- Sixten
- Medlem ●
Scandinavian Photo i Göteborg; Orders på D800 är >500st....
Leveranser poppar in med 3,4 kameror om dagen....
De skall "nog" på Nikon höja produktionstakten från 20 000 kameror till 50 000 i månaden...
Kommer tvingas köpa ngn annan kamera "så länge" bara för att klara de jobb som ligger i pipelinen i sommar...
Både canons 5DMkIII och Nikons D800 säljer som kondomer på ett frikyrkokonvent
Leveranstider på 6v för 5D och över tre månader för D800 snackas det om när jag ringer min leverantör av utrustning.
D800 vann pris för "Årets kamera" häromdagen
"TIPA, Europas ledande pressorganisation för foto och bild, har tilldelat Nikon D800 priset för "Best D-SLR Expert""
Läs mer; Nikon Europe B.V. - Nikon vinnare av flera kvalitets- och designpriser
Jag skulle ju hellre jämföra kameror utifrån vad jag fotar. Och jag underexponerar oftast inte mina bilder med 2-3 steg.
Nej för du har en Canon och det fungerar ju inte så bra. Ta dig en titt här på dpreview, där finns det text och bilder varför en underexponering kan vara lämplig och vad det innerbär. DR at base iso Canon 5dmk2 and D800 and HDR picture from one exposure: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review
Nej för du har en Canon och det fungerar ju inte så bra. Ta dig en titt här på dpreview, där finns det text och bilder varför en underexponering kan vara lämplig och vad det innerbär. DR at base iso Canon 5dmk2 and D800 and HDR picture from one exposure: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review
Jag skrev utifrån hur JAG fotar... inte hur andra fotar. Jag fotar inte HDR.
Läste inte ditt bilexempel Dala. Vad tror du händer med det dynamiska omfånget om du halverar ljusinsläppet=bländar ner ett steg eller kortar slutarhastigheten? Dynamiska omfånget minskar pga av lägre laddning=färre elektroner, nu stämmer inte det med Canons kameror i lägsta iso eftersom deras utläsningsbrus är så förbaskat högt på lägsta iso = när kondingen är fulladdad i jämförelse med d800. Därför 11 stegs DR i jämförelse med 14 för Nikon på basiso. Högre upp i iso= kortare slutartid eller mer nerbländat= mindre ljusinsläpp så sjunker läsbruset vilket gör att Canonkameran är ungefär likvärdig med Nikon om verkningsgraden är densamma. ( vilket Canons sensorer inte är)
Läs och studera Sensorgen - digital camera sensor data
Jag skulle verkligen gilla om mina mark III-filer var lika robusta som moderna .nef. Jag skulle tro att jag bearbetar mer än 98% av alla bilder jag tar. Det hade varit fint om man kunde gå in lokalt med borstar och justera bilden som man ville, utan att behöva tänka så mycket på ökat brus eller banding.
Samtidigt så kan man självklart ta bilder av världsklass inom i stort sett alla kategorier med en 5D mkII eller mkIII.
Men grejen är att den här egenskapen hos Nikons filer som miri lyfter fram, är inte på bekostnad av något. Det är något som helt enkelt bara är bättre. En tillgång.
Jag vet inte hur eller varför "tjafset" uppstår. Vi får anse att miri mer än bevisat hur det förhåller sig.
Att man kan ta välexponerade bilder med en Canon känns överflödigt att lyfta fram.
Det enda jag kan känna en mild frustration över är hela cirkelgången på argument och motargument. Både här och på DPr.
Miri: ser du resonemangets målstreck? Finns det mer att tillägga/fördjupa sig i?
Du lyfter fram mycket bra och relevant teknisk information, men på något sätt är det ju nu upp till var och en att relatera till den. Vissa sticker huvudet i sanden, några fattar inte ens galoppen och andra konstaterar att det är oväsentligt för det sätt de fotograferar på.
Vart går resan härifrån?
Jag skulle verkligen gilla om mina mark III-filer var lika robusta som moderna .nef. Jag skulle tro att jag bearbetar mer än 98% av alla bilder jag tar. Det hade varit fint om man kunde gå in lokalt med borstar och justera bilden som man ville, utan att behöva tänka så mycket på ökat brus eller banding.
Samtidigt så kan man självklart ta bilder av världsklass inom i stort sett alla kategorier med en 5D mkII eller mkIII.
Men grejen är att den här egenskapen hos Nikons filer som miri lyfter fram, är inte på bekostnad av något. Det är något som helt enkelt bara är bättre. En tillgång.
Jag vet inte hur eller varför "tjafset" uppstår. Vi får anse att miri mer än bevisat hur det förhåller sig.
Att man kan ta välexponerade bilder med en Canon känns överflödigt att lyfta fram.
Det enda jag kan känna en mild frustration över är hela cirkelgången på argument och motargument. Både här och på DPr.
Miri: ser du resonemangets målstreck? Finns det mer att tillägga/fördjupa sig i?
Du lyfter fram mycket bra och relevant teknisk information, men på något sätt är det ju nu upp till var och en att relatera till den. Vissa sticker huvudet i sanden, några fattar inte ens galoppen och andra konstaterar att det är oväsentligt för det sätt de fotograferar på.
Vart går resan härifrån?
Resan kommer att gå mot högre upplösning och bättre prestanda, jag tror att 75 Mpixel kan ses inom något år.
Tex V1 Aptina sensor i en APS eller 24x36mm.
Jag skulle verkligen gilla om mina mark III-filer var lika robusta som moderna .nef. Jag skulle tro att jag bearbetar mer än 98% av alla bilder jag tar. Det hade varit fint om man kunde gå in lokalt med borstar och justera bilden som man ville, utan att behöva tänka så mycket på ökat brus eller banding.
Samtidigt så kan man självklart ta bilder av världsklass inom i stort sett alla kategorier med en 5D mkII eller mkIII.
Men grejen är att den här egenskapen hos Nikons filer som miri lyfter fram, är inte på bekostnad av något. Det är något som helt enkelt bara är bättre. En tillgång.
Jag vet inte hur eller varför "tjafset" uppstår. Vi får anse att miri mer än bevisat hur det förhåller sig.
Att man kan ta välexponerade bilder med en Canon känns överflödigt att lyfta fram.
Det enda jag kan känna en mild frustration över är hela cirkelgången på argument och motargument. Både här och på DPr.
Miri: ser du resonemangets målstreck? Finns det mer att tillägga/fördjupa sig i?
Du lyfter fram mycket bra och relevant teknisk information, men på något sätt är det ju nu upp till var och en att relatera till den. Vissa sticker huvudet i sanden, några fattar inte ens galoppen och andra konstaterar att det är oväsentligt för det sätt de fotograferar på.
Vart går resan härifrån?
Är det 1dsmk3 som du har så har den kameran mycket fin vad det gäller återgivning av mellantoner, se tex knottret i en enfärgad fasad/vägg där kameran återger väggen med krispighet och schattering.
Nej. 5D mk III.
För mig - som varken har Canon eller Nikon - ingen DSLR alls faktiskt - och ingen (egen) väska med optik till vare sig Canon eller Nikon - så är det ingen som helst tvekan längre: Nikon sopar banan. Jag skulle inte tveka en skund om jag skulle satsa på en DSLR - Nikon D800 blir mitt val and I wouldn't look back :-D.
Nu blev det ingen DSLR - det blev en Sony NEX-VG20 istället då jag prioriterar rörlig bild. Den tar fina stills också.
I ren rå-prestanda måste man hålla med: upplösningen, DR och .nef-kvaliteten (och till ett billigare pris än Canon).
Och rå-prestanda är på något sätt kärnan i den tekniska utvecklingen. Men Canon är inte dålig, det är snarare så att D800 överpresterar, om man kan uttrycka sig så.
Skulle jag välja kamera igen, skulle jag återigen ta min 5D mkIII. Men jag filmar aktivt med den, och det är där det tippar över för mig. På Canon är ISO 6400 användbart (utan betänkligheter) och det är det inte på D800, när man filmar.
Och det handlar så klart inte om att man alltid filmar när det är mörkt, utan mer om att jag kan blända ner även inomhus när jag vill har större DOF på min fullformat.
Dave Dougdale har gjort en mycket bra och rättvis jämförelse mellan mkIII och D800 när det gäller film (men även lite foto):
Han har haft båda kamerorna under en tid och testat. På slutet kommer det sig så att han skall ut med barnen och fota och filma nån aktivitet. När han skall gå står båda kamerorna där och väntar och han måste ta med en av dem, och då tar han Canon.
Det är hans subjektiva bedömning, men tittar man på videon så ser man vad som leder honom till det beslutet. Men det sätter lite huvudet på spiken för mig. Till slut handlar kameraval inte "bara" om en viss teknisk aspekt, utan det är helheten för just det ändamålet man själv är intresserad av.
HDMI okomprimerat live out gör dock valet fortfarande enkelt för mig :-). Har man inte det så kan man inte börja prodda på riktigt om man skulle vilja det.
Håller inte med dig.
Jag tycker inte de största riggarna med externt "allt" är ändamålsenliga för små DSLR. I början var fullformat en sensation, men nu är DSLRerna omsprungna av riktiga filmkameror.
Jag skulle verkligen inte vilja ha en extern enhet för upptagning av okomprimerat utöver min mic och min monitor.
Det går hur bra som helst att producera material, i alla fall på mk III, med All-I codecen. Den är kanske inte så skarp, men den är väldigt ren. Väldigt behaglig, faktiskt.
dpreview ha nu sammanställt tester av såväl D800 som 5DMkIII.
dpreview ha nu sammanställt tester av såväl D800 som 5DMkIII.
Rätt väntade 82%
Ja både Canon och Nikons slutar på samma placering.
Dock tycker jag kritiken är lite värre på de områden jag bryr mig om för canonen.
Dessutom ligger Canon nära "end of line" på sin fabrik för sensorer och jag känner att
kan jag få bättre grejer (enligt mitt högst subjektiva sätt se på saken) i en Nikon
så blir det en sådan.
Fått höra att det kan bli leverans innan midsommar iaf --- alltid något.
Det är inte fråga om HDR utan att du kan exponera ett motiv som har ljusa detaljer som skall återges och som ligger över 3.5 steg ovan medelgrått = exponera in en högdager så att klippning ej sker genom att underexponera motivet och sedan lyfta de delar av bilden som kommer att se mörka ut. Det verkar som ett antal personer inte förstår hur man kan utnyttja ett stort DR från en kamera, inte minst alla Canon fanboys på dpreview som inte kan göra detsamma med en Canon då bilden förstörs av brus och bandning pga Canon åldriga teknologi och utläsningsbros. Vad det gäller brusreducering så är all brusreducering förstörande av information,upplösning oavsett vilken del av bilden du arbetar i och hur du utför brusreduceringen, så ett litet tips , skaffa en kamera med en sensor som har lågt utläsningsbrus på basiso = stort DR så slipper man i samma utsträckning att brus reducera bilden
Jag delade ut raw filerna till alla som var intresserade på dpreview så att de själva kunde kontrollera mina resultat med d800 och 5dmk2 och resultatet från en medlems arbete såg ut så här , se bilden nedan. Det är alltså fråga om hur mycket information man kan få ut från de två kamerorna som är exponerade likvärdigt och så att en solnedgång återges utan clippning och vad som kan återges i övriga delar av motivet. D800 till vänster 5dmk2 till höger (5dmk3 har likvärdig återgivning som 5dmk2 på basiso=100iso) klicka på bilden så blir den större
Hade varit kul att se din DR-teknik matchas mot en korrekt exponerad mkII, eller mkIII.
Förmodan hade då varit att man sett mycket mer highlightinformation i D800-filen. Men highlight roll off, är en av styrkorna i Canons filer tycker jag. Då menar jag inte att man har all information intakt, utan hur kameran hanterar övergångarna till klippning.
När det sker mjukt och kontrollerat skulle jag tro att bilden upplevs som mycket naturlig, ungefär så som vi normalt upplever en scen med starkt ljus ute.
Men som sagt: nästa test bör vara att man använder båda kamerorna optimalt och ser om slutresultatet verkligen skiljer sig så mycket.
PS. Du skall inte dra mkII och mkIII slätt över en kam. De delar många egenskaper, men mina mkIII-filer håller upp märkbart bättre än mina mkII. Avsevärt mycket mindre banding, även om den finns där.
Skilnader mellan kameror är inte stora från medelgrått och uppåt, där är alla kameror ganska lika och det är ca 3.5-4 steg upp till klippning, att rulla av en högdager betyder att du skall ha ett större headroom upp till klippning och därmed kan du styra kurvan mjukare i toppen.
För att förstå vad jag menar måste man förstå hur en sensor/digitalkamera fungerar och vad medelgrått är och vad nivåer över och under innebär.
Jag är personligen med på ditt resonemang. Är du med på mitt?
Jag vet inte om du har möjlighet längre, men det hade varit kul att se dig använda alla dina tekniker på D800:an och sedan även göra ditt bästa för att maximera 5D markIII's potential. Självklart genom att fotografera på ett helt annat, mer traditionellt sätt.
Det hade sen varit kul att se hur mycket tonalitet man förlorar på mkIII, efter att man efterbehandlat filerna efter behag.
Har en kompis som står på väntelistan till D800 här nere, men det kan nog ta ett tag innan han har en...
Jag är personligen med på ditt resonemang. Är du med på mitt?
Jag vet inte om du har möjlighet längre, men det hade varit kul att se dig använda alla dina tekniker på D800:an och sedan även göra ditt bästa för att maximera 5D markIII's potential. Självklart genom att fotografera på ett helt annat, mer traditionellt sätt.
Det hade sen varit kul att se hur mycket tonalitet man förlorar på mkIII, efter att man efterbehandlat filerna efter behag.
Har en kompis som står på väntelistan till D800 här nere, men det kan nog ta ett tag innan han har en...
RING MATTSSON FOTO i Lund 046 148500
Maximera 5dmk3 potential.
Det går bara att göra på ett sätt, välja ett motiv som har litet eller lagom kontrastomfång så att sensorn klarar av alla stegen från det ljusaste till svartaste och exponera så rikligt som möjligt och se till att inte klippa högdagrarna så kamerans eller raw konvertern kan gissa fram färgvärden i den ljusaste delarna av bilden.
INGET mer kan göras eftersom kameran DR sätter gränsen och vi talar om en exponering.
Har du däremot ett motiv med STORT omfång så får du välja, att antingen exponera efter de ljusaste delarna i motivet och räkna neråt i steg hur mycket som kan återges från högdager ner mot skuggor/svarta , eller så får du exponera efter mellantoner/ skuggor vilket betyder att du klipper bort högdagrarna i motivet eftersom kameran bara klarar ca 4 steg från medelgrått upp till klippning.
SÅ för Nikons del gäller det att exponera efter högdagrarna och lyft sedan resten av bilden så att den blir som DU vill ha den i mellantoner och skuggor och eftersom kameran har så lågt läsbrus och saknar bandning och annat skruffs så går detta utmärkt.
Gör du samma sak med Canon så går inte det på grund av bandning, högt läsbrus samt mönsterbrus och annat skruffs.
Du får helt enkelt bestämma dig hur du vill dela in bilden med en Canon pga av sitt sämre DR =11steg mot Nikons 14 steg och Nikons frihet från bandning, mönsterbrus
Bilden illustrerar vad jag menar , klicka på den så att den blir stor. Canon och Nikon är så exponerade att jag vill ha med molnen och inte få en vit utbränd himmel. Bildens mellantoner och skuggor blir då mörka och vilka sedan har lyfts likvärdigt så att man skall se ängen gräset osv.
För att få bättre resultat så skulle man få ta två olika exponeringar med Canon och slå samman dessa vilket är svårt och stativ behövs samt att motivet måste vara stilla
Uppskattar kontakten, men jag sitter i Zürich, så jag väljer något närmre i så fall...
Maximera 5dmk3 potential.
Det går bara att göra på ett sätt...
Här känner jag att du inte är med på vad jag menar.
Antalet tillgängliga stopp till förfogande hos kameran kontra scenens faktiska DR är ju rätt basic. Det är ju därför vi exponerar från första början!
Hade kameran kunnat fånga hela DR alltid, hade man ju inte behövt exponera i raw. Bara att klicka av bilden och sen sätta sin gammakurva och svart- vitpunkter i mjukvaran...
Exponeringen är fotografens aktiva val där man styr väldigt mycket av bildens uttryck och tonalitet.
Det jag menade med "maximera mark III's potential" var relaterat till just dina två bilder i exemplet här.
Hade vi stått sida vid sida och tagit den bilden—du med D800 och jag med min mark III—så hade min bild inte sett ut som din Canon när jag var klar.
Den hade sett ut nästan som din, fast med en något större hotspot uppe till vänster. Jag hade hämningslöst klippt highlightsen för att fånga stämningen i förgrunden och sen kört en gradient i Lightroom eller Aperture för att exponera ner himmeln lokalt tills bilden föll isär. Då hade jag backat lite, så att min roll off var vacker, och sen hade vi jämfört (du hade kört dina tekniker som du beskrivit här).
Du hade haft en bild med större DR än jag. Men... hur hade de HÄR två bilderna stått upp emot varandra?
Jag tycker dina bilder är bra illustrationer på Canons raw-begränsningar, men det hade varit kul med en mer korrekt exponerad (klippta highlights) Canon-fil.
Det är inte så att du sitter på en annan Canon-fil från samma tillfälle som har detalj i skuggorna och blown out highlights? Ibland har man ju lite olika exponeringar...
--------------
Remark: just den här bilden hade jag lätt kunnat köra flera exponeringar på, men det behöver vi inte blanda in, eftersom det finns många andra exempel där det inte är lämpligt och där Nikon har alla sina fördelar intakta.
Igår, mitt i Zürich
Inte exponerad för highlights:
Uppskattar kontakten, men jag sitter i Zürich, så jag väljer något närmre i så fall...
Här känner jag att du inte är med på vad jag menar.
Antalet tillgängliga stopp till förfogande hos kameran kontra scenens faktiska DR är ju rätt basic. Det är ju därför vi exponerar från första början!
Hade kameran kunnat fånga hela DR alltid, hade man ju inte behövt exponera i raw. Bara att klicka av bilden och sen sätta sin gammakurva och svart- vitpunkter i mjukvaran...
Exponeringen är fotografens aktiva val där man styr väldigt mycket av bildens uttryck och tonalitet.
Det jag menade med "maximera mark III's potential" var relaterat till just dina två bilder i exemplet här.
Hade vi stått sida vid sida och tagit den bilden—du med D800 och jag med min mark III—så hade min bild inte sett ut som din Canon när jag var klar.
Den hade sett ut nästan som din, fast med en något större hotspot uppe till vänster. Jag hade hämningslöst klippt highlightsen för att fånga stämningen i förgrunden och sen kört en gradient i Lightroom eller Aperture för att exponera ner himmeln lokalt tills bilden föll isär. Då hade jag backat lite, så att min roll off var vacker, och sen hade vi jämfört (du hade kört dina tekniker som du beskrivit här).
Du hade haft en bild med större DR än jag. Men... hur hade de HÄR två bilderna stått upp emot varandra?
Jag tycker dina bilder är bra illustrationer på Canons raw-begränsningar, men det hade varit kul med en mer korrekt exponerad (klippta highlights) Canon-fil.
Det är inte så att du sitter på en annan Canon-fil från samma tillfälle som har detalj i skuggorna och blown out highlights? Ibland har man ju lite olika exponeringar...
--------------
Remark: just den här bilden hade jag lätt kunnat köra flera exponeringar på, men det behöver vi inte blanda in, eftersom det finns många andra exempel där det inte är lämpligt och där Nikon har alla sina fördelar intakta.
Nä jag börjar förstå att du inte förstår, mitt förslag blir därför , prova en d800.
Du har nästan 4 steg mer att leka med i Nikon, om du och jag står brevid varandra och du vill ha med BÅDE högdagern och information långt ner i skuggorna så kan du inte det på samma sätt med en Canon- punkt slut. Varför? Jo både du och jag måste exponera bilden så att högdageråtergivningen skall kunna ses och inte klippas bort i bilden , om du sedan väljer att exponera rikligare och klipper bort all information i de ljusare delarna av bilden för att få bättre resultat i mellantoner och skuggor med din kamera -då talar vi inte om att samma kriterier eller om samma sak. Vi tävlar, jag har en Porche 911T , du har en liten Fiat 90 och jag får inte köra fortare än 90 är ditt resonemang just nu.Eller varför skall man ha en snabb bil, man får ju bara köra som snabbast i 120km, osv
Om vi BARA står och ser på det om motsvarar en JPG bild så ser vi ingen stor skilnad mellan kamerorna , båda bilderna visar upp en himmel (högdager) som inte klippt resten av bilden blir mörk. Är det nu raw (eller jpg för den delen) så är det nu dina kunskaper kommer fram att i efterarbetningen av motivet ta fram information i resten av bilden, precis som i det gamla analoga mörkrummet, du kan antingen slå en kopia rakt av eller så kan du börja arbeta med kopian/bilden, efterbelysa, pjatta dvs lätta upp skuggor osv osv, sätten är många. Många förstår inte vad som kan göras med en raw fil och om kameran har ett stort dynamiskt omfång. Du kan alltså förmedla himmel och hämmningslöst förmedla förgrunden i en och samma bild. Du har likt negativ film större möjligheter att arbeta med bilden jämfört med en diabild där ändpunkterna det svartaste till det vitaste är bestämt av filmens dynamiska omfång. likaså är det med din kamera om den heter Canon.
Här har du en bild, försök göra den med en canon-då skulle huset mm falla sönder i ett brushav+ mönsterbrus/bandning skulle ses rakt av. Nikonkameran ger dig möjligheter att arbeta fram ett motiv på ett helt annat sätt än vad en Canon kan. MEN tar man bara bilden rakt upp och ner-då föreslår jag en bra kompaktkamera istället. PS det finns inget som heter korrekt exponering osv man anpassar exponeringen efter det man vill uppnå.
Du har nästan 4 steg mer att leka med i Nikon, om du och jag står brevid varandra och du vill ha med BÅDE högdagern och information långt ner i skuggorna så kan du inte det på samma sätt med en Canon- punkt slut.
Ta det försiktigt med retoriken; här ovan skriver du ju exakt det jag inte menar, som jag misstänkt att du inte helt hängt med på.
Jag vet att du fått ta mycket skit på DPr, så jag förstår att du tröttnat lite. Speciellt eftersom du kommer med i grunden bra information som kan vara mycket värdefull inför ett kameraköp. Men läs nu det jag skriver i lugn och ro, i förvissning om att jag förstår EXAKT vad som är skillnaden i dina exempel. Jag har ju för jösse namn även argumenterat i din sak tidigare i tråden. OK?
Men sen vände jag på resonemanget och ställde en fråga. Det var möjligt att du bara skummade igenom texten, eller så var vändningen för tvär.
I mitt exempel där vi båda skulle ta samma bild var målet INTE att jag inte fick klippa några highlights. Det finns ingen som skulle ta en bild med en 5D som skulle se ut som din med lyfta skuggor. Ja, det är ett annat exempel, och ja, highlightsen skulle vara klippta.
Det var en vändning av resonemanget som jag tyckte kunde vara intressant att höra vad du ansåg om. Jag skulle även tro att det hade varit det mest naturliga sättet att presentera ett sånt foto på, eftersom det kommer närmare hur vi människor uppfattar scener med stort dynamiskt omfång.
All typ av fotografering handlar om selektion. Du har en scen framför dig som du gör ett utsnitt av. Brännvidden styr perspektiv och kompression av bildelement i bilden och kan skapa en viss effekt. Men det dynamiska omfånget är inte annorlunda. Man väljer selektivt det omfång som stödjer ens vision av slutresultatet, och låter resten rulla av till vitt och svart (om nödvändigt).
Ibland kräver visionen mer än kameran kan prestera: du står vid Grand Canyon och önskar att du hade ett 5mm objektiv för ett specifikt ändamål. Tja, man kan ju alltid ställa kameran på högkant och ta 12 bilder i bredd som man sedan syr ihop. Samma sak med DR. Vill man ha en starkt tonemappad bild kan man ju exponera 9 gånger då, och leka med dem till döds dagar.
Men... det finns situationer när alternativa tekniker inte fungerar. Du MÅSTE få med all information, eller så mycket som möjligt, i en exponering. Det är här D800 glänser. Jag skulle tro att du har en 3 stopp mer på den än t ex 5D mk2/3.
Det här tillgången hos D800 kommer inte på bekostnad av något annat. Det är bara ett plus. Hade jag kunnat välja om jag skulle ha 11.5 eller 14.5 stegs omfång hade jag tagit 14.5.
Vad det till slut handlar om är visioner hos fotografen. Det är ju inte på något sätt så att det alltid är, eller bör vara, ett mål att inte klippa histogrammet. Det känns nästan som ett av dina kriterier, men det får du själv förtydliga i så fall. Kanske passar det din typ av fotografering eller bildstil.
HDR och tonemappning splittrar fotovärlden. Jag tycker det är en intressant och användbar teknik som jag tillämpar på en relativt liten del av mina foto. Men inom en viss kategori av foto använder jag det nästan uteslutande.
Personligen gillar jag inte bilder som din grillstuga i sista exemplet. Det är ingen kritik mot dig eller dina fotokunskaper, utan ett torrt konstaterande att jag personligen inte gillar den syntetiska känslan jag får av stark tonemapping.
Men... hade du haft ett annat exempel med en person framför samma himmel, tagen med 135-200mm, där du lättat upp skuggorna i halva ansiktet med ett varmt färgstick... då hade jag kanske tyckt att det var kanon. Det hade kunnat vara en ljuskälla man inte ser i bild som kastar in lite fill light.
Men sen skriver du detta:
MEN tar man bara bilden rakt upp och ner-då föreslår jag en bra kompaktkamera istället.
Jag har vridit och vänt lite på detta, för att hitta en vinkel som skulle kunna komma dig till godo. Jag misslyckas kapitalt. Jag noterar samtidigt att du skrev ditt inlägg mellan skymning och gryning och undrar om det hade med saken att göra.
Jag försöker alltid vara försiktig med det jag skriver, eftersom jag vet att varje textrad är signerad med mitt namn när det väl ligger uppe på forumet...
Jag hade tyckt att det var synd om du verkligen menar detta, eftersom du här med några få ord och ett bindestreck fullständigt raserar all trovärdighet i alla saker fotografi.
PS. Med "korrekt exponering" avsågs endast att man använder en exponering, eller exponeringsteknik, som inte framkallar störningar i bilden som grovt brus eller banding som gör den obrukbar.
Ta det försiktigt med retoriken; här ovan skriver du ju exakt det jag inte menar, som jag misstänkt att du inte helt hängt med på.
Jag vet att du fått ta mycket skit på DPr, så jag förstår att du tröttnat lite. Speciellt eftersom du kommer med i grunden bra information som kan vara mycket värdefull inför ett kameraköp. Men läs nu det jag skriver i lugn och ro, i förvissning om att jag förstår EXAKT vad som är skillnaden i dina exempel. Jag har ju för jösse namn även argumenterat i din sak tidigare i tråden. OK?
Svar: Jag har alltid fått svar från personer som inte förstår hur en kamera eller sensor fungerar, tröttnat har jag inte har jag inte men det tar tid för vissa att förstå.
Men sen vände jag på resonemanget och ställde en fråga. Det var möjligt att du bara skummade igenom texten, eller så var vändningen för tvär.
Svar: jag kan ha slarvat mig igenom läsningen
I mitt exempel där vi båda skulle ta samma bild var målet INTE att jag inte fick klippa några highlights. Det finns ingen som skulle ta en bild med en 5D som skulle se ut som din med lyfta skuggor. Ja, det är ett annat exempel, och ja, highlightsen skulle vara klippta.
Det var en vändning av resonemanget som jag tyckte kunde vara intressant att höra vad du ansåg om. Jag skulle även tro att det hade varit det mest naturliga sättet att presentera ett sånt foto på, eftersom det kommer närmare hur vi människor uppfattar scener med stort dynamiskt omfång.
Svar: Hur vi människor uppfattar scener med stort dynamiskt omfång är individuellt, om vi ser till hur stort omfång vi kan se så är det ca 21 steg eftersom vi "scannar" av scenen
All typ av fotografering handlar om selektion. Du har en scen framför dig som du gör ett utsnitt av. Brännvidden styr perspektiv och kompression av bildelement i bilden och kan skapa en viss effekt. Men det dynamiska omfånget är inte annorlunda. Man väljer selektivt det omfång som stödjer ens vision av slutresultatet, och låter resten rulla av till vitt och svart (om nödvändigt).
Ibland kräver visionen mer än kameran kan prestera: du står vid Grand Canyon och önskar att du hade ett 5mm objektiv för ett specifikt ändamål. Tja, man kan ju alltid ställa kameran på högkant och ta 12 bilder i bredd som man sedan syr ihop. Samma sak med DR. Vill man ha en starkt tonemappad bild kan man ju exponera 9 gånger då, och leka med dem till döds dagar.
Svar: Vad det gäller DR behöver man med d800 faktiskt bara ta en bild för att resultatet skall bli tillfredsställande , dvs se till att inte bränna de högdagrar som skall vara med och sedan framkalla bilden olika , en efter skuggor, en efter mellantoner , en efter högdagern och slå samman dessa. Fördelen är att du har tagit en bild , och inte flera och behöver inte ha kameran på stativ
Men... det finns situationer när alternativa tekniker inte fungerar. Du MÅSTE få med all information, eller så mycket som möjligt, i en exponering. Det är här D800 glänser. Jag skulle tro att du har en 3 stopp mer på den än t ex 5D mk2/3.
Det här tillgången hos D800 kommer inte på bekostnad av något annat. Det är bara ett plus. Hade jag kunnat välja om jag skulle ha 11.5 eller 14.5 stegs omfång hade jag tagit 14.5.
Vad det till slut handlar om är visioner hos fotografen. Det är ju inte på något sätt så att det alltid är, eller bör vara, ett mål att inte klippa histogrammet. Det känns nästan som ett av dina kriterier, men det får du själv förtydliga i så fall. Kanske passar det din typ av fotografering eller bildstil.
Svar: absolut inte ett kriterie, en möjlighet som jag beskriver. Hur man exponerar osv har jag inga synpunkter på, jag talar om möjligheter med den ena kameran = d800
HDR och tonemappning splittrar fotovärlden. Jag tycker det är en intressant och användbar teknik som jag tillämpar på en relativt liten del av mina foto. Men inom en viss kategori av foto använder jag det nästan uteslutande.
Personligen gillar jag inte bilder som din grillstuga i sista exemplet. Det är ingen kritik mot dig eller dina fotokunskaper, utan ett torrt konstaterande att jag personligen inte gillar den syntetiska känslan jag får av stark tonemapping.
Svar: Återigen, jag har sagt att man behöver inte gilla den, jag har beskrivit att möjligheterna finns med d800
Men... hade du haft ett annat exempel med en person framför samma himmel, tagen med 135-200mm, där du lättat upp skuggorna i halva ansiktet med ett varmt färgstick... då hade jag kanske tyckt att det var kanon. Det hade kunnat vara en ljuskälla man inte ser i bild som kastar in lite fill light.
Men sen skriver du detta:
Svar: vad skriver jag ????
Jag har vridit och vänt lite på detta, för att hitta en vinkel som skulle kunna komma dig till godo. Jag misslyckas kapitalt. Jag noterar samtidigt att du skrev ditt inlägg mellan skymning och gryning och undrar om det hade med saken att göra.
Jag försöker alltid vara försiktig med det jag skriver, eftersom jag vet att varje textrad är signerad med mitt namn när det väl ligger uppe på forumet...
Jag hade tyckt att det var synd om du verkligen menar detta, eftersom du här med några få ord och ett bindestreck fullständigt raserar all trovärdighet i alla saker fotografi.
PS. Med "korrekt exponering" avsågs endast att man använder en exponering, eller exponeringsteknik, som inte framkallar störningar i bilden som grovt brus eller banding som gör den obrukbar.
Jag har svarat inne i din text
M
Omfånget på d800:an vid fotografering är grymt. Jag tycker den exponerar väldigt bra. Jag känner att jag kan plåta "i vilket ljus som än är" . Väldigt sällan histogrammet slår i någon ände.
Flyttade inläggen rörande att filma med DSLR till en egen tråd. Och om ni vill ha en åtgärd från moderatorerna, skriv det inte i tråden. Rapportera istället, annars missar vi det säkert.
http://www.99.se/videoproduktion/295456-filma-med-dslr.html
/Mod
glömde säga att jag testade Nikons nya 35/1,4 för 16000:- och plockade fram en äldre 35/2,0 som finns runt 1800:- beg
bilderna från detta och d800 kan ses här D800 and a old 35/2.0 D and the new Nikon 35/1.4: Nikon D4 - D1 / D800 Forum: Digital Photography Review
klicka 2 gånger så blir bilderna stora, det funkar bra med en billig glugg