Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt om Apples NY-event oktober 2018

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-31 09:41
Ursprungligen av Zeugma:

Poängen var närmast att ”i3” inte säger något speciellt om hastigheten. Den är snabbare än den mobila i7 som jag har i min mini Late 2012. Och den har länge betraktats som ovanligt snabb för att vara en mini. Processorerna i Late 2014 var mycket långsammare. CPU-hastigheterna har inte ökat generellt speciellt mycket sedan början av detta decennium, jämfört med annat.

Poängen är vettig, men att du igen jämför med en 6 år gammal cpu är det inte.

En i3 duger till rätt mycket, men den får ju sättas i relation till vad som finns idag, inte att den är i nivå med något så gammalt.

Verkar bli en "tyst" refresh på MacBook i November också enligt hemsidan.

Ursprungligen av Json_81:

Poängen är vettig, men att du igen jämför med en 6 år gammal cpu är det inte.

En i3 duger till rätt mycket, men den får ju sättas i relation till vad som finns idag, inte att den är i nivå med något så gammalt.

Okej, en lika gammal i7 då? Den har något högre prestanda. 8:e generationen, den också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-31 12:46
Ursprungligen av Zeugma:

Okej, en lika gammal i7 då? Den har något högre prestanda. 8:e generationen, den också.

Med statistik kan man bevisa allt...

Du plockar nu fram en lika gammal, men eftersom du jämfört med toppmodellen för desktop innan är det kanske lämpligt att göra det igen. Alltså en 9700K.

Ursprungligen av Json_81:

Med statistik kan man bevisa allt...

Du plockar nu fram en lika gammal, men eftersom du jämfört med toppmodellen för desktop innan är det kanske lämpligt att göra det igen. Alltså en 9700K.

Moving the goalposts. Min poäng är fortfarande att ”i3” inte säger något förklenande om en processor i sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 14:47

Man får mycket för pengarna när man köper Apple produkter, för mycket gnäll folks. Jag funderar på en Mac mini den betalar sig inom några månader så jag förstår inte alls resonemanget. Någon tusenlapp hit eller dit. Sen livslängden, bakåt kompatibiliteten, stöd för operativsystemen på macarna . Outstanding !!! Den Mac minin kan producera up to date i över 5 års tid utan problem. Kompletterar med en nice 32 tums skärm.
Punkt slut

Senast redigerat 2018-10-31 15:37
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-31 14:49
Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, klart det är värt priserna! Det går inte att bara titta på specifikationerna och säga att man får mer billigare på annat håll. För mig är det "magiskt" när Apples grejer lirar tillsammans så där smidigt som ingen annan får till. Visst det gör inte alltid det, men tillräckligt ofta för att jag ska anse det värt att köpa grejerna.

Vi har otur med valutakursen nu, förhoppningvis jämnar det till sig igen.

Nja, jag skulle istället vilja påstå att Apple håller oss gisslan istället. De höjer priserna och vet att många inte vill lämna ett väl fungerande ekosystem och Apple hotar därmed till sig mer pengar. Någonstans så kommer det till en brytpunkt, för vissa har den passerats och för andra kommer den nu eller nästa gång. Till sist måste Apple inse att detta inte håller.

Vad det gäller valutakursen så har vi definitivt inte otur utan detta är helt och håller självförvållat, av ansvariga som inte sköter sig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-31 15:32
Ursprungligen av Zeugma:

Moving the goalposts. Min poäng är fortfarande att ”i3” inte säger något förklenande om en processor i sig.

Men det gör det ju.
Vad du egentligen visar här är att i7 snarare inte säger att det är en högpresterande CPU

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-31 15:50

Så länge försäljningen hålls uppe så har inte Apple någon anledning att dumpa priser. Så enkelt kan det vara. Otur för oss helt klart
Apple har byggt upp varumärket över lång tid och i alla segment och kan ta bra betalt. Priset är inte alltid en faktor för konsumenter inom rimligt gränser . Pricerunner hit eller dit har förstört vårt sätt att tänka. Som ida nämner upplevelsen /glädjen, smidigheten, kompatibiliteten är mer avgörande än vad man kan tänkas tro, många användare har börjat tänka i dom banorna.
Sen förstås är inte Apples produkter prismässigt tänkt för alla. inga student eller pensionärs priser precis.

Ursprungligen av Json_81:

... Vad du egentligen visar här är att i7 snarare inte säger att det är en högpresterande CPU

Haha, den var bra. Något säger mig att om den i7:an satt in instegsmodellen i den nya Mac minin så hade folk sagt: ”Tänk, en i7! Fantastiskt!”

  • Medlem
  • International user
  • 2018-10-31 17:17
Ursprungligen av Ida Blix:

Stämningen här är helt overklig. Gåshud!

Var det inte smått genant? De jublade ju åt allt och inget. Förr jublade de ju när de presenterade något men nu i NY så räckte det ju med att de andades på podiet.

Trodde mera det var Samsung som skickat in sina lakejer för att få sin reklam att träffa mer.

  • Medlem
  • 2018-10-31 17:23
Ursprungligen av zinned:

Nja, jag skulle istället vilja påstå att Apple håller oss gisslan istället. De höjer priserna och vet att många inte vill lämna ett väl fungerande ekosystem och Apple hotar därmed till sig mer pengar. Någonstans så kommer det till en brytpunkt, för vissa har den passerats och för andra kommer den nu eller nästa gång. Till sist måste Apple inse att detta inte håller.

Vad det gäller valutakursen så har vi definitivt inte otur utan detta är helt och håller självförvållat, av ansvariga som inte sköter sig.

Tro det eller ej men jag håller med dig fullt ut

Ursprungligen av zinned:

Nja, jag skulle istället vilja påstå att Apple håller oss gisslan istället. De höjer priserna och vet att många inte vill lämna ett väl fungerande ekosystem och Apple hotar därmed till sig mer pengar. Någonstans så kommer det till en brytpunkt, för vissa har den passerats och för andra kommer den nu eller nästa gång. Till sist måste Apple inse att detta inte håller.

Vad det gäller valutakursen så har vi definitivt inte otur utan detta är helt och håller självförvållat, av ansvariga som inte sköter sig.

Men varför glömmer vi så lätt vad apples priser startar på.
MacBook Air 2008 kostade $1799 eller 20.995kr om det hade varit idag.
Det är väl ganska historiskt att Apple känner efter med sina priser och agerar efter hur vi öppnar plånboken ?
Jag tippar på att MacBook Air inte sålde så bra 2008-2010 då den gick ner till $1299 ($100 dollar mer än nu) osv.

Lite info om processorn i ny Mac Air, Saxat från MacWorld: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709627/har-a...

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu är det dags för ännu ett Apple-event, och om vi har tur dyker det upp massor av ny rolig hårdvara. Främst tror vi på en ny cool Ipad Pro, men även Mac kan få en stund i rampljuset.

Läs hela artikeln här

Den nya ipad pro 11 64gb space grey kommer jag köpa men tycker apple snålar som fan med utrymmet då de lätt hade kunnat köra 128gb för samma pris som de tar för 64. Det är ju en premium produkt

Sen tycker jag att den nya air modellen är riktigt snygg men 128gb 2019 kom igen apple för fan, varför snåla in så här mycket ? Även 8gb ram 2019 är på gränsen för nästan alla med vanlig enkel surf. 256gb och 16gb ram borde vara standard och för samma pris 14999:-

Sen borde de oså köra på en dual core eller en quad core i7 cpu som uppgradering för dem som behöver lite mer power. Skärmen är helt perfekt nu men pris sättningen är ett stort skämt som vanligt när det gäller apple produkter. Behåller min gamla Air 13 från 2013 och när den går i sönder så kör jag all in på ipad istället då nu är ipads snabbare än laptopsen

Sen kommer nästa år eller 2020 ipads med oled skärm så de kan göra ytterligare en liten höjning på ett par tusen lappar då de höjer priserna vart år nu sen iphone 6 kom 2014/15

Ursprungligen av zinned:

Nja, jag skulle istället vilja påstå att Apple håller oss gisslan istället. De höjer priserna och vet att många inte vill lämna ett väl fungerande ekosystem och Apple hotar därmed till sig mer pengar. Någonstans så kommer det till en brytpunkt, för vissa har den passerats och för andra kommer den nu eller nästa gång. Till sist måste Apple inse att detta inte håller.

Vad det gäller valutakursen så har vi definitivt inte otur utan detta är helt och håller självförvållat, av ansvariga som inte sköter sig.

Håller med fullständigt då det handlar inte om en tusen lapp hit och dit längre utan snarare 3-4tusen hit o dit som någon skrev. Sen att det bara är apple som höjer priserna gör ju saken inte bättre. När oled kommer i framtiden i sina plattor så kommer vi se nuvarande instegs modellen ligga på minimum 15k och högsta 30k. Apple testar självklart sina kunder inför varje år men en gång lär det ta slut eller att folk kommer inte uppdatera på väldigt många år precis som jag gör nu. För köptes iphone vart år och ipads varannat år men nu så byter jag telefon efter 3år iom jag köpte en X förra året och nu en ipad pro 11 i 4år, kanske 5år vi får se. I slutändan mindre pengar för apple och tror de flesta tänker samma

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag börjar snegla på PC-utbudet om jag ska vara ärlig. Eligitanten har en Lenovo för 7500 som känns som hyfsat likvärdig den dyrare Mac minin. https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

Men det känns samtidigt lite skrämmande. Har varit i Mac-miljö hur länge som helst.

Men utan Thunderbolt 3/USB 3.1 (Gen 2)-portar.
Utan Bluetooth 5.
Utan T2-processorn med allt vad den innebär (på gott och ont kanske).
Utan relativt högt andrahandsvärde.
Utan enkelt sätt att köra MacOS.

Etc.?

Men visst — vad som är värt vad och hur mycket kan diskuteras.

Senast redigerat 2018-11-01 11:39

Kan bara påminna dom som är sura över priset att inte köpa.
När ingen köpte MacBook Pro retina 2012 med den dyra prislappen tog det endast fyra månader för Apple att sänka priset med 12% på 13” och sen efter ytterligare 8 månader sänktes den återigen med 12%.
15” sänktes ca 8% samtidigt.
Allt på grund av dippande Mac-försäljning.

Ursprungligen av Mackan1984:

Kan bara påminna dom som är sura över priset att inte köpa.
När ingen köpte MacBook Pro retina 2012 med den dyra prislappen tog det endast fyra månader för Apple att sänka priset med 12% på 13” och sen efter ytterligare 8 månader sänktes den återigen med 12%.
15” sänktes ca 8% samtidigt.
Allt på grund av dippande Mac-försäljning.

Skönt att du bemödar sig med fakta utöver rent tyckande.

Ursprungligen av juanito:

Var det inte smått genant? De jublade ju åt allt och inget. Förr jublade de ju när de presenterade något men nu i NY så räckte det ju med att de andades på podiet.

Trodde mera det var Samsung som skickat in sina lakejer för att få sin reklam att träffa mer.

Nej inte alls, så härlig stämning. Ett av de bästa eventen på länge med både efterlängtade och imponerande grejer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skönt att du bemödar sig med fakta utöver rent tyckande.

Om jag inte tyckte något så hade jag ju inte bemödat mig i att få fram fakta ?

Ursprungligen av juanito:

Var det inte smått genant? De jublade ju åt allt och inget. Förr jublade de ju när de presenterade något men nu i NY så räckte det ju med att de andades på podiet.

Trodde mera det var Samsung som skickat in sina lakejer för att få sin reklam att träffa mer.

Apple brukar alltid lyckas skapa riktigt god stämning på plats. Sen var väl det här eventet verkligen ett för Apple-entusiasterna, som väntat LÄNGE på ny Mac Mini, Macbook Air. Och Ipad Pro är också en produkt som inte säljer lika mycket som Iphone (nästan inget gör det) men de som köper den tenderar att älska den. Så bäddat för entusiasm alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-01 08:18
Ursprungligen av jakobnilsson:

Apple brukar alltid lyckas skapa riktigt god stämning på plats. Sen var väl det här eventet verkligen ett för Apple-entusiasterna, som väntat LÄNGE på ny Mac Mini, Macbook Air. Och Ipad Pro är också en produkt som inte säljer lika mycket som Iphone (nästan inget gör det) men de som köper den tenderar att älska den. Så bäddat för entusiasm alltså.

Jo, jag vet men när jag tittade på detta känndes allt så överdrivet. Som sagt de behövde bara andas för att få jubel. Det var ju mer jubel för annat än produkterna, så upplevde jag det i alla fall.

Ursprungligen av juanito:

Jo, jag vet men när jag tittade på detta känndes allt så överdrivet. Som sagt de behövde bara andas för att få jubel. Det var ju mer jubel för annat än produkterna, så upplevde jag det i alla fall.

Ja, vill minnas att Tim Cook också kommenterade det några gånger från scenen. Typ att han skulle flytta till New York

Men jag kan absolut förstå vad du menar! Får lite samma känsla när jag ser videos från Apples butiköppningar, när folk tjuter av glädje för att få köpa telefoner och plattor

Ursprungligen av juanito:

Jo, jag vet men när jag tittade på detta känndes allt så överdrivet. Som sagt de behövde bara andas för att få jubel. Det var ju mer jubel för annat än produkterna, så upplevde jag det i alla fall.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Apple brukar alltid lyckas skapa riktigt god stämning på plats. Sen var väl det här eventet verkligen ett för Apple-entusiasterna, som väntat LÄNGE på ny Mac Mini, Macbook Air. Och Ipad Pro är också en produkt som inte säljer lika mycket som Iphone (nästan inget gör det) men de som köper den tenderar att älska den. Så bäddat för entusiasm alltså.

Det var som det alltid är massor av retail-personal på plats (flera av dem satt i ett rum bredvid och kollade på liveströmmen på storskärm). När kommer en ny Mac Mini/MacBook Air har varit väldigt vanliga frågor som de inte kunnat svara på. De blev väldigt glada för nyheterna som de inte heller kände till på förhand utöver rykten. Så en del av jublet kom faktiskt från rummet bredvid.

Efter att läst den här tråden så kände jag att jag måste bli medlem och skriva av mig lite om mina åsikter om detta event och Apple rent allmänt.

Kan väl börja med att jag har gått från android till iOS,efter flytten till iPhone X så har jag skaffat Airpods, Macbook Pro och Apple Watch och sedan tidigare en Ipad Pro 9,7. Det mesta har jag köpt begagnat exempelvis Macbook Pro 2015 då jag tycker att detta är den senaste rimliga pro datorn. Då jag inte vill leva adapter livet och att man har tagit bort magsafe tycker jag varit hel dumt.

Det jag tycker är skrämmande med extremt trogna apple användare att man oftast inte ifrågasätter priset utan försvaret är alltid "allt funkar". Då tycker jag att senast iOS12 har varit rätt buggig, dock har det mesta löst sig med iOS12.1.
Sen tycker jag den här event glädjen att vara på plats och inte ifrågasätta någon produkt och dem man val man gjort lyser igenom totalt.

  • Medlem
  • 2018-11-01 09:37
Ursprungligen av AlexCasey:

Efter att läst den här tråden så kände jag att jag måste bli medlem och skriva av mig lite om mina åsikter om detta event och Apple rent allmänt.

Kan väl börja med att jag har gått från android till iOS,efter flytten till iPhone X så har jag skaffat Airpods, Macbook Pro och Apple Watch och sedan tidigare en Ipad Pro 9,7. Det mesta har jag köpt begagnat exempelvis Macbook Pro 2015 då jag tycker att detta är den senaste rimliga pro datorn. Då jag inte vill leva adapter livet och att man har tagit bort magsafe tycker jag varit hel dumt.

Det jag tycker är skrämmande med extremt trogna apple användare att man oftast inte ifrågasätter priset utan försvaret är alltid "allt funkar". Då tycker jag att senast iOS12 har varit rätt buggig, dock har det mesta löst sig med iOS12.1.
Sen tycker jag den här event glädjen att vara på plats och inte ifrågasätta någon produkt och dem man val man gjort lyser igenom totalt.

Uppfriskande synpunkter
Tack
Och välkommen förresten

Ursprungligen av AlexCasey:

Efter att läst den här tråden så kände jag att jag måste bli medlem och skriva av mig lite om mina åsikter om detta event och Apple rent allmänt.

Kan väl börja med att jag har gått från android till iOS,efter flytten till iPhone X så har jag skaffat Airpods, Macbook Pro och Apple Watch och sedan tidigare en Ipad Pro 9,7. Det mesta har jag köpt begagnat exempelvis Macbook Pro 2015 då jag tycker att detta är den senaste rimliga pro datorn. Då jag inte vill leva adapter livet och att man har tagit bort magsafe tycker jag varit hel dumt.

Det jag tycker är skrämmande med extremt trogna apple användare att man oftast inte ifrågasätter priset utan försvaret är alltid "allt funkar". Då tycker jag att senast iOS12 har varit rätt buggig, dock har det mesta löst sig med iOS12.1.
Sen tycker jag den här event glädjen att vara på plats och inte ifrågasätta någon produkt och dem man val man gjort lyser igenom totalt.

Jag tycker ofta inte att det är priset som är felet. Utan snarare vad man får för pengarna. 10k för en Mac mini kan vara helt OK. Men då kan man inte leverera datorn med en disk på 128GB SSD.

Nu har jag redan beställt den nya Mac minin så i någon mening säger jag emot mig själv. Vanans makt kan man kanske skylla det på.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-01 09:47
Ursprungligen av AlexCasey:

Efter att läst den här tråden så kände jag att jag måste bli medlem och skriva av mig lite om mina åsikter om detta event och Apple rent allmänt.

Kan väl börja med att jag har gått från android till iOS,efter flytten till iPhone X så har jag skaffat Airpods, Macbook Pro och Apple Watch och sedan tidigare en Ipad Pro 9,7. Det mesta har jag köpt begagnat exempelvis Macbook Pro 2015 då jag tycker att detta är den senaste rimliga pro datorn. Då jag inte vill leva adapter livet och att man har tagit bort magsafe tycker jag varit hel dumt.

Det jag tycker är skrämmande med extremt trogna apple användare att man oftast inte ifrågasätter priset utan försvaret är alltid "allt funkar". Då tycker jag att senast iOS12 har varit rätt buggig, dock har det mesta löst sig med iOS12.1.
Sen tycker jag den här event glädjen att vara på plats och inte ifrågasätta någon produkt och dem man val man gjort lyser igenom totalt.

Välkommen, kul att ha dig här! Jag har faktiskt en liknande resa som du, från att använt Android (mer specifikt Galaxy S-telefoner) i sex år köpte jag Iphone X i vintras eftersom det inte fanns något vettigt Android-alternativ just då (Oneplus 6 släpptes strax efter jag lade beställningen, men jag är inte bitter). Kör också Ipad Pro 9,7 tum, använder en Macbook Pro 13" från 2014 och tycker den senaste generationens MBP-enheter har en del mycket tveksamma teknikval.

I min erfarenhet är det inte ovanligt att priserna ifrågasätts även hos trogna Apple-kunder, men att de helt enkelt tycker att helhetsupplevelsen och ekosystemet gör det värt investeringen. Jag kan tycka att det är fullt rimligt, att betala bra för en bra upplevelse som man är nöjd med, men när produkterna byts ut nästan årligen blir ju investeringen däremot mindre rimlig.

Att det inte ifrågasätts, om jag ska se från journalisternas perspektiv, beror delvis på att det är svårt att hinna med det när det är ett event att täcka, information som ska rapporteras, bilder som ska tas, frågor som ska ställas i efterhand om produkternas egenskaper. Jag har varit med på en salig massa produktevents där jag kämpat som ett djur för att hinna få med all relevant information, ladda upp bilder, vandra runt på produktdemo-områden, spela in video, med mera. Ifrågasättande kan däremot med fördel ske i efterhand när man granskar produkter i tester, företagsagerande i krönikor, med mera.

Ursprungligen av AlexCasey:

Efter att läst den här tråden så kände jag att jag måste bli medlem och skriva av mig lite om mina åsikter om detta event och Apple rent allmänt.

Kan väl börja med att jag har gått från android till iOS,efter flytten till iPhone X så har jag skaffat Airpods, Macbook Pro och Apple Watch och sedan tidigare en Ipad Pro 9,7. Det mesta har jag köpt begagnat exempelvis Macbook Pro 2015 då jag tycker att detta är den senaste rimliga pro datorn. Då jag inte vill leva adapter livet och att man har tagit bort magsafe tycker jag varit hel dumt.

Det jag tycker är skrämmande med extremt trogna apple användare att man oftast inte ifrågasätter priset utan försvaret är alltid "allt funkar". Då tycker jag att senast iOS12 har varit rätt buggig, dock har det mesta löst sig med iOS12.1.
Sen tycker jag den här event glädjen att vara på plats och inte ifrågasätta någon produkt och dem man val man gjort lyser igenom totalt.

Vad har (har haft) för problem med iOS 12? Tycker det har funkat förvånansvärt väl på de tre enheter jag använder det på (en Iphone SE, en Iphone 6 och en Ipad Air 2). Fick en gång (IOS 12.0) en glitch på Iphone 6 där sifferknapparna inte kom upp vid upplåsningsskärmen (löste sig med omstart), men det har jag inte sett sen dess.

Bevaka tråden