Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.2 är ute.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 23:25
Ursprungligen av adzam 1:

Kristian B:

Den här nya saken i dashboard, vad exakt gör den? Ersätter den dashboard-dock? Kan man dra ut nya widgets ur den? Slänger man widgeterna genom den (de där skyltarna), och vad menas med att bock-allternativet brevid? Hoppas nån kan förklara!

Mha widgetwodgeten kan man nu välja vilka widgetar som skall finnas med i dashboard-docken. Det är bra tänkt, tycker jag, eftersom man då kan se till att ha de widgets som man ofta använder, men kanske inte alltid vill ha öppna, nära till hands utan att behöva scrolla i dashboard-docken. Det kag saknar är dock möjligheten att själv välja vilken ordning som de skall ligga i - nu kan man bara välja mellan datumordning eller alfabetisk dito. Men men, i vilket fall som helst är det ett steg i rätt riktning!

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Speaking of eye candy. Kollade in vädret i Los Angeles tidigare (runt 8-tiden) och la märke till en "skön" halo-effekt runt solen i väder-widgeten. Verkar som när vi har klarblå himmel här i sverige så har de ännu bättre i kalifornien. Kolla in när tid ges.

Come to me UV!

Testa "alt" + "commando"-klicka på väderikonen för att se alla alternativ. Ballt att vissa är animerade.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Testa "alt" + "commando"-klicka på väderikonen för att se alla alternativ. Ballt att vissa är animerade. /M

Ahh! klassiskt apple-manér att lägga in en sådan feature.. Borde anat.
Nu slipper man gå igenom alla världens städer för att se samtliga ikoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-13 22:04

Hej

på 10.4.1 startade min fläkt vid 57grader.
Samma med 10.4.2

Yes!!

Kul. Mitt Airport-kort la av. Kul.

En bra anledning att blåsa ut hårddisken i världsrymden och börja om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 01:22

Tycker på något sätt att widget managern funktioner lika gärna kunde arbetats in i widget-docken.
Dessut känns två knappar som gör amma sak brevid varrandra onödigt, "Widgetar" och "Hantera widgetar".

Apple is slippin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 10:51

Fläkten går lika mycket/lite på min PB12" som tidigare OS, inget konstigt där. Dock går fläkten på en PB12" MER än på en iBook12". Varför är en bra fråga, men så är det. Frågan är om Apple fått för sig att ändra det nu - så fläkten går igång lättare även på iBooks?

Fläktarna i min PowerMac G5 2 x 2 har fått jobba lite hårdare där hemma + min bärbara Powerbook 12" 1,5 Ghz som också svettas lite mer. Detta har jag märkt innan 10.4.2-uppdateringen och förklaringen är ju det varmare vädret vi har nu. Så ni ska se att era datorer blir "coolare" precis som vi när det svalnar lite ute

Ursprungligen av Mårten Johansson:

Fläktarna i min PowerMac G5 2 x 2 har fått jobba lite hårdare där hemma + min bärbara Powerbook 12" 1,5 Ghz som också svettas lite mer. Detta har jag märkt innan 10.4.2-uppdateringen och förklaringen är ju det varmare vädret vi har nu. Så ni ska se att era datorer blir "coolare" precis som vi när det svalnar lite ute

Precis så är det.
Min PowerMac har också fått svettatsa under dagarna men så fort det blir lite svalt på nätterna så är den from som ett lamm;)
Problemet med att PowerBookens fläktar går varmare( ) än iBookens skulle kunna bero på att aluminiumskalet i den förstnämnda leder värmen även in i datorn medan plastskalet fungerar mer isolerande?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-14 12:22
Ursprungligen av EricBradley:

Precis så är det.
Min PowerMac har också fått svettatsa under dagarna men så fort det blir lite svalt på nätterna så är den from som ett lamm;)
Problemet med att PowerBookens fläktar går varmare( ) än iBookens skulle kunna bero på att aluminiumskalet i den förstnämnda leder värmen även in i datorn medan plastskalet fungerar mer isolerande?

Min PMG5 låter som en blandning mellan en hårtork och en dammsugare under dagarna i hettan. Men så fort det svalnar på kvällen så lugnar den ned sig. Powerbooken viner också konstant i värmen. Tycker nästan synd om maskinerna

  • Oregistrerad
  • 2005-07-14 17:29

Jag har problem med iMovie efter uppdateringen. Importera på menyn är inaktiv, trots att DV-kameran är på och iMovie hittar den. Det har gått tidigare, nån som vet hur man löser det?

CoreImage <3

Dvs nyare grafikkort som stödjer det. Senaste iBook har inte stöd för det.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 00:17

På min powerbook är bara vinden animerad...

Ursprungligen av flexable:

På min powerbook är bara vinden animerad...

Det är dddddiiiiiimmmmaaaaaannnnn..... :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 12:29

iBookens fläkt går ideligen sedan uppdateringen. Det som tar CPU är Dashboard (80%!)

Hjälper inte att stänga ner alla widgets, så vad göra? Extremt störigt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-15 12:31

Kan du inte stänga ner själva Dashboard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 13:59

Jag upptäckte att ena datorn (pb g4 667mhz) blev i det närmaste obrukbar när man stoppade i ett PC-card med ett compact flashkort. Allt går i ultrarapid när kortet sitter i och om möjligt ännu lånsammare när man tankar över från det. Någon här som har en lösning? (förutom att köpa ny dator)
Det gick väl inte snabbt innan 10.4.2 men detta är löjligt

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2005-07-23 19:01

Jag kan inte uppdatera via "Software Update" I system preferences.
Däremot kan man ju ladda hem uppdateringen manuellt härifrån:
http://www.apple.com/support/downloads/

Men om man scrollar ner på sidan så finns det ju flera 10.4.2.. två på 44mb och en på 57 och en på 58.. Någon heter Combo och någon inte.. Vilken ska jag ha? Jag har en PowerMac G5 2x2ghz.

Sedan undrar jag också om jag måste ladda ner 10.4.1 innan jag uppdaterar till 10.4.2 ... För den uppdateringen har jag inte gjort...

Combo är den man tankar hem om man inte vet vilken man ska ta. Den innehåller allt du behöver och du behöver inte köra 10.4.1 som ett mellansteg.

Satt idag en stund med Automator och då kraschade den. Samma igår med Safari när jag gick in på http://maps.google.com/ (lekte lite med satellitbilder där) då kraschade Safari. Så inte ger Tiger så värst stabilt intryck. Men min erfarenhet med X är att det brukar bli ganska bra runt .5 (alltså 10.4.5)

Ursprungligen av Stefan Swales:

Satt idag en stund med Automator och då kraschade den. Samma igår med Safari när jag gick in på http://maps.google.com/ (lekte lite med satellitbilder där) då kraschade Safari. Så inte ger Tiger så värst stabilt intryck. Men min erfarenhet med X är att det brukar bli ganska bra runt .5 (alltså 10.4.5)

Safari kraschar är operartivsystemet instabillt då?
Min maskin inkl Safari fungerar perfekt, inga krascher här inte.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Safari kraschar är operartivsystemet instabillt då?

Jaja, okej, om du vill vara petig så. Men det jag menade var väl typ att Safari 2 följer ju med när man installerar Tiger. Automator också. Det är väl rent tekniskt inte en del av operativet, men en del av installationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 22:00

Mitt Safari har blivit instabilt efter senaste uppgraderingen, det kraschar numera flera gånger per dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 08:55

Safari utnyttjar Webcore/Webkit som är en del av systemet. Strular Safari skulle jag säga sannolikeheten är stor att alla andra applikationer som använder Webcore strular också, dvs systemet strular.

Automator är ju bara en applikation som utnyttja skripmöjligheter i program på ett grafisk sätt, så vitt jag vet. Om detta Applescrip eller annat är "over my head".

Vet inte riktigt om det beror på 10.4.2 , men sen jag installerade det har jag inte kunnat gå in på vissa sidor med safari, tex gmail.com .
Jag har inte kunnat logga in på varken irc,msn, aim eller icq :S
Och jag kan inte tanka ordentligt i azureus.

Dock funkar allt detta på farsans dator som fortfarande har 10.4.1 :/
så det är inte routern lr liknade som fuckar upp det.
Någon som kan hjälpa mig? skicka gärna pm!

kan inte bränna längre på min nya pb 12 1.5 !
Har funkat tidigare innan uppdatering.
Den läser perfekt cd och dvd men skivverktyg och i toast vägrar och felmeddelar .
Någon annan med dom problemen eller skall man bara ominstallera tiger .
känns tröttsamt och jobbigt.

Ursprungligen av dannemedibboken:

kan inte bränna längre på min nya pb 12 1.5 !
Har funkat tidigare innan uppdatering.
Den läser perfekt cd och dvd men skivverktyg och i toast vägrar och felmeddelar .
Någon annan med dom problemen eller skall man bara ominstallera tiger .
känns tröttsamt och jobbigt.

Vad är det för felmeddelande du får upp??

Jag har haft bränningsproblem i toast ibland i panther men ej i tiger. Det kan vara värt att kolla behörigheterna på filerna du bränner. De gångerna jag fick problem var när jag kopierat filer från en CD eller server och sedan försökte bränna dem. Då slutade det med ett felmeddelande, men efter att ändrat behörigheterna på mappen och underliggande objekt till "läsa&skriva" för samtliga användare så funkade det finfint. Kanske att det hjälper dig.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-09-05 15:59

ringarna efter windget har med grafikkortet att göra och ibooken har inte ett grafikkort som klarar av det..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 16:18
Ursprungligen av bergfur:

ringarna efter windget har med grafikkortet att göra och ibooken har inte ett grafikkort som klarar av det..

afan...läste fel i hans tråd som jag citerade...såg inte att det stod PB12" tyckte det stod IB12".

Men varför är datorn slöare nu då? Känns så och Iscroll2 verkar ostadig nu.

Ursprungligen av bergfur:

ringarna efter windget har med grafikkortet att göra och ibooken har inte ett grafikkort som klarar av det..

Inte den iBooken, men de senate iBookarna (de som kom i somras) klarar det.

Bevaka tråden