Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så... aldrig kört mac i mitt liv... MEN nu är man ju så illa tvungen. Inte pga av designen utan den smått otroliga bang for the buck du får...

Dell640M går för ca 2k där configen är så snarlik den kan bli (20gb större hd till dellen + annan skärm) Och dell brukar ligga jävligt bra i pris.

MEN ni: Photoshop (jag är frilansfotograf och allmänt helt galen i photoshop).... det flyter inte på bra på intelmaccarna har jag hört? Stämmer det eller är det bs? Bootcamp + winxp + cs2 är en möjlighet men vafan... man köper ju mac för att slippa ifrån win... iofs kör jag fedora/ubuntu jämte win nu men ni fattar vad jag menar.

Annan fråga: Skärmarna = bra eller skit? jämte andra skärmar?

  • Medlem
  • 2006-05-18 09:14

e det lönt att köpa till 2gb minne eller räcker det med 1gb för hd tv och små-spelande som Q3?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 13:05
Ursprungligen av slass:

e det lönt att köpa till 2gb minne eller räcker det med 1gb för hd tv och små-spelande som Q3?

Spel är ju mer grafikminnesintensiva än RAM-minnesintensiva. Kör på 1Gb och eventuellt uppgradera om några månader när priserna gått ner. Inte värt att köpa mer RAM på Apple, dock. Macoteket har alltid billigare kretsar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 01:06
Ursprungligen av slass:

e det lönt att köpa till 2gb minne eller räcker det med 1gb för hd tv och små-spelande som Q3?

Vore konstigt om 1GB inte räcker till för det, å andra sidan kostar 1GB till 895kr.

Ursprungligen av safir:

Att man dessutom kom med en Glossy-skärm. Jag misstänker att alla kommer att vilja ha en sådan skärm efter man har provat. Många Pro-ägare kommer att önska sig en sådan skärm om man jobbar med grafik (förutsatt att denna skärm nu håller riktigt bra kvalitet).

Nu finns glossy som gratis tillval på macbook pro också.

Ursprungligen av safir:

Hybrid Graphic System - NVIDIA® GeForce™ Go 7400 with TurboCache™ supporting 128MB and
Intel® Graphics Media Accelerator 950 128MB dynamically allocated shared (RAM/Video) memory
• Graphics Interface

Turbocache låter ballt men även det är delat minne, lite snabbare grafikkrets antar jag dock.

Men att batteritiden är lika bra beror ju på att det är som jag säger, vid låg belastning förbrukar det inte mycket energi. Om du kör ett krävande spel kommer datorn med bra gpu att få kortare batteritid, men den klarar ju av det iaf som sagt. Kör inga krävande saker och det är inget problem.

Ursprungligen av attila:

Spel är ju mer grafikminnesintensiva än RAM-minnesintensiva. Kör på 1Gb och eventuellt uppgradera om några månader när priserna gått ner. Inte värt att köpa mer RAM på Apple, dock. Macoteket har alltid billigare kretsar.

Och http://www.buggy.nu/ finns ju, sök på so-dimm ddr2 minst 667mhz så borde det ju vara lugnt.

Ursprungligen av hpe:

safir,
ja men den är ju med TurboCache, dvs också inbyggd junkgrafik. Dvs inte bättre.
Vad jag sa var att jag inte sett någon tillverkare som har en maskin under 2 kg som har både "riktig" grafik, inbyggd DVD-brännare och 2Ghz eller mer.
X-brite, är inte det LGs. Har för mig att Sony säger X-black. Nåja

7400 lär ändå vara bra mycket snabbare än 950gma? Och de hade ju kunnat klämt i en sådan iaf. Sony fixar det ju (med ett halvt kilo tillgodo dessutom.)

Ursprungligen av Jipod:

Bucklor och repor synns mer på svarta bilar än vita. Det är väl dom två ytterligheterna.
Nu är ju färgen på Macbook tydlgen mattsvart. Kanske syns mindre då!?

Undrar om det är en svart ytbeläggning eller om plasten är solit svart? Är det en ytbeläggning så kanske den lättare kan skrapas av och att någon annan färg syns (vit kanske).

Jag tror det är svartfärgad plast med ett svart överdrag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 01:12

Vad gäller temperatur:
Det står ju där att cpun gick upp i 82 grader när han belastade den.
Hans idle-temp var 64 grader, folk som hade bytt ut kylpastan i sina Macbook Pro hade fått ner den till 63 grader vid load, runt 15 graders skillnad på att lägga på kylpastan rätt verkar ju inte vara några större problem.
Jag hoppas verkligen att Apple återkallar och fixar det där, värdelöst att sådant kan gå igenom. Förr har man ju alltid hört om hur bra deras kvalitetskontroll har varit osv. Att fixa det själv är ju inte helt enkelt och om man gör det så lär garantin fara all världens väg.

Vad gäller HD-video med 950gma:
Enligt arstechnicareviewn på en mac mini med samma grafik (möjligt att dual core gör skillnad om nu inte mac minin var sådan, läste inte så noga) så klarade den nedladdade trailers i 480p, vid 720p sjönk fpsen till runt 17, och 1080i eller om det var 1080p gick det inte alls.
Så vi kan nog dra slutsatsen att det inte alls fungerar så bra till hdtv som en del här säger, speciellt med tanke på att en del filmmaterial faktiskt kommer ha högre bitrate än den som används i nedladdade trailers.
Om det nu är så att mac minin i det här fallet hade single core och det fungerar med dual core så är det ändå en rejäl belastning på cpun, hög värme och strömförbrukning. Hade det då inte varit bättre med ett fetare grafikchip?
Speciellt om det visar sig att fler macbooks helt enkelt slår av sig pga värmeslag, om de dör av att spela en cd i en halvtimme vad lär de då göra av att spela hd-video?
(Möjligt att drivrutinernas prestanda kommer förbättras med tiden också.)

Jag väntar iaf och beställer inget nu, och blir det framtida problem hoppas jag att de ser till att fixa det åt er.

Senast redigerat 2006-05-20 20:39
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-20 13:20

..

Ursprungligen av Hagge:

Vad gäller HD-video med 950gma:
Enligt arstechnicareviewn på en mac mini med samma grafik (möjligt att dual core gör skillnad om nu inte mac minin var sådan, läste inte så noga) så klarade den nedladdade trailers i 480p, vid 720p sjönk fpsen till runt 17, och 1080i eller om det var 1080p gick det inte alls.
Så vi kan nog dra slutsatsen att det inte alls fungerar så bra till hdtv som en del här säger, speciellt med tanke på att en del filmmaterial faktiskt kommer ha högre bitrate än den som används i nedladdade trailers.

Du skriver "läste inte så noga" följt av "Så vi kan nog dra slutsatsen att det inte alls fungerar så bra till hdtv som en del här säger"..

*Suck*. Igen. Fortsatta kommentarer överflödiga.

För de som vill läsa lite mer "fair and balanced" kommentarer kan ta en titt på macworld.com. De har publicerat en MacBook FAQ efter några dagars användning: MacBook: What you need to know.

Ursprungligen av Macworld:

I see the MacBook uses the same GMA 950 integrated graphics as the Mac mini—should I be worried?

This is a consumer laptop, and as a result Apple has made some technological sacrifices. One is the MacBook’s lack of a graphics chip with dedicated video RAM. It’s the same graphics as you’ll find in the Mac mini. For most tasks, you probably won’t notice the lack of a video card at all—but if you try to play a 3-D game, you’ll see the difference. And the MacBook’s Core Duo processor can overcome many of the limitations of its graphics system. For example, we played back numerous 1080p high-definition videos with nary a hiccup on both the 1.83GHz and 2.0GHz models. And don’t forget that the MacBook improves on the resolution of the models it replaces.

När det gäller arstechnica.com så publicerade de sin Hardware Review av MacBook den 18 Maj..
arstechnica.com Hardware Review: Apple MacBook.

Ars Technicas test av Mac mini, som Hagge inte orkade läsa, finns här: arstechnica.com Hardware Review: Mac mini (Core Solo).

:. buan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 19:13
Ursprungligen av buan:

Du skriver "läste inte så noga" följt av "Så vi kan nog dra slutsatsen att det inte alls fungerar så bra till hdtv som en del här säger"..

*Suck*. Igen. Fortsatta kommentarer överflödiga.

Jag är ju iaf ärlig, och även jag blir trött. Dessutom har jag inget behov av att läsa ALLT, jag letar väl upp det jag behöver, och detta är vad som sägs i "den jag inte orkade läsa":
"Playing the Deep Sea trailer on the Mac mini Core Solo had interesting results. It played the 480p version flawlessly with a constant frame rate of 24 fps. The 720p formatted film was a slightly different story. The video played very well, but when the video had quick-moving segments (schools of fish moving and changing direction quickly) the frame rate would dip slightly into the 18-20 fps region. The 1080p version was simply unplayable. There were frequent skips and jumps in the video playback and the actual frame rate hovered somewhere around 10-13 fps. By way of contrast, a dual 2.5GHz PowerMacintosh G5 with an ATI Radeon 9800 handled the 1080p video very well, with the frame rate dropping below 23.5 on three occasions. A 1.83GHz iMac Core Duo did better than the G5 on the 1080p video. Both the PowerMac G5 and Core Duo iMac played the 720p version without dropping a frame."

"Playing a more calm video like Magnificent Desolation had different results. Both the 480p and 720p version played flawlessly whereas the 1080p format played at 24 fps during some segments but dropped to 18 and sometimes 12 fps when there were scene transitions and anything other slow-moving objects on the screen."

Den klarade sig dock bättre än G4 mac minin:
"Playing these same videos on the first generation Mac mini G4 was like night and day. For comparison, the Deep Sea video resulted in solid playback at 480p, and brief moments of 24 fps at 720p, but more often than not, it was hovering around 18 with frequent dips into the 12-15 fps area. 1080p was simply out of the question on the G4 mini. Playback frequently paused altogether due to movement during the video and could only muster 2-8 fps average throughout and 15-18 fps maximum in quiet areas."

Även:
"I wrote a really simple GL fill rate test app just to get a very rough idea of the performance across the different GPUs. It's just a simple rectangle-textured polygon blend benchmark, designed to measure very simplistic compositing performance (as might be used by the WindowServer).
GeForce 7800GT: 3325 megapixels/sec
CoreDuo iMac 20": 1137 megapixels/sec
Core Duo Mini: 802 megapixels/second
iMac G5: 778 megapixels/second
PowerBook G4: 662 megapixels/second
G4 Mac Mini: 288 megapixels/second"

Där presterar ju 950GMA helt ok.

Ursprungligen av buan:

För de som vill läsa lite mer "fair and balanced" kommentarer kan ta en titt på macworld.com. De har publicerat en MacBook FAQ efter några dagars användning: MacBook: What you need to know.

Den var ju mer positiv när det gällde HD-video playback iaf, och som sagt, den ovan gällde Mac Mini Single Core och inte en Macbook Dual Core, vilket jag inte heller påstod (Dock var ju slutsatsen att det nog inte gick fel...)

"For most tasks, you probably won’t notice the lack of a video card at all—but if you try to play a 3-D game, you’ll see the difference. And the MacBook’s Core Duo processor can overcome many of the limitations of its graphics system. For example, we played back numerous 1080p high-definition videos with nary a hiccup on both the 1.83GHz and 2.0GHz models."

Ursprungligen av buan:

När det gäller arstechnica.com så publicerade de sin Hardware Review av MacBook den 18 Maj..
arstechnica.com Hardware Review: Apple MacBook.

Ars Technicas test av Mac mini, som Hagge inte orkade läsa, finns här: arstechnica.com Hardware Review: Mac mini (Core Solo).

:. buan

Macbooken är ju en prisvärd och snygg maskin, lite klantiga instruktioner vad gäller appliceringen av kylpasta och grafikkretsvalet passar inte MIG. För de personer som ändå har en annan dator eller inte är intresserade av att spela några lite mer krävande spel är det ju dock saksamma.

Batteritiden är grym

"From discussions with people more knowledgable than I, I'm also confident you should be able to play games like Second Life, The Sims 2, and World of Warcraft with tweaks to the graphics options. If you were hoping to be able to play taxing games like Oblivion and Half-Life 2, you're going to be out of luck, and you'd be better off waiting for Apple's Intel workstation offerings or just buying a dedicated gaming machine."

Senast redigerat 2006-05-20 19:24

Inte så mycket att ha kanske, men en liten sneak peak på hur "glossy" skärmen ser ut...
ett filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=2TY3LOi7fLM&search=macbook

Apple har nu börjat skicka ut MacBooks till Sverige och dom bör levereras i början av nästa vecka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-18 09:53

Mycket gnäll här, förstår inte grafikkortsdiskussionen, bara att slå till på en Pro om man vill ha värre grafikkort. Men mer pulver i processorerna är bra mycket viktigare är separata grafikkort. Jag tror också att man skulle få ökade problem med värmeutvecklingen med feta grafikkort och självklart kommer man att tappa batteritid med en sådan lösning.

Jag vidhåller att MacBook är en kanonmaskin och Apple kommer att sälja massor av dessa datorer. Jag tycker inte de är speciellt dyra, ligger helt OK i pris jämfört med andra liknande. Helt rätt drag att skicka in 13.3 med högre upplösning. 1024X768 har varit för dåligt i många år nu. Att man dessutom kom med en Glossy-skärm. Jag misstänker att alla kommer att vilja ha en sådan skärm efter man har provat. Många Pro-ägare kommer att önska sig en sådan skärm om man jobbar med grafik (förutsatt att denna skärm nu håller riktigt bra kvalitet). Nytt tangentbord låter riktigt bra, de gamla tycker jag har varit sådär. Sen, inte minst, vi har ju levat med en jätteflaskhals i form av speedbumpade Motorola/Freescale processorer. Jösses vilken förbättring detta blir.

Det enda önskemålet som dom inte lyckades med att hålla var att hålla vikten under 2 kg. Tycker man borde kunna ligga i samma viktklass som Sony´s Vaio med 13,3"(med inbyggd DVD-drive) skärm som väger in på 1.8-1.9kg. Låg vikt är mycket viktigt i mitt tycke om man ska släpa runt datorn hela dagarna. Misstänker att den ökade vikten beror på hur stort/tungt batteri man valt att använda. Minne ska man nog se till att maxa, det kommer man ha igen.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-05-18 10:22
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Apple har nu börjat skicka ut MacBooks till Sverige och dom bör levereras i början av nästa vecka.

Har de redan börjat skickas från Apple Store eller är det till återförsäljare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 10:45

Finns det några uppgifter ifall Macbook fixar att spela upp H.264 filer? X1300/X1400/X1600 har ju stöd för hårdvaruavkodning (visserligen bara med tredjepartsprogram för decoding men ändå) av H.264. Fixar verkligen Intelgrafiken det? För mig är det en viktigare punkt i diskussionen separat grafik kontra inbyggd grafik. Spelar aldrig spel men vill definitivt ha en laptop som fixar HD-filer.
Min nuvarande pc-laptop fixar 720p men är helt chanslös när det kommer till 1080p.

OT: Adrian - var det du som var med i senaste "PC för alla"?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-18 11:11
Ursprungligen av Rico:

Finns det några uppgifter ifall Macbook fixar att spela upp H.264 filer? X1300/X1400/X1600 har ju stöd för hårdvaruavkodning (visserligen bara med tredjepartsprogram för decoding men ändå) av H.264. Fixar verkligen Intelgrafiken det? För mig är det en viktigare punkt i diskussionen separat grafik kontra inbyggd grafik. Spelar aldrig spel men vill definitivt ha en laptop som fixar HD-filer.
Min nuvarande pc-laptop fixar 720p men är helt chanslös när det kommer till 1080p.

OT: Adrian - var det du som var med i senaste "PC för alla"?

Den klarar h264 i 1080p, ja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-18 11:59
Ursprungligen av akesson:

Den klarar h264 i 1080p, ja.

Tackar!
Nu blev den plötsligt intressant igen. Hade räknat bort den då jag tog för givet att den inte skulle fixa det. Ska ta en titt på den så fort den dyker upp i butik.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 14:24
Ursprungligen av ewester:
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Apple har nu börjat skicka ut MacBooks till Sverige och dom bör levereras i början av nästa vecka.

Har de redan börjat skickas från Apple Store eller är det till återförsäljare?

Har du mer att berätta Mats? (FEI: Min står fortfarande på "Beräknas skickas senast May 24, 2006" - men jag beställde först @ May 17, 2006 kl. 01:53 PM GMT.)

Ursprungligen av Rico:

Finns det några uppgifter ifall Macbook fixar att spela upp H.264 filer? X1300/X1400/X1600 har ju stöd för hårdvaruavkodning (visserligen bara med tredjepartsprogram för decoding men ändå) av H.264. Fixar verkligen Intelgrafiken det? För mig är det en viktigare punkt i diskussionen separat grafik kontra inbyggd grafik. Spelar aldrig spel men vill definitivt ha en laptop som fixar HD-filer.
Min nuvarande pc-laptop fixar 720p men är helt chanslös när det kommer till 1080p.

Ja. MacBook orkar med h.264. Läs #298 & #297.

Ursprungligen av hpe:

X-brite, är inte det LGs. Har för mig att Sony säger X-black. Nåja

LG kallar det Fine Bright. Se #270.

:. buan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 14:40

är det bara jag som ogillar hur enter-knappen är utformad?

Ursprungligen av trissen:

är det bara jag som ogillar hur enter-knappen är utformad?

Du vet om att det är skillnad på amerikanska och svenska tangentbord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 15:07
Ursprungligen av Adrian B:

Du vet om att det är skillnad på amerikanska och svenska tangentbord?

jasså, trodde bara att det var vissa specialtecken som var omplacerade, trodde aldrig att enter-knappen hade annan form..

//Tomas

Ursprungligen av trissen:

jasså, trodde bara att det var vissa specialtecken som var omplacerade, trodde aldrig att enter-knappen hade annan form..

Då kollade du inte så noga på bilden du själv postade - man ser ju tydligt att även den gamla iBooken bredvid har likadan utformning på return-knappen (för det är return du menar när du skriver enter).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 15:58
Ursprungligen av Adrian B:

Då kollade du inte så noga på bilden du själv postade - man ser ju tydligt att även den gamla iBooken bredvid har likadan utformning på return-knappen (för det är return du menar när du skriver enter).

ahh, du har så rätt.. tack Adrian..

//Tomas

  • Medlem
  • 2006-05-19 15:51
Ursprungligen av Adrian B:

Du vet om att det är skillnad på amerikanska och svenska tangentbord?

Vad är skillnaden? Eller snarare, kommer det vara en "vanlig" enterknapp på de svenska tangentborden?

Ursprungligen av osker:

Vad är skillnaden? Eller snarare, kommer det vara en "vanlig" enterknapp på de svenska tangentborden?

om man tittar på den japanska modellen: http://www.kodawarisan.com/macbook/image/DSC_1354.jpg
ser det ut som en vanlig svensk returtangent. (och betydligt rejälare än den på ibooken.)

en rolig grej med de japanska tangentborden är att de (flesta?) har control på capslock (och tvärtom), prexist som alla emacs-clobbers vill ha det.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-19 16:28
Ursprungligen av osker:

Vad är skillnaden? Eller snarare, kommer det vara en "vanlig" enterknapp på de svenska tangentborden?

Svar ja. En enter som vi är vana vid.

:. buan

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-19 16:30

matteth har postat en liten bild på en MacBook med Svenskt tangentbord från Macademic i Uppsala i en annan tråd.

:. buan

Ursprungligen av buan:

Svar ja. En enter som vi är vana vid.

:. buan

har du sett ett riktigt exemplar? är returtangenten bredare på homerow än på gamla ibooken? (den är på tok för smal imo.)

edit: äh, crap!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-19 16:42
Ursprungligen av gabriela:

edit: äh, crap!

:. buan

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-19 16:48
Ursprungligen av gabriela:

har du sett ett riktigt exemplar? är returtangenten bredare på homerow än på gamla ibooken? (den är på tok för smal imo.)

edit: äh, crap!

En bild till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 12:14
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Apple har nu börjat skicka ut MacBooks till Sverige och dom bör levereras i början av nästa vecka.

:O:O oj! källa? har du själv beställt eller? jag beställde 5 min efter den dök upp i applestore och den står fortfarande som osänd.

Ursprungligen av snigel1:

:O:O oj! källa? har du själv beställt eller? jag beställde 5 min efter den dök upp i applestore och den står fortfarande som osänd.

Japp, min skickades igår kväll.
Så jag är källan.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 15:07
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Japp, min skickades igår kväll.
Så jag är källan.

berätta mer i ny tråd!!!..... eh tack...

Bevaka tråden