Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stry:

FileX : Helt riktigt. Ok kör då, vad ser du för nackdelar efter att ha använt din iMac G5? Svaga länkar i konfigurationen? Känns det som en dator som kommer att stå sig några år som en riktigt snabb dator?

Det känns faktiskt som att iMacen kommer stå sig rätt bra i några år framöver. Dock inte när det gäller spel, det är den största och mest självklara biten med iMacen. Men annars till vanlig användning räcker den gott och väl. Dock så får man nog räkna med att uppgradera Ramminnet under årens gång.

Men annars känns faktiskt iMacen relativt snabb och kvick. Själv har jag bara 512 MB ram - omatchat. Ibland kan badbollen snurra några varv innan programmet startar.

Mer ramminne till iMacen och den kommer klara sig fint i några år framöver.

  • Medlem
  • 2004-10-14 08:07

HA !!!!!!!!!!!

Min iMac G5 20" har kommit .....åker in till stan och hämtar den snart !!

Ursprungligen av maco:

HA !!!!!!!!!!!

Min iMac G5 20" har kommit .....åker in till stan och hämtar den snart !!

GRATTIS!!!!

Själv funderar man på att åka till en resebyrå och beställa biljett till Apples fabrik, gå in o hota dem med morakniv eller muta nån med älgbajs som potensmedel för att få den snabbare... Frågan är om man får ha sin imac i fängelset där, då kanske man kan stå ut några månader utan komfort.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-14 08:35
Ursprungligen av draags:

Själv funderar man på att åka till en resebyrå och beställa biljett till Apples fabrik, gå in o hota dem med morakniv . . . . .

Jag hänger med, beställer du biljett till mig också?

imac-fängelse jag har fortfarande 3-4 veckor tills jag får min 20"'are. jag sålde min 5 månader gamla Powerbook 1.33 12" igår så jag har INGEN gullunge att leka med hemma - förutom min son då

Arnold Corns: precis sådana tester vill man ha! fingervisningar om hur potent iMac'en är - tack! det bästa är ju jämförande verklighetstest så att säga.

Fråga:

1. kan/vill ngn bara rippa en cd - rakt upp och ned. jag fick cirka 9-10x max på min powerbook 1.33 ghz 12". tror jag rippade i AAC 256 då. Hur som helst jag tror jag låg på 9-10x oavsett vad jag rippade. Jag vet - det har att göra med CDn också...men ändå...

2. ngn som kör imovie en del - upplevelsen mot tidigare dator? ram har stor betydelse här i och för sig...iDVD - rendering exempelvis. Någon som testat Indesign?

3. jag har i och för sig redan beställt en iMac - så oavsett resultat på tester så kommer jag ju ändå ha en snart :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 12:35

Jag gråter blod. Min iMac har leveransdatum "on or before 8 DECEMBER"!

Det är fan heelt sjukt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-14 12:41
Ursprungligen av JonesH:

Jag gråter blod. Min iMac har leveransdatum "on or before 8 DECEMBER"!

Då får vi hoppas på att du får den före julafton då.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-14 13:07

[QUOTE="JonesH"]Jag gråter blod. Min iMac har leveransdatum "on or before 8 DECEMBER"!

När beställde du din?

va? när beställde du din!? jag betalade min igår/beställde och jag har on or before 11 november - jag fyller år den 13...hoppas

Ursprungligen av JonesH:

Jag gråter blod. Min iMac har leveransdatum "on or before 8 DECEMBER"!

Det är fan heelt sjukt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 15:29

Jag beställde min den 15e september, och den skickades idag!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 16:22

jag beställde min i måndags. Hoppas det ändras snabbt. Ska prata med Dialect som jag köper den genom och be dem skälla på Apple om de försöker få mig att vänta i två jävla månader.

Grejen är att jag var så förberedd på över en månads leveranstid, men när jag läste december blev det så absurdt att jag inte ens kan bli sur...

Om det som el gringo säger är sant så måste jag nog gnälla på dialect...

frågan är om det inte går snabbare genom apple store...min subjektiva erfarenhet säger det.

  • Medlem
  • 2004-10-14 16:56

Jäses vad snygg den är asså :eek:

återkommer med info imorgon

....åf-såld by the way

Ursprungligen av maco:

Jäses vad snygg den är asså :eek:

återkommer med info imorgon

....åf-såld by the way

17" eller 20"? Kan inget annat än hålla med dig. Den är "sketa"-snygg

-knapprar på iMac 17"-

Ursprungligen av FileX:

17" eller 20"? Kan inget annat än hålla med dig. Den är "sketa"-snygg

-knapprar på iMac 17"-

Har enbart sett 17" och kan inte mer än att hålla med. Jag kanske är ensam om det men jag gillar faktiskt denna imacen mer än förra.

En 3d kille jag känner såg 17" häromdan, jaha snygg skärm tyckte han men vart är datorn. Han var djupt imponerad av denna och hans flickvän skämtade med att gömma undan visa kortet

Han tyckte dessutom att den var snabb och faktiskt hade ett bra pris, kul att höra.

Ursprungligen av draags:

Har enbart sett 17" och kan inte mer än att hålla med. Jag kanske är ensam om det men jag gillar faktiskt denna imacen mer än förra.

En 3d kille jag känner såg 17" häromdan, jaha snygg skärm tyckte han men vart är datorn. Han var djupt imponerad av denna och hans flickvän skämtade med att gömma undan visa kortet

Han tyckte dessutom att den var snabb och faktiskt hade ett bra pris, kul att höra.

OK. Jo iMacen är verkligen prisvärd. Det är det folk har märkt. Det känns som att iMacen är en av de absolut mest prisvärda som Apple har lanserat.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 17:20

De som har sett min 20" är djupt impade. De tycker att designen är fantastiskt. Om jag kan få dem att switcha är en annan sak. Med den nya iMacen ökar dock chansen för att fler ska gå över till den ljusa sidan. Det är jag säker på.

Ursprungligen av Arnold Corns:

De som har sett min 20" är djupt impade. De tycker att designen är fantastiskt. Om jag kan få dem att switcha är en annan sak. Med den nya iMacen ökar dock chansen för att fler ska gå över till den ljusa sidan. Det är jag säker på.

Ja här är i alla fall en som tänker switcha på grund av den nya macen. Jag tycker det verkar vara den ultimata designen på en dator - det är ju så den ska se ut! Har kört med PC vääldigt länge nu, men började faktiskt på Mac (jag jobbar med 3D illustrationer och animationer). Tänker dock behålla PC med 3D Studio Max.
Det blir nog en 17" med 1 gig minne, BT och trådlöst internet. Enda sladden lär bli den till elurtaget (när får vi sladdlös ström?)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 20:10

17 okt 04 32 05 Flight Booked Apple Shanghai .
14 okt 04 00 05 Data received from supplier Apple Shanghai .
14 okt 04 30 60 departed from product source Kuehne & Nagel Shanghai .
14 okt 04 05 00 boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai .
14 okt 04 30 64 Departed from source Apple Shanghai

Verkar som att min kommer flyga från Shanghai den 17e? Känns bra..!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-15 14:20

Funderar på att byta leverantör från snäsiga inwarehouse till en annan mindre leverantör. Den mindre leverantören hade beställt fler än vad som fanns på hans kölista (just nu). Dvs chansen var stor att man fick den i första batchen. Dvs om det funkar så...? Eller om apple levererar det dom har när dom kan. Men då hamnar man sist i en kölista igen... *svårt...

vet inte om ngn har postat denna - men här är en review med benchmarks:

http://www.macworld.com/2004/09/reviews/imacg5/index.php

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 20:40

YES!
Tack till alla som led med mig, men nu när jag bytte leverantör fick jag ner leveranstiden en smula; från åttonde december till på måndag

Pratade med en ÅF som hade precis en extra av min konfiguration (20", allt standard+BT) och var villig att sälja den. Jag kan tänka mig att betala 400 extra för att få datorn två månader tidigare... Känns lite surt bara, för Dialect som jag körde på annars har varit så himla hjälpsamma och så. Ska köpa dyrt ram från dem iallafall.

Fånigt nog måste datorn först till Umeå och sen tar jag den på buss till piteå, så jag får tillgång till den nästa helg. Men bäst iallafall!

Beställde en ifrån Macoteket 2/9 men tröttnade på att vänta.Sista budet var 1-3veckor
Ringde till Macforum för att höra "status". Får en 17" 1.8 där ifrån på tisdag eller onsdag.
Hurra!!

Så här har väntan varit

Tack! Macforum.

Jaha, vi beställde vår 17" iMac från Macoteket i morse! Så nu har man en månads väntan framför sig. Det är ju för tusan redan fullständigt olidligt

  • Medlem
  • 2004-10-15 23:07
Ursprungligen av TZW:

Jaha, vi beställde vår 17" iMac från Macoteket i morse! Så nu har man en månads väntan framför sig. Det är ju för tusan redan fullständigt olidligt

Jag vet *precis* hur du känner dig.
Jag beställde min 27.09.2004 och det står fortfarande open.. on or before 25.10.2004..

(17" + BT + extra minne + Airport)

  • Medlem
  • 2004-10-20 20:22
Ursprungligen av franz:

Jag vet *precis* hur du känner dig.
Jag beställde min 27.09.2004 och det står fortfarande open.. on or before 25.10.2004..

(17" + BT + extra minne + Airport)

Statusen blev ändrad till shipped den 18'e. 7 dagar före OOB alltså. Bra!

15/10 sa jag:

Ursprungligen av TZW:

Jaha, vi beställde vår 17" iMac från Macoteket i morse! Så nu har man en månads väntan framför sig. Det är ju för tusan redan fullständigt olidligt

Igår (28/10) hade Macoteket skjutit upp sin leveranstid ytterligare 20 dagar, samtidigt som YFO fått in två exemplar. Så jag avbokade på Macoteket och plockade ut min nya iMac G5 på YFO.

Så - det gick fort trots allt. Och jag är fortfarande övertygad om att det inte är någon hit att beställa från AppleStore!

Lite svettigt att peta in mer RAM, ny HD och AirPort-kort igår kväll bara, men det gick bra

Den är grym! Fläktarna hörs definitivt ibland, men ljudet har mer karaktär av snurrande CD-ROM än brusande fläkt och jag tror jag kommer att stå ut med det.

Beställde min 3 Sept. Hoppas den kommer "nyss".
Jag dör snart!!

(20" + BT med keyb och mus + AP + 250gb HD + 1,25gb RAM)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 00:56

Här är min story.

För min del så ville jag bara inte uppleva en seg och utdragen leveranstid. "On or before" kunde jag leva med, men när det datumet inte uppfylldes började jag se mig om. Jag var en av de som lade order på iMac G5 nästan direkt efter att den kom ut på AppleStore.

Och sedan kontaktade Apple mig för att jag klagat, och ville kompensera mig. Men jag insåg att även det skulle dröja. Så jag såg mig om extra mycket. Extra extra extraterristrialt mycket. Nästan en hel natt.

Ledde till att jag nu beställt en "Dell from hell", ett rätt charmigt smeknamn egentligen. PCn beställde jag med rätt mkt anpassningar, men den är nu i Tyskland. Beställde den förra fredagen. Lär få den på typ tisdag.

Vet att mina kära fellow mac-användare hatar prisdiskussionen - och den hör heller egentligen inte hit - men som jämförelse av annan art - 10750:- gav mig (med studentrabatt) en Dell Dimension 8400, 15" TFT (planen är att kanske komplettera med ytterligare en skärm framöver), P4 3 ghz, 2 x 256 Mb dual-tjosan-533 Mhz ram, DVDrw 16x, 160 GB S-ATA, MS WXP Home. Dell slängde med datorhögtalare och skrivare utan något extra. Personligen kan jag tänka så här; inte nog med att jag sparade ungefär 8 veckor av väntan, jag sparade ungefär 8 lappar också.

Jag är nog långt mindre av rabiat macanvändare än många andra här iofs. Vet inte ens vad jag föredrar längre heller, när man väger in alla faktorer. Datorerna är idag två sidor av samma mynt, jag anser att det är fullt möjligt att gilla bägge.

Ursprungligen av PF:

Här är min story.

För min del så ville jag bara inte uppleva en seg och utdragen leveranstid. "On or before" kunde jag leva med, men när det datumet inte uppfylldes började jag se mig om. Jag var en av de som lade order på iMac G5 nästan direkt efter att den kom ut på AppleStore.

Och sedan kontaktade Apple mig för att jag klagat, och ville kompensera mig. Men jag insåg att även det skulle dröja. Så jag såg mig om extra mycket. Extra extra extraterristrialt mycket. Nästan en hel natt.

Ledde till att jag nu beställt en "Dell from hell", ett rätt charmigt smeknamn egentligen. PCn beställde jag med rätt mkt anpassningar, men den är nu i Tyskland. Beställde den förra fredagen. Lär få den på typ tisdag.

Vet att mina kära fellow mac-användare hatar prisdiskussionen - och den hör heller egentligen inte hit - men som jämförelse av annan art - 10750:- gav mig (med studentrabatt) en Dell Dimension 8400, 15" TFT (planen är att kanske komplettera med ytterligare en skärm framöver), P4 3 ghz, 2 x 256 Mb dual-tjosan-533 Mhz ram, DVDrw 16x, 160 GB S-ATA, MS WXP Home. Dell slängde med datorhögtalare och skrivare utan något extra. Personligen kan jag tänka så här; inte nog med att jag sparade ungefär 8 veckor av väntan, jag sparade ungefär 8 lappar också.

Jag är nog långt mindre av rabiat macanvändare än många andra här iofs. Vet inte ens vad jag föredrar längre heller, när man väger in alla faktorer. Datorerna är idag två sidor av samma mynt, jag anser att det är fullt möjligt att gilla bägge.

Jag säger bara lycka till med ditt val och hoppas att du blir nöjd, du kanske kan köpa någon begagnad mac för de där 8000:- så har du ett mynt med två sidor

Bevaka tråden