Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-20 14:05
Ursprungligen av j0ppe:

Någon som vet var man ska skicka tillbaka produkter som är köpta på svenska applestore? Är det enda bort till Asien där jag antar att de görs eller ha Apple något ställe i tex Sverige? Bara undrar när man läser alla rapporter om hur varma de blir.

En god vän valde att lämna tillbaka sin graverade iPod dagen då video-ipodsen kom (han hade kass timing) och då kom TNT och hämtade hans gamla. Han betalade inte en krona och fick sin nya graverade video-iPod istället

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 07:53

Om det nu är så att den blir skitvarm och man vill rätta till det här med kylpastan, kan man lämna in den nånstans? Jag vill nämligen inte själv pilla på den.
Ryker garantin om man gör det?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-20 17:20
Ursprungligen av ALi:

Om det nu är så att den blir skitvarm och man vill rätta till det här med kylpastan, kan man lämna in den nånstans? Jag vill nämligen inte själv pilla på den.
Ryker garantin om man gör det?

Jag skriver detta på en Macbook 2Ghz/2GB. Den blir varm, men inte värre än min gamla Powerbook 12". Så länge det inte ställer till med problem tycker jag inte man behöver oroa sig. Det är en superfin dator!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 17:29
Ursprungligen av matteth:

Jag skriver detta på en Macbook 2Ghz/2GB. Den blir varm, men inte värre än min gamla Powerbook 12". Så länge det inte ställer till med problem tycker jag inte man behöver oroa sig. Det är en superfin dator!

Tack!
Precis vad man vill höra!

Ursprungligen av matteth:

Jag skriver detta på en Macbook 2Ghz/2GB. Den blir varm, men inte värre än min gamla Powerbook 12". Så länge det inte ställer till med problem tycker jag inte man behöver oroa sig. Det är en superfin dator!

Skriver du det på en MacBook eller en MacBook Pro?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-20 20:38
Ursprungligen av PatrikJohansson:

Skriver du det på en MacBook eller en MacBook Pro?

Macbook.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-20 22:50

Hagge.

Ja. Din slutsats var fel.
Synd att du inte tog till dig det jag (och andra) skrivit istället. Då hade vi sluppit allt detta.

Du missade att det dåliga resultatet med HD-material i ditt exempel beror på att Mac minin i testet är en långsammare Core Solo (eftersom du "läste inte så noga"). Och du påstod därmed att det heller inte skulle fungera bra med HD-material på MacBook eftersom den har samma grafiklösning som den långsammare minin.:

Ursprungligen av Hagge:

Vad gäller HD-video med 950gma:
Enligt arstechnicareviewn på en mac mini med samma grafik (möjligt att dual core gör skillnad om nu inte mac minin var sådan, läste inte så noga) så klarade den nedladdade trailers i 480p, vid 720p sjönk fpsen till runt 17, och 1080i eller om det var 1080p gick det inte alls.
Så vi kan nog dra slutsatsen att det inte alls fungerar så bra till hdtv som en del här säger

En fördel med Intel GMA 950 är att den hjälper till med HD-material i MPEG2-format. Annat HD-material, i MPEG-4/h.264 (som du hänvisar till i exemplet med Mac mini i Ars Technicas test), kan GMA 950 inte hjälpa till med eftersom den saknar stöd för detta. Därför behövs en snabb CPU.

Jag skrev detta redan i post #297:

Ursprungligen av buan:

Intel GMA 950 stödjer MPEG2 HD Content Decode (2 strömmar). GMA 950 ska alltså ta hand om avkodningen av MPEG2-strömmen/strömmarna, och CPU:n behöver därmed inte slita.

Att CPU:n i MacBook är snabb är sedan positivt för h.264/MPEG-4. Vilket är värt att notera eftersom framtida HDTV-sändningar (ex. hos Boxer med början nu i sommar) är i MPEG-4.

And now something completely different:
Macworld har knåpat ihop en liten trevlig filmsnutt kallad Inside the Battery Bay.

:. buan
**Vilken match! Tre kronor är i final!**

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 19:27
Ursprungligen av ALi:

Om det nu är så att den blir skitvarm och man vill rätta till det här med kylpastan, kan man lämna in den nånstans? Jag vill nämligen inte själv pilla på den.
Ryker garantin om man gör det?

De borde ju ta åt sig av kritiken och folks kommentarer kan man tycka, tycker inte du borde behöva fixa det själv överhuvudtaget, anses det vara ett tillräckligt stort problem borde ju de ta itu med det?

Ursprungligen av Hakro807:

>En bekant övervägde att skaffa en IBM T60, specar från dustin

Fast T60 ska jämföras med Macbook Pro, inte med Macbook. Kolla tex. på http://www.theclickstore.se/product_viewer?art_num=UT0F4SW&utm_source=theclickstore&utm_medium=CPC&utm_campaign=Prisjamforelse

21600:- ink tre års garanti. Macbook Pro med lite snabbare processor, lite bättre grafikkort, webbkamera/fjärrkontroll och tre års garanti (samma som Thinkpad) kostar 24400:-. Thinkpad innehåller å andra sidan fingeravtrycksläsare, trackpoint, kontakt för dockningsstation, DL-brännare, skärm med högre upplösning och både Cardbus- och expresscardplats.

Den där var ju vettigare (och 4000kr dyrare) men det var ju inte den han tittade på.
Och det var lägre upplösning på den han titta på. (Han hade gjort ett jobb eller vad det var åt Dustin så det var därifrån varan fick komma.)

Och jag hade fortfarande hellre tagit en Macbook Pro än den där T60n.

Bilder från MacBook premiären: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=98059

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-20 14:08

Har ställt frågan i en annan tråd men inte fått svar.. Hur mycket kan man pilla inuti MacBooken utan att garantin ryker? Kan man byta både minnen och hårddisk utan att oroa sig?

vänligen
/jonas

#€%€##€€#!"##€" Folk är ju galna. Vänta tills ni har fått era datorer innan ni pratar om att skicka tillbaka/avbeställa den. Ni bor i Sverige och har två veckors returrätt om ni har köpt datorn på internet, och inte är nöjda med den.

Klart ni får prata om eventuella problem, men vissa borde lugna ner sig tills dom har provat datorn!!!

Precis. Lite mer optimism tack!

>En bekant övervägde att skaffa en IBM T60, specar från dustin

Fast T60 ska jämföras med Macbook Pro, inte med Macbook. Kolla tex. på http://www.theclickstore.se/product_viewer?art_num=UT0F4SW&utm_source=theclickstore&utm_medium=CPC&utm_campaign=Prisjamforelse

21600:- ink tre års garanti. Macbook Pro med lite snabbare processor, lite bättre grafikkort, webbkamera/fjärrkontroll och tre års garanti (samma som Thinkpad) kostar 24400:-. Thinkpad innehåller å andra sidan fingeravtrycksläsare, trackpoint, kontakt för dockningsstation, DL-brännare, skärm med högre upplösning och både Cardbus- och expresscardplats.

Lite rolig fakta att förutom de 2 högtalare som MacBooken har, så har den även en "subwoofer".
Man kan se detta i den kompletta servicemanualen http://www.demonoid.com/files/details/350379/

Ursprungligen av pite_jakke:

Lite rolig fakta att förutom de 2 högtalare som MacBooken har, så har den även en "subwoofer".
Man kan se detta i den kompletta servicemanualen http://www.demonoid.com/files/details/350379/

Din pirat...

Kommer Apple lösa värmeproblemenpå macbook/pro? Har de sagt något alls? Har alla dessa problem eller på måndagsexemplar?

pirat? Det är ju FFS bara Service Manualen!
Det har funnits bilder tagna från den i tidigare länkar...så pirat, nej.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-05-21 15:28

På sida 62-63 i MacBook (13 inch) Service Manual (http://www.demonoid.com/files/details/350379/) har de på extremt mycket kylpasta.
Apple har alltså gjort samma "tabbe" på MacBook som med MacBook Pro. Alldeles för mycket kylpasta. Där rekomenderar de upp till 0,175 ml per chip, vilket kanske låter lite, men är på tok för mycket. "Spackla med rakblad"-tekniken har alltid fungerat bäst för mig då jag mekade med PC...

(Jag har endå lagt en beställning på en vit 2.0ghz 1gb )

Sorry Hagge!:(
Det var inte så mkt som 10-12 grader, utan det stod att den sänker tempen med 3-12 grader jämfört med andra kylpastor när processorn är riktigt varm. Men just i det här fallet med MacBook så skulle ju 12 grader (om det verkligen stämmer) vara bra att kunna sänka tempen med.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-21 19:07
Ursprungligen av pite_jakke:

Sorry Hagge!:(
Det var inte så mkt som 10-12 grader, utan det stod att den sänker tempen med 3-12 grader jämfört med andra kylpastor när processorn är riktigt varm. Men just i det här fallet med MacBook så skulle ju 12 grader (om det verkligen stämmer) vara bra att kunna sänka tempen med.

3-12 grader är ändå mer än vad jag trodde det kunde göra, jag trodde det skillde typ 2-4 grader eller så kanske emellan en bra och "en annan". I macbookens fall så är det nog ett större problem att kylpastan är felapplicerad än vilken sort det är, även om arctic silvers det-dyraste-du-kan-köpa kanske är bättre än den apple har på.

Ursprungligen av REP:

Det var intressant !
Jag trodde det skulle vara större temperatur skillnader.
Men testen är inte helt rättvis.
Eftersom med året blir pastan helt torr ! Därmed förlorar värmeöverförning.

Jag tror bästa är "kuddar" som inte torkar ut sig. Har "gummi" egenskaper intackt hela sin livslängd !

All pasta eller just tandkrämen? Att de har med tandkräm och vegemite är väl bara för att ta med något som ingen vettig människa skulle få för sig att kleta på, men även dessa var ju bättre än ingenting. Och de noterar ju längre ner att tandkrämen redan hade torkat till efteråt, så en del av de riktiga pastorna klarar sig säkert bättre än andra med tiden också.
Lite synd att jag inte minns vad jag fick för temperaturskillnad på min athlon-xp när jag bytte från den vita "kudden" som satt på från början till arctic silver 3, lite senare köpte jag dock en annan kylare för drygt 40kr (så gammal cpumodell ju att de väl antagligen inte säljer så bra) som spöade min gamla kylare för runt 230kr rejält och sänkte temperaturen med typ 15 grader till eller så vill jag minnas. Så val av kylare gjorde ju större skillnad även om pastan också spelade roll.
Vad det är för kuddar som inte torkar ut du tänker på vet jag inte.

Ursprungligen av j0ppe:

Tandkräm? Haha. Bra och rätt mängd kylpasta kan göra stor skillnad beroende på hur det var innan.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=199840&highlight=macbook

Jag tror som sagt det mest hängde på rätt mängd, även om en bättre kylpasta säkert är något bättre.

"Temperature before:
Idle: ~70C
Load: 95C+ (Highest I saw was 97C)
Case Temp: Too hot to handle.

Temperature After:
Idle: ~40C
Load: ~60C
Case Temp: Barely warm."

Snälla kan vi lägga ner kommentarerna om att "Apple vet vad de gör!"... tested and verified, bs...

"I fixed someones iMac. I reapplied the thermal paste with some AS, they have said theirs temps on the CPU decreased by 15C."

Samma sak där med? Eller bara sämre kylpasta?

"I was shocked to see how much paste Apple applied. It is the same in their service manuals also. I just apply a layer as thick as a piece of paper, just as I was taught by IBM and Intel when I used to review hardware for **name here** magazine/websites."

Ok, tjockt där med..

"So if this is how apple applies thermal grease, is this why we never saw a G5 PowerBook (and the main reason for the switch to Intel)?"

lol

"I did my heatsinks last week. Down from 70 deg idle (95 load) to 40 idle (68 load).
My fans do come on more often, but it doesn't seem to make much difference to battery life."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-21 19:31
Ursprungligen av Hagge:

Vad det är för kuddar som inte torkar ut du tänker på vet jag inte.

Jo, det är bättre material, som håller fint fint över tiden. Men jag har inte erfarenheter av detta, det ser man ju när man hanterar med det. Men jag "ser" denna är bättre än pastan som torkar sig över med tiden....

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-21 17:01

Tandkräm? Haha. Bra och rätt mängd kylpasta kan göra stor skillnad beroende på hur det var innan.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=199840&highlight=macbook

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 20:57

Trist om Apple inte släpper en 13" Macbook Pro. Som i tidigare nämnda inlägg tycker jag att plast käänns lite "B". Andra nackdelar är:

# Ingen Firewire 800
# Vikten (måste kunna gå att komma ner under 2kg)
# Storlek på HD (måste kunna gå att få in en 100GB'are i som standard)
#Tjockleken (vet inte om det har nåt med plasten att göra, men den ser lite tjock ut, har inte sett den live o kännt på den, ev. blir åsikten annan efter detta.)
#Att inte mini-DV kablar ingår. Kom ingen liksom. Nåt får de väll bjuda på! I för sig har jag inte tagit upp mina kablar ur plasten jag fick till min snart 2 år gamla PB 12", så ...

Fördelarna är:

#Priset
#Svart färg gör det lite exklu.
#iSight, Frontrow

Lång tråd detta. Macbook 13" är det häftigaste som hänt på länge, upplösningen tillsammans med en glossy widescreen-skärm gör den verkligen läcker. Dual Core och det respektabla priset gör ju inte saken sämre - den vita 2 GHz-aren kommer definitivt inhandlas, tillsammans med (från Dustin) 2 stycken 1 GB Dual-stickor!

Det som oroar mig är värmeutvecklingen... och det tillhörande frågetecknet; kylpastan?! Jag ställer mig neutral - huvudsaken är att den inte blir het så man inte kan ha den i knät - och det vore katastrof om (den ev. överdrivna) värmen förkortar komponenternas livslängd.

Ursprungligen av fille_jr:

Trist om Apple inte släpper en 13" Macbook Pro. Som i tidigare nämnda inlägg tycker jag att plast käänns lite "B". Andra nackdelar är:

# Ingen Firewire 800
# Vikten (måste kunna gå att komma ner under 2kg)
# Storlek på HD (måste kunna gå att få in en 100GB'are i som standard)
#Tjockleken (vet inte om det har nåt med plasten att göra, men den ser lite tjock ut, har inte sett den live o kännt på den, ev. blir åsikten annan efter detta.)
#Att inte mini-DV kablar ingår. Kom ingen liksom. Nåt får de väll bjuda på! I för sig har jag inte tagit upp mina kablar ur plasten jag fick till min snart 2 år gamla PB 12", så ...

Fördelarna är:

#Priset
#Svart färg gör det lite exklu.
#iSight, Frontrow

Varför? MacBook är instegsmodellen, kalla det budgetmodell om du vill (även om det inte är det - Dual Core i alla utföranden är ett exempel på att Apple siktar högre).

  • Firewire 800 används inte (i stor utsträckning) av privatpersoner. Fråga din granne, har han hört talas om FW 800? Har han något datortillbehör somöverhuvudtagetstödjer FW 800? Högre prislapp vs. tekniska specifikationer - vad vinner när det kommer till en instegsmodell tror du?

  • Storlek på HD - byt ut den eller köp en extern. En 100-gigare som standard är bara fruktansvärt naivt att tänka om den billigaste laptopen i Apples produktsortiment.

  • Vikt och tjocklek: Se recensionsbilder, kolla på videos.... Den är inte stor - det är en jäkligt smidig dator jämfört med de allra flesta laptops out there.

  • Inte ens att mini-DVI-kablar inte medföljer tycker jag är snålt . Fortfarande - MacBook är instegsmodellen; priset är avgörande och de flesta har inte behov av att koppla sin lilla (och Apples minsta) laptop till en extern skärm. Har man behovet slänger man på 120 spänn för den kabel man behöver. Dessutom - vilken kabel skulle Apple skicka med? mini-DVI till DVI? mini-DVI till VGA?

Dina önskningar är just önskningar, inte logiska och ännu mindre realistiska. Nu blev mycket riktat mot dig, men många tänker så fruktansvärt naivt (vill inte använda orden tvångsmässigt eller korkat). Sånt har i alla fall inte jag tid att läsa (men uppenbarligen tid att svara på kl 3 på natten :rolleyes: ).

Jaja, det som oroar mig är värmen. Men MacBook 13" Dual Core är verkligen precis vad jag längtat efter

Ursprungligen av disposable:

Varför? MacBook är instegsmodellen, kalla det budgetmodell om du vill (även om det inte är det - Dual Core i alla utföranden är ett exempel på att Apple siktar högre).

Precis, det är en viktig poäng med MacBook, den är mycket mer än vad iBook var. Förutom Dual Core i alla modeller så har vi DVI och skärmdubblering som ett tydligt exempel på detta (även om det handlade om rätt krystade strypningar av iBook för att göra den mera oattraktiv för proffsen). Prestandamässigt verkar den mycket riktigt ligga rätt nära den ursprungliga MacBook Pro-modellen (enligt Ars tester).

Ursprungligen av fille_jr:

Trist om Apple inte släpper en 13" Macbook Pro. Som i tidigare nämnda inlägg tycker jag att plast käänns lite "B". Andra nackdelar är:

Det där fördelarna är alldeles för små skillnader för att det skulle motivera en MacBook Po 13". Kom ihåg att Apple jobbar med att ha en så enkel och tydlig uppdelning i produkter som möjligt, med stora tydliga skillnader. Det var en av grejerna Jobs gjorde när han kom till Apple, han skar ner och rensade ordentligt i den vildvuxna produktfloran.

Ursprungligen av fille_jr:

# Ingen Firewire 800

Finns inte på MBP heller. Uppdatering: MBP 15" menar jag.

Ursprungligen av fille_jr:

# Vikten (måste kunna gå att komma ner under 2kg)

Det vore trevligt, med då skulle de antagligen behöva offra den optiska enheten (vilket det finns en del som vill, men det känns inte troligt om inte Apple gör en subnotebook).

Ursprungligen av fille_jr:

# Storlek på HD (måste kunna gå att få in en 100GB'are i som standard)

Det går, men det är en kostnadsfråga, som så mycket annat. Apple balanserar detta mot att höja totalpriset och antagligen bedömt att det är bättre att ha ett lågt pris och låta de som vill ha större disk betala extra för det.

Ursprungligen av fille_jr:

#Tjockleken (vet inte om det har nåt med plasten att göra, men den ser lite tjock ut, har inte sett den live o kännt på den, ev. blir åsikten annan efter detta.)

Den bara aningen tjockare än MBP (som i sin tur var tunnare än motsvarande PowerBook, har jag för mig), men tunnare än iBook. Plasten gör nog en del, men det fungerar å andra sidan som ett bra skydd också.

Ursprungligen av fille_jr:

#Att inte mini-DV kablar ingår. Kom ingen liksom. Nåt får de väll bjuda på! I för sig har jag inte tagit upp mina kablar ur plasten jag fick till min snart 2 år gamla PB 12", så ...

Kan tyckas snålt, men för ÅF som lever på att sälja kablar är det nog guld värt Och det är definitivt inte en skillnad stor nog att motivera en MBP 13".

Senast redigerat 2006-05-22 16:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 15:41
Ursprungligen av Adrian B:

Kan tyckas snålt, men för ÅF som lever på att sälja kablar är det nog guld värt

Nu är jag lite petig men en ÅF har ju lika låg marginal på Apples sladdar som på deras datorer så för de spelar det nog inte så stor roll.

Ursprungligen av JohanB:

Nu är jag lite petig men en ÅF har ju lika låg marginal på Apples sladdar som på deras datorer så för de spelar det nog inte så stor roll.

Jo, jag tänkte närmast om de sålde alternativa kablar istället (men det kanske inte finns andra tillverkare av sådana än Apple? - i så fall handlar det om att Apple ska tjäna mer pengar och inte ÅF, det kanske kapat lite av de feta marginalerna på datorn för att ta igen det på karusell, f'låt, kablarna... ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 13:49

Rent vetenskapligt så minskar livslängden på komponenter om dessa utsätts för värme över c:a 65-70 grader. Detta kan naturligtvis variera, eftersom processorn __kanske__ är gjort för att klara detta galant. Skrämmande är dock att likanande datorer från andra märken INTE rapporterar lika hög CPU termeratur (vi använder CoreDuoTemp, Intel har liknande för Windows) vilket jag stör mig lite på. Även om Apple säger att vi INTE skall lite på CoreDuoTemp, så tänker jag garanterat köra detta program under full beslastning (t.ex. 2 st "yes > /dev/null") och kolla så att den inte går över, säg, 75 grader, för det är ganska illa. Kanske inte för processorn, men omkringliggande komponenter. Då __borde__ man ju kunna dra till ett AppleCenter å whina lite, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 14:14
Ursprungligen av desh:

Rent vetenskapligt så minskar livslängden på komponenter om dessa utsätts för värme över c:a 65-70 grader. Detta kan naturligtvis variera, eftersom processorn __kanske__ är gjort för att klara detta galant. Skrämmande är dock att likanande datorer från andra märken INTE rapporterar lika hög CPU termeratur (vi använder CoreDuoTemp, Intel har liknande för Windows) vilket jag stör mig lite på. Även om Apple säger att vi INTE skall lite på CoreDuoTemp, så tänker jag garanterat köra detta program under full beslastning (t.ex. 2 st "yes > /dev/null") och kolla så att den inte går över, säg, 75 grader, för det är ganska illa. Kanske inte för processorn, men omkringliggande komponenter. Då __borde__ man ju kunna dra till ett AppleCenter å whina lite, eller hur?

man har ju garanti, varför gå händelserna i förväg. vänta tills nåt går sönder innan du whinar

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 14:20
Ursprungligen av snigel1:

man har ju garanti, varför gå händelserna i förväg. vänta tills nåt går sönder innan du whinar

Håller med. Tycker att det har klagats o whinats frukansvärt mycket. Vänta och se. Klaga sen.

Bevaka tråden