Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 14:39
Ursprungligen av ALi:

Håller med. Tycker att det har klagats o whinats frukansvärt mycket. Vänta och se. Klaga sen.

Det finns dock en poäng. Om datorn går sönder efter ett år och en dag, när garantin är slut, pga att den varit 100grader hela tiden.. Hur som helst har jag förhoppningar om att min dator kommer vara moooo-fri och inte 90+grader! Om inte? Ehh, tja, man KAN ju vänta på att den går sönder å stå ut med massa missljud, eller hoppas att apple vill göra nått åt det.. Moo-ljudet kommer ju dessutom från fläktarnas kalibrering, så det borde en mjukvaru-uppgradering ta bort. Hur vet man detta? Bland annat för att det inte uppstår under BootCamp

  • Medlem
  • 2006-05-22 15:01
Ursprungligen av desh:

Det finns dock en poäng. Om datorn går sönder efter ett år och en dag, när garantin är slut, pga att den varit 100grader hela tiden.. Hur som helst har jag förhoppningar om att min dator kommer vara moooo-fri och inte 90+grader! Om inte? Ehh, tja, man KAN ju vänta på att den går sönder å stå ut med massa missljud, eller hoppas att apple vill göra nått åt det.. Moo-ljudet kommer ju dessutom från fläktarnas kalibrering, så det borde en mjukvaru-uppgradering ta bort. Hur vet man detta? Bland annat för att det inte uppstår under BootCamp

Du kommer fortfarande ha 364 dagar kvar på reklamationsrätten.

  • Medlem
  • 2006-05-22 15:44
Ursprungligen av Lufox:

Du kommer fortfarande ha 364 dagar kvar på reklamationsrätten.

Du menar 729-730 (beroende på om något av åren var ett skottår.

/hpe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 16:58
Ursprungligen av Lufox:

Du kommer fortfarande ha 364 dagar kvar på reklamationsrätten.

Okej, 2 års reklamationsrätt? Vad är skillnaden mellan apples 1 års garanti och detta?

Ursprungligen av desh:

Okej, 2 års reklamationsrätt? Vad är skillnaden mellan apples 1 års garanti och detta?

Apples 1års garanti vs svenska lagen

Se även detta inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 20:07
Ursprungligen av Adrian B:

Okej, tack! Med andra ord, det borde lösa sig även om den pajar om 2,5 år pga att den varit för varm (=fab-fel).. Jag tror ändå att jag kommer be MacForum eller vem det nu blir fixa lite med den om det visar sig att den blir 90+ grader..

Jag upptäckte just en sak jag missat fram till nu (men som säkert alla andra sett redan): Att MacBook har ljud IN! Det är något vi iBook-ägare saknat i alla tider, vi har varit tvugna att skaffa USB-adaptrar för att få in ljud. Ännu ett skäl att sukta efter en MacBook...

var inne på Apple Store i London igår och gned mej lite mot den underbara MacBook'en.. men blev ordentligt avskräckt av den förskräckliga färgåtergivingen. När jag startade Front Row var det brunt(!) istället för grått längst ner på skärmen.. När jag sen gick tillbaka till Safari såg jag brunt överallt. Det kan ju vara att någon hade pillat på kalibreringen, men, tycker Apple kunde gjort lite bättre ifrån sej på den fronten.

Varför jag gnäller så över detta är att jag arbetar både inom fotografi och grafisk design, ser färgåtergivingen som en stor faktor i mitt val av dator. Har inte planerat ett nytt dator köp på ett tag, men MacBook ser lockande ut. Hoppas skärmen blir fixad till dess, för jag ser inga andra nackdelar med den.

För övrigt, att skärmen är blank istället för matt ser jag inte som någon nackdel alls då detta ger mer tryck i färger och bättre kontrast än tidigare. Blänket är långt ifrån det jag sett på PC's..

Någon annan som upplevt denna "brunhet" på MacBooken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 18:49
Ursprungligen av digitalbob:

var inne på Apple Store i London igår och gned mej lite mot den underbara MacBook'en.. men blev ordentligt avskräckt av den förskräckliga färgåtergivingen. När jag startade Front Row var det brunt(!) istället för grått längst ner på skärmen.. När jag sen gick tillbaka till Safari såg jag brunt överallt. Det kan ju vara att någon hade pillat på kalibreringen, men, tycker Apple kunde gjort lite bättre ifrån sej på den fronten.

Varför jag gnäller så över detta är att jag arbetar både inom fotografi och grafisk design, ser färgåtergivingen som en stor faktor i mitt val av dator. Har inte planerat ett nytt dator köp på ett tag, men MacBook ser lockande ut. Hoppas skärmen blir fixad till dess, för jag ser inga andra nackdelar med den.

För övrigt, att skärmen är blank istället för matt ser jag inte som någon nackdel alls då detta ger mer tryck i färger och bättre kontrast än tidigare. Blänket är långt ifrån det jag sett på PC's..

Någon annan som upplevt denna "brunhet" på MacBooken?

Det är nog en illa vald färg-profil som är inställd.
Jag var på MacAdemic i Uppsala idag och tittade på MacBooken och den hade av vad jag kunde döma en väldigt bra färgåtergivning.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-22 18:53

Tror det samma. Har varit nere på MacForum några gånger och "hjälpt dem" att fixa färgåtergivningen. Det har sett sunkigt ut minst sagt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-22 19:34

jag har suttit nu ett par dagar och följt tråden och har en fundering gällande hur varm datorn blir. När ni pratar om varma datorer som nästan är för varma, är det när datorn jobbar för fulla muggar eller är det när man typ har safari, mail och itunes igång samtigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 20:02
Ursprungligen av Queux:

jag har suttit nu ett par dagar och följt tråden och har en fundering gällande hur varm datorn blir. När ni pratar om varma datorer som nästan är för varma, är det när datorn jobbar för fulla muggar eller är det när man typ har safari, mail och itunes igång samtigt?

problemen hos de macbook pro jag provat har vart att den är för varm hela tiden. dom ligger på gränsen, å så fort du gör någon, typ öppnar iphoto eller dyligt, blir processorn typ 90grader + och skiten låser sig.. jag har iof beställt en macbook nu, och hoppas att den inte skall låsa sig eller få förkortad livslöngd av värmen. om det blir fallet, så kommer närmaste applecenter få känna på lite furious rage

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-22 20:08

Tycker det är väldigt märkligt, desh. De Pro som jag provat har varit varma när man pressar dem, visst, men inte mer än vanliga PowerBooks. Och hängt sig har de verkligen inte gjort. Jag menar inte att du ljuger, men jag tycker att det verkar vara samma överdrifter och "vidarebefordrade sanningar" som när iMac G5 kom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 20:30
Ursprungligen av Snooze:

Tycker det är väldigt märkligt, desh. De Pro som jag provat har varit varma när man pressar dem, visst, men inte mer än vanliga PowerBooks. Och hängt sig har de verkligen inte gjort. Jag menar inte att du ljuger, men jag tycker att det verkar vara samma överdrifter och "vidarebefordrade sanningar" som när iMac G5 kom.

Haha, kan ju bero på att jag hade en av de första MBP 2.0GHz som kom! Ärligt, den fungerar faktiskt inte alls!!! Minst minst minst lika dåligt som alla på internet säger. Det absolut bästa sättet att få den att krasha är att sätta den i standy och sedan väcka den. Den fungerar i 100% av fallen. Vidare så låser den sig efter c:a 10 minuters arbete, och blir över 90grader varm.

Hoppas att ni förstår varför jag är lite orolig för MacBooken. Har FORTFARNDE inte fått MacBook Pro:en bytt, så ja, det vore SKÖNT om Apple tagit sig i kragen. Mitt ex/väns iMac G5 1.9GHz går som TÅGET btw. Verkligen underbar dator.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-22 20:49

Det lät inge vidare, desh! Och himla sopigt att du inte fått den utbytt. Vad säger Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-22 20:58

Lider med dig Desh, hoppas att allt löser sig och du får datorn fixad eller utbytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 21:05
Ursprungligen av JohanB:

Lider med dig Desh, hoppas att allt löser sig och du får datorn fixad eller utbytt.

Det löser sig naturlgtivs, allt är en frågan om hur sjukt eftertraktade dessa prylarna är Men som sagt, man kan tycka att efter typ 5 månader av försäljning/revisionering borde våra MacBooks/Pros fungera bra vid det här laget!

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-05-23 13:54

För dom som bor i Gävle så finns det nu en Macbook på Apple Center att kika på!

Love the keyboard!

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-05-24 16:18

Nu har jag testskrapat en svarting också (som för övrigt är otroligt läcker, bilder gör den inte rättvisa) och färgen flagnar inte så som vissa har påstått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-24 18:13

Synca och flytta mellan 2 macs

'hur gör jag när jag vill ö just det. Jag vill ju nu flytta låtar itunes bilblitketket ja allt till min nya hjälp!!

Ursprungligen av malli:

'hur gör jag när jag vill ö just det. Jag vill ju nu flytta låtar itunes bilblitketket ja allt till min nya hjälp!!

Beror på hur du vill göra?

Via internet, firewire, nätverkskabel eller bonjour?

Finns många trådar på forumet om hur man syncar mellan två mac datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-24 18:56

Jag vill synca mappar mm.
Jag vill gärna göra det via internet eller bonjour...
hjälp snälla...

Ursprungligen av malli:

Jag vill synca mappar mm.
Jag vill gärna göra det via internet eller bonjour...
hjälp snälla...

Systeminställningar > Fildelning > Personlig Fildelning (På)

Sen får du en afp adress som du bara loggar in på via den andra datorn.

Värmeproblem

Skulle detta kunna vara en av anledningarna?
http://gertstahl.blogspot.com/2006/05/macbooks-vent-blocked.html

Ursprungligen av Corleone:

Skulle detta kunna vara en av anledningarna?
http://gertstahl.blogspot.com/2006/05/macbooks-vent-blocked.html

Intressant. Först kylpastan o sen detta.

Ursprungligen av Corleone:

Skulle detta kunna vara en av anledningarna?
http://gertstahl.blogspot.com/2006/05/macbooks-vent-blocked.html

Läser man kommentarerna så ser man att de flesta *inte* har detta problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 02:29
Ursprungligen av Adrian B:

Läser man kommentarerna så ser man att de flesta *inte* har detta problem.

Men det är coolt att vissa har det Coolt? Ja, asså, men hallå. I'M DRUNK FOR FUCK SAKE! Klart att Apples problem exoneras mera med tanke på hur kåta folk är på dom, men jag upphör aldrig att förvånas. Som min MBP. Helt galen. Men men, sussa sött flickor.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-28 21:30

Som sagt, i blogen om plastbiten finns det INGEN som säger att de har den, på digg skall det visst ha funnits iaf någon mer men det verkar inte vara vanligt.

Dessutom hade macdevcenter bytt ut kylpastan och det sänkte bara temperaturen med 2 grader. De mätte dock temperaturen på utsidan av chassit så jag vet inte riktigt hur mycket jag tycker det testet är värt, men här är det iaf:

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2006/05/23/thermal-paste-question.html?page=1

desh: Var det din som inte fungerade alls eller vad det var? Eller vad är fel?
Jag är fortfarande sugen på en macbook, men temperaturjoxet övertygar mig väl om att vänta.. bättre grafik så hade jag ju varit såld dock :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 00:21
Ursprungligen av Hagge:

Som sagt, i blogen om plastbiten finns det INGEN som säger att de har den, på digg skall det visst ha funnits iaf någon mer men det verkar inte vara vanligt.

Dessutom hade macdevcenter bytt ut kylpastan och det sänkte bara temperaturen med 2 grader. De mätte dock temperaturen på utsidan av chassit så jag vet inte riktigt hur mycket jag tycker det testet är värt, men här är det iaf:

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2006/05/23/thermal-paste-question.html?page=1

desh: Var det din som inte fungerade alls eller vad det var? Eller vad är fel?
Jag är fortfarande sugen på en macbook, men temperaturjoxet övertygar mig väl om att vänta.. bättre grafik så hade jag ju varit såld dock :/

MBP är väck, orkade inte. Har beställt en MB, den kommer imorgon. Har vart runt i GBG och känt på massa MacBooks, och dom har vart tysta, fina och inte så jävla varma, så jag slog till helt enkelt. Så nej, jag bekymmrar mig verkligen inte om temperaturen, och skulle den vara åt helvette, då går jag raka vägen till MacForum och säger "tja brudar".

säg att du ska åka nånstans, då finns ju möjligheten att du kanske vill bränna en dvd. då vill du ju ha dvd brännaren, för en extern brännare gör ju macbooken mindre bärbar/portabel. därför skulle jag lätt ta mellanmodellen före den billigaste

Bevaka tråden