Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 Beta ute

Tråden skapades och har fått 663 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iTiger:

Åsikts-fascisterna på det här forumet tillåter inte att vi diskuterar ämnet, men om du googlar runt lite så hittar du instruktioner hur du installerar iOS 7 även utan developer-konto. Skicka ett PM till mig så skickar jag länken jag använde.

Innan beta 2 skulle jag starkt avråda från att installera iOS 7, men nu är det så pass stabilt att man kan använda det. Men kom ihåg... det är en beta och det kan när som helst skita sig!

ok, det låter ju bra

en liten sak till bara..

finns det någon möjlighet att det någon gång under perioden mellan beta och färdig version finns risk för att man sitter utan iOS?
tänker då på att de brukar ju "stänga av" betorna(?) efter ett tag. finns det då risk för att de inte hunnit släppa nästa beta-version eller den färdiga versionen?

Ursprungligen av mjewl:

ok, det låter ju bra

en liten sak till bara..

finns det någon möjlighet att det någon gång under perioden mellan beta och färdig version finns risk för att man sitter utan iOS?
tänker då på att de brukar ju "stänga av" betorna(?) efter ett tag. finns det då risk för att de inte hunnit släppa nästa beta-version eller den färdiga versionen?

Du kör en icke-publik betaversion av ett proprietärt OS på proprietär hårdvara designad med utgångspunkten att användare inte har något att säga till om. Det är klart att det finns en risk.

Det sagt. Följer man reglerna och installerar alla betor allt eftersom de släpps så kommer det inte att hända.

Ursprungligen av John A:

Du kör en icke-publik betaversion av ett proprietärt OS på proprietär hårdvara designad med utgångspunkten att användare inte har något att säga till om. Det är klart att det finns en risk.

Det sagt. Följer man reglerna och installerar alla betor allt eftersom de släpps så kommer det inte att hända.

förstod inte vad du menade med propertiärt os/hårdvara, men spelar nog ingen större roll..
förmodar att alla betor sedan går att installera genom sin iphone precis som man uppdaterar en vanlig version, och i så fall kommer det inte vara några problem då jag lätt ser att det kommit en ny version och kommer uppdatera (nästan) omedelbart.

Ursprungligen av mjewl:

Förmodar att alla betor sedan går att installera genom sin iphone precis som man uppdaterar en vanlig version, och i så fall kommer det inte vara några problem då jag lätt ser att det kommit en ny version och kommer uppdatera (nästan) omedelbart.

Tills Apple låser betorna till validerade UDID's, då kan du inte installera iOS 7-betorna längre.

Ursprungligen av keptang:

Tills Apple låser betorna till validerade UDID's, då kan du inte installera iOS 7-betorna längre.

och det förmodar jag inte är en fråga om det kommer göra, utan när?

finns det då någon möjlighet att nergradera till ios 6 igen?

Ursprungligen av mjewl:

och det förmodar jag inte är en fråga om det kommer göra, utan när?

finns det då någon möjlighet att nergradera till ios 6 igen?

Det har alltid gjorts hittills av tidigare betor vad jag minns.
Du kan normalt sett alltid nedgradera, brukar fungera, du kan inte återställa en iOS 7 säkerhetskopia till iOS 6.

Ursprungligen av mjewl:

förmodar att alla betor sedan går att installera genom sin iphone precis som man uppdaterar en vanlig version, och i så fall kommer det inte vara några problem då jag lätt ser att det kommit en ny version och kommer uppdatera (nästan) omedelbart.

Det kan vara så, men det är inte säkert. Det kan variera och har varierat tidigare. Eftersom iOS och dess hårdvara är proprietärt och designat för att i första hand underkuva sina användare så måste du vara beredd på att Äpple när som helst kan göra "din" hårdvara oanvändbar. Det är viktigt att du inser det och att du därför måste hålla koll på utvecklarportalen om det kommer nya betor, och i så fall vara beredd att manuellt installera dem via iTunes.

Tråden handlar om iOS 7, låt den göra det.

1 inlägg redigerat.

Tack.

låter som om jag ska hålla mig borta från det då, kan inte riskera att stå utan en iphone om de låser betan för validerade udid's.

tack för snabba svar i alla fall!

Ursprungligen av mjewl:

låter som om jag ska hålla mig borta från det då, kan inte riskera att stå utan en iphone om de låser betan för validerade udid's.

tack för snabba svar i alla fall!

Du kan nedgradera till iOS 6 om så sker.
Och använda den beta du har installerad tills utgångsdatumet för denna är passerat.

Ursprungligen av mjewl:

låter som om jag ska hålla mig borta från det då, kan inte riskera att stå utan en iphone om de låser betan för validerade udid's.

tack för snabba svar i alla fall!

Observera att det bara gäller för fallet där du bryter mot reglerna och installerar iOS 7 utan att gå med i utvecklarprogrammet. Om du går med i utvecklarprogrammet och följer dess regler så är risken minimal förutsatt att du installerar alla betor allt eftersom de kommer ut.

Ursprungligen av keptang:

Du kan nedgradera till iOS 6 om så sker.
Och använda den beta du har installerad tills utgångsdatumet för denna är passerat.

ok, men som du nämnde så blir ju min säkerhetskopia värdelös då jag inte kan återställa till den.
om det inte är så att den sparar en säkerhetskopia på icloud så långt bak i tiden att jag kan återställa till en ios6 säkerhetskopia.

är återställningen gjord lätt genom itunes eller är det krångel likt när man ska återställa från jailbreak?

Ursprungligen av John A:

Observera att det bara gäller för fallet där du bryter mot reglerna och installerar iOS 7 utan att gå med i utvecklarprogrammet. Om du går med i utvecklarprogrammet och följer dess regler så är risken minimal förutsatt att du installerar alla betor allt eftersom de kommer ut.

ok, jag la till ett developer account igår men förmodar att det inte är det du menar, för med det kan jag inte installera ios 7 beta då jag var tvungen att även betala 99 dollar för att kunna göra det.

Ursprungligen av mjewl:

ok, men som du nämnde så blir ju min säkerhetskopia värdelös då jag inte kan återställa till den.
om det inte är så att den sparar en säkerhetskopia på icloud så långt bak i tiden att jag kan återställa till en ios6 säkerhetskopia.

är återställningen gjord lätt genom itunes eller är det krångel likt när man ska återställa från jailbreak?

Någon äldre säkerhetskopia på iCloud för iOS 6 lär du inte hitta. Du kan göra en lokalt i iTunes och spara undan.
Det brukar inte vara några större problem att nedgradera, finns alltid en lösning på Google.

Ursprungligen av mjewl:

ok, jag la till ett developer account igår men förmodar att det inte är det du menar, för med det kan jag inte installera ios 7 beta då jag var tvungen att även betala 99 dollar för att kunna göra det.

Korrekt. Du måste gå med i utvecklarprogrammet för iOS och det kostar ca. 800 kronor per år. När du ändå håller på, passa på att hämta ner Xcode. Vem vet, du kanske har en app på gång.

Ursprungligen av John A:

Korrekt. Du måste gå med i utvecklarprogrammet för iOS och det kostar ca. 800 kronor per år. När du ändå håller på, passa på att hämta ner Xcode. Vem vet, du kanske har en app på gång.

är inte så sugen på nya ios innan det släpps så jag betalar 800:-
och någon app lär det inte bli av, behöver lära mig koda först. och då jag tyckte det var något av det tråkigaste jag gjort när jag gick i skolan så lär det inte hända inom den närmsta tiden..

hur är det med appar i ios 7 beta, finns det över huvud taget någon app som fungerar i dagsläget? (då menar jag inte apples egna appar utan från tredje part)

Ursprungligen av mjewl:

hur är det med appar i ios 7 beta, finns det över huvud taget någon app som fungerar i dagsläget? (då menar jag inte apples egna appar utan från tredje part)

Flesta appar fungerar som vanligt, nog väldigt få som inte gör det, men visst finns det.

Ursprungligen av keptang:

Flesta appar fungerar som vanligt, nog väldigt få som inte gör det, men visst finns det.

och jag råkade visst använda ganska många av de appar som inte fungerar så bra

men måste säga att jag är riktigt imponerad av apple, en beta 2 som fungerar så här bra!
och vill även påpeka att jag upplever ios mycket snyggare när jag tittar på det i telefonen än när jag såg bilder på internet.

när jag kollat på bilder på internet så har jag, även om jag tyckte det såg riktigt bra ut, tyckt att det var kanske lite väl mycket färg.
men så här i "verkligheten" så ser det fantastiskt bra ut och inte alls lika påträngande med färgerna som bilderna på internet har varit.

Ursprungligen av Erik.dv:

Att Apple går "back to basics" är bra. Hoppas bara vi får en "overhaul" på ikon-design. Enkla, tydliga symboler är det man bör utgå ifrån. Sedan måste det inte se ut som skit för man utgår från symbolerna.

Ikonerna på hemskärmen hävdar många man inte ser så ofta. Ja och nej. Varje gång man ska öppna ett program eller byta ett program kommer skisserna vi ser idag upp.

Kan man manuellt byta ikoner på en jail-breakad lur?

Det brukar komma tweaks i Cydia.. Du kan vara säker på det i detta fallet!

Ja man kan byta ikoner som man vill på en jailbreakad lur.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-29 23:44
Ursprungligen av TureB:

Handlar du mycket på IKEA?

Nix.

Ursprungligen av John A:

Det här skulle vara ett ickeproblem om Äpple la in en inställningspanel där användaren själv fick välja hur saker skulle se ut. Stöd för teman. Borde gå fint att distribuera via App Store. Räkna med att det blir populärt.

Ursprungligen av John A:

Det enklaste och mest rimliga vore att Äpple inte cripplar bootladdaren så att man kan byta ut OS:et. Så kan de som inte uppskattar det nya temat installera Android med valfritt iOS 6-tema. Problemet löst och Äpple behöver lägga mindre resurser på att skydda hårdvara mot sina användare.

Det kommer aldrig hända. Och det är inte rimligt någonstans. Apple jobbar inte så.
För övrigt undrar jag vad du gör här när du uppenbart inte användar Apples (ja, det stavas med A inte Ä) produkter och bara spyr galla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-30 00:11
Ursprungligen av zappee:

Nix.

Det kommer aldrig hända. Och det är inte rimligt någonstans. Apple jobbar inte så.
För övrigt undrar jag vad du gör här när du uppenbart inte användar Apples (ja, det stavas med A inte Ä) produkter och bara spyr galla?

Precis. Varken val av teman eller OS känns speciellt Apple eller iOS. Apple handlar mycket om att de gör val för användaren, de vet oftast bäst (även när de inte gör det ).

Ursprungligen av zappee:

Det kommer aldrig hända. Och det är inte rimligt någonstans. Apple jobbar inte så.

Det är precis så de gör med Mac och det verkar de flesta vara ense är rimligt. I takt med att båda plattformar närmar sig varandra så vore det inte en dålig feature att ha. Det är ett problem för alla som sitter på hårdvara som inte längre är supportad i iOS 7. De kommer inte längre att få säkerhetsuppdateringar och ska således inte använda den hårdvaran längre; åtminstone inte ansluta den till något form av nätverk. Enda alternativet för dem är att skicka hårdvaran på återvinning.

Ursprungligen av zappee:

För övrigt undrar jag vad du gör här när du uppenbart inte användar Apples (ja, det stavas med A inte Ä) produkter och bara spyr galla?

Antagligen samma sak som du. Man kan använda Äpples produkter även om man har åsikten att de bör förbättra vissa av dem.

Senast redigerat 2013-06-30 08:12
  • Medlem
  • ?
  • 2013-06-30 10:03

?Iconer hämtade från ToysRus. Men ännu värre är att många menyer har fått sämre kontrast och läsbarhet. Ljusgrå text på vit bakgrund, vit text på ljusblå bakgrund, ljusblå text på vit bakgrund och detta i kombination med ett spinkigare typsnitt. Okej om det vore en trycksak men det ska kunna läsas enkelt och snabbt i från en blank yta i dagsljus.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-30 22:47

Jag kunde inte hålla mig utan la in iOS 7 Beta 2

Ikonerna är MYCKET snyggare när man ser dom i verkligheten än en bild på internet.
För att vara en beta är jag överraskad över hur bra den fungerar och det är bara två appar som hittills inte fungerar.
Skype var det ena men inga större problem eftersom det är bara en person i min umgängeskrets som envisas med Msn Messenger.
Podcaster var det andra och lite förvånande att inte Apple sett till att det fungerar men som tur är fungerar Instacast.

Kan alla fall säga att det här ser lovande

Fast en sak som jag tycker blev mycket, mycket sämre, på iOS7 är albumvyn på iTunes på iPad. Förut var det ju skitsnyggt precis som på datorn där man klickar på ett album och skärmen splittrar sig och man får en färganpassad översikt över låtarna. I iOS7 ser det för jävligt ut med bara en lång jäkla lista med albumen till vänster och ingen splitt när man klickar på ett album. Skitfult nu och mycket sämre överblick då man ser mycket färre album samtidigt, eller i alla fall mycket mindre i storlek

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-01 12:54

Kan inte påstå att batteritiden är speciellt dålig.
Enda jag stängt av är Automatiska uppdateringar av appar.

30min navigering med Apple maps.
30min musik lyssnande med Spotify,30min musik lyssnande med iPhones egen musikapp.
Resten är FB,mail och svarande på mail.

Den gick till sig ganska rejält mellan beta 1 och beta 2.

Beta 1 var "ha telefonen inpluggad i laddaren"-läge;)

Min spontana känsla till din bild => Jag gillar typsnittet och renheten i bilden:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-01 13:18
Ursprungligen av lappen71:

Kan inte påstå att batteritiden är speciellt dålig.
Enda jag stängt av är Automatiska uppdateringar av appar.

30min navigering med Apple maps.
30min musik lyssnande med Spotify,30min musik lyssnande med iPhones egen musikapp.
Resten är FB,mail och svarande på mail.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/IMG_1408.PNG

Där ser OS:et enormt stilfullt ut.

Bevaka tråden