Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny billig huvudlös mac på gång?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-01-02 03:39
Ursprungligen av xtimmyx:

förut har det ju gått utan csnkort. ska kolla igen.

*edit
går ju visst. dock måste man vara 18 och studera på högskola. det kanske itne gäller för csnkortet?

Det det behöver man verkligen inte, man behöver inte ens ha ett CSN kort räcker bara att man säger att man har det

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-02 09:56
Ursprungligen av Ricky:

Det det behöver man verkligen inte, man behöver inte ens ha ett CSN kort räcker bara att man säger att man har det

gör det där? för jag har inte aktiverat mitt kort. tror tom jag har tappat bort det.

Ursprungligen av Ovsing:

(borttaget)
Kan det vara sant att den äntligen är på väg?

Hoppas verkligen att APPLE inte gör ännu en Kub = totalfiasko. Bästa Macarna för vanliga användare är allt-i-ett. En bra idé vore en ny eMac enligt iMac-konceptet. Ta en billig TFT och låt klagokören wiina! APPLE gör bäst i att göra det de gör bra. Billiga pizzaboxar och andra huvudlösa koncept kan rimligen bara få kursen att falla. Håll marginalen ren!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-12-31 00:31

Tänk på att prisryktena runt iPod mini sade någonstans runt 1500:-. Det blev en tusenlapp mer innan det var färdigt.

En gissning på 4000:- borde kanske snabbt justeras till någonstans runt 6000:- (plus moms?). Det är väl ungefär var man hamnar om man tar bort skärmen på eMac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 00:41
Ursprungligen av Kalle W:

En gissning på 4000:- borde kanske snabbt justeras till någonstans runt 6000:- (plus moms?). Det är väl ungefär var man hamnar om man tar bort skärmen på eMac.

På gränsen till för dyrt redan där tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 00:55

Tänk på att prisryktena runt iPod mini sade någonstans runt 1500:-. Det blev en tusenlapp mer innan det var färdigt.

de sa 3000 sek på sweclockers.

hur mycket är 500$?

Ursprungligen av Elajtenworld:

de sa 3000 sek på sweclockers.

hur mycket är 500$?

Med tanke på hur mycket dollarn har rasat så lär det väl vara ca 2500 när (och om) datorn släpps.
Men just nu är det ca 3.300 kronor.

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 01:06
Ursprungligen av Errol Garner:

Med tanke på hur mycket dollarn har rasat så lär det väl vara ca 2500 när (och om) datorn släpps.
Men just nu är det ca 3.300 kronor.

låter ju fin fint.

Angående utseendet så var det Thinksecret och swec som påstod detta.

500 Dollar är en psykologisk gräns över det så är det inte billigt längre. Med tanke på hur priset på datorkomponenter har rasat det senaste året så är det inga problem för Apple att lansera en dator för 499 dollar och ändå tjäna pengar.

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 00:59

så här står det på swec:

"
Think Secret rapporterar att Apple kanske ska släppa en SFF-dator i iMac-serien på Macworld Expo som börjar den 11 januari.

Datorn, som gått under namnet Q88, kommer kosta cirka 3000 Svenska kronor och sägs innehålla en PowerPC G4-processor på 1,25 gigahertz, 256 megabyte minne, 40 till 80 gigabyte hårddisk samt en kombinerad CDRW/DVD-enhet. Den är enligt källor designad så att man antingen kan lägga den ner eller ha den stående.

Q88 är förmodligen resultatet av Apples vilja att få ut hyfsat snabba men framför allt billiga datorer till de som charmats av MP3-spelaren iPod. Utseendet finns det ingen uppgift om, men troligen kommer Apple följa sin desgintrend med borstad aluminium eller liknande.

Utseendet finns det ingen uppgift om, men troligen kommer Apple följa sin desgintrend med borstad aluminium eller liknande.

Borstad aluminium lär det ju inte bli med tanke på att iMac är i plast och ska vara exklusivare än denna.

Q88 är förmodligen resultatet av Apples vilja att få ut hyfsat snabba men framför allt billiga datorer till de som charmats av MP3-spelaren iPod. Utseendet finns det ingen uppgift om, men troligen kommer Apple följa sin desgintrend med borstad aluminium eller liknande.

Ursprungligen av Pepe:

Den här slimmade datorn kan ju i praktiken innehålla en iBook men utan skärm. Med minst en fördubbling av produktionen av samma komponenter kan man sätta ett annat pris på en sån produkt. Det riktigt spännande är ju nästa version av denna slimmade dator!

Om det kommer en pizzakartong, så är den antagligen VIT. Det är ju en konsumentprodukt att ha i köket ..... Att ta en iBook och lägga locket på vore ju en ekonomiskt sett utmärkt idé sett till skaldimensionen. Några kontakter skall dock flyttas, antar jag. Mus+ tangentbord tillkommer. 5000? Det skulle betyda att skärmen utgjorde hälften av iBookens "pris". Verkar mindre troligt. Skulle gissa att den lilla iBookens skärm utgör 1/3 av "priset". Till detta kommer att APPLE skall ha hem pengarna för den nya mjukvaran, som antagligen bundlas. Ett annat problem är att denna dator kommer att kannibalisera på APPLEs försäljning av den lilla iBooken på skolmarknaden. En fördel skulle i och för sig vara att skolor skulle kunna byta ut sina gamla PC mot en pizza, om det finns VGA.

Fortfarande hoppas jag på att APPLE inte gör något huvudlöst. Däremot får utrikesministern gärna avgå.

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 10:42
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Att ta en iBook och lägga locket på vore ju en ekonomiskt sett utmärkt idé sett till skaldimensionen. Några kontakter skall dock flyttas, antar jag. Mus+ tangentbord tillkommer. 5000? Det skulle betyda att skärmen utgjorde hälften av iBookens "pris". Verkar mindre troligt. Skulle gissa att den lilla iBookens skärm utgör 1/3 av "priset".

Jag skulle hellre relatera till en eMac utan skärm. iBook är en portabel dator där en del av priset torde bestå av konstruktion och komponenter som gör den så liten som den är. Om man ser den önskade datorn som en skärmlös eMac, så startar man ju vid ett annat pris. Givetvis är CRT-skärmen billigare, så den tänkta prissänkningen blir mindre.

Priset 5000:- är ett önsketänkande, en gissning eller något liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 01:13
Ursprungligen av Errol Garner:

500 Dollar är en psykologisk gräns över det så är det inte billigt längre. Med tanke på hur priset på datorkomponenter har rasat det senaste året så är det inga problem för Apple att lansera en dator för 499 dollar och ändå tjäna pengar.

Exakt, dessutom är det en amerikansk gräns, här är det väl snarare 5000 sek som är gränsen.
Runt 4000 sek lär den här landa på om det nu är sant, vilket jag har mina tvivel om.
Den skulle isåf bli en direkt motsv till Dell mfl Celeron maskiner.

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 01:16
Ursprungligen av bgoaa:

Exakt, dessutom är det en amerikansk gräns, här är det väl snarare 5000 sek som är gränsen.
Runt 4000 sek lär den här landa på om det nu är sant, vilket jag har mina tvivel om.
Den skulle isåf bli en direkt motsv till Dell mfl Celeron maskiner.

4000kr är nog max vaD jag ger.

Har ju redan en ibook med samma specs.

Fast med brorsans csn kort blir det kanske bara 3000kr

4000kr är nog max vaD jag ger.

Har ju redan en ibook med samma specs.

Fast med brorsans csn kort blir det kanske bara 3000kr

studentrabatten är 10%, inte 1000 spänn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 02:23

Har Apple tittat på Dell?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 15:13
Ursprungligen av bgoaa:

Har Apple tittat på Dell?

Designmässigt hoppas jag verkligen inte på det. Skulle vara för klistermärkena i sådant fall...

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 15:21
Ursprungligen av acke:

Designmässigt hoppas jag verkligen inte på det. Skulle vara för klistermärkena i sådant fall...

Ingen risk…
Steve skulle hellre visa rumpen på scen än visa upp något så smaklöst efter att ha sagt: "-…and another thing…"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 15:30
Ursprungligen av Pär:

Ingen risk…
Steve skulle hellre visa rumpen på scen än visa upp något så smaklöst efter att ha sagt: "-…and another thing…"

Jaa :rolleyes: jag menade inte att den skulle se ut exakt som den, utan var mer inne på konceptet som sådant.

En liten pizzakartong som både kan stå upp och ligga ner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 15:36

Besides, jag tror att Apple upptäckt en viktig sak, och det är att Windows-PC's dominans är så överväldigande att det är mycket, mycket svårt att få folk att switcha, hur bra produkter man än kommer med, denna produkt skulle vända sig direkt till "adders" (som jag själv), dvs som har PC hårdvaran och investerat en hel del pengar i den plattformen, och inte den lilla minoritet som är beredd att helt byta plattform, det tror jag är en helt korrekt bedömning.

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 15:59
Ursprungligen av bgoaa:

Jaa :rolleyes: jag menade inte att den skulle se ut exakt som den, utan var mer inne på konceptet som sådant.

En liten pizzakartong som både kan stå upp och ligga ner.

Du menar något som det här?
Jo, något sådant kanske… …men de missar ju 15-års jubileet med nästan ett år då…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 17:32
Ursprungligen av Pär:

Du menar något som det här?
Jo, något sådant kanske… …men de missar ju 15-års jubileet med nästan ett år då…

Nej, den är alldeles för stor och klumpig.

Jag skulle gissa att det är formfaktor baby-AT i den där som var vanligt då på lite mindre lådor. Den ev xMac'en skulle vara en formfaktor mini-ITX

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-31 00:38

är det 6000 + moms så skiter jag nog i en sån och säljer min ibook och köper powerbook istället.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-31 01:03

3306,244 med två minuter gamla valutakurser. sedan gånger 1,25 antagligen för momsen vilket blir 4132kr.

Ursprungligen av xtimmyx:

3306,244 med två minuter gamla valutakurser. sedan gånger 1,25 antagligen för momsen vilket blir 4132kr.

Vilket i bästa fall betyder 5000 i Sverige. Apples priser brukar översätta sig till en tia per dollar. Möjligen skulle de trimma ner det om de verkligen hoppas kunna slå in maskinen brett, dvs trimma ner för att vara riktigt prisaggressiva.

Men jag undrar om 1.25 GHz säljer speciellt bra. Nog går det att använda, men är det inte lite i underkant idag?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men jag undrar om 1.25 GHz säljer speciellt bra. Nog går det att använda, men är det inte lite i underkant idag?

För en mediacentermac & hushållets andra eller tredje dator duger 1.25 GHz bra även om jag anar att Apple kanske kommer släppa flera varianter där toppmodellen får snabbare processor och större Hd.

Hoppas inte det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 02:44

Time will tell, jag noterar att vissa i den här tråden pratar om Barebone system, Apples ev headless Mac är inte en Barebone, det som utmärker en sådan är just att den är "bare" du köper själv till CPU, minne, HD

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 15:14

Aa, jävligt spännande inför 11 januari! Pepp!

Edit: GAAH! Kom just på att jag troligen sitter på bussen samtidigt som det där går! Vilka tider är det som gäller? 18-ish som vanligt eller?

Bevaka tråden