Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Kollade min börs nu, jag har c:a 10 kort som jag använder regelbundet och därför måste ha i börsen. Jag utgått från att även t.ex. ICA/Coop-kort och liknande kommer kunna läggas in i Apple Pay. Sjukt skönt att bli av med alla plastkort skulle jag säga.

Jovisst skulle det vara bra om alla plastkort försvann, men är inte det ett väldigt löst grundat antagande, att Apple Pay skulle lösa det? Jag säger inte att det inte skulle kunna bli så, men det finns väl för närvarande ingeting alls som tyder på att det skulle hända i en någorlunda nära framtid?

Hoppas Apple tänkt på den biten. Ska man bli av med börsen så måste ju alla kort ryka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-11 09:37
Ursprungligen av bollman:

Du kånkar omkring på betalmedel från medeltiden som accepteras på färre ställen än de som accepterar kort, till och med parkeringsautomater av idag tar ju oftast endast kort, men du vill ändå ha betallösning i din telefon för att slippa bära med dig dina plastkort? Förlåt, men det måste vara jobbigt krysta fram dina argument. Bara köp telefonen, and be done with it.

Du är så förvirrad i ditt Apple hat att du riktar inlägget till fel person.
Tänker inte lägga ner någon tid på att svara en person som inte betyder något.
Lycka till i livet för det behöver du med den där attityden.

För första gången kommer jag inte att köpa nya iPhone direkt vid släpp. Jag är numera egenföretagare och har precis börjat. Måste hålla i slantarna. Hoppas kunna plocka ut en närmare årsskiftet. Det stora för mig är Apple Watch som jag ska ha en så fort det bara går.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jovisst skulle det vara bra om alla plastkort försvann, men är inte det ett väldigt löst grundat antagande, att Apple Pay skulle lösa det? Jag säger inte att det inte skulle kunna bli så, men det finns väl för närvarande ingeting alls som tyder på att det skulle hända i en någorlunda nära framtid?

Jag ser inte heller något som pekar på att det skulle hända inom kort... (3-4 år)

Betalkorten har ännu inte ersatt kontanter till 100%, så jag ser inte heller att AppelPay skulle kunna ersätta betalkort, eller kontanter till 100%.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-11 12:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Betalkorten har ännu inte ersatt kontanter till 100%, så jag ser inte heller att AppelPay skulle kunna ersätta betalkort, eller kontanter till 100%.

Kontanter är rätt nära att bli ersatta.
Om jag förstår rätt konkurrerar Apple pay även med t ex swish som ofta accepteras på marknader / begagnat handel etc där kontanter fortfarande lever kvar.

Äpplets betalsätt kommer det ens etablera sig i Sverige? Betvivlar detta förutom i retailstores..

Angående skärmen, LED-backlit, är det någon annan mobil som använder samma teknik?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-11 12:53
Ursprungligen av lappen71:

Du är så förvirrad i ditt Apple hat att du riktar inlägget till fel person.
Tänker inte lägga ner någon tid på att svara en person som inte betyder något.
Lycka till i livet för det behöver du med den där attityden.

Fniss. Jag har Apple att tacka för min heltidslön.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-09-11 13:35

Om någonting ska vara revolutionerande så ska det vara som den fösta iPhone: helt annorlunda och spännande. SONY och SAMSUNG har haft smartwatch sedan länge. Apple har inte gjort ett s... Det är en leksak. Inget annat. Visst, ska den säljas men den kommer inte att erövra världen som iPhone hade gjort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 14:22
Ursprungligen av keptang:

iPhone 6 är större än HTC One (längre, det är det som är jobbigt när man använder telefonen).

Gjorde en länk till en jämförelsesida, kika på den.

Mina 2 cents.

Enligt din länk till jämförelsen är inte iPhone 6 alls längre än HTC One, snarare exakt lika långa.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skulle jag börja använda Pay så skulle det snarast komplicera hela betalningsgrejen, eftersom det blir en sak till att ta med sig, utan att eliminera vare sig kort eller kontanter.

Så du menar alltså att du inte har din telefon med dig i fickan?

Ursprungligen av Chaosstar:

Kollade min börs nu, jag har c:a 10 kort som jag använder regelbundet och därför måste ha i börsen. Jag utgått från att även t.ex. ICA/Coop-kort och liknande kommer kunna läggas in i Apple Pay. Sjukt skönt att bli av med alla plastkort skulle jag säga.

Är alla dessa betalkort? Jag gissar att många av dessa är medlemskort, de kan du väl redan idag ersätta av Passbook?

Ursprungligen av faker:

Om någonting ska vara revolutionerande så ska det vara som den fösta iPhone: helt annorlunda och spännande. SONY och SAMSUNG har haft smartwatch sedan länge. Apple har inte gjort ett s... Det är en leksak. Inget annat. Visst, ska den säljas men den kommer inte att erövra världen som iPhone hade gjort.

Att föra en argumentation där du på allvar jämför Sonys och Samsungs wearables med Apple Watch, det faller ju direkt på eget grepp.

Jisses.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-09-11 14:57
Ursprungligen av zinned:

Är alla dessa betalkort? Jag gissar att många av dessa är medlemskort, de kan du väl redan idag ersätta av Passbook?

Aha? Jag trodde att det i princip inte fanns några som använde Passbook i Sverige. Men du menar att jag skulle kunna lägga in mina kort som inte är betalkort i Passbook och inte missa någon funktionalitet jämfört med att bära med mig de fysiska korten? Kort jag ofta använder och därför alltid har med mig som tar mycket plats är t ex ICA, Stadium, Dormy och IKEA Family. De behöver jag alltså inte bära med mig om jag använder Passbook?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 15:13
Ursprungligen av Nale72:

Aha? Jag trodde att det i princip inte fanns några som använde Passbook i Sverige. Men du menar att jag skulle kunna lägga in mina kort som inte är betalkort i Passbook och inte missa någon funktionalitet jämfört med att bära med mig de fysiska korten? Kort jag ofta använder och därför alltid har med mig som tar mycket plats är t ex ICA, Stadium, Dormy och IKEA Family. De behöver jag alltså inte bära med mig om jag använder Passbook?

Jag använde det senast idag då jag fick mina boardingkort där när jag checkade in med SAS. Utöver det använder jag ofta mitt IKEA Family-kort där också.

Ja, alla kort kan du lägga in där via denna siten. Dock kan du inte förutsätta att det fungerar helt, t ex IKEA Family-kortet i Passbook fungerar ypperligt i restaurangen men det går av okänd anledning inte att använda när man skannar varor i kassan. Egentligen är detta allt annat än rocket science, det handlar bara om att det skapas en EAN-kod som motsvarar plastkortets kod vilket är exakt samma kod som läses in när du använder ditt plastkort på vanligt sätt.

Har vi fått någon klarhet kring hur  watch kommer att fungera med Apple pay? För mig känns det otroligt konstigt om det inte krävs någon verifiering att du är du.

Ursprungligen av koffas:

Har vi fått någon klarhet kring hur  watch kommer att fungera med Apple pay? För mig känns det otroligt konstigt om det inte krävs någon verifiering att du är du.

Läs överst på den här sidan..

(Inlägg 395)

Så - på morgonen när man tar på klockan trycker man in en PIN och sedan kan man betala med den ända tills man tar av den. Det blir de facto en säkerhet som bara motsvarar PIN (till skillnad från fingeravtryck i iPhone). Det är i.o.f.s. inte sämre än idag när vi shoppar runt med våra kort och PIN, men det är ju inget lyft i säkerhet - inte för att jag bryr mig (PIN är OK för mig), men rätt ska va' rätt - säkerheten är PIN och inget annat.
En tjuv eller en som hittar en Watch tar alltså på den och slår in PIN och kan sedan shoppa runt, jag antar dock att skriver man fel PIN fler än 3-5 ggr så låses hela klockan eller åtminstone betalfunktionen. Kanske kan man då - om man själv klantat till det och låst den - låsa upp den med iPhone och fingerprint.
När sensorerna på undersidan inte bara känner om den sitter på hud - eller motsvarande värme/fukt - utan dessutom skannar DNA't så att klockan bara funkar på ägaren...DÅ börjar det likna något Eller så kanske det finns unika egenskaper i en människas hårsäckar som kan skannas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 19:41
Ursprungligen av Demiurgen:

Så - på morgonen när man tar på klockan trycker man in en PIN och sedan kan man betala med den ända tills man tar av den.

Som någon kommenterade på macrumors "So the key to contactless payments is constant contact"

Ursprungligen av Demiurgen:

Det blir de facto en säkerhet som bara motsvarar PIN (till skillnad från fingeravtryck i iPhone)

Touch-id med fingeravtryck är de facto en säkerhet som bara motsvarar PIN på telefonen. Men det är lika snabbt och enkelt som att köra helt utan PIN.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Läs överst på den här sidan..

(Inlägg 395)

Tack, älskart! Apple kan man lita på.

Jag har hört det där...men fattar det inte; kan man gissa ett fingeravtryck?
Men jag antar att tekniken i t.ex. en iPhone inte har så många parametrar och då kan man trycka om och om igen med fel finger och tillslut - teoretiskt - så klickar det upp. Så är det med pin; man kan gissa och gissa och träffa rätt.
Å andra sidan kan man inte titta över axeln och memorera ett offers fingeravtryck som man kan med PIN - eller hitta fingeravtrycket i en anteckningsbok med hemligheter - som man kan med PIN. Etc.
Ju mer jag tänker på det...är jämförelse med fingeravtryck och PIN ens möjlig? Vad missar jag...hur kan fingeravtryck vara lika "osäkert" som PIN?

Ursprungligen av IngoX:

Touch-id med fingeravtryck är de facto en säkerhet som bara motsvarar PIN på telefonen. Men det är lika snabbt och enkelt som att köra helt utan PIN.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 21:11
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har hört det där...men fattar det inte; kan man gissa ett fingeravtryck?

Nej man kan inte gissa ett fingeravtryck. Det är jättesäkert. Men om man inte har rätt finger till hands är det ju fortfarande bara att slå in rätt lösenkod! Eller hur? Och, som du säger, försöka igen och igen om man har tid att vänta eftersom den låses en stund efter visst antal försök. Och de flesta har nog bara en fyrsifrig PIN på sin telefon även om man kan välja att ha en längre lösenkod. Man kan öka säkerheten genom att välja att telefonen raderas helt om felaktig kod slagits in 10 gånger. Om man vill...

  • Medlem
  • 2014-09-11 21:15
Ursprungligen av zinned:

Enligt din länk till jämförelsen är inte iPhone 6 alls längre än HTC One, snarare exakt lika långa.

Så du menar alltså att du inte har din telefon med dig i fickan?

Är alla dessa betalkort? Jag gissar att många av dessa är medlemskort, de kan du väl redan idag ersätta av Passbook?

Att föra en argumentation där du på allvar jämför Sonys och Samsungs wearables med Apple Watch, det faller ju direkt på eget grepp.

Jisses.

Jag säger bara en sak
IP68 Android klockor
IP52 Apple watch
Där har du en gigantisk skillnad och det kan inget sapphire glas ändra på

Jisses

Ursprungligen av PaO:

Jag säger bara en sak
IP68 Android klockor
IP52 Apple watch
Där har du en gigantisk skillnad och det kan inget sapphire glas ändra på

Jisses

Det spelar ingen roll att de är IP68, de är ändå för lätta för att använda som bojsänke...

Är det ingen som vet? Har de dema:t exakt hur klockköp går till? Räcker det med att sträcka fram handen och med myndig stämma förkunna "Siri, buy like there was no tomorrow"? Eller måste man knappa in en kod först?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 22:16
Ursprungligen av PaO:

Jag säger bara en sak
IP68 Android klockor
IP52 Apple watch
Där har du en gigantisk skillnad och det kan inget sapphire glas ändra på

Jisses

Skillnad i hur pass en enhet tål vatten, vem bryr sig? Det kunde inte vara mer ointressant, så jag förstår inte varför du skriver detta till mig.

För övrigt skulle jag aldrig tänka tanken att använda en Andriod-enhet, av flera anledningar men främst eftersom de inte är en del av Apples biotop, så det är också ointressant.

Jag vill inte ha större telefon än 4 tum. Om jag vill ha större skärm använder jag en iPad mini. Står över denna.

Frågan är om det är värt att uppdatera till en 5S, från min 5. Det kändes inte särskilt hett för ett år sen.

Aha...då fattar jag...man har PIN parallellt med fingerprint. Jag trodde man hade bara fingerprint (har ingen 5s). Tja, isåfall är det ju inte säkrare än den svagaste länken så att säga, bara snabbare att använda.

Ursprungligen av IngoX:

Nej man kan inte gissa ett fingeravtryck. Det är jättesäkert. Men om man inte har rätt finger till hands är det ju fortfarande bara att slå in rätt lösenkod! Eller hur? Och, som du säger, försöka igen och igen om man har tid att vänta eftersom den låses en stund efter visst antal försök. Och de flesta har nog bara en fyrsifrig PIN på sin telefon även om man kan välja att ha en längre lösenkod. Man kan öka säkerheten genom att välja att telefonen raderas helt om felaktig kod slagits in 10 gånger. Om man vill...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-11 22:49
Ursprungligen av Micke Byström:

Frågan är om det är värt att uppdatera till en 5S, från min 5. Det kändes inte särskilt hett för ett år sen.

Jag gjorde den uppgraderingen förra hösten. Bara LTE-stödet var värt det tycker jag.

Ursprungligen av Vassius:

Jag gjorde den uppgraderingen förra hösten. Bara LTE-stödet var värt det tycker jag.

Antar att du menar det bättre chippet i 5S? För 5 stödjer ju LTE (4G). Dock rätt dåligt och det drar fantastiskt mycket batteri. Jag har Tele2 och det funkar fint i storstäderna. På landet kör jag oftast 3G eftersom Tele2 sällan har 4G-nät där jag är. Och om de finns försvinner de om det blåser lite.

Nu är min 5 en av de som kan få nytt batteri och den har möjlighet att byta mellan 3G och 4G ( där 3G drar något mindre, men fortfarande för mycket), vilket jag sett att andra inte har.

Bevaka tråden