Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palladium; Då var Windows-användarnas sista spik i kistan inslagen!

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Va? På vilket sätt?

Läs vad du skrev en gång till...

Ursprungligen av jazzper:

Läs vad du skrev en gång till...

larva dig inte. Det där är ett pinsamt sätt att försöka vinna en diskussion man förlorar. Låt oss bara snabba upp processen genom att du påpekar för mig och alla andra vad jag gjorde för dubbelsjälvmål.

Ursprungligen av Laseranders:

larva dig inte. Det där är ett pinsamt sätt att försöka vinna en diskussion man förlorar. Låt oss bara snabba upp processen genom att du påpekar för mig och alla andra vad jag gjorde för dubbelsjälvmål.

Först påstår du att en förfalskare är lika kreativ som konstnären sen tycker du att man inte ska uppfinna hjulet på nytt. Det resonemanget går ju inte riktigt ihop speciellt inte om man förespråkar ohämmad piratkopiering, förstår du nu? Mycket av det andra du skriver hänger inte heller ihop som att du blir mer kreativ för att du kan piratkopiera, det hänger ju inte alls ihop.

Ursprungligen av jazzper:

Först påstår du att en förfalskare är lika kreativ som konstnären sen tycker du att man inte ska uppfinna hjulet på nytt det resoionemanget går ju inte riktigt ihop speciellt inte om man förespråkar ohämmad piratkopiering, förstår du nu? Mycket av det andra du skriver hänger inte heller ihop som att du blir mer kreativ för att du kan piratkopiera, det hänger ju inte alls ihop.

En förfalskare måste efterlikna nån annans verk perfekt. Det kräver ibland väldigt mycket mer än att skapa orginalet. och att kopiera ett konstverk skiljer sig rätt rejält från att uppfinna en uppfinning som redan finns igen. Det är två vitt skillda processer. Ingen av de är egentligen direkt kopplad till ohämmad piratkopiering, vilket jag inte förespråkar.
Och min kreativitet underlättas av att jag har tillgång till de verktyg jag tycker om att arbeta med.

Förstår du nu eller ska jag förklara en gång till?

Ursprungligen av Laseranders:

En förfalskare måste efterlikna nån annans verk perfekt. Det kräver ibland väldigt mycket mer än att skapa orginalet. och att kopiera ett konstverk skiljer sig rätt rejält från att uppfinna en uppfinning som redan finns igen. Det är två vitt skillda processer. Ingen av de är egentligen direkt kopplad till ohämmad piratkopiering, vilket jag inte förespråkar.
Och min kreativitet underlättas av att jag har tillgång till de verktyg jag tycker om att arbeta med.

Förstår du nu eller ska jag förklara en gång till?

Nej jag tror inte du själv förstår heller, och de verktyg du tycker om att arbeta med är du alltså inte beredd att betala för?

Ursprungligen av jazzper:

Nej jag tror inte du själv förstår heller, och de verktyg du tycker om att arbeta med är du alltså inte beredd att betala för?

Beredd och beredd. Alternativet finns inte alltid.

  • Medlem
  • 2005-08-10 14:40

Något annat som man kan ora sig över är signeradeprogram, det kan krävas att programmet är signerat för att kunna köras. Vilket betyder för mig som programmerare att livet blir surt och dyrt..

Jag tycker om det så som det är nu med Mac, kanske inte PPC macarna blir så värdelösa som många tror idag?
Förövrigt så älskar jag min dator prestandamässigt, men vill bara få bort den där JET-Motor ljud-effekten från fläktarna.
Bara att hoppas på det bästa, att inte kunna göra säkerhetskopior ens tycker jag låter genomruttet, och att man måsta använda t ex Word om det nu blir så...alla Mac-utvecklare kommer ju bli ruinerade och det blir som det var innan, nästan bara företag gör program som man sen måste betala för och MacOS blir fattigt på program...

Lägg ner!
Det är inte stöld.
Och det finns en diskussion oavsett vad du tycker om det. Läs en tidning så får du se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 15:05
Ursprungligen av Laseranders:

Lägg ner!
Det är inte stöld.
Och det finns en diskussion oavsett vad du tycker om det. Läs en tidning så får du se.

Ok. Om det är inte stöld, vad är det? Förskingring? Egenmäktigt förfarande?

Jag är jurist, vad är du?

Ursprungligen av hicke:

Ok. Om det är inte stöld, vad är det? Förskingring? Egenmäktigt förfarande?

Jag är jurist, vad är du?

Det är upphovsrättsbrott väl?

Så om man är jurist så får man hitta på brottsrubriceringar själv? Kunde ni inte låtsas att piratkopiering är mord så får ni ännu fler till er sida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 15:17
Ursprungligen av Laseranders:

Det är upphovsrättsbrott väl?

Så om man är jurist så får man hitta på brottsrubriceringar själv? Kunde ni inte låtsas att piratkopiering är mord så får ni ännu fler till er sida?

Nej, visst. Piratkopiering av program har kunnat tolkas in redan i den förra Upphovsrättslagen och har således alltid utgjort brott. Jag tycker bara att det är intressant att människor så oförblommerat begår lagbrott, varje dag!

Laseranders, jag håller med dig om att det är svåra frågor, även för någon som har viss insikt i immaterialrätten, dessutom som jag inte arbetar med det daglidags.

Vi lägger ner yxorna nu och konstaterar istället att TPM kommer att göra det svårare för människor att kopiera program, oavsett vad du och jag tycker om det!

Vad jag har fattat så bryr sig inte Adobe om en(eller flera) privatpersoner använder sig av t ex PS så länge som man inte gör en massa avancerade saker med det och tjänar pengar på det.
Adobe har insett att dom tjänar pengar på det själva, om ingen privatperson har råd att köpa det men laddar ner det och gillar det som sen kanske startar ett eget företag och då köper in licensen för att den/dom personerna vet att programmet är bra.
Jag vet ej om detta stämer, men detär så som jag har fattat det, men som sagt, ska inte bli OffTopic här nu med att snacka om Adobe.

Den här hårdvaru spärren kan betyda slutet för Apple i värsta fall när det gäller privatpersoner.

Ursprungligen av hicke:

Ok. Om det är inte stöld, vad är det? Förskingring? Egenmäktigt förfarande?

Jag är jurist, vad är du?

  • Medlem
  • 2005-08-10 15:51
Ursprungligen av apple4ever:

Den här hårdvaru spärren kan betyda slutet för Apple i värsta fall när det gäller privatpersoner.

Därför att?

För att vi inte kan använda program/information hur vi vill? Det kan vi inte nu heller; DRM, kopieringsskydd, certifikat... Hådvaru-dongles är knappast heller något nytt, fanns redan på Atarins storhetstid. Med TPM blir det svårare att gå runt, det är allt.

För att andra plattformar inte har det? Tja, Windows har det (enl. originalinlägget), Linux har det (se tidigare inlägg av mig). Om TPM krävs av den som tillhandahåller, lär det inte funka på en dator utan TPM-krets.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 15:57

det känns ju som suget efter nya program, filmer och musik kommer att avta rejält om man inför detta.
Skulle tippa på att nästan alla ungdomar skulle sluta använda en dator pga att den blir så pass "begränsad" och att det blir så jävla dyrt när du måste köpa en massa skitprogram som du tex måste använda en gång.

Tycker bara detta är löjligt egentligen, varför ska alla ha en sån jävla kontroll på allt nu för tiden? Jo, för att alla är så jäkla pengakåta!!! Vem skulle vilja köpa en ny dator när man vet att man inte kan använda den fullt ut?

Men om jag känner micro$oft rätt kommer nån komma på ett sätt att ta sig förbi spärren.

Ursprungligen av HerrOber:

Tycker bara detta är löjligt egentligen, varför ska alla ha en sån jävla kontroll på allt nu för tiden? Jo, för att alla är så jäkla pengakåta!!! Vem skulle vilja köpa en ny dator när man vet att man inte kan använda den fullt ut?

Tydligen rätt många. Spelkonsollerna implementerar redan allt detta, och de säljer en del.

  • Medlem
  • 2005-08-10 18:48

frihet <---> säkerhet, liksom.

Vilket har konsekvenser för den kulturella utvecklingen, som vi vet. Tråkit.

Ursprungligen av lufra:

frihet <---> säkerhet, liksom.

Jo, jag känner mig dock ruggigt mycket säkrare med ett system jag har kontroll över istället för tusentals företag. Den enda säkerheten det innebär är att alla dom rikaste människorna i världen kan tjäna så mycket pengar som möjligt på alla dator-användare. Jag säger inte att det är fel att ta betalt för produkter, men på det här sättet kommer ju snart allt kosta. ALLT.
Iom att det blir lättare att identifiera folk blir det även lättare att kräva folk på pengar. Tjänster som nu är gratis kan komma att kosta, företag kan ta betalt månadsvis för produkter, per användingstillfälle etc. Detta behöver ju inte bara vara dåligt då dom kan erbjuda olika betalningsmöjligheter men så fort du börjat använda ett program är du fast där. Wikipedia hade ett bra exempel på en juristbyrå som använt ett program till allt pappersarbete. Om man sedan vill byta program måste man ha tillstånd av ägaren till dokumenten(alla hundratals kunder) vi e-certifikation samt tillåtelse av företaget som tillverkar programmet. Idag behöver man bara en veckas undervisning och lite konvertering.
Nätverk är för övrigt det första medium som ger mig möjligheten att äta kakan, behålla den och ge den till alla polarna. Men inte länge till.

En sak jag undrar över är hur det kommer att fungera med media. Jag är en piratkopierare men köper alltid skivor jag tycker om. Om jag då vill ha en databas med min köpta musik på min palladiumdator så kommer jag inte att kunna spela den eller? Jag kan ju inte direkt bevisa att mina skivor inte är brända när jag samlat sedan början på nittiotalet? Eller folk som äger lp-skivor och lägger över ljudspåren på datorn? Folk som skapar musik med liknande namn och längd som bolagens?

Nu har jag babblat för mycket igen....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 19:42
Ursprungligen av lokedhs:

Tydligen rätt många. Spelkonsollerna implementerar redan allt detta, och de säljer en del.

Dom har isåfall gjort det väldigt dåligt, du kan ju chippa alla andra generationskonsoler för att kunna lira brända spel. Det är ju därför xboxet säljer så bra, det är så himla lätt att chippa/flasha och efter det kan du göra vad du vill med det.

Av nån konstig anledning verkar det vara ungdomar mot de lite äldre människorna i den här diskussionen. Vad beror det på då?? Vi ungdomar har växt upp med att kunna dra ner filmer, låtar och program obehindrat och finner det som en självklarhet medans ni äldre inte är lika insatta i ämnet.
Detta var en generalisering, så kom inte med några dumma kommentarer tack.

Ursprungligen av HerrOber:

Av nån konstig anledning verkar det vara ungdomar mot de lite äldre människorna i den här diskussionen. Vad beror det på då?? Vi ungdomar har växt upp med att kunna dra ner filmer, låtar och program obehindrat och finner det som en självklarhet medans ni äldre inte är lika insatta i ämnet.
Detta var en generalisering, så kom inte med några dumma kommentarer tack.

Jag fortsätter att generalisera lite.

Du har kanske delvis rätt, men de stora skillnaderna tror jag är A. att vi kan betala för oss (vi kan köpa ett xbox-spel varje dag om vi vill), B. vi säljer själva något (antingen direkt eller indirekt) plus att vi förmodligen äger saker vi sätter värde på och skulle inte tycka att det vore så kul om någon snodde från oss istället för att betala oss för det jobb och de kostnader vi har lagt ned och C. vi hetsar inte upp oss över exempelvis TCP därför att vi inte tror att företag är "elaka" eller har någon dold agenda (de vill tjäna pengar och det kommer de inte att göra om de retar upp alla sina kunder ergo det kommer inte att bli värsta tänkbara tjafs).

Ursprungligen av HerrOber:

det känns ju som suget efter nya program, filmer och musik kommer att avta rejält om man inför detta.
Skulle tippa på att nästan alla ungdomar skulle sluta använda en dator pga att den blir så pass "begränsad"

De flesta yngre verkar tycka att chat och mail är viktigare än att de ska ha tillgång till all film och musik så risken är nog rätt liten att de skulle sluta använda datorer......

Ursprungligen av HerrOber:

det känns ju som suget efter nya program, filmer och musik kommer att avta rejält om man inför detta.
Skulle tippa på att nästan alla ungdomar skulle sluta använda en dator pga att den blir så pass "begränsad" och att det blir så jävla dyrt när du måste köpa en massa skitprogram som du tex måste använda en gång.

Varför ska du ha programmet öht. om det är så kass?

Hoppas det.

Skillnaden mellan Linux och de kommersiella OS'n är väl främst att MacOS och Windows HAR det medans Linux har stöd för det. Det kommer inte gå att vara osynlig på nätet med en windowsburk medans det kommer vara fullt möjligt med Linux. Detta är dock en udda problematik då jag tvivlar på att en köpt windowsburk med palladium kommer att låta mig installera opensource-alternativ på den.

Angående sveriges lagar kontra kommersiella intressen så har datainspektionen tydliggjort att kommersiella intressen står över personlig integritet i sin dom mot lobbyorganisationen APB då dom efter att ha poängterat att det förekommit brott avslutat med att säga att (citerat ur minnet) "i vissa fall kan blaha blaha vara av sådan vikt att det står över personlig integritet". Notera att när ett gäng nynazister (jag tar icke deras parti utan använder det bara som prejudikat) fick hosta upp med 10000sek per registrerat personnummer. Nu skulle iofs APB inte ha svårt att hosta upp sådana fantasisummor med tanke på vilka som står bakom dom men det verkar dom slippa.

Det är inte upp till mig att säga åt folk hur dom ska lansera sina program även om jag föredrar opensource varianter och släpper även mina små alster som sådana. Tyvärr är bolagshysterin och pengakåtheten bortom rimlighetens gränser i dagsläget. Se på metallica som beslöt sig för att stämma sina egna fans samtidigt som enda anledningen att de fick sitt första skivkontrakt(de hade blivit refuserade flertalet ggr innan) var på grund av öppet spridna demoband. Ang adobe så tror jag att dom är medvetna om att de blivit stora delvis pga piratkopiering och nu på senare dagar när de sitter på tronen börjat släppa lite-varianter ämnade för privatpersoner för attt klämma ur trasan lite till.

Hoppsan, det blev mycket om piratkopiering vilket kanske inte riktigt hörde hit. För övrigt är min X-box chippad och jag kan använda den fullt ut.

  • Medlem
  • 2005-08-11 11:28
Ursprungligen av barongas:

Skillnaden mellan Linux och de kommersiella OS'n är väl främst att MacOS och Windows HAR det medans Linux har stöd för det.

Nja, huruvida det finns eller beror ju uppenbarligen på hårdvarukonfigurationen i datorn. Sedan måste OS:et, oavsett om det är MacOS, Windows eller Linux ha stöd för det för att det ska gå att använda. Så det gäller samma för alla i den frågan.

I slutändan är det ju dock upp till den enskilda applikationen att använda TPM eller inte, det är ju inget som tvingar programutvecklare att utnyttja tekniken. Frågan är om OS:en ens kommer tillåta en mer omfattande användning... Hur som helst, om ett program kräver TPM så kommer det naturligtvis inte att fungera på en dator som inte har det.

Att Apple kommer att använda tekniken (förutsatt att det verkligen kommer) för att validera att det är en Macintosh som OS-X kör på verkar väldigt troligt, en begränsning som de flesta här på 99mac tycks välkomna. Inte omöjligt att x86-versionen av Logic, vilket idag använder hårdvaruvalidering i form av en USB-nyckel, kommer att nyttja det också - bra, då slipper man oroa sig för att tappa bort den lilla USB-mojängen! Även Apples övriga "Pro-apps" kan nog komma att använda TPM.

Slutligen, trots att "tyckarna" pratar om saker som integritet och utnyttjande av monopol-situationer, så framgår det av trådar som den här att gemene mans motstånd mot TPM handlar om rädslan att inte kunna piratkopiera hej vilt. Är det så konstigt att producenter av intellektuell egendom gör vad dom kan för att förhindra illegal användning? Jag menar, varför blir det inget ramaskri när biltillverkarna bygger lås på bilarna så att inte vem som helst kan "låna"? Och hur många slutade åka spårvagn/t-bana när övervakningskamerorna dök upp?

Ja världen går under för oss ungdomar. Jag menar, det enda livet går ut på är väl att dra hem filmer från DC?

  • Medlem
  • 2005-08-10 22:50

> Jag tycker bara att det är intressant att människor så oförblommerat begår lagbrott, varje dag!

Kanske dags att ändra på lagen då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-10 23:00

Jag har en liten fundering. Först vill jag bara säga att jag är väldigt skeptisk till TPM.

Men att det inte längre ska gå att spela musik och titta på film som kom innan detta chip? Varför skulle inte det gå? Finns ju inget i dom filerna som gör att dom hamnar i "TPM-systemet". Samma sak om du skapar mp3or av dina CD-skivor. Varför skulle inte det fungera? Visst finns möjligheten att lägga in skydd i tex en hyrfilm som du tankar ner så du bara kan se den en gång. Men det kan omöjligen finnas ett skydd mot att förbjuda dig att spela upp en film som är inspelad med kamera på en biograf tex.
Möjligheten finns självklart att begränsa användaren men jag tror inte den kommer användas. Tänk så många kunder företag kommer förlora på att se till att alla nya dokument som skapas inte går att öppna med andra program. Så fort någon gör det så byter nog väldigt många mjukvara eller börjar spara i ett annat filformat som är mer öppet och inte hindrar en från att öppna den i ett annat program. Det finns ju en anledning till varför du kan spara i flera format i tex Word. Så varför skulle denna väldigt viktiga del i en ordbehandlare försvinna?

Nej jag tror TPM användas för att se till att du använder lagliga kopior av mjukvara (om nu företagen ifråga väljer att använda sig av det skyddet), det kommer nog också se till att skydda dig som användare från diverse trojaner, maskar och spyware. Finns säkert andra vettiga användningsområden också.

Men som alla andra system så går detta också att missbruka. Du kan göra saker, men frågan är om du har råd att göra de sakerna. Ta tex ett fall där någon har sparat en fil i word-format. Detta format har blivit spärrat från att användas av andra program än word. Jag har inte word och måste läsa denna fil. Även andra har detta problem. Alla mailar personen som skickat denna fillen och säger att dom inte har råd att skaffa word. Personen som skrev filen måste nu skriva ut detta dokument på 100 sidor till totalt 30 personer eftersom att det inte längre går att spara i ett annat filformat som tex RTF. Dessa 100x30 sidor måste skickas via post vilket leder till stora portokostnader för personen.

Det är ju bara att titta på detta exempel så ser man hur absurt det är att företag skulle använda sig av TPM på detta sätt. Men om något företag börjar göra det är det bara att börja bojkotta.

Lättare sagt än gjort nr3!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-10 23:32

Hunter78: Jag säger bara att sannolikheten att det kommer användas så är väldigt liten. Inte att det inte kommer användas så av någon.
Finns ju många bra sätt att använda det på också. Många som vill ha ett sätt att hyra filmer via Internet. Det är ju ett perfekt sätt att se till att filmen raderas efter 48 timmar. Till sådana saker tycker jag att det är helt okej att det används. Eller att hindra en att installera piratkopior är ju helt rätt också egentligen.

Sen finns ju dom tankarna att det kommer att missbrukas självklart. Därför jag är så skeptisk till hela grejen. Men används det på rätt sätt så är det ju inte TPM dåligt egentligen. Samma sak med ett gevär, används det till att jaga för mat är det helt ok, används det däremot till att jaga för nöjets skull eller att mörda någon är det ju självklart fel. finns för och nackdelar med allt. Används saker på rätt sätt så är det ju ofta bra (finns saker som inte går att använda på rätt sätt).

Bevaka tråden