Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

4g.tele2.se

  • Medlem
  • 2013-06-15 23:37

Jag har Telenor på min iPad Mini. Ett 4G-abonnemang samt 4G-täckning enligt deras karta.
De nya operatörinställningarna är nedtankade men jag kan ändå inte komma åt 4G-nätet. Har testat ett par olika APN, tex internet.telenor.se, samt services.telenor.se.

Någon som har en enkel förklaring till varför jag inte får det att funka?

EDIT: Troligen för att Telenors täckningskartor knappast är rättvisande för iPhones frekvenser för 4G?

Senast redigerat 2013-06-15 23:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 08:20
Ursprungligen av Dalle:

Någon som har en enkel förklaring till varför jag inte får det att funka?

EDIT: Troligen för att Telenors täckningskartor knappast är rättvisande för iPhones frekvenser för 4G?

Exakt. Telenor delar 4G nät med Tele2 och därför har du bara 4G med Apples iProdukter i centrala Stockholm, Kista Galleria, Göteborg & Malmö. Inga täckningskartor visar var 1800 masterna finns.

  • Medlem
  • 2013-06-16 09:13
Ursprungligen av MagnusM:

Exakt. Telenor delar 4G nät med Tele2 och därför har du bara 4G med Apples iProdukter i centrala Stockholm, Kista Galleria, Göteborg & Malmö. Inga täckningskartor visar var 1800 masterna finns.

Faan att vi inte bor i USA då. För då hade jag redan lämnat in en stämningsansökan på X antal miljoner dollar för falsk marknadsföring med deras täckningskartor!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 11:15
Ursprungligen av Dalle:

Faan att vi inte bor i USA då. För då hade jag redan lämnat in en stämningsansökan på X antal miljoner dollar för falsk marknadsföring med deras täckningskartor!

Jag förstår hur du tänker, men kartorna stämmer alldeles utmärkt för alla andra 4G enheter på marknaden, både modem och mobiler fungerar bra. Ska verkligen operatörerna göra en egen karta för iPhone 5?

  • Medlem
  • 2013-06-16 11:32
Ursprungligen av MagnusM:

Jag förstår hur du tänker, men kartorna stämmer alldeles utmärkt för alla andra 4G enheter på marknaden, både modem och mobiler fungerar bra. Ska verkligen operatörerna göra en egen karta för iPhone 5?

Nä jag vet. Vi ligger på samma våglängd. Det är bara ren frustration och jag kanske borde ha använt en smiley för att understryka min ironi.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-16 15:50

Jag hade en operatörsuppdatering från comviq nyss och nu har det ploppat upp en LTE-switch i inställningar istället för 3G. Har de öppnat upp det nu med andra ord? Kan jag se i statusfältet när 4G är aktivt?

Ursprungligen av flygarn:

Jag hade en operatörsuppdatering från comviq nyss och nu har det ploppat upp en LTE-switch i inställningar istället för 3G. Har de öppnat upp det nu med andra ord? Kan jag se i statusfältet när 4G är aktivt?

Ja det funkar fint med comviq nu, jag fick 38 Mbit/s ner och 21 Mbit/s upp i centrala Göteborg. Det står LTE i statusfältet när du har 4g täckning.

  • Superhjälte
  • 2013-06-16 22:11

Kul att Telenor aktiverat LTE på både min iPhone 5 och iPad mini nu, även om täckningen är minst sagt begränsad i dagsläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-17 13:23

Tydligen är täckningen bättre nu. Men jag är inte så säker på det.

http://www.mobil.se/nyheter/4g-tackningen-har-blivit-battre-1.524426.html

Det är ingen som har iOS7 o som vet om LTE funkar? Jag får som sagt upp switchen o ser LTE i vänstra hörnet men inget internet alls.

  • Superhjälte
  • 2013-06-17 14:45
Ursprungligen av westerlu77:

Det är ingen som har iOS7 o som vet om LTE funkar? Jag får som sagt upp switchen o ser LTE i vänstra hörnet men inget internet alls.

Har du LTE aktiverat på ditt abonnemang? Har du Telenor så ingick det inte i de gamla abonnemangsformerna.

  • Superhjälte
  • 2013-06-17 14:46
Ursprungligen av MagnusM:

Tydligen är täckningen bättre nu. Men jag är inte så säker på det.

http://www.mobil.se/nyheter/4g-tackningen-har-blivit-battre-1.524426.html

Skulle vara intressant att höra var den är bättre. Jag är inte heller övertygad.

Jag hade LTE aktiverat i mitt abonnemang när jag hade 6.1.4.
Så där ligger inte problemet.
Jag har 4g.tele2.se i inställningarna (apn)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-17 18:46
Ursprungligen av westerlu77:

Jag hade LTE aktiverat i mitt abonnemang när jag hade 6.1.4.
Så där ligger inte problemet.
Jag har 4g.tele2.se i inställningarna (apn)

Allt det verkar ju stämma, kan ju vara knas med betan helt enkelt. Jag har inte haft möjlighet att åka in till city för att pröva.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag hade LTE aktiverat i mitt abonnemang när jag hade 6.1.4.
Så där ligger inte problemet.
Jag har 4g.tele2.se i inställningarna (apn)

iOS 7 är en beta.

Jag vet att den är en beta. Jag vill bara höra mej för. Tycker i alla fall att LTE dyker upp betydligt oftare nu i Gbg än innan.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-18 23:43

Nu är ju 3G-switchen i inställningar utbytt mot LTE. Kan jag slå av även 3G som förr om jag vill använda gamla 2G-nätet med flit? Jag har ofta bättre täckning då och det drar mindre batteri.

Ursprungligen av flygarn:

Nu är ju 3G-switchen i inställningar utbytt mot LTE. Kan jag slå av även 3G som förr om jag vill använda gamla 2G-nätet med flit? Jag har ofta bättre täckning då och det drar mindre batteri.

Är den borta så går det inte. Har du jailbreak är det en annan femma givetvis.

Telenor har släptt 4G för ip5 nu om ni missat det

Ursprungligen av flygarn:

Nu är ju 3G-switchen i inställningar utbytt mot LTE. Kan jag slå av även 3G som förr om jag vill använda gamla 2G-nätet med flit? Jag har ofta bättre täckning då och det drar mindre batteri.

Självklart kan du det. Slår du av LTE så kommer telefonen inte att kommunicera med 3G/LTE trafik utan gå på 2G-nätet. (Jag har testat själv.)

Ursprungligen av primu[s]®:

Självklart kan du det. Slår du av LTE så kommer telefonen inte att kommunicera med 3G/LTE trafik utan gå på 2G-nätet. (Jag har testat själv.)

Jasså? Slår jag av min LTE-switch (Tele2) så har jag fortfarande 3G-mottagning.

  • Superhjälte
  • 2013-06-19 10:23
Ursprungligen av Scarecrow:

Jasså? Slår jag av min LTE-switch (Tele2) så har jag fortfarande 3G-mottagning.

Samma sak här. Har stängt av LTE på både min iPad mini och iPhone 5, och 3G fungerar utmärkt.

Jag har förvisso Telenor men nätet verkar buggigt. I alla fall i Kista.

EDIT: Om jag redan har LTE-täckning och slår av LTE-switchen så får jag bara 2G-täckning. Har jag redan 3G-täckning och slår av LTE så händer ingenting. Kanske en bugg i iOS eller i operatörsinställningarna som kom?

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har förvisso Telenor men nätet verkar buggigt. I alla fall i Kista.

EDIT: Om jag redan har LTE-täckning och slår av LTE-switchen så får jag bara 2G-täckning. Har jag redan 3G-täckning och slår av LTE så händer ingenting. Kanske en bugg i iOS eller i operatörsinställningarna som kom?

Slår du av LTE-switchen så får du 3G. 2G kan du bara få om du slår av LTE och inte har 3G-täckning. Alternativt inte har LTE-täckning eller 3G-täckning.

Så kan ni sluta spekulera i det.

Vill man inte ha Edge/GPRS slår man av mobildata/cellular data. Då har man bara GSM-täckning.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-19 20:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är den borta så går det inte. Har du jailbreak är det en annan femma givetvis.

Fint för jag har jailbreak, finns det någon cydia-app för att slå av 3G också?

Ursprungligen av flygarn:

Fint för jag har jailbreak, finns det någon cydia-app för att slå av 3G också?

Kolla Google, borde finnas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-20 05:57
Ursprungligen av flygarn:

Fint för jag har jailbreak, finns det någon cydia-app för att slå av 3G också?

Jag är tveksam om det går. Gällande Carrier filerna så får du antingen välja att ha lte eller möjlighet till att manuellt aktivera 2G. Inte båda samtidigt. Du kan alltså då du har jailbreak skapa en egen Carrier fil där du tar bort lte och får då möjlighet att slå av 3G.

Annars skulle jag pröva ncsettings i cydia, men är tveksam. Rapportera gärna tillbaka hur det går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-20 06:03
Ursprungligen av grenhall:

Slår du av LTE-switchen så får du 3G. 2G kan du bara få om du slår av LTE och inte har 3G-täckning. Alternativt inte har LTE-täckning eller 3G-täckning.

Så kan ni sluta spekulera i det.

Vill man inte ha Edge/GPRS slår man av mobildata/cellular data. Då har man bara GSM-täckning.

Instämmer! Ett förtydligande, slår du av Cellular data och har 3G täckning så ligger du kvar på 3G nätet fast utan data, det innebär inte att telefonen hoppar ned till 2G. Så med Telenor/Tele2 och med 14.1 verkar det omöjligt att tvinga in 2G på en iPhone5

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-20 21:58

NCsettings har ingen funktion för det i varje fall. Jag tror bara den pekar på funktionen som systemet erbjuder. Innan jag uppdaterade så hette den togglen "3G" och efteråt "LTE". NCsettings fungerar bara som en genväg vad jag kan se.

Ursprungligen av MagnusM:

Jag är tveksam om det går. Gällande Carrier filerna så får du antingen välja att ha lte eller möjlighet till att manuellt aktivera 2G. Inte båda samtidigt. Du kan alltså då du har jailbreak skapa en egen Carrier fil där du tar bort lte och får då möjlighet att slå av 3G.

Annars skulle jag pröva ncsettings i cydia, men är tveksam. Rapportera gärna tillbaka hur det går.

Bevaka tråden