Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 21:41

Stämmer det att fjärrkontrollen som kommer med svarta Macbooken är vit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 22:54
Ursprungligen av stefan_yes:

Stämmer det att fjärrkontrollen som kommer med svarta Macbooken är vit?

Japp, det stämmer. Bilden är från Apples hemsida...

Fick min för ett halvt dygn sedan. Den piper, tills man startar bla Photo Booth, eller drar ur nätströmmen. Det är dock endast i OS X, inte i Windows, så jag tror faktiskt inte detta är ett "hårdvarufel" som många försöker få det till. Det är nog snarare mjukvara som framkallar ljudet på någon komponent.

Senast redigerat 2006-05-31 01:39

har du inte pro då? eller piper macbook också?

Ursprungligen av eskimo:

har du inte pro då? eller piper macbook också?

Ja, MacBook piper också.

Låter som om pipet kommer från Mag Safe nu när jag lyssnar efter ordentligt. I och med att det försvinner när man drar ur den kontakten, och att problemet gäller just MacBook och MacBook Pro är pipet säkerligen relaterat till Mag Safe på något sätt.

Men det piper inte i Windows XP eller när man bootar, det är först när OS X startat upp som det börjar pipa, så jag misstänker fortfarande att OS X också är inblandat.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-05-31 10:25

Weird. Jag har testat 2st olika macbooks en hel del, men ingen av dom piper på något sätt.

Däremot låter strömadaptern som flera andra kommenterat i andra trådar.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-31 21:15

Jag undrar hur macbooken klarar extenden monitor med 1920 x 1200 pixlar.. Någon som testat det? Viktigt att de funkar perfekt för mig..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-31 21:17
Ursprungligen av jbn:

Jag undrar hur macbooken klarar extenden monitor med 1920 x 1200 pixlar.. Någon som testat det? Viktigt att de funkar perfekt för mig..

Ja...

Ursprungligen av jbn:

Jag undrar hur macbooken klarar extenden monitor med 1920 x 1200 pixlar.. Någon som testat det? Viktigt att de funkar perfekt för mig..

Att den klarar det står tydligt i Apples specar:

Extended desktop and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 x 1200 pixels on an external display, both at millions of colors

Sen om det fungerar "perfekt" beror nog lite på vilka krav man ha. Jag har en iBook G4/1,25 GHz som jag har en 1600 x 1200-skärm kopplad till just nu. Det fungerar utmärkt men om man t.ex. kör Exposé så hackar det märkbart. Jag vet inte hur det är med grafikkretsarna i nya MacBooken, men de är antagligen mycket bättre än i den här iBooken iaf.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 06:42

Exposé hackar nog nästan garanterat på macbooken om man kör 1920x1200, speciellt om man även kör 1280x800 på själva macbooken samtidigt.
Jag var inne och lekte med en Macbook (den svarta) på Macforum här på Avenyn, och hade man mer än ca 4-5 fönster igång samtidigt så började Exposé gå ryckigt.
Maskinen hade iofs endast 512 MB i minne, så det _kanske_ går att avhjälpa med mer minne, men jag tror snarare att det beror på att GMA950 är för långsamt.
Att det går ryckigt påverkar ju inte själva funktionen av Exposé, men det ser inte alls lika trevligt ut som när det går mjukt och flytande.

Andra saker som vågorna i dashboard och minimering av program eller liknande bör väl fungera fint oavsett upplösning

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-01 08:09
Ursprungligen av turbonallen:

Exposé hackar nog nästan garanterat på macbooken om man kör 1920x1200, speciellt om man även kör 1280x800 på själva macbooken samtidigt.
Jag var inne och lekte med en Macbook (den svarta) på Macforum här på Avenyn, och hade man mer än ca 4-5 fönster igång samtidigt så började Exposé gå ryckigt.
Maskinen hade iofs endast 512 MB i minne, så det _kanske_ går att avhjälpa med mer minne, men jag tror snarare att det beror på att GMA950 är för långsamt.
Att det går ryckigt påverkar ju inte själva funktionen av Exposé, men det ser inte alls lika trevligt ut som när det går mjukt och flytande.

Andra saker som vågorna i dashboard och minimering av program eller liknande bör väl fungera fint oavsett upplösning

Det berodde på minnet, inte grafikkortet. Här är exposé hur mjukt som helst även på 1920x1200 med många fönster uppe.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-01 14:11
Ursprungligen av akesson:

Det berodde på minnet, inte grafikkortet. Här är exposé hur mjukt som helst även på 1920x1200 med många fönster uppe.

Hur mycket minne har du?

Jag planerar 1GB..

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 13:08
Ursprungligen av turbonallen:

Exposé hackar nog nästan garanterat på macbooken om man kör 1920x1200, speciellt om man även kör 1280x800 på själva macbooken samtidigt.
Jag var inne och lekte med en Macbook (den svarta) på Macforum här på Avenyn, och hade man mer än ca 4-5 fönster igång samtidigt så började Exposé gå ryckigt.
Maskinen hade iofs endast 512 MB i minne, så det _kanske_ går att avhjälpa med mer minne, men jag tror snarare att det beror på att GMA950 är för långsamt.
Att det går ryckigt påverkar ju inte själva funktionen av Exposé, men det ser inte alls lika trevligt ut som när det går mjukt och flytande.

Andra saker som vågorna i dashboard och minimering av program eller liknande bör väl fungera fint oavsett upplösning

Kör en skärm på 1680*1050 och bara 512mb här - inga problem med Exposé.

Va inne och beställde en svart idag. Återkommer med rapport då den levereras i början på nästa vecka...vänta..vänta...långsamt går tiden...

1,25 GB RAM blev det i alla fall...vänta...vänta

Det kostar ju lika mycket (ungefär) med 1024 från typ komplett och en uppgradering av det på Applestore, men om man tar från komplett så blir det ju inte dual chanal, vad är bäst?

Ursprungligen av filleokus:

Det kostar ju lika mycket (ungefär) med 1024 från typ komplett och en uppgradering av det på Applestore, men om man tar från komplett så blir det ju inte dual chanal, vad är bäst?

ser inen egentlig anledning att inte välja apples uppgradering... du får dom installerade direkt och slipper de futtiga småstickorna... men när vi snackar 2gb så är det ju en annan sak.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-06-01 19:10

tjeena!! jag beställde en svart idag från inwarehouse.. skickades nu i eftermiddag

//Per

den lilla beställd med 1gb minne och större hdd. säljer min kära pb efter helgen och sen blir det att sparka igång min gamla pc som har fått stå som musik/filmserver tills apple behagar att skicka min nya. hoppas på fint väder eller en kort leveranstid.

Bevaka tråden