Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kör jag Mozilla Firefox!

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är bara att dra Mozilla till programmappen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Det är bara att dra Mozilla till programmappen.

Tack för hjälpen, provade med att hela enheten till HD, fungerade inte.

F

PS

Panther sedan 1 vec, mycket snurr i huvudet efter 9 års classic:confused:

DS

Citat:

Skrevs ursprungligen av Syrsa
Jag har kört Firebird ett par veckor och tänkte det var dags att byta default browser från Safari till Firebird. Då uppdagades ett nytt problem: om jag har Firebird igång och klickar på en länk i tex Mail, kommer Firebirds dialog om att skapa en ny profil upp. Jag kan inte använda den befintliga för den är "upptagen". Nåt jag missat i mina inställningar, bug i nightly builds eller helt enkelt nåt man får leva med?

Den andra trista grejen är att Download inte kan visa nedladdade filer i Finder, utan plockar fram ett nytt Firebird-fönster. Nån lösning?

Hmm.. Weird.. Vilken nightly kör du?
Har inte det problemet alls.. Och Download managerna kan visa filer i findern...
Kan rekomendera 20031219 builden (alltså den nattliga bygget från 19 dec) som är stabil.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Finns där en beta ver 0.8 OS X tillgänglig?

Nej, inte ännu. 0.8 är inte ens beta, utan det är en övergång där man tar gammal kod och sätter in den nya. Således kan en del gammla buggar som är fixade komma tillbaks. Bättre och vänta till 0.8 kommer som en "milstone" release. Vilket är snart.

Alla FB verisioner under 1.0 är betor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Har upptäckt att firebird ibland går över till unicode (utf-8) vilket gör att svenska tecken blir frågetecken istället. Kör förvisso på en pc just nu men det är ändå grymt störande.

Hmm.. Kan inte återskapa problemet här..
Har du kollat in i på: http://forums.mozillazine.org om det är en känd bugg i ditt bygge?

För övriga. Kolla in på:
http://www.squarefree.com/burningedge/

För vad som är nytt och fixat i varje nattliga bygge. (Trunk builds är det ni skall kolla)

Som sagt, jag rekomenderar det nattliga bygget från den 19 dec.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Var på HD'n hittar jag de Extensions som kan läggas till Firebird?
Kan nämligen inte få väck en via Firebird Preferences Extensions. En uninstall-funktion saknas alltså.

Ja, detta är en känd "bugg" eller vad man skall säga. Till version 1.0 och säkert innan så kommer det finnas en "uninstall" funktion.

Annars så kan man regga sig på http://forums.mozillazine.org och söka eller posta en fråga hur man gör för den speciella extensionen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Provade att installera firebird, verkar bra och snabb, men, den installerade sig som en enhet på skrivbordet, det går inte att flytta programmet till programmappen, vad har jag gjort för fel.

Finns det någon plug in för mail till detta program?

F

Du har monterat en diskavbild på skrivbordet helt enkelt.
filen firebird-mac.dmg.gz (eller vad den heter) komprimeras upp av stuffit, och sen monteras på skrivbordet.

Därifrån drar du bara ikonen där till din programmapp eller vad du nu vill ha den.
Om det inte går så verkar du har problem med rättigheterna på ditt system. Vilket kan bero på följande:

- Du sitter på ett vanligt användarkonto på någonannans dator
- På något sätt så är rättigheterna fel. Pröva att använda Disk Uttilty i Utilities mappen och reparera rättigheterna

Nej, det finns ingen plug-in för mailprogram. Firebird är avsedd för att vara en webbläsare. Om du är ute efter hela paketet i ett så är Mozilla Suite som gäller. Och det hittar du här: http://www.mozilla.org/products/mozilla1.x/

Det nattliga bygget från den 19 decemeber kan jag verkligen rekomendera (igen)
Mångabuggar är fixade i den, samt att download managern har nytt maccigare utseende.

Ni laddar ner det från:

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firebird/nightly/2003-12-19-02-trunk/Firebird-mac.dmg.gz

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-27 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Det nattliga bygget från den 19 decemeber kan jag verkligen rekomendera (igen)
Mångabuggar är fixade i den, samt att download managern har nytt maccigare utseende.

Ni laddar ner det från:

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firebird/nightly/2003-12-19-02-trunk/Firebird-mac.dmg.gz

Det har väl kommit flera sedan dess.....?! En per natt ungefär.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Det har väl kommit flera sedan dess.....?! En per natt ungefär.

Exakt. Men många av dom innehåller nykommna buggar. Dec 19:e är om man får säga en fin årgång om det vore vin.

Av alla builds jag har testat så är den 19:e den som är stabilast och innehåller minst buggar av alla builds jag någonsin prövat. (inklusive 0.7.1)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-27 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Exakt. Men många av dom innehåller nykommna buggar. Dec 19:e är om man får säga en fin årgång om det vore vin.

Av alla builds jag har testat så är den 19:e den som är stabilast och innehåller minst buggar av alla builds jag någonsin prövat. (inklusive 0.7.1)

Jag kör den från 26 dec och märker inte av några problem.
Den enda missen som stör mig, och den är ju inte ny precis, är att det skrollar så spastiskt med pil upp/pil ned-tangenterna.

Den har tix i vanliga scrollisten också.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-27 18:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji

Den har tix i vanliga scrollisten också.

?????

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Du har monterat en diskavbild på skrivbordet helt enkelt.
filen firebird-mac.dmg.gz (eller vad den heter) komprimeras upp av stuffit, och sen monteras på skrivbordet.

Därifrån drar du bara ikonen där till din programmapp eller vad du nu vill ha den.
Om det inte går så verkar du har problem med rättigheterna på ditt system. Vilket kan bero på följande:

- Du sitter på ett vanligt användarkonto på någonannans dator
- På något sätt så är rättigheterna fel. Pröva att använda Disk Uttilty i Utilities mappen och reparera rättigheterna

Nej, det finns ingen plug-in för mailprogram. Firebird är avsedd för att vara en webbläsare. Om du är ute efter hela paketet i ett så är Mozilla Suite som gäller. Och det hittar du här: http://www.mozilla.org/products/mozilla1.x/

Det nattliga bygget från den 19 decemeber kan jag verkligen rekomendera (igen)
Mångabuggar är fixade i den, samt att download managern har nytt maccigare utseende.

Ni laddar ner det från:

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firebird/nightly/2003-12-19-02-trunk/Firebird-mac.dmg.gz

Tack

Fick ett tips tidigare om samma sak, är ny på Panther och lite ovan, det gick bra när jag bara flyttade själva programmet, inte hela enheten som låg på skrivbordet.

Synd attt det inte finns ett enkelt mailprogram, jag har kört Mozilla tidigare, men denna version verkar mycket snabbare och bättre

Tack
F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Tack

Fick ett tips tidigare om samma sak, är ny på Panther och lite ovan, det gick bra när jag bara flyttade själva programmet, inte hela enheten som låg på skrivbordet.

Synd attt det inte finns ett enkelt mailprogram, jag har kört Mozilla tidigare, men denna version verkar mycket snabbare och bättre

Tack
F

En skivavbild fungerar precis som en skiva (hårddisk, CD osv), så du kan inte dra den till en annan skiva.

Angående epostprogram: testa Apples Mail, ett av de bästa epostprogrammen för OS X. Några andra är Eudora, Entourage och Mozilla Thunderbird.

Mozilla Thunderbird

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
En skivavbild fungerar precis som en skiva (hårddisk, CD osv), så du kan inte dra den till en annan skiva.

Angående epostprogram: testa Apples Mail, ett av de bästa epostprogrammen för OS X. Några andra är Eudora, Entourage och Mozilla Thunderbird.

Mozilla Thunderbird

Ska prova Mozilla Thunderbird, har provat Apples mail, svårt att importera adressböcker från mozilla till Panther, får det inte att fungera så bra

tack

F

Thunderbird tycker jag i sin nuvarande form är crap

Eller rättare sagt så buggig så det slår lågor om det

Fröjdan. Du får exportera din adressböcker till .LDIF från mozilla/netscapes export meny. Och sen är det bara att droppa på Adressboken.
Eller ta importera från OS X adressbok.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Thunderbird tycker jag i sin nuvarande form är skit

Eller rättare sagt så buggig så det slår lågor om det

Fröjdan. Du får exportera din adressböcker till .vcf (vcards) och sen är det bara att droppa på Adressboken.

Testar och kollar

Tack
F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Thunderbird tycker jag i sin nuvarande form är crap

Eller rättare sagt så buggig så det slår lågor om det

Fröjdan. Du får exportera din adressböcker till .LDIF från mozilla/netscapes export meny. Och sen är det bara att droppa på Adressboken.
Eller ta importera från OS X adressbok.

Det fungerar inte, jag vill exportera en grupp av LDIF till en speciell grupp i mail, och det går inte för mig, allt hamnar i den stora adressboken, det spelar ingen roll om jag gjort en ny adressbok i mail och markerat den!!

Och det går inte att exportera en vcard grupp från Mozilla!!

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Det fungerar inte, jag vill exportera en grupp av LDIF till en speciell grupp i mail, och det går inte för mig, allt hamnar i den stora adressboken, det spelar ingen roll om jag gjort en ny adressbok i mail och markerat den!!

Och det går inte att exportera en vcard grupp från Mozilla!!

F

Nu hänger jag inte med.. Hur många kontakter har du? Flera hundra?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Ska prova Mozilla Thunderbird, har provat Apples mail, svårt att importera adressböcker från mozilla till Panther, får det inte att fungera så bra

tack

F

Satsa på Mail istället. Det funkar fint.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Nu hänger jag inte med.. Hur många kontakter har du? Flera hundra?

Jag har väl ca 20 olika grupper, grupperna består av mellan 4 och 400 namn

Om man kunde få in dom i adressboken på ett smidigt sätt i grupper så kanske Mail är att föredra, annars får man väl hålla tillgoda med Thunderbird

F

Okej.. Well, ja gör det du... Thunderbird tycker jag inte är duglig som mailklient. Du kan b.l.a bara ha en smtp server (!?) och bara kolla ett konto åt gången (!?) sen är den buggig som attan.

Jag skulle helt personligen ta en kväll och sitta och fixa till adresserna i adressboken istället. Tar tid, men det är värt det sen. Eftersom du nu kan exportera både grupper och enskilda kontakter till vcards. Om du nu skall byta program i framtiden.

Well, nu är vi väldigt offtopic. Och jag föreslår att du startar en ny tråd angående Mozilla Mail till Mail.app

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Okej.. Well, ja gör det du... Thunderbird tycker jag inte är duglig som mailklient. Du kan b.l.a bara ha en smtp server (!?) och bara kolla ett konto åt gången (!?) sen är den buggig som attan.

Jag skulle helt personligen ta en kväll och sitta och fixa till adresserna i adressboken istället. Tar tid, men det är värt det sen. Eftersom du nu kan exportera både grupper och enskilda kontakter till vcards. Om du nu skall byta program i framtiden.

Well, nu är vi väldigt offtopic. Och jag föreslår att du startar en ny tråd angående Mozilla Mail till Mail.app

Får väl fundera på framtiden!!

tack

F

Uppdaterade screenshotsen på första sidan i denna tråd till FB 0.7.x

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-08 21:46

Ny nighly build av ver 0.8.0 finns för nerladdning.
Någon som redan har en uppfattning?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Uppdaterade screenshotsen på första sidan i denna tråd till FB 0.7.x

Vad bra det är att du sköter och pysslar om den här tråden Christopher.

Jag kör bara 0.7, den stabila versionen. När det gäller Camino brukar jag köra senaste nattbygget, men med Firebird så har jag inte gjort så. Hur mycket buggigare är nattbyggena av Firebird?

Jag har precis börjat använda Camino och jag gillar den webbläsaren starkt. Adrian, hur går utvecklingen av Camino nuförtiden? Jag har hört att dess evolution saktat in markant sedan Dave Hyatt anställdes av Apple. Har man kommit kommit igång igen och fortsatt programmera eller? Den betan jag kör är ju ifrån mars 2003. Inte dagsfärsk precis.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-01-09 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag kör bara 0.7, den stabila versionen. När det gäller Camino brukar jag köra senaste nattbygget, men med Firebird så har jag inte gjort så. Hur mycket buggigare är nattbyggena av Firebird?

Inte har jag märkt någon skillnad i stabilitet mellan olika builds. Och 0.8:an fungerar utmärkt så här långt.
Men det beror förstås på hur hårt man tänjer gränserna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Jag har precis börjat använda Camino och jag gillar den webbläsaren starkt. Adrian, hur går utvecklingen av Camino nuförtiden? Jag har hört att dess evolution saktat in markant sedan Dave Hyatt anställdes av Apple. Har man kommit kommit igång igen och fortsatt programmera eller? Den betan jag kör är ju ifrån mars 2003. Inte dagsfärsk precis.

Camino hamnade i en väldig långsam utvecklingstakt, men det har ändå hänt mycket. Häromveckan kom en ny bokmärkeshanterare, t.ex. Jag rekommenderar verkligen å det kraftigaste att du laddar ner senaste nattbygget av Camino för att se hur den ser ut idag.

Men vad som är ännu mer intressant är att Mike Pinkerton fått tummen ur och dragit igång utvecklingsarbetet på allvar igen. Nyligen släpptes en road map för Camino 0.8 där planerna för nästa stora version finns samlade. Så om planen håller kommer vi att få 0.8 i mars ungefär.

Bevaka tråden