- christianolsson
- Medlem ●
- Helsingborg
... är en fråga som många gånger blivit besvarad. Jag ställer då helt enkelt motfrågan. Eftersom jag inte själv har överdrivet mycket erfarenhet av Mac frågar jag helt enkelt er.
Vad kan en PC som INTE en Mac kan?
Tack för svar, är nyfiken på OM det finns något.
//Snart nybliven switcher
Använda ett OS som fungerar...
kan du utveckla det lite?
INTE få virus eller spyware.
Köra världens bästa operativsystem Mac OS X.
Ska kanske förtydliga frågan lite. Alltså
Vad kan en PC som INTE en Mac kan... den motsatta har jag fått besvarad många gånger
... är en fråga som många gånger blivit besvarad. Jag ställer då helt enkelt motfrågan. Eftersom jag inte själv har överdrivet mycket erfarenhet av Mac frågar jag helt enkelt er.
Vad kan en PC som INTE en Mac kan?
Tack för svar, är nyfiken på OM det finns något.
//Snart nybliven switcher
Det finns många program som inte finns till Mac, tyvärr. Ett gäng affärssystem finns bara till Windows. En hel del specialprogram för allehanda muppiga saker. Drivrutiner till billig hårdvara, t ex multimediasystem. Det beror på att företagen, med rätta förmodligen, anser att Mac-plattformen är för lite för att det ska vara värt det.
Det finns oftast alternativ, men ibland är de sämre, ofta dyrare.
Det finns många program som inte finns till Mac, tyvärr. Ett gäng affärssystem finns bara till Windows. En hel del specialprogram för allehanda muppiga saker. Drivrutiner till billig hårdvara, t ex multimediasystem. Det beror på att företagen, med rätta förmodligen, anser att Mac-plattformen är för lite för att det ska vara värt det.
Det finns oftast alternativ, men ibland är de sämre, ofta dyrare.
Fungerar det inte för att det är Mac eller BootCamp och Windows löser de problemet?
Det är mer udda saker som inte brukar fungera, Många PIC-programmerare odyl ungerar inte tex. Nya Macbook Pro stödjer inte befintliga kortbaserade lösningar för 3G/GSM-datatrafik (och Macbook saknar helt kortplats). Har man en ny Intelbaserad bärbar dator från Apple kan den visserligen köra Windows XP men EFI använder inte ACPI, de normala energisparfunktionerna som Windows stödjer. Ger alltså sämre drifttid. Apples Boot Camp verkar inte vara en fullständig BIOS-emulering (trots att EFI tillåter detta) vilket gör att äldre operativsystem (Windows 2000, NT4, BeOS etc) inte fungerar. Om du uteslutande vill köra OS X finns det massor med program som inte finns, Winamp, ACDSee, IE6 (behövs ännu ibland), Solidworks, AutoCAD, FMA, .. Ingen mening att fortsätta faktiskt, det finns alldeles för många program som saknas och jag skulle bli tvungen att sitta uppe hela natten om jag skulle gå igenom allt.
Handlar din fråga om hårdvara.. Apple har "speciella" designlösningar, att uppgradera sin hårdvara kan alltså bli mycket dyrt, svårt eller i många fall helt omöjligt.
Men detta handlar om intresse också, gör man inte sak X, Y och Z som endast går att göra under Windows fungerar en Mac fint. Men vänta dig inga underverk, OS X fungerar lite bättre men skillnaden gentemot XP är faktiskt ganska liten, oavsett vad talibanerna på forumet vill få dig att tro. Efter 8 månader med OS X gick jag tillbaka till XP och saknar OS X mindre för varje dag som går. Men det var trevligt med nya perspektiv iaf.
Det är mer udda saker som inte brukar fungera, Många PIC-programmerare odyl ungerar inte tex. Nya Macbook Pro stödjer inte befintliga kortbaserade lösningar för 3G/GSM-datatrafik (och Macbook saknar helt kortplats). Har man en ny Intelbaserad bärbar dator från Apple kan den visserligen köra Windows XP men EFI använder inte ACPI, de normala energisparfunktionerna som Windows stödjer. Ger alltså sämre drifttid. Apples Boot Camp verkar inte vara en fullständig BIOS-emulering (trots att EFI tillåter detta) vilket gör att äldre operativsystem (Windows 2000, NT4, BeOS etc) inte fungerar. Om du uteslutande vill köra OS X finns det massor med program som inte finns, Winamp, ACDSee, IE6 (behövs ännu ibland), Solidworks, AutoCAD, FMA, .. Ingen mening att fortsätta faktiskt, det finns alldeles för många program som saknas och jag skulle bli tvungen att sitta uppe hela natten om jag skulle gå igenom allt.
Handlar din fråga om hårdvara.. Apple har "speciella" designlösningar, att uppgradera sin hårdvara kan alltså bli mycket dyrt, svårt eller i många fall helt omöjligt.
Men detta handlar om intresse också, gör man inte sak X, Y och Z som endast går att göra under Windows fungerar en Mac fint. Men vänta dig inga underverk, OS X fungerar lite bättre men skillnaden gentemot XP är faktiskt ganska liten, oavsett vad talibanerna på forumet vill få dig att tro. Efter 8 månader med OS X gick jag tillbaka till XP och saknar OS X mindre för varje dag som går. Men det var trevligt med nya perspektiv iaf.
Du gör mig faktiskt lite orolig nu. Men låt se, vad använder jag min PC till idag? Jag...
- ser på film (dvd)
- skriver skolarbeten
- redigerar bild/film
- surfar
- mailar
- sköta kalender (försöker i alla fall)
- spelar (Sim City 4 RH, Battlefield Vietnam)
- lyssnar på musik
- designar tidningar (inDesign, Photoshop, Illustrator)
- Google Earth ("just for fun")
Klarar MacBook Pro detta bättre än PC? Vet att Adobeprogrammen inte kommer förrens 2007 till Mac men som sagt, det kommer.
Hur fungerar synkningen iCal mm. med Sony Ericsson mobiltelefoner, P990i är det tänkt men då denna inte kommit än ber jag om en gissning baserad på tidigare erfarenheter?
Kan jag spela de spelen under XP på Mac? Kan jag spela BF: V i multiplayer via XP på Mac?
Tackar ödmjukast för svar
Du gör mig faktiskt lite orolig nu. Men låt se, vad använder jag min PC till idag? Jag...
- ser på film (dvd)
- skriver skolarbeten
- redigerar bild/film
- surfar
- mailar
- sköta kalender (försöker i alla fall)
- spelar (Sim City 4 RH, Battlefield Vietnam)
- lyssnar på musik
- designar tidningar (inDesign, Photoshop, Illustrator)
- Google Earth ("just for fun")
Klarar MacBook Pro detta bättre än PC? Vet att Adobeprogrammen inte kommer förrens 2007 till Mac men som sagt, det kommer.
Hur fungerar synkningen iCal mm. med Sony Ericsson mobiltelefoner, P990i är det tänkt men då denna inte kommit än ber jag om en gissning baserad på tidigare erfarenheter?
Kan jag spela de spelen under XP på Mac? Kan jag spela BF: V i multiplayer via XP på Mac?
Min ödmjuka åsikt är att allt detta funkar SJUKT mycket bättre på en Mac. Särskilt grafisk formgivning, då du kan använda vilka typsnitt som helst och det finns en *fungerande* färgsyrning inbyggd i systemet (här kommer vissa säkert anse att det finns i Windows också, men jag anser det inte). Det finns INGA dokument eller filer (som du kommer stöta på) du inte kan öppna med en Mac. Att Adobe-sviten inte finns ÄR dock ett stort problem, som gör att jag väntar med Intel.
Mail, adressboken och iCal är i sig själva en bra anledning att byta. Synkning i Windows kräver en doktorshatt, och funkar ibland inte ändå. På Macen är det mer binärt. Antingen funkar det helt perfekt, eller inte alls. Det mesta funkar helt perfekt, en del genom tredjepartsprogram.
Spel spelar jag aldrig på Mac, troligen för att mina G4:or suger på det.
Adobeprogrammen har funnits sedann sundsvall brann till Mac men inte Universal Binary - dvs till Intelproppen, men om du inte har FÖR tunga filer så funkar det att köra genom rosetta i en Mac Book Pro jag har gjort det men stora (500MB) filer i indesign laggar samt stora bilder med många lager laggar, men det äär i alla fall inte sirap. - Å andra sidan kan man köra Adobeprogrammen i Windoze om du installerar Bootcamp.
P990i kom som jag fattade det idag och kommer inte att fungera med Mac förrens Apple uppdaterar iSync, vilket dom förmodlligen kommer att göra snart med stöd för M600i samt P990i samt alla andra tele foner med samma operativ. - Det finns trådar som disskuterar varför det inte funkar med en vanlig patch utan att iSync måste uppdateras från Apple.
Antar att det inte är några problem att spela Mac via Win
/Tangen
Jag switchade fran PC till Mac i Maj 2006.
Mitt intryck aer att min produktivitet blir battre eftersom programmen aer sa fint integrerade med varandra. Aeven med icke Apple program som ex. Toast.
I love my Mac!
låter lite konstigt kanske, men jag började använda mac som arbetsburk mest pga command-knappen.
Javisst! Ctrl-knappen sitter ju helt galet, och är dessutom liten. Vad Windows-knappen är bra till har jag inte riktigt kommit underfund med, förutom att den ska flasha Windows-loggan på allas datorer oavsett märke.
låter lite konstigt kanske, men jag började använda mac som arbetsburk mest pga command-knappen.
Så sant, ctrl har verkligen en puckad placering. Tack och lov är det enkelt att mappa om tangentbordet - och samtidigt kan man koppla bort caps lock så man är av med den skiten..
]
Om man sitter med en mac och saknar Winamp och ACDSee så är man nog lite av en Windowsfundamentalist.
Att AutoCAD och SPCS inte finns i Mac-versioner är inget vidare däremot. Jag tänker framförallt på Arkitekter som gärna vill köra ett stabilt OS och kvalitativ hårdvara men som tvingas kvar i Windowsslummen för att byggbranschen vill ha AutoCad-ritningar. Man får hoppas att ArchiCAD utvecklar sin konvertering så att den blir snabbare och bättre.
En Mac kan lämna dig ifred när du vill få något gjort.
En PC kan bli infekterad med virus... inte en mac.
Visst det finns några maskar till mac men man måste vara bra osmart om man lyckas få in dom i systemet... det händer inte av sig själv.
Största anledningen till att jag bytte till mac är väll att slippa just antivirus som drar stora resurser från datorn helt i onödan... sen alla uppgraderingar o licenstjafs o mm mm... slipper ju det helt.
På min gamla PC (server) har jag norton och adaware igång med dagliga uppdateringar.... ändå lyckades det komma in virus på den för en månad sedan som inga program klarade av att ta bort så det vart omformatering av C:... som tur är så var operativsystem och program det enda på den hårddisken.
"En Mac kan lämna dig ifred när du vill få något gjort."
Detta var nog en av de bättre citaten för dagen. Eller som en kompis skrev som nu pendlar mellan Windows och OSX på sin MacBook Pro:
"Windows är faskien som en masknadsplats, det poppar upp saker hela tiden!"
Men av det du skriver, christianolsson, så ser jag inget av det som alls något problem på OSX-fronten. Med Boot Camp KAN du även boota i Windows om du så behöver. Det största problemet är väl utbud av spel. Även om de största och mer populära spelen alltid kommer så är detta vad som "gemeneman" kanske saknar. Men Boot Camp löser detta åt dig.
OSX är dock en så otroligt mycket fräshare och trevligare upplevelse än Windows. Visserligen kommer Vista (när det nu släpps) flytta fram den sidan ganska långt på "upplevelse" biten. Men sitter man bara i så enkla program som Mail och iCal, där man sen jämför med Windows och Outlook. Ja, det senare är ingen "mysig" upplevelse. Windows känns för mig hårt och gammalt.
Listan som Hakro tog upp vet jag inte hur akut problem det är:
- Winamp, du har iTunes
- ACDSee, du har en massa andra motsvarigheter
- IE6, vill man helst slippa men går att köra genom Boot Camp eller Virtuellt.
- Solidworks, AutoCAD, FMA, vet jag inte ens vad de gör och architetur är en ganska slimmad marknad ändå
Som en bonus slipper du virus och spam/popup-ware.
- Winamp, du har iTunes
- IE6, vill man helst slippa men går att köra genom Boot Camp eller Virtuellt.
- Solidworks, AutoCAD, FMA, vet jag inte ens vad de gör och architetur är en ganska slimmad marknad ändå
Vill tacka för alla bra svar hitills... mina orosmoln är borta, för till fället i alla fall.
Solidworks och AutoCAD är två program för att göra ritningar (2D och 3D). Ritningarna används inom de flesta brancher som tillverkar något. Även jag använder div. CAD program, däribland dessa.
- Winamp, du har iTunes
iTunes går inte att jämföra med winamp... eftersom man måste ha koll på id3 taggarna så fort man lägger in någonting i iTunes annars hittar man inte låten sen.
Om du bara vill provlyssna på låtar så suger iTunes rätt bra... vill ju inte lägga in låten i databasen bara för o snabblyssna igenom. borde finnas en inbyggd filebrowser i iTunes där man kan lyssna på låtar och ändra id3 taggar UTAN att lägga till dom i databasen... det skulle lösa hela problemet
Finns det något litet program i stil med winamp till mac som man lätt kan lyssna på låtar o ändra taggar i? kommer överge winamp så fort jag får min mac pro
iofs kanske winamp kommer fungera med whine... det skulle vara klockrent och så ett mac:igt skin till det bara.
Men av det du skriver, christianolsson, så ser jag inget av det som alls något problem på OSX-fronten. Med Boot Camp KAN du även boota i Windows om du så behöver. Det största problemet är väl utbud av spel. Även om de största och mer populära spelen alltid kommer så är detta vad som "gemeneman" kanske saknar. Men Boot Camp löser detta åt dig.
Fast en Mac verkar aldrig bli en vettig spelmaskin, för den summa som behövs för att få en Mac som klarar av spel (nej, ett X1600 är inte mycket till grafikkort, idag kanske, men inte imorgon) är det enklare att köpa en enklare modell och lägga resten av pengarna på en konsoll.
- Winamp, du har iTunes
- IE6, vill man helt slippa men går att köra genom Boot Camp eller Virtuellt.
Fast nu är du lite trångsynt, kom ihåg att jag använt iTunes under en tid och håller fast vid min uppfattning om att det är inte bara sämre utan mycket sämre än Winamp. Winamp är inte lika snyggt men dess design är närmast perfekt för en mediaspelare. Samma sak med AcdSee, det finns helt enkelt ingen motsvarighet för OS X (Macversionen av AcdSee är för buggig för att användas, tyvärr) för dessa och många andra program. Det är tyvärr bara att godta att programutbudet till Mac inte alls håller samma klass som till Windows, även om skälen till detta är ganska uppenbara.
Att ta upp virus är inte längre relevant som skäl att välja en viss plattform, Windows är tillräckligt säkert för gemene man (kan t.ex. inte nämna en enda i min bekantskapskrets som fått ett virus under de senaste åren) och det finns antivirusprogram som är extremt snälla mot systemresurserna. AVG Free Edition som jag använder uppdaterar sig och scannar av systemet under natten, resten av tiden tar det inga systemresurser (ok, några MB minne då) över huvud taget. Riktigt hur spam är relevant i Windows vs Mac vet jag inte eftersom spam är plattformsoberoende, det finns mycket kompetenta spamfilter till Windows. Men att användaren ska behöva använda ett spamfilter visar bara att hans epostleverantör inte sköter sitt jobb. Likaså med popups, det handlar bara om vilken webbläsare man väljer.
Nåväl - avråder jag TS från att skaffa en Mac? Icke sa nick, det är bara kul att testa nya saker. Fungerar det inte för honom är det bara att sälja maskinen och köpa en windowsmaskin. Fungerar det och han tycker bättre om OS X än Windows - so much the better.. Generellt sett är folk ganska bekväma i sina val så det är bara kul om någon vill testa någonting annorlunda.
(...) Eller som en kompis skrev som nu pendlar mellan Windows och OSX på sin MacBook Pro:
"Windows är faskien som en masknadsplats, det poppar upp saker hela tiden!"
(...)
Haha! Jag kopplade in min Ipod till en kollegas Windowsdator nyss och det kom upp tre(!) meddelanden med några minuters mellanrum om dittan och dattan att datorn hade sett den nya hårdvaran... Det är störande faktiskt. Jag begriper väl själv att jag stoppat i den i datorn!
Mac OS dämpar mycket av den här typen av onödig kommunikation "dator till överbelastad människohjärna".
det har inte så mycket med placeringen att göra (jag använder caps lock som crtl ändå) som det mer 'spikade' upplägget för kortkommandon och gränssnittet i övrigt.
crtl-c i xterm är ju inte samma som i andra program, exvis.
sånt går ju alldeles utmärkt att fixa själv, men det är inte sånt pill jag vill ägna mina dagar åt...
Det viktigaste tycker jag är att de bara funkar. Nu har jag suttit på ett företag i bara tre veckor och under den tiden har alla datorer ballat ur på något sätt av någon anledning.
Det kan ha att göra med användarna också, men ändå. Min powerbook 17 som är 3 1/2 år gammal har strulat en endaste gång. Annars har den gått som en klocka.
Jag hajar inte hur man kan vara en "power user" när det gäller en mp3-spelare... jag menar, den spelar musik, och iTunes hittar all musik blixtsnabbt.
Jag vet inte vad som gör AcdSee så fantastiskt bra (jag tycker det är vedervärdigt), men det finns en uppsjö bildvisnings- och redigeringsprogram till Macen. Om jag kan hitta och redigera mina bilder, borde andra klara av det också. Att ha detta som en anledning att inte välja Mac är väl knappast mer relevant än att det inte finns virus för att göra det motsatta.
Jag tror att tråden handlar om saker man inte KAN göra, och inte att man inte kan göra det med just det specifika verktyget. Plattformarna är olika. Windowsprogram är ofta mer komplicerade, och Macprogram är ofta lite enklare. Olika kulturer och tillvägagångssätt, men slutresultatet brukar bli detsamma.
Du får det att låta som att Windows har 100% av programmen, medan Mac har 30% av dessa. I rena tal kanske det stämmer, men det finns gott om program som är fullkomligt geniala, som inte finns till Windows.
http://quicksilver.blacktree.com/
http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/
http://www.iridientdigital.com/products/rawdeveloper.html
Jag hajar inte hur man kan vara en "power user" när det gäller en mp3-spelare... jag menar, den spelar musik, och iTunes hittar all musik blixtsnabbt.
Jag vet inte vad som gör AcdSee så fantastiskt bra (jag tycker det är vedervärdigt), men det finns en uppsjö bildvisnings- och redigeringsprogram till Macen. Om jag kan hitta och redigera mina bilder, borde andra klara av det också. Att ha detta som en anledning att inte välja Mac är väl knappast mer relevant än att det inte finns virus för att göra det motsatta.
Jag tror att tråden handlar om saker man inte KAN göra, och inte att man inte kan göra det med just det specifika verktyget. Plattformarna är olika. Windowsprogram är ofta mer komplicerade, och Macprogram är ofta lite enklare. Olika kulturer och tillvägagångssätt, men slutresultatet brukar bli detsamma.
Du får det att låta som att Windows har 100% av programmen, medan Mac har 30% av dessa. I rena tal kanske det stämmer, men det finns gott om program som är fullkomligt geniala, som inte finns till Windows.
http://quicksilver.blacktree.com/
http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/
http://www.iridientdigital.com/products/rawdeveloper.html
Problemet med iTunes är just att man måste lägga in filerna i en databas för att kunna hitta dessa och man måste också se till att id3 taggarna är iordning annars hittar man aldrig låtarna. Som jag skrev tidigare så borde apple bygga in en filebrowser i iTunes där man kan lyssna på musik och ändra id3 taggarna UTAN att lägga till dom i databasen... som en förberedelse för att man skall göra just detta... då skulle iTunes vara den ultimata mp3 programvaran.
Det som jag gillar med just ACDSee är att man dubbelklickar på en fil i en katalog och blixtsnabbt kommer programmet upp och sedan kan man bläddra mellan alla bilder i katalogen. Det viktiga är alltså att man kan dubbelklicka på en fil i en katalog... och inte behöva öppna programmet först för att sedan bläddra fram till en katalog som man lägger till en slags "playlist" för att kunna bläddra mellan filerna utan att dom genast skall ligga där när programmet startar. Sedan använder jag mig också av snabbtangenter för att rotera bilder och batch rotering... har hittat liknande program till mac som fungerar som ersättare eftersom jag gärna inte jobbar i windows och kommer sluta helt med det när jag får min mac pro. (förutom på jobbet där vi sitter i win). Däremot är dessa mac program inte lika bra som ACDSee.
Tipsa gärna om fler winamp liknande program och ACDSee liknande program till OSX... MEN jag vill ha dessa till intel... de program som var listade sedan tidigare var endast till PPC. (även om dessa fungerar med rosetta men känns som onödig användning av resurser.)
Självklart finns det program som är bättre på mac än i windows också... som de du länkar till... båda världar har sina plus och minus... just nu försöker jag bara göra det bästa av min OSX värld som kommer dominera min framtid