Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då kan jag slutligen informera alla Telenor/Tele2 abonnenter med förhoppningar om LTE i sin iPhone att detta kommer enbart hända om DU är en lyckligt utvald av Net4Mobility. Det är nämligen det gemensamma bolaget som utför tester och det är även de som väljer ut kandidater.

Ursprungligen av grenhall:

Då kan jag slutligen informera alla Telenor/Tele2 abonnenter med förhoppningar om LTE i sin iPhone att detta kommer enbart hända om DU är en lyckligt utvald av Net4Mobility. Det är nämligen det gemensamma bolaget som utför tester och det är även de som väljer ut kandidater.

Har du någon källa eller hur vet du det nu plötsligt?

Och hur vet man om man blir utvald?

Ursprungligen av PeeMaN:

Har du någon källa eller hur vet du det nu plötsligt?

Och hur vet man om man blir utvald?

Kristoffer på Telenors kundtjänst är min källa.

Man blir nog kontaktad eftersom det innebär att dom måste skicka ut nya operatörsinställningar.

Ursprungligen av grenhall:

Kristoffer på Telenors kundtjänst är min källa.

Man blir nog kontaktad eftersom det innebär att dom måste skicka ut nya operatörsinställningar.

Jag tycker det hela låter jävligt skumt. Net4Mobility står för utbyggnaden av LTE1800-nätet. Sen så hör de alltså av sig till iPhone5-abonnenter. Frågorna som hopar sig är många.

Hur skall Telenor och Tele2 veta vilka av deras kunder som använder iPhone5?
iPhone5 är inte den enda mobilen med LTE-1800 stöd, vilket gör att jag tycker hela förfarandet verkar högst märkligt.

Jag säger inte att du har fel, jag säger snarare att Kristoffer på Telenors kundtjänst kanske drar en vals.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker det hela låter jävligt skumt. Net4Mobility står för utbyggnaden av LTE1800-nätet. Sen så hör de alltså av sig till iPhone5-abonnenter. Frågorna som hopar sig är många.

Hur skall Telenor och Tele2 veta vilka av deras kunder som använder iPhone5?
iPhone5 är inte den enda mobilen med LTE-1800 stöd, vilket gör att jag tycker hela förfarandet verkar högst märkligt.

Jag säger inte att du har fel, jag säger snarare att Kristoffer på Telenors kundtjänst kanske drar en vals.

Jag förstår inte alls varför det skulle vara konstigt. Dom ser säkerligen ganska tydligt antingen via loggar eller via sin databas över sålda enheter vilka enheter man är uppkopplad från. Jag vet inte hur det fungerar men jag gissar på att telekombranschen inte stått still sedan 1994.

Nej men den lär vara den populäraste. Han sa dessutom inte specifikt att det bara är iPhone 5-kunder dom väljer ut som testare utan rent allmänt. Jag frågade om iPhone 5 för att jag har en och är inte intresserad om dom genomför LTE-tester med Lumia 920 t.ex. Han fick gå ifrån typ 4 gånger för att fråga högre makter om det jag frågade honom om.

Ursprungligen av grenhall:

Jag förstår inte alls varför det skulle vara konstigt. Dom ser säkerligen ganska tydligt antingen via loggar eller via sin databas över sålda enheter vilka enheter man är uppkopplad från. Jag vet inte hur det fungerar men jag gissar på att telekombranschen inte stått still sedan 1994.

Jag jobbar inom telekombranchen och jag kan på rak hand säga att de inte kan se i några loggar vilken typ av UE användarna kör på i nätet. När du köper abonnemang i butik, så får operatören bara reda på att du bundit dig, inget annat. Allt annat står säljande företag för. Det är därför Teleoperatörernas egna butiker ligger under egna dotterbolag och så vidare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag jobbar inom telekombranchen och jag kan på rak hand säga att de inte kan se i några loggar vilken typ av UE användarna kör på i nätet. När du köper abonnemang i butik, så får operatören bara reda på att du bundit dig, inget annat. Allt annat står säljande företag för. Det är därför Teleoperatörernas egna butiker ligger under egna dotterbolag och så vidare.

När jag själv kan logga in på firmans Telenor-sidor och se precis vilka enheter vem har använt vid vilka tidpunkter så kan nog operatören också se det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hur skall Telenor och Tele2 veta vilka av deras kunder som använder iPhone5?

De måste väl ändå ha en logg över vilka enheter som kopplar upp sig mot nätet. IMEI-numret säger ju vilken telefon det är.

Ursprungligen av suddgummi:

De måste väl ändå ha en logg över vilka enheter som kopplar upp sig mot nätet. IMEI-numret säger ju vilken telefon det är.

Exakt.

Köper inte heller att det inte finns loggar över exakt vilka enheter som kopplar upp sig OCH ringer med näten.

Bara via Google Analytics kan man se vilka telefoner som surfat in på sidan + OS osv. Så jag köper inte att telekombranschen är heeeeeelt ovetande vilka telefoner folk använder sig av.

Ursprungligen av grenhall:

Exakt.

Köper inte heller att det inte finns loggar över exakt vilka enheter som kopplar upp sig OCH ringer med näten.

Bara via Google Analytics kan man se vilka telefoner som surfat in på sidan + OS osv. Så jag köper inte att telekombranschen är heeeeeelt ovetande vilka telefoner folk använder sig av.

Jag ser det istället på följande sätt. "Follow the money"

Givetvis så har operatörerna koll på IMEI eftersom de vill kunna blockera stulna enheter, vilket man gör via IMEI.

Men all debitering sker mot abonnemanget så det är IMSI (International mobile subscriber identity - Wikipedia, the free encyclopedia) som operatörerna spårar användningen (=debiteringen) på.

Så jag är långt ifrån säker på att man göra kopplingen mellan IMEI och abbonemang som ni tror.

Ursprungligen av suddgummi:

De måste väl ändå ha en logg över vilka enheter som kopplar upp sig mot nätet. IMEI-numret säger ju vilken telefon det är.

Men hur kopplar du ihop IMEI med ett abbonemang?

International Mobile Station Equipment Identity - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

The IMEI is only used for identifying the device and has no permanent or semi-permanent relation to the subscriber.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte svårare än en korsreferens i en databas. Plocka ut enheten du är intresserad av med hjälp av IMEI numret, koppla det till IMSI-numret, slå i den egna databasen efter MSIN-numret så bör du få fram en abonnemangsform.
Ni kan väl på fullt allvar inte tro att operatörerna inte vet vilka enheter som finns i deras nät? Min kundtjänst vet mycket väl vilket SIM-kort jag har och vilka tjänster som är knutet till det. Edit: och vilken telefon jag har, fastän jag inte köpt den av dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 20:02

Jag är då inte inbjuden och nu med min iPad på 6.1 och profil 14.0 så har jag inget LTE där jag hade det tidigare. Vilket måste indikera att de tog bort den switchar som fanns på 6.0 och profil 13.5. Synd. Men troligen rätt rimligt. När de lanserar nätet får vi nog reda på det via de vanliga kanalerna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Finns väl en hel drös andra koder såsom IMSI osv som skickar upp information till operatörerna. Eller är det så otroligt pissigt rent tekniskt att operatörerna tror att det är femhundratusen 3310:or som är uppkopplade?

Ursprungligen av grenhall:

Finns väl en hel drös andra koder såsom IMSI osv som skickar upp information till operatörerna. Eller är det så otroligt pissigt rent tekniskt att operatörerna tror att det är femhundratusen 3310:or som är uppkopplade?

IMSI är subscriber id, den är kopplad till SIM-kortet, inte till hårdvaran. Jag kommenterade det faktum att suddgummi ville koppla ihop IMEI med abonnent.

Jag vet att det finns gott om olika former av statistik men frågan är vilken.

Tror ni att operatörerna kan göra några väl valda databassökningar och identifiera alla abbonenter i deras nät som kör en viss form av telefon? Var det inte det som denna del av tråden startade med? Hur Net4Mobility skulle kunna identifiera vilka abbonenter i Telenor som körde IP5?

Jag är inte lika övertygad att den kopplingen går att göra via operatörsdatat. Jag kan givetvis ha fel men ska fråga lite folk som borde ha koll på jobbet i morgon.

Ursprungligen av BlackSmp:

IMSI är subscriber id, den är kopplad till SIM-kortet, inte till hårdvaran. Jag kommenterade det faktum att suddgummi ville koppla ihop IMEI med abonnent.

Jag vet att det finns gott om olika former av statistik men frågan är vilken.

Tror ni att operatörerna kan göra några väl valda databassökningar och identifiera alla abbonenter i deras nät som kör en viss form av telefon? Var det inte det som denna del av tråden startade med? Hur Net4Mobility skulle kunna identifiera vilka abbonenter i Telenor som körde IP5?

Jag är inte lika övertygad att den kopplingen går att göra via operatörsdatat. Jag kan givetvis ha fel men ska fråga lite folk som borde ha koll på jobbet i morgon.

Nu är jag lite ringrostig i gamet men ja, det går alldeles ypperligt för operatörerna att se t.ex IMSI, IMEI, SIM, MSISDN, HLR/VLR och terminalmodell etc (kanske glömt något). Detta förutsatt att kunden kopplar upp sig mot nätet (så klart).

Och exakt hur kommer jag inte riktigt ihåg..

Barbapappa: Jo, det verkar så. Jag tog och läste in mig lite när jag kom till jobbet och har skickat ut en fråga till de som kan mer:)

Edit: Och de kunde mer:) Jag viker mig, man får köra lite OSS applikationer så kan man spåra den informationen.

Senast redigerat 2013-01-30 10:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Barbapappa: Jo, det verkar så. Jag tog och läste in mig lite när jag kom till jobbet och har skickat ut en fråga till de som kan mer:)

Edit: Och de kunde mer:) Jag viker mig, man får köra lite OSS applikationer så kan man spåra den informationen.

Eftersom vi jobbar på samma arbetsplats får jag böja mig, då jag vet att din information är rätt och riktigt

Men jag vill veta hur de får informationen. Det är väl inte via IMSI?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 14:18

hur blir man utvald av Net4Mobility?

Ursprungligen av xtrem:

hur blir man utvald av Net4Mobility?

Jag skulle gissa på att man uppfyller en viss användarprofil. T.ex använder den site som de vill testa frekvent, samt terminalen. men bara min gissning som sagt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle gissa på att man uppfyller en viss användarprofil. T.ex använder den site som de vill testa frekvent, samt terminalen. men bara min gissning som sagt.

Jag mailade dom angående att få vara med i testet. Får se när/om dom svarar.

Det här svaret fick jag från Tele2 idag:
Tjena Johan!

Vi håller på att bygga ut nätet med LTE1800 och har idag LTE1800 nät igång i Stockholm Göteborg och Malmö.
Vi behöver även få Ok från Apple, då telefonmjukvaran skall uppdateras för att släppa på LTE1800 i Telefonerna.

Vi hoppas att detta skall ske väldigt snart!

Och så här svarade Net4mobility mej imorse:
Hej Johan,

Jag skulle föreslå att du kontaktar antingen Tele2 eller Telenor och hör med dem om de har några tester på gång.
Net4Mobility äger mobilnätet men all testning av slutkundsutrustning görs av Tele2 och Telenor själva.

Och detta svaret fick jag

Citat:

Hej Mattias,

Vi har ingen öppen anmälan för LTE1800 tester, det är något som våra moderbolag möjligen gör så jag föreslår du kontaktar antingen Tele2 eller Telenor istället.

Andres

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 22:58

Kunde inte hålla mig. Jailbreak på iPhone 5 släpptes idag. Har hittat ett par intressanta saker men har inte kompetens nog att lösa det själv.
Om man jailbreak'ar kommer man åt de inställningsfiler (Carrier Bundle) för operatörer som finns lokalt på iPhone. Jag jämförde Telenor SE med Telenor DK och de är i princip identiska med varandra (versionsnummer 14.0). Men, på Apples server för Carrier Update finns en Telenor DK 14.1 och där finns det intressant info.
Det finns en fil som heter:
overrides_N41_N42.plist och i den finns det en XML tag som heter

Citat:

<key>Show4GSwitch</key>
<true/>

Jag får inte enligt forumets regler länka till några sidor, men informationen ovan är inte svår att leta sig till. Dessvärre är ju Carrier filen signerad så även om jag la till override filen så får jag nog inte till det (har inte testat än).

Är den filen i operatörsinställningarna (själva profilen) så borde man kunna skicka sig själv en moddad version från Iphone Configuration Utility? Ren gissning, men vore kul om någon testade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 23:27

Tänkte så här: Släpp kanten och prlva. Är lätt ute på djupt vatten nu. Installerade OpenSSH och skickade över en packad operatörsfil med overrides-filerna i (en .plist och en .pri). Och telefonen registrerade min nya version (14.0.1) men ingen LTE switch dök upp.
I den overrides-plist ser jag ingen operatörsspecifik information, men det finns en ".pri" fil med inställningar som operatören har för LTE. Så lite risky är det nog. Men just nu går inte testen så bra. Telefonen går inte igång igen efter omstart. Hmm... var ligger backup'en.

Ursprungligen av MagnusM:

Tänkte så här: Släpp kanten och prlva. Är lätt ute på djupt vatten nu. Installerade OpenSSH och skickade över en packad operatörsfil med overrides-filerna i (en .plist och en .pri). Och telefonen registrerade min nya version (14.0.1) men ingen LTE switch dök upp.
I den overrides-plist ser jag ingen operatörsspecifik information, men det finns en ".pri" fil med inställningar som operatören har för LTE. Så lite risky är det nog. Men just nu går inte testen så bra. Telefonen går inte igång igen efter omstart. Hmm... var ligger backup'en.

Intressant. Jag borde återigen gått och lagt mig för 1 1/2 timme sedan så jag ger inga tips och råd just nu. Men det bör fungera. Framför allt eftersom dom kör på 1800MHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 06:04

Jag fick igång luren igen med hård omstart, men fortfarande ingen LTE switch. Instämmer att det bör fungera. Men både carrier och overrides filerna är signerade. Fast det finns ingen referens till overrides filerna i övrigt i den danska filen. Skumt. Sen natt, tidig morgon. Är på resande fot ett par dagar och då har jag inga möjligheter att testa mer. De som vill ha länkar kan skicka ett PM.

Bevaka tråden