Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.1

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nurell:

Mina problem med iSync kvarstår, d v s att programmet avslutar sig själv direkt. Allt annat verkar funka. So far....

Innehåller namnet på din hårddisk några "främmande tecken"? typ å ä ö?

En bekant till mig har problem med Mail 2.0.1. När han svarar på ett Peze-mail blir det skit med åäö. Jag har kollat och han har samma inställningar som mig, dvs textkodning: Automatiskt.

Någon som vet vad felet kan bero på? Han hade samma problem med mail i 10.4 som 10.4.1

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 10:34

Isync ballar ur direkt efter uppstart. Avslutar sig själv innan jag hinner göra något.

Nedgraderat

Det här var den värsta uppgraderingen på mycket länge. Jag kunde verkligen inte jobba.. Allt laggar, program går inte att öppna. Det går inte att lyssna på internet radio. Jag uppgraderade först när 4.1 kom med tron att buggfixar var lösta.

Tog mig en hel dag att nedgradera. Den nya sökfunktionen går inte heller att ta bort om man vill. Jag stannar nog i Panther i något år till känns det som. Stor varningstriangel till alla som vill kunna jobba med sin dator att köra Tiger om man inte har den senaste datorn.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-17 13:57

Var är stödet för min Nokia 6630

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-17 14:24

Har det hittast någon förklaring till storleken på uppdateringen? Jag gjorde en ren installation, och 10.4.1-uppdateringen är på 37,7MB för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 14:27

För mig fugnerar allt perfekt.
Körde clean install och nu i morse uppdateringen, jobbat hela dagen på PowerBooken och inga problem.

Olle här - jag körde clean instal av OSX 10.4, inkl. formatering co sedan uppdateraren. Hade reparerat behörigheter. Körde efter mitt problem med Mail.app ett fsck -f vid uppstarten och hade 1 fel som var bitmap relaterat - denna reparation förbättrade inget synbart för Mail.app. Går i fortsättningen runt problemet med att inte sätta datorn i vila.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-17 14:42

Ett problem jag precis upptäckte; jag hade flera stickies under dashboard. Nu är bara en av dem kvar, som tur var den viktigaste.

OK, så att vissa anvisas en 37 MB stor uppdatering har inte att göra med huruvida man gjort clean install eller bara uppdaterat.
Samma sak vad gäller dem som fått problem... verkar vara hyfsat jämnt fördelat mellan rena installationer och uppdateringar. Herregud, problemen kan ju bero på tusen orsaker.
Själv gjorde jag enklaste möjligaste uppdatering Panther->Tiger, fick en "stor" uppdatering 4.1 och kör den nu - peppar, peppar - fullständigt smärtfritt.

Senast redigerat 2005-05-17 15:40
  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-17 15:07

Jag gjorde en traditionell uppgradering, hämtade hem 19,4 Mb 10.4.1
Känns bra inga problem, än så länge?
Safari och Mail känns snabbare.

Yes!!

Min iMac 17" G4 vill fortfarande inte somna.

Nu verkar pivot-funktionen fungera... tufft

Hade som sagt stora problem i 10.4.1 med de flesta Appleprogram som krachat direkt efter start, men har nu nergraderat till 10.4.0 och allt fungerar igen, väntar nog till 10.4.2 innan jag försöker igen. Konstigt bara att ingen i de forum jag läst verkar ha haft liknande problem...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-05-17 17:25
Ursprungligen av Martin Frykberg:

Hade som sagt stora problem i 10.4.1 med de flesta Appleprogram som krachat direkt efter start, men har nu nergraderat till 10.4.0 och allt fungerar igen, väntar nog till 10.4.2 innan jag försöker igen. Konstigt bara att ingen i de forum jag läst verkar ha haft liknande problem...

'Vi är alla unika' ..................

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-17 20:21

Märkte precis en sak; 10.4.1 gör mycket jämnare animering på exposé! Tidigare var det som om vissa frames saknades. Det var inte att det var segt eller laggigt, utan som om de "klippt" bort var fjärde frame av någon anledning. Nu är det as smooth as a baby's behind igen! Hurra!

-- Patrik

Exposé fortfarande lika segt, grafikbuggen vid användarbyte från RSS-skärmsläckaren är kvar, iChat-agent svarar fortfarande inte och fläktarna på min iMac G5 låter mer. Toppenuppdatering.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-05-17 21:01

Fortfarande problem med synkronisering mellan adressboken och Exchange?

Någon som har fått synkronisering av Adressboken och Exhange att funka i 10.4.1?

Verkar vara samma som i 10.4.0, det funkar inte!

Senast redigerat 2005-05-17 22:49
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-17 21:16

Jag vet inte omd et här är nytt men om man simmar under vattnet i WOW blir hela bilden lite förvrängd (det "bubblar". Lite som när man drar ut en widget). Jag har då aldrig sätt det förut... Ska kolla på min PowerBook senare som fortfarande kör 10.4.0...

Ursprungligen av Rayden:

Jag vet inte omd et här är nytt men om man simmar under vattnet i WOW blir hela bilden lite förvrängd (det "bubblar". Lite som när man drar ut en widget). Jag har då aldrig sätt det förut... Ska kolla på min PowerBook senare som fortfarande kör 10.4.0...

Öh

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 22:43

Jag fick bättre signal på min airport! trevligt. Mail känns snabbare (bla blir de små "klockorna" klara snabbare), kanske har med snabbare airport att gör men fler verkar uppleva snabbare mail.

Fläktarna viner fortfarande mycket mer än de gjorde i Panther på min PB12" 867 dock Hoppas det fixas i en senare uppdatering.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 23:15
Ursprungligen av jsalo:

Jag fick bättre signal på min airport! trevligt. Mail känns snabbare (bla blir de små "klockorna" klara snabbare), kanske har med snabbare airport att gör men fler verkar uppleva snabbare mail.

Fläktarna viner fortfarande mycket mer än de gjorde i Panther på min PB12" 867 dock Hoppas det fixas i en senare uppdatering.

Mina fläktar är betydligt tystare efter denna uppdatering, konstigt att det kan vara så olika. Men som Le skrev tidigare i denna tråd "Vi är alla unika". Och tur är väl det.

Ursprungligen av Perry:

Mina fläktar är betydligt tystare efter denna uppdatering, konstigt att det kan vara så olika. Men som Le skrev tidigare i denna tråd "Vi är alla unika". Och tur är väl det.

Att fläktarna går igång mer på vissa macar beror mest på vilka och hur många program man kör i bakgrunden plus hur datorn står uppställd/ventilation men kan även bero på vilka minnen/hårddiskar man har. Vissa minnen/hårddiskar blir varmare än andra

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-18 10:19

kan bara säga att 10.4.1 får vänta för mig, vågar helt enkelt inte...

detta är otroligt dåligt av apple, det känns inte som att felet ligger hos oss. Har de inte varit lite väl tidiga med releasen av uppdateringen av systemet? ja hela tiger kanske. Känns lite som man är tillbaka i PC-världen...

Synd men detta drar helt klart ner på Apples omdömme för mig. Jag säger inte att det skulle bli strul på min dator iom uppdatering, men att jag inte vågar köra den är nästan ännu värre...

//Filip

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-18 10:45

Det man får tänka på är att de som det inte fungerar för gärna skriver om det, medan de som det fungerar för oftast arbetar vidare nöjt utan att berätta om det.

Jag har en PB 12" 1,33 GHz och jag gjorde en helt clean install av Tiger när jag fick hem den. Funkade finfint. Uppgraderade igår till 10.4.1 och den har också fungerat finfint. Inga problem alls.

För att väga upp det hela tänkte jag bara nämna att min maskin hemma, min flickväns och min jobbdator bara har mått bättre av 10.4.1, och då har det bara varit småbuggar, om än några irriterande, i 10.4.

Lite mera positiva rapporter: För mig gick uppdatering utan problem.

  • Medlem
  • 2005-05-18 12:52

blev den sega laggande effekten på F9 expose borttagen iochmed 10.4.1?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:08

Exposé funkar märkbart bättre på min iBook G4 med 10.4.1 jämfört med 10.4.0. iChat agent har dock fortfarande problem; i övrigt funkar allt utmärkt. Kan påpekas att jag tvingades att göra en clean install av Tiger efter att ha fått tokproblem efter uppgradering från 10.3.9.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-05-18 13:14

uppgradering bör man aldrig göra, dömt att misslyckas

men är expose fortfarande laggigt? förstår inte hur de kan missa sån visuellt sunkig sak

Bevaka tråden