Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stile:

@biberu, @Edin, @Andreas Dimestam eller någon annan i 99mac-teamet
Har ni hunnit kolla statistik för de dagar nya 99mac varit uppe? Går givetvis inte att dra några slutsatser efter bara ett par dagar men vore intressant att veta om besökarna är fler eller färre och hur besökstiden ser ut nu i jämförelse med tidigare och besöks fler eller färre trådar?

Det är svårt att dra några slutsatser innan nya 99mac varit uppe åtminstone en hel vecka (mäts måndag-söndag), men som det ser ut nu har framförallt den genomsnittliga besökstiden på sajten ökat.

Senast redigerat 2013-02-05 20:58
  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-05 20:51

Snygg design, men jag känner mig helt förlorad.

Jag har inte varit inne sedan ni lanserade den nya sidan och det är helt kaos i "Nya inlägg" för att hitta vilka jag läst och inte läst.

Hur är det tänkt att man ska navigera om man inte hinner läsa ikapp på ett besök? Ska jag börja bakifrån och eller ska jag nästa gång jag kommer tillbaka tvingas hoppa över massa lästa trådar i mitten?
Sjukt otydligt.

Dessutom saknar jag att menyn var fäst i överkant, nu får jag istället kramp i scrollfingrarna.

En annan jobbig sak är om jag trycker på ikonen framför tråden för att komma till första olästa och sedan ska gå bakåt igen hamnar jag först hos trådens första inlägg och får klicka bakåt en gång till för att komma tillbaka till listan.

@zappee, Nya inlägg finns under nya inlägg.
Trådar med olästa inlägg har ett öppet kuvert och trådtiteln är i fetstil.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-05 21:00
Ursprungligen av keptang:

@zappee, Nya inlägg finns under nya inlägg.
Trådar med olästa inlägg har ett öppet kuvert och trådtiteln är i fetstil.

Jo, jag vet. Tycker dock fortfarande det är rörigt och otydligt.

Sen skulle det vara smidigt att kunna läsmarkera en tråd med ett klick och inte tre.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, nu är det lika roligt att sitta och kolla på 99mac på iPaden som på datorn! Ibland skönare med iPad i en skön soffa!

Jag menar snarare att upplevelsen är bättre på iPad än på Mac men inte så bra att jag känner mig "hemma"

Ursprungligen av keptang:

@zappee, Nya inlägg finns under nya inlägg.

Fast det är bara "Aktiva" som man bytt namn på - alltså INTE samma sak som Nya Inlägg. Det är lite som att sätta en Apple-dekal på en Acer och påstå att det är en Mac...

Snälla låt mig få markera flera bevakade trådar på en gång för att kunna plocka bort själva bevakandet.

Vill inte trycka på dem en och en på 22 hela sidor.

Har garanterat nämnts tidigare i denna tråd, men jag saknar den gamla "nya inlägg"! Jag vill bara se de trådar som det har skrivits i nyligen, samt ska de försvinna ur listan när jag har läst det senaste inlägget.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-05 22:44

Hur det är idag.

Hur jag önskar mig jobba - från vänster till höger.

Är det meningen att man skall behöva logga in varje gång i den nya versionen av 99mac ? Har aldrig ( i princip) behövt det tidigare. Detta gäller min iPad Mini. På mac vet jag inte ännu.

Ursprungligen av adress@mac:

Är det meningen att man skall behöva logga in varje gång i den nya versionen av 99mac ? Har aldrig ( i princip) behövt det tidigare. Detta gäller min iPad Mini. På mac vet jag inte ännu.

Har hänt mig en gång på iPhone när sajten var "timfärsk", men aldrig på iPad eller dator, så det är nog något lokalt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 23:23
Ursprungligen av reboot81:

Hur det är idag.

Hur jag önskar mig jobba - från vänster till höger.

Där håller jag inte med, för mycket åkande med cursorn från vänster till höger och tillbaka.

Ursprungligen av Capeman:

Har hänt mig en gång på iPhone när sajten var "timfärsk", men aldrig på iPad eller dator, så det är nog något lokalt...

Ett roligt ord är det "lokalt" - lite som när politiker inte vill ge ett rakt svar. Ingen kritik mot dig - bara det första som slog mig. Har varit inne på iMac - och där inträffar inte detta. Frågan är bara "vad är lokalt" på en iPad Mini i detta fall ? Finns väl inte några direkta inställningar att ändra/kolla heller. Ett alternativ är ju att inte gå in på 99mac via paddan - så slipper man slå lösenordet flera ggr per dag. Den är bara så bekväm - på övriga siter.....

Ursprungligen av adress@mac:

Ett roligt ord är det "lokalt" - lite som när politiker inte vill ge ett rakt svar. Ingen kritik mot dig - bara det första som slog mig. Har varit inne på iMac - och där inträffar inte detta. Frågan är bara "vad är lokalt" på en iPad Mini i detta fall ? Finns väl inte några direkta inställningar att ändra/kolla heller. Ett alternativ är ju att inte gå in på 99mac via paddan - så slipper man slå lösenordet flera ggr per dag. Den är bara så bekväm - på övriga siter.....

Det finns en kryssruta på inloggningen för "kom ihåg mig", har du kryssat i den?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-05 23:54
Ursprungligen av kenjon:

Där håller jag inte med, för mycket åkande med cursorn från vänster till höger och tillbaka.

Det måhända vara effektivast (för dig), men oftast så väljer man rader/objekt till vänster.
Men samtidigt passar inte checkboxen in till väster på inlägg...

-större checkbox? eller nåt som förklarar dess funktion? Likt iTunes med en kolumnrubrik som just är en checkbox?
#önskning_femtioelva, #prio_femtioelva

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-06 00:04

Kommer "den nya layouten" inte ihåg vilka trådar jag läst eller inte?

Gång på gång hamnar jag på första inlägget i tråden fast jag vet att jag har läst det.

Ursprungligen av zappee:

Kommer "den nya layouten" inte ihåg vilka trådar jag läst eller inte?

Gång på gång hamnar jag på första inlägget i tråden fast jag vet att jag har läst det.

Det nya forumet kommer ihåg vilka trådar du har läst. Däremot har den inte kvar minnet av vilka du har läst med det gamla forumet. Det betyder att om det är första gången du läser tråden i det nya forumet så kommer du hamna på första inlägget.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det finns en kryssruta på inloggningen för "kom ihåg mig", har du kryssat i den?

Helt klart ! I annat fall hade jag fått skriva in lösen både i Mac och iPhone. Det här är något som hände i och med nya 99mac. Kanske har det något att göra med konstruktionen - samma sida oavsett iPryl. Men då skulle fler råkat ut för det. Det kanske löser sig per automatik så småningom. Har varit liknande vid uppdateringar av Facebook - under en tid - sedan upphörde "dumheterna" av sig själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 00:53
Ursprungligen av Capeman:

Har hänt mig en gång på iPhone när sajten var "timfärsk", men aldrig på iPad eller dator, så det är nog något lokalt...

Hände mig precis nu på min iPad. Jag var inloggad igår men idag var jag utloggad, trots "Kom ihåg mig" var inbokad när jag loggade in tidigare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-06 01:06

Jag har fått logga in 2 gånger vardera på dator, iPhone och iPad för att sidan skulle stanna inloggad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-06 09:46
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Det är inget mobilskin i den vanliga bemärkelsen utan vad som kallas för "responsive design". Webbplatsen anpassar sig utefter vilken typ av enhet du använder, detta för att förbättra användarupplevelsen – en av huvudpoängerna med den nya webbplatsen.

En av sakerna som var så bra med iPhone då den kom var att man äntligen kunde surfa på "riktiga" webplatser med sin telefon. Att det nu ändå skapas "mobila" sajter (även om det har ett så fancy namn som responsive design) för iPhone känns för mig, ändå som ett steg tillbaka.

Några har påpekat att det inte alltid funkar att komma till "första olästa" när man klickar på kuvertet.

Det har då hävdats att det bara är första gången man läser tråden på nya forumet som det inte fungerar. Nästa gång man läser tråden på nya forumet så ska man hamna rätt.

Men den förklaringen håller inte.

Nyss klickade jag in mig i den här tråden, och hamnade då på sidan 7! Och jag har definitivt läst mer än 7 sidor i den här tråden tidigare. Jag borde ha hamnat här på sid 14.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 11:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Några har påpekat att det inte alltid funkar att komma till "första olästa" när man klickar på kuvertet.

Det har då hävdats att det bara är första gången man läser tråden på nya forumet som det inte fungerar. Nästa gång man läser tråden på nya forumet så ska man hamna rätt.

Men den förklaringen håller inte.

Nyss klickade jag in mig i den här tråden, och hamnade då på sidan 7! Och jag har definitivt läst mer än 7 sidor i den här tråden tidigare. Jag borde ha hamnat här på sid 14.

Jag har också poängterat detta.

Och nu provade jag att klicka mig in i den här tråden igen, och då hamnade jag ungefär på mitten av sidan 14 (vid inlägg 413).

Så att gå till "första olästa" fungerar inte alls!

(Och detta är i Firefox 18.0.2 på Windows 7, om det kan vara till någon ledning)

Och när man ändrar i inlägg så hamnar man också helt fel. När jag gjorde en ändring i det förra inlägget, och tryckte Spara, så rullade den upp till inlägg 415 ungefär.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 11:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu provade jag att klicka mig in i den här tråden igen, och då hamnade jag ungefär på mitten av sidan 14 (vid inlägg 413).

Så att gå till "första olästa" fungerar inte alls!

(Och detta är i Firefox 18.0.2 på Windows 7, om det kan vara till någon ledning)

Windows???

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Några har påpekat att det inte alltid funkar att komma till "första olästa" när man klickar på kuvertet.

Det har då hävdats att det bara är första gången man läser tråden på nya forumet som det inte fungerar. Nästa gång man läser tråden på nya forumet så ska man hamna rätt.

Men den förklaringen håller inte.

Nyss klickade jag in mig i den här tråden, och hamnade då på sidan 7! Och jag har definitivt läst mer än 7 sidor i den här tråden tidigare. Jag borde ha hamnat här på sid 14.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu provade jag att klicka mig in i den här tråden igen, och då hamnade jag ungefär på mitten av sidan 14 (vid inlägg 413). Så att gå till "första olästa" fungerar inte alls!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när man ändrar i inlägg så hamnar man också helt fel. När jag gjorde en ändring i det förra inlägget, och tryckte Spara, så rullade den upp till inlägg 415 ungefär.

Den här sidan innehåller en del höga bilder som kan knuffa runt inläggen. Att du hamnade ovanför inlägget du skulle till beror säkerligen på det. Det inlägg du länkas till ska vara markerat som mörkgrått, så att man kan hitta tillbaks till rätt svar även om stora bilder laddats in sent.

Det finns även ett undantag till första olästa. Om man använder ett av de trådade visningslägena så går den tillbaks till den senaste trådade punkt man läste tråden från. Detta för att det första inlägget kan ligga på vilken sida som helst i dessa och det ska inte följas kronologiskt på samma sätt som linjära. Kan du ha använt ett av dessa när du hamnade på sidan 7?

Ursprungligen av biberu:

Den här sidan innehåller en del höga bilder som kan knuffa runt inläggen. Att du hamnade ovanför inlägget du skulle till beror säkerligen på det...

OK, det kan ju vara en förklaring, men det blir ju inte mer rätt för det.

Ursprungligen av biberu:

...Om man använder ett av de trådade visningslägena... ...Kan du ha använt ett av dessa när du hamnade på sidan 7?

Nej, jag använder aldrig någon annan än den "vanliga" visningen.

Har inte ens testat de två andra visningslägena.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag använder aldrig någon annan än den "vanliga" visningen.

Har inte ens testat de två andra visningslägena.

Aight. Ska hålla ett extra öga på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 12:11

Kan bara fylla i med att jag också hamnar i denna tråd vid inlägg #413. Och det var samma hemma på förmiddagen på min Mac och nu på jobbet på en Win-dator. Skumt.

Edit: Nu verkar det ha löst sig, åtminstone hos mig.

Bevaka tråden