Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Lustigt, "Svara markerade" ligger högerställt men en massa andra knappar ligger vänsterställda, finns någon förklaring eller gjordes det på känsla? Jag tror som sagt standard för framför allt OSX är högerställt med default-valet längst ut ofta i en accent-färg.

Citaten utfällda på iPhone känns MYCKET bättre.

Jag tror det skulle kännas obalanserat att alltid lägga alla knappar på vänster eller höger sida. Ser inget direkt problem med det nuvarande upplägget, oavsett vilket operativsystem man är van vid. Tvärtom är det enklare att tydliggöra vilka knappar som "hör ihop" genom att gruppera dessa vid vänster alt. höger sida.

Ursprungligen av reboot81:

Landar man på startsidan så ges inte en presentation av sidans mest betydelsefulla delar (dit räknar jag forumet).
Det står "Meny" till vänster, men dit går man inte per automatik. Är det en inställningsmeny, eller navigationsmeny? Exempel: En nyhetssida har inte utrikes, inrikes, kultur och sport ner i en meny.

Den infällda menyn är till för mindre skärmstorlekar och en vanligt förekommande metod för att lösa den platsbrist som ofrånkomligen uppstår på exempelvis mobiltelefoner. Samma lösning används exempelvis i Facebook-appen, på Youtube och Google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 20:57
Ursprungligen av reboot81:

Landar man på startsidan så ges inte en presentation av sidans mest betydelsefulla delar (dit räknar jag forumet).
Det står "Meny" till vänster, men dit går man inte per automatik. Är det en inställningsmeny, eller navigationsmeny? Exempel: En nyhetssida har inte utrikes, inrikes, kultur och sport ner i en meny.

Tanken där är att du ska kunna fälla ner menyn med vänster tumme exempelvis när du håller en iPad (speciellt stående) och komma åt all navigation enkelt, men ändå kunna hålla läsplattan med både händer. Men du föredrar att menyn är "utfälld" istället och peka på de olika valen istället över hela bredden av skärmen? Vi kan absolut se över det om det är ett önskemål. Svårt att veta vad folk föredrar i just det läget men det är bra att du kommer med feedback.

Edit: Om du kollar på svt.se, http://www.svt.se/, så har de en liknande lösning. Testa besök sidan i en webbläsare och titta på menyn, minska sedan webbläsarens fönster så att det blir litet (likt stående iPad eller en iPhone) och menyn förvandlas till en dropdown-meny istället för att anpassa sig till skärmens storlek.

Senast redigerat 2013-02-04 21:53
Ursprungligen av reboot81:

Landar man på startsidan så ges inte en presentation av sidans mest betydelsefulla delar (dit räknar jag forumet).
Det står "Meny" till vänster, men dit går man inte per automatik. Är det en inställningsmeny, eller navigationsmeny? Exempel: En nyhetssida har inte utrikes, inrikes, kultur och sport ner i en meny.

...o profilinställningarna, som är ganska sparsmakade, finns i botten av samma meny vilket är totalt ologiskt(om man surfar in på iPad)

Jag har inga större problem med att alternativen presenteras i en meny och på iPhone ser det bra ut. På en iPad ser det dock lite konstigt ut då Meny-knappen är pytteliten och kanske lite svårupptäckt första gången man är inne, samt att den istället blir gigantisk när den är "utfälld". Se nedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 22:04
Ursprungligen av Capeman:

Jag har inga större problem med att alternativen presenteras i en meny och på iPhone ser det bra ut. På en iPad ser det dock lite konstigt ut då Meny-knappen är pytteliten och kanske lite svårupptäckt första gången man är inne, samt att den istället blir gigantisk när den är "utfälld". Se nedan.

OK - vi testar troligen att byta menyns layout imorgon eftersom den faktiskt är skapad för att kunna vara expanderad på iPad (som på en större skärm). Trodde ändå att det var mer bekvämt att kunna navigera med tummen exempelvis, men är väl antagligen en smaksak.

Senast redigerat 2013-02-04 22:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-04 22:05
Ursprungligen av Edin:

Tanken där är att du ska kunna fälla ner menyn med vänster tumme exempelvis när du håller en iPad (speciellt stående) och komma åt all navigation enkelt, men ändå kunna hålla läsplattan med både händer. Men du föredrar att menyn är "utfälld" istället och peka på de olika valen istället över hela bredden av skärmen? Vi kan absolut se över det om det är ett önskemål. Svårt att veta vad folk föredrar i just det läget men det är bra att du kommer med feedback.

Det jag efterfrågar är en huvudsida som presenterar sidan. Föreställ dig att det är ditt första besök på 99mac. Namnet i sig är rätt kryptiskt, men du kom hit via ett tips eller en googlesökning.
Jämför med idg.se som presenterar sin sida i sidtiteln och med en punchline "störst på IT". Deras dropdown meny står inställd på "startsidan". Det informerar om var man befinner sig och att det är ett verktyg att navigera på siten med.

Menyn ni har gjort är snygg och funkar som ni tänkt, men sidan säger ingenting om att jag har hamnat på nordens största äppleforum eller community.

Och reklamen som täcker upp 25-30% av skärmen är inget att göra åt förstår jag.

Tack för expanderade trådar, och för ett snabbt forum. Dock laddas bilderna i ISDN-takt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-04 22:14

Menyn är till viss del enkel att navigera i, men med fäll ihoppilarna till höger faller väl iden med vänstertummenavigeringen?

Jag håller med @Capeman om att menyn som den är idag är helt ok på iPhone.
En fullträff funktionsmässigt för den lilla skärmen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 22:31
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Jag tror det skulle kännas obalanserat att alltid lägga alla knappar på vänster eller höger sida. Ser inget direkt problem med det nuvarande upplägget, oavsett vilket operativsystem man är van vid. Tvärtom är det enklare att tydliggöra vilka knappar som "hör ihop" genom att gruppera dessa vid vänster alt. höger sida.

Jag tycker det känns sämre att ha dem på olika sidor. Måste ju flytta muspekaren mellan de olika sidorna, vilket jag tycker är störande vid en stor skärm. Och min hjärna/ögon tittar först direkt där de förväntas dyka upp. Och ligger de inte där måste jag söka av skärmen för att se dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 22:47
Ursprungligen av reboot81:

Menyn är till viss del enkel att navigera i, men med fäll ihoppilarna till höger faller väl iden med vänstertummenavigeringen?

Jag håller med @Capeman om att menyn som den är idag är helt ok på iPhone.
En fullträff funktionsmässigt för den lilla skärmen.

Vänster tumme till att fälla ner meny och navigera, höger tumme (därför pilarna är högerställda) för att expandera menyvalen och se undermenyerna. Men som sagt, vi expanderar troligen menyn på iPad istället. Testa och se hur det känns.

Ursprungligen av reboot81:

Menyn ni har gjort är snygg och funkar som ni tänkt, men sidan säger ingenting om att jag har hamnat på nordens största äppleforum eller community.

Tack för synpunkterna! Vi har inte bestämt oss för en slogan ännu så den är inte uppe än, men det kommer.

Ursprungligen av Edin:

Vänster tumme till att fälla ner meny och navigera, höger tumme (därför pilarna är högerställda) för att expandera menyvalen och se undermenyerna. Men som sagt, vi expanderar troligen menyn på iPad istället. Testa och se hur det känns.

I teorin bra, men jag håller inte min iPad så. Jag håller den i vänster hand och använder högerhanden för att navigera. Å andra sidan kanske jag är ensam om att göra så, men jag skulle personligen hellre se upplägget ni har på desktopversionen även på en iPad.

Ursprungligen av Capeman:

I teorin bra, men jag håller inte min iPad så. Jag håller den i vänster hand och använder högerhanden för att navigera. Å andra sidan kanske jag är ensam om att göra så, men jag skulle personligen hellre se upplägget ni har på desktopversionen även på en iPad.

Håller min så också när den inte ligger på ett bord. Har inte fattat förut vad pilarna hade för funktion o nu när jag vet det kan jag inte fatta varför man valt denna lösning istället för något mer överskådligt som inte kräver klicka-bonanza.

När vi ändå är inne på menyerna så fortsätter jag undra över varför profilinställningarna hamnar i botten av huvudmenyn istället för i profilmenyn, det är för mig totalt obegripligt o om ni inte fattar varför det är så då är ni hemmablinda. Det är ju totalt ologiskt.

Senast redigerat 2013-02-05 00:58
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 00:38
Ursprungligen av biberu:

Om du klickar på statusikonen (kuvertet) så kommer du till det första olästa inlägget.

Som jag skrev tidigare så stämmer inte detta, dock fick jag ingen respons på det. Jag har nu testat att klicka på både gråa brevikoner samt blåa diton för trådar med multipla sidor och det händer allt som oftast att man bara landar på huvudinlägget på första sidan istället för på första olästa inlägg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-05 01:02
Ursprungligen av zinned:

Som jag skrev tidigare så stämmer inte detta, dock fick jag ingen respons på det. Jag har nu testat att klicka på både gråa brevikoner samt blåa diton för trådar med multipla sidor och det händer allt som oftast att man bara landar på huvudinlägget på första sidan istället för på första olästa inlägg.

Första gången jag besökt en tråd sedan nya 99mac genom att trycka på brevet har jag hamnat på inlägg #1. Nästkommande gång jag besöker tråden hamnar jag på senaste olästa inlägg.

Det verkar ordna sig allt eftersom jag besöker trådarna.

Ursprungligen av joakimo:

Första gången jag besökt en tråd sedan nya 99mac genom att trycka på brevet har jag hamnat på inlägg #1. Nästkommande gång jag besöker tråden hamnar jag på senaste olästa inlägg.

Det verkar ordna sig allt eftersom jag besöker trådarna.

Det enda som kan förklara den "logiken" är att läshistoriken för resp medlem inte bevarats vid övergången

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

När vi ändå är inne på menyerna så fortsätter jag undra över varför profilinställningarna hamnar i botten av huvudmenyn istället för i profilmenyn, det är för mig totalt obegripligt o om ni inte fattar varför det är så då är ni hemmablinda. Det är ju totalt ologiskt.

De visas under den utfällbara "mobilmenyn" eftersom att denna innehåller sitens navigation, precis som att den finns tillgänglig i den vanliga undermenyn i det breda läget. "Profilmenyn" som du får fram genom att klicka på ditt namn är tänkt att vara en väg tillbaks till platser i forumet som är av intresse för dig, samt ha genvägar till de vanligast använda profilsidorna.

Ursprungligen av joakimo:

Första gången jag besökt en tråd sedan nya 99mac genom att trycka på brevet har jag hamnat på inlägg #1. Nästkommande gång jag besöker tråden hamnar jag på senaste olästa inlägg.

Det verkar ordna sig allt eftersom jag besöker trådarna.

Det här stämmer, första gången man läser en tråd efter uppgraderingen ska den komma ihåg positionen igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 01:40
Ursprungligen av biberu:

Det här stämmer, första gången man läser en tråd efter uppgraderingen ska den komma ihåg positionen igen.

Det vet jag att det inte stämmer för mig. Jag ska försöka komma ihåg vilka trådar det gäller nästa gång jag stöter på det.

Snackade vid ett tidigare inlägg om nya 99macs färgmässiga likhet med det numer nedlagda MacLife Forums. Kan ju inte lägga upp en bild utan krångel så jag länkar till min sökning i the wayback machine:

MacLife Forums

MacLifes föregångare MacAddict(2001)

MacAddict cirka 2003

Senast redigerat 2013-02-05 02:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 01:43
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Jag tror det skulle kännas obalanserat att alltid lägga alla knappar på vänster eller höger sida. Ser inget direkt problem med det nuvarande upplägget, oavsett vilket operativsystem man är van vid. Tvärtom är det enklare att tydliggöra vilka knappar som "hör ihop" genom att gruppera dessa vid vänster alt. höger sida.

Håller med. Men i bägge mina fall känns vänsterställt helt fel. Och man bör vara konsekvent (svara är alltid till höger eller vänster inte både och). Och jag håller med ett tidigare inlägg att man vill minimera mängden "flytta musen från höger till vänster".

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

[...] Kan ju inte lägga upp en bild utan krångel så jag länkar till min sökning i the wayback machine:
[...] MacLifes föregångare MacAddict(2001) [...]

My eyes! My eyes!

Ursprungligen av johan_tanying:

My eyes! My eyes!

Det jag minns är att färgen brukade variera med temafärgen för respektive nummer av tidningen men förutom färgvalet var det det trevligaste forumet jag varit medlem i o ett ställe jag verkligen kände mig hemma på.

Tyvärr känns nuvarande 99mac en aning opersonligt o kanske lite kallt o dessutom alldeles för rörigt för min smak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 12:23

Ett par kommentarer kopplade till artiklar
- Man kan inte se artiklar "in line" när man läser kommentarer. Varför syns inte artikeln högst upp bara istället för att "klicka på en länk för att läsa hela artikeln" (likt förut vilket jag tror endast gjordes pga tekniska begränsningar). Väldigt många klick som en del andra design-element och det känns inte riktigt som forumet och artiklarna riktigt hör ihop i samma värld.

- Man kan inte skriva en kommentar till en artikel "in line" med artikeln. Detta är ett omvänt problem mot ovan. Man borde ha ett "kommentar" fält i slutet av artikeln.

- Det finns ingen tydlig "kommentra" knapp i slutet av artiklar, endast ett antal text-rader. En snygg, högeställd, knapp är vad som saknas! Och snabb-svarsfält!

- Jag har gjort en kommentar till nyheten "Kritik mot priset på 128 gigabyte Ipad" och det tog åtskilliga minuter för den att synas in-line med artiklen. Slö cache-lösning?

- Man kan av klicka på rubriken i en artikel när man är inne på artikeln för att öppna samma artikel. Verkar lite onödigt / ologiskt.

- I slutet av en artikel man läser, efter kommentar sektionen, finns en lista med vad jag tror ses på första sidan av 99mac. En märklig detalj här är dock att även artikeln man är inne i syns här.

- Det borde stå i artikel-texten vem som står för text och bild. Typ:

Kritik mot priset på 128 gigabyte Ipad
Handhållet, Idag 11:30
Text: Sven Svensson
Bild: Mona Monsson

Just nu ser man en bild till höger, typ över artikeln, vem som (tror jag) skrivit den. Dock syns inte dennes namn i text-form eller om man bara har artikeln framme.

- Artiklarna har inte stöd för READER i Safari. Fy!

Det var fler än ett par saker visst…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 12:37

En annan sak jag inte vet om någon tagit upp men dessa "ursprungligen av…" boxarna skulle kunna göras mycket mindre om man integrerade "Gå till inlägget" i "rubriken" av dessa boxar. Ex. skulle hela boxen kunna vara en "knapp" för att komma till inlägget, alternativt att namnet länkar dit eller att man har en knapp till höger i rubriken.

Hela ihopfällningsfunktionen är säkert någon som gillar men jag tror den är sekundär till ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 12:38

…och SKICKA SVAR till HÖGER. Satan vad irriterande det är…

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par kommentarer kopplade till artiklar

Citat:

Man kan inte se artiklar "in line" när man läser kommentarer. Varför syns inte artikeln högst upp bara istället för att "klicka på en länk för att läsa hela artikeln" (likt förut vilket jag tror endast gjordes pga tekniska begränsningar). Väldigt många klick som en del andra design-element och det känns inte riktigt som forumet och artiklarna riktigt hör ihop i samma värld.

De är på separata sidor av flera anledningar. Både artiklar och sidor bli väldigt höga och bestå av ett stort antal sidor (som läsaren lätt ska hitta mellan) och de blir snabbt tungladdade och märkart segare att läsa, särskilt på svagare enheter som surfplattor och telefoner. Som användare förväntar man sig även att all interaktion med inlägg ska ta en tillbaks till samma punkt som man startade på, och om man då har två invägar till allt trådmaterial blir det extra förvirring (och utvecklingtid) där. Dessutom skapar det dubbelt innehåll för sökmotorer, i värsta fall en sida per kombination av artikelsida och trådsida eftersom att de då skulle vara "samma", samtidigt som det späder ut artikeltextens innehåll ytterligare, och det straffar sidans vikt i sökresultaten.

Citat:

Man kan inte skriva en kommentar till en artikel "in line" med artikeln. Detta är ett omvänt problem mot ovan. Man borde ha ett "kommentar" fält i slutet av artikeln.

Citat:

Det finns ingen tydlig "kommentra" knapp i slutet av artiklar, endast ett antal text-rader. En snygg, högeställd, knapp är vad som saknas! Och snabb-svarsfält!

Man bör inte kunna kommentera artikeln utan att ha sett de övriga kommentarerna. Eftersom att trådar och artiklar är på separata sidor nu så måste man gå till tråden för att svara.

Citat:

Jag har gjort en kommentar till nyheten "Kritik mot priset på 128 gigabyte Ipad" och det tog åtskilliga minuter för den att synas in-line med artiklen. Slö cache-lösning?

Artikelsidan tittade inte på kommentarstrådens cacheversion. Det är fixat i nästa patch.

Citat:

I slutet av en artikel man läser, efter kommentar sektionen, finns en lista med vad jag tror ses på första sidan av 99mac. En märklig detalj här är dock att även artikeln man är inne i syns här.

Noterat. I de flesta fall skulle det fungera att hindra samma text från att repeteras.

Citat:

Det borde stå i artikel-texten vem som står för text och bild. Typ:

Kritik mot priset på 128 gigabyte Ipad
Handhållet, Idag 11:30
Text: Sven Svensson
Bild: Mona Monsson

Just nu ser man en bild till höger, typ över artikeln, vem som (tror jag) skrivit den. Dock syns inte dennes namn i text-form eller om man bara har artikeln framme.

Kan komma att flyttas från sin nuvarande position. Det går inte heller att se vem som skrev artikeln i enspaltsläget för tillfället.

Citat:

Artiklarna har inte stöd för READER i Safari. Fy!

Skam på mig!

Citat:

Det var fler än ett par saker visst…

Det är så det blir bättre.

Ursprungligen av Erik.dv:

En annan sak jag inte vet om någon tagit upp men dessa "ursprungligen av…" boxarna skulle kunna göras mycket mindre om man integrerade "Gå till inlägget" i "rubriken" av dessa boxar. Ex. skulle hela boxen kunna vara en "knapp" för att komma till inlägget, alternativt att namnet länkar dit eller att man har en knapp till höger i rubriken.

Hela ihopfällningsfunktionen är säkert någon som gillar men jag tror den är sekundär till ovan.

Noterat rubrikförslaget. Anledningen till att de var dolda var dock inte höjden av citatblocken, utan all den upprepning av innehåll de skapar. Se även det här svaret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 13:04

Om man klickar på länkar till siter utanför 99mac så öppnas dessa i en ny flik, kan inte samma sak ordnas för "interna" länkar? I många fall så fungerar det inte tillfredsställande att använda Back-knappen då man inte alltid kommer tillbaka till positionen man var på. Smidigare om alla länkar öppnas i ny flik som man sedan bara kan stänga.

Ursprungligen av zinned:

Om man klickar på länkar till siter utanför 99mac så öppnas dessa i en ny flik, kan inte samma sak ordnas för "interna" länkar? I många fall så fungerar det inte tillfredsställande att använda Back-knappen då man inte alltid kommer tillbaka till positionen man var på. Smidigare om alla länkar öppnas i ny flik som man sedan bara kan stänga.

Jag tror att det är ganska få användare som vill ha det som standard, och man skulle snabbt nå maxantalet tillåtna flikar på olika handhållna enheter. Däremot öppnar de flesta webbläsare länkar i en ny flik automatiskt om man cmd/ctrl-klickar / klickar med tredje musknappen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 13:14
Ursprungligen av biberu:

Jag tror att det är ganska få användare som vill ha det som standard, och man skulle snabbt nå maxantalet tillåtna flikar på olika handhållna enheter. Däremot öppnar de flesta webbläsare länkar i en ny flik automatiskt om man cmd/ctrl-klickar / klickar med tredje musknappen.

Jag är av motsatt åsikt men hur som helst så öppnas ju redan externa länkar i ny flik så varför inte ha lite kontinuitet och låta de interna länkarna göra det också?

För övrigt så finns det ju inget flöde som skulle generera alla de flikar du talar om. Man öppnar en länk, läser och interagerar, sedan stänger man den.

Ursprungligen av zinned:

Om man klickar på länkar till siter utanför 99mac så öppnas dessa i en ny flik, kan inte samma sak ordnas för "interna" länkar? I många fall så fungerar det inte tillfredsställande att använda Back-knappen då man inte alltid kommer tillbaka till positionen man var på. Smidigare om alla länkar öppnas i ny flik som man sedan bara kan stänga.

Du menar att varje länk man klickar på på 99mac ska öppnas i ny flik? Nä, så vill jag inte ha det, låter hemskt rörigt.

Bevaka tråden