.

Att få en text från en sverigedemokrat eller nån snubbe på flashback som recenserar feminister och genusvetare är ointressant. Jag vill gå till källan. Är uppgiften för svår?

Afförsbyggande är inte heller någon måttstock på humanioras värde. Utan humaniora skulle vi inte ha någon civilisation och utan civilisation så går det inte att kränga en enda pinal :-D. Humaniora - oavsett ämne - kan aldrig värderas hur "nyttigt" det är ur affärsgenererande principer - kan icke värderas i pengar m.a.o.
Däremot kan man ifrågasätta många humanioraämnen ur rent vetenskaplig synvinket - dom är mera eller mindre vetenskapliga enligt våra empiriska vetenskapliga tradition; genusvetenskap kan ju ha historiska och biologiska diimensioner och det är ren vetenskap. Ekonomi är också ett ämne som många vetenskapsmän inte betraktar som en vetenskap. Psykoanalys är t.o.m. ren humbug - har inga som helst vetenkskapliga grunder - hela Freuds värld är ren kultur, inget annat. Ren kultur.

Kvasibegreppet "politiskt korrekt" är också ovetenskapligt :-D. Är det någon som verkligen vet vad det betyder? Jag har ingen aning. Betyder det att medborgare inte har någon åsikt utan bara repeterar vad dom TROR är lämpligt för att inte bli betraktad som dammig, fördomsfull eller bigott? Eller är man "politiskt korrekt" när man råkar ha samma åsikt i en sakfråga som några artikelskrivande intellektuella profiler från Stockholms innerstad? Är motstånd mot dödstraff, barnaga och etnisk särbehandling politiskt korrekt?

Eller är det - som jag tror - bara ett retoriskt begrepp som inte betyder ett j-a smack? Helt tomt på innehåll - förutom den negativa laddningen alltså?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-19 20:42

Här är en skön matematiker:
Tanja Bergkvists Blog
som också var med i ett avsnitt av Filosofiska Rummet i P1, med en professor från instritutionen jag jobbar på; Svante Nordin:
Genusperspektivet och forskningens frihet - Filosofiska rummet
Det är rolig lyssning, han skräder inte orden, professor Nordin

Ursprungligen av bollman:

Genusperspektivet och forskningens frihet - Filosofiska rummet
Det är rolig lyssning, han skräder inte orden, professor Nordin

Tack! Mycket intressant att höra Svante men framför allt Tanja som har en mycket verklig uppfattning.

Matematik ur en genus-synvikel är ju patetiskt!

Bevaka tråden