Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 18:30
Ursprungligen av cubeis:

Det vet du med säkerhet återstår väl att se när man har klockan på armen, faktum kvarstår väl att en batteritid på max en dag gäller om man använder sin nalle aktivt så då är väl inte plastkortet så dumt att ha i fickan, alla går väl inte omkring med kontanter i fickan år 2014 som du lappen och 40-talisterna

Ja jag vet med säkerhet att BT 4.0 inte drar mycket ström så lägg ner dina domedags profetior.

Apple kommer att dra in sjuka pengar på Apple Pay.
http://array.se/nyheter/sa-tjanar-apple-penga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 18:41
Ursprungligen av lappen71:

Ja jag vet med säkerhet att BT 4.0 inte drar mycket ström så lägg ner dina domedags profetior.

Du måste försöka tagga ner lite lappen blir så tråkiga trådar annars, och inte sitta och vänta på första bästa citat som du kan vränga till och hoppa på med din halvsura uppblåsta attityd. mår du bra som person egentligen ? Var inte du avstängd ett tag här på forumet ?
Även om det skulle visa sig att det jag sa inte stämmer överens med din uppfattning så kanske man kan framföra det på ett mer seriöst och vänligt sätt . Jag är inte den förste som du hoppar på här på forumet helt okey för min del, men det är ju andra som läser i tråden om du kan förstå det ?

Jag citerade keptang inte ditt inlägg.. så börja med att försöka koncentrera dig på att svara på inlägg som citerar vad du har skrivit.. en bra början

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 18:47
Ursprungligen av cubeis:

Du måste försöka tagga ner lite lappen blir så tråkiga trådar annars, och inte sitta och vänta på första bästa citat som du kan vränga till och hoppa på med din halvsura uppblåsta attityd. mår du bra som person egentligen ? Var inte du avstängd ett tag här på forumet ?
Även om det skulle visa sig att det jag sa inte stämmer överens med din uppfattning så kanske man kan framföra det på ett mer seriöst och vänligt sätt . Jag är inte den förste som du hoppar på här på forumet helt okey för min del, men det är ju andra som läser i tråden om du kan förstå det ?

Tänk om du kunde inse att det är du som skapar denna stämning med dina provokativa trollinlägg.
Som att du frågar hur jag mår psykiskt. För din information så mår jag alldeles utmärkt.Hur mår du själv?
Du är direkt framme när det finns något att klaga på när Apple har kommit med något nytt.

Ja jag har varit avstängd men inte av den anledningen som du försöker antyda om.

Ursprungligen av cubeis:

Jag citerade keptang inte ditt inlägg.. så börja med att försöka koncentrera dig på att svara på inlägg som citerar vad du har skrivit.. en bra början

Är det du som bestämmer vem och vilka inlägg man får svara på?

Är enhandsläget enbart för iPhone 6+? (Har skrivit ut en iphone 6 mall och känner att jag kommer ha svårt att nå högst upp för att komma åt notiser med en hand)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 18:55
Ursprungligen av koffas:

Är enhandsläget enbart för iPhone 6+? (Har skrivit ut en iphone 6 mall och känner att jag kommer ha svårt att nå högst upp för att komma åt notiser med en hand)

Enligt nyhetsrapporterna är det enbart den som får denna funktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 19:11
Ursprungligen av koffas:

Är enhandsläget enbart för iPhone 6+? (Har skrivit ut en iphone 6 mall och känner att jag kommer ha svårt att nå högst upp för att komma åt notiser med en hand)

Ursprungligen av lappen71:

Enligt nyhetsrapporterna är det enbart den som får denna funktion.

Kommer funka på båda modellerna. Vid 14:45 in i presentationen säger Shiller "a brand new gesture specifically for the iPhone 6 and iPhone 6 plus, called reachability."

Egentligen borde det väl inte finnas några tekniska hinder att funktionen skulle kunna komma med iOS8 på iPhone5s också? Skulle gärna ha det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 19:12
Ursprungligen av IngoX:

Kommer funka på båda modellerna. Vid 14:45 in i presentationen säger Shiller "Reachability for iPhone 6 and iPhone 6 plus."
Egentligen borde det väl inte finnas några tekniska hinder att funktionen skulle kunna komma med iOS8 på iPhone5s också? Skulle gärna ha det.

Ok

Ursprungligen av IngoX:

Kommer funka på båda modellerna. Vid 14:45 in i presentationen säger Shiller "a brand new gesture specifically for the iPhone 6 and iPhone 6 plus, called reachability."
Egentligen borde det väl inte finnas några tekniska hinder att funktionen skulle kunna komma med iOS8 på iPhone5s också? Skulle gärna ha det.

Världsklass, då finns det inget att tvivla på.

Ursprungligen av IngoX:

Kommer funka på båda modellerna. Vid 14:45 in i presentationen säger Shiller "a brand new gesture specifically for the iPhone 6 and iPhone 6 plus, called reachability."
Egentligen borde det väl inte finnas några tekniska hinder att funktionen skulle kunna komma med iOS8 på iPhone5s också? Skulle gärna ha det.

Du har nog rätt i att det inte är tekniska hinder som gör att reachibilty inte kommer för 5s...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 20:13
Ursprungligen av cubeis:

Du måste försöka tagga ner lite lappen blir så tråkiga trådar annars, och inte sitta och vänta på första bästa citat som du kan vränga till och hoppa på med din halvsura uppblåsta attityd. mår du bra som person egentligen ? Var inte du avstängd ett tag här på forumet ?
Även om det skulle visa sig att det jag sa inte stämmer överens med din uppfattning så kanske man kan framföra det på ett mer seriöst och vänligt sätt . Jag är inte den förste som du hoppar på här på forumet helt okey för min del, men det är ju andra som läser i tråden om du kan förstå det ?

Jag citerade keptang inte ditt inlägg.. så börja med att försöka koncentrera dig på att svara på inlägg som citerar vad du har skrivit.. en bra början

Lappen må ha taggarna utåt lite ibland men det är främst du som ständigt slänger felaktigheter omkring dig och påstår att det är sanningar. Du är helt enkelt alldeles för dåligt påläst inom de flesta topics som du trots det känner dig tvungen att yttra dig om. Inte nog med det utan när du väl yttrar dig så gör du det på ett sätt där du också kommer med personliga påhopp som du försöker slipa till. Hade du varit intresserad av teknik i allmänhet och Apples dito i synnerhet istället för att slänga massa trams omkring dig hade det varit bättre.

Tänk efter innan du postar och kasta inte sten i glashus.

Jag har nog gett lappen71 ett antal kängor här på forumet, men cubeis är enbart ett troll, som inte tillför ett skapandes grand till forumet. I den här tråden är han/hon extra svamlig. En medlem som pratar utan att säga något.

Verkar som att anledningen till att Apple inte går ut med batteritiden på Apple Watch är för att de fortfarande optimerar denna.
2 dygn hade varit nice.

Det finns en hel del frågetecken kvar att räta ut angående Apples nya produkter. Hade tänkt byta iPhone först om ett år, den produkten är inte lika viktig för mig längre, jämfört med t ex iPad. Men nu kräver ju Watch en nyare modell och då känns det meningslöst att skaffa något annat än iPhone 6. Men kommer den att kännas för stor? Är Reachability en tillräckligt bra kompromiss? Kring Watch finns det ännu fler, men den ligger så långt in i framtiden att jag inte grunnar på dem än.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 22:20

Min fru är totalt tekniskt ointresserad och har ingen aning vad man kan använda en Apple Watch till.
Men när hon såg den så sa hon bara "En sån vill jag ha"
Det är något med Apple´s sätt att designa saker som gör att man får ett habegär.
Desto mer jag tittar på Apple Watch så blir jag övertygad att jag bara måste ha en.

Ursprungligen av Capeman:

Det finns en hel del frågetecken kvar att räta ut angående Apples nya produkter. Hade tänkt byta iPhone först om ett år, den produkten är inte lika viktig för mig längre, jämfört med t ex iPad. Men nu kräver ju Watch en nyare modell och då känns det meningslöst att skaffa något annat än iPhone 6. Men kommer den att kännas för stor? Är Reachability en tillräckligt bra kompromiss? Kring Watch finns det ännu fler, men den ligger så långt in i framtiden att jag inte grunnar på dem än.

Den kommer att kännas stor, för stor tycker jag.
Jag har växlat lite emellan, provade HTC One, kanonfin telefon, men lite stor. Kör just nu en Z1 Compact sen en tid tillbaka, bra storlek.
iPhone 6 är större än HTC One (längre, det är det som är jobbigt när man använder telefonen).

Gjorde en länk till en jämförelsesida, kika på den.

Mina 2 cents.

Känns som aningen OT men här försöker TUAW förklara vad som orsakade att videoströmmen inte funkade:

http://alturl.com/fnb6y

...if it ain't broke...

Jag tänker mest på obehaget med att ha nått runt handleden (aldrig haft klocka utom på fest och liknande, har två Longine's) känns sjukt klumpigt och obekvämt.
Gillar dock hela iden med informationen sensorerna ger osv.

En lite oskyldig och larvig fråga, men... vi som har väna små händer, hur vet man att nya iPhone 6 inte blir som att hålla en knäckemacka? Finns några hands-on-videor över huvud taget med något annat än en vuxen manshand som jämförelse? Är verkligen grymt förvirrad angående hur stor den egentligen är. Eller hur stor den blir i handen.

Ursprungligen av Manglobe:

En lite oskyldig och larvig fråga, men... vi som har väna små händer, hur vet man att nya iPhone 6 inte blir som att hålla en knäckemacka? Finns några hands-on-videor över huvud taget med något annat än en vuxen manshand som jämförelse? Är verkligen grymt förvirrad angående hur stor den egentligen är. Eller hur stor den blir i handen.

Se 3 inlägg ovan ditt.

Ursprungligen av Manglobe:

... Är verkligen grymt förvirrad angående hur stor den egentligen är. Eller hur stor den blir i handen.

Den förvirringen är lätt att åtgärda. Bara att ta sig till närmsta elektronikvaruhus, och känna på en telefon. Det finns ju andra fabrikat som redan har telefoner i de här storlekarna.

Ursprungligen av Manglobe:

En lite oskyldig och larvig fråga, men... vi som har väna små händer, hur vet man att nya iPhone 6 inte blir som att hålla en knäckemacka? Finns några hands-on-videor över huvud taget med något annat än en vuxen manshand som jämförelse? Är verkligen grymt förvirrad angående hur stor den egentligen är. Eller hur stor den blir i handen.

Ars Technica har en pdf du kan ladda ner i slutet av den här korta artikeln. Om du skriver ut på A4 och ser till att skrivaren inte förminskar dokumentet, så får du rätt storlek.

Jag skrev själv ut imorse och klistrade snabbt på mallarna på lite kartong för styvhet. Tål att suga lite på.

Annars har Samsung många modeller som är nära i storlek. Ta med mallarna ovan till butik (som Jesper föreslår) så är det ännu bättre.

iPhone 6 Plus är ungefär som en Samsung Note.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-11 00:39

Alltså. Tror ni verkligen att svenska banker som idag håvar in extra pengar på kortbetalningar genom diverse avgifter skulle stå i kö för att få införa ett system där Apple istället tar en bit av kakan? Ärligen? Oavsett hur coolt det hade varit att betala genom att svinga sin iPhone så vill då inte jag ha dyrare banktjänster bara för den funktionaliteten.
En vidare tillämpning av bankid låter betydligt mer troligt (och önskvärt). Lite nfc i den appen och saken är biff.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-11 00:50
Ursprungligen av lappen71:

Har alltid kontanter med mig. Inget konstigt med det.

Du kånkar omkring på betalmedel från medeltiden som accepteras på färre ställen än de som accepterar kort, till och med parkeringsautomater av idag tar ju oftast endast kort, men du vill ändå ha betallösning i din telefon för att slippa bära med dig dina plastkort? Förlåt, men det måste vara jobbigt krysta fram dina argument. Bara köp telefonen, and be done with it.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

iPhone 6 Plus är ungefär som en Samsung Note.

Note 4 har större skärm.

En exakt jämförelse. Slänger med OnePlus One för skojs skull.
http://androidenheter.se/storleksjamforelser/...

Ursprungligen av keptang:

Note 4 har större skärm.

En exakt jämförelse. Slänger med OnePlus One för skojs skull.
http://androidenheter.se/storleksjamforelser/...

Bra sida för att jämföra!

Och ja, de var inte lika stora, utan mer "lika stora". Det kan vara bra att ta en Note i handen, med tanke på storleken, om man funderar på iP6+. Speciellt om man kommer från en iPhone tidigare.

Jag tror dock att den lilla skillnaden i bredd kan vara viktig. iP6+ är något smalare, vilket är till fördel för de flesta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-11 08:02
Ursprungligen av keptang:

Det är banker som ger ut Visa/Mastercard och som står för risken, inte Visa/Mastercard.

Apple Pay är en lösning primärt för USA-marknaden som sitter fast i osäkra magnetremsor. Väldigt få banker har kort med chip där, eller ställen där du kan betala med chip. Jämfört med i europa.

Ok, då får vi hoppas de fixar avtal fort.

Ja, säkerhet i usa lämnar ju lite att önska, även om det är bekvämt att bara dra kortet i dricka-maskinen och inte behöva knappa koder eller skriva under

Walmart har chip-läsare nu btw, kassörskan var imponerad över att jag visste hur det fungerade

För mig personligen löser inte Pay något problem, eftersom plastkort funkar så bra, är mer än *tillräckligt* lättanvända, och accepteras nästan överallt, och där det inte gör det så finns alltid en grannbutik eller en bankomat att ta ut pengar.

Skulle jag börja använda Pay så skulle det snarast komplicera hela betalningsgrejen, eftersom det blir en sak till att ta med sig, utan att eliminera vare sig kort eller kontanter.

Visst, in en hypotetisk framtid då Pay, eller motsvarande, har samma spridning som kombon kort+bankomater så vore det säkert bra, men ända fram tills dess vore det, för mig, bara ett sätt att krångla till något som inte är ett problem öht.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-09-11 08:50
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Bra sida för att jämföra!

Och ja, de var inte lika stora, utan mer "lika stora". Det kan vara bra att ta en Note i handen, med tanke på storleken, om man funderar på iP6+. Speciellt om man kommer från en iPhone tidigare.

Jag tror dock att den lilla skillnaden i bredd kan vara viktig. iP6+ är något smalare, vilket är till fördel för de flesta.

Här ser man IP6 Plus och Note 4 m fl "på varandra". Note 4 är snäppet bredare, medan IP6 Plus är något högre: http://www.phonearena.com/phones/size/Apple-i...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För mig personligen löser inte Pay något problem, eftersom plastkort funkar så bra

Kollade min börs nu, jag har c:a 10 kort som jag använder regelbundet och därför måste ha i börsen. Jag utgått från att även t.ex. ICA/Coop-kort och liknande kommer kunna läggas in i Apple Pay. Sjukt skönt att bli av med alla plastkort skulle jag säga.

Bevaka tråden