Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan en Mac som inte en PC kan...

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 09:06

Hunter: Förklara för en oinsatt vad som gör Metro bättre än PDF. Alltså har det några stora fördelar? Det känns ganska dumt, eller "microsoft-ish" att försöka få en industri att gå över till ett nytt format om inte fördelarna är stora. Likt Microsofts egna bildformat.

Men Metro kanske är något bra?

Efter vad som hände Microsoft när de försökte använda PDF i Office så förstår man kanske motivationen för ett "eget" format.

Ursprungligen av Hagelin:

Efter vad som hände Microsoft när de försökte använda PDF i Office så förstår man kanske motivationen för ett "eget" format.

Vad hände? Jag har inte hört storyn, men jag antar att vi talar humor på hög nivå?

Ursprungligen av denjohan:

Vad hände? Jag har inte hört storyn, men jag antar att vi talar humor på hög nivå?

Ingen större humor. Microsoft byggde in PDF-funktionalitet i (kommande) Office 12. Adobe krävde att funktionerna skulle vara en separat nerladdning (vilket MS accepterade) och att MS skulle ta betalt för det (vilket MS ej accepterade). Efter hot om stämningar så valde MS att ta bort funktionaliteten istället.

edit, förtydligande:
Detta är givetvis inte den direkta anledningen till att Metro utvecklas, det började utvecklas långt tidigare. Min poäng är att det är Adobes IP och massiva inflytande över formatet som gör att MS inte vill använda det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-17 14:47

Ingen värld är perfect, inte OSX heller. Absolut inte. iTunes Coverhantering har jag också undrat en hel del över även import i iTunes kunde förbättras en del. Om man skriver om det till ämnet så saknas ett alternativ til iTunes för OSX eller att iTunes ska bli bättre

Microsoft har redan varit i skottelden för att de integrerat en webbläsare och en mediaspelare i sitt OS. Tror det är därför de är väldigt försiktiga med vilka program de skickar med. Ekonomiskt är det inga problem för dem att bundla med allt och lite till, tex. Corel skulle nog inte ha några problem att licensiera ut Paint Shop Pro för någon dollar per såld Windowslicens.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-19 01:48

Vänder på frågan:
Vad kan en PC som inte en Mac kan?
Svar: Installera program utan att användaren har en susning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 01:55

Haha

Sådana inlägg kan skapa en eldstrid MJG

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-19 02:14

Jag tycker det är fascinerande att PC alltid jämställs med Windows.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-19 02:16
Ursprungligen av annan:

Jag tycker det är fascinerande att PC alltid jämställs med Windows.

Jo, det är vrickat. Jag försökte motarbeta detta i många år, men gav upp. Det är meningslöst och dömt att misslyckas. Folk har klistrat ihop orden för alltid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-19 02:23

Men PC är generellt (90% eller mer?) av tiden lika med Windows. Det är extremt få utanför "geekshoods" som kör annat.

Rätta mig gärna om jag har fel dock.

• Medlem
  • 2006-08-21 23:39
Ursprungligen av Erik.dv:

Men PC är generellt (90% eller mer?) av tiden lika med Windows. Det är extremt få utanför "geekshoods" som kör annat.

Rätta mig gärna om jag har fel dock.

Fast det är väl både rätt och fel att sammankoppla dem?

Fel för att en persondator (personal computer) inte alltid kör Windows.

Hette det inte IBM compatible PC som man sedan förkortade till PC och tog över den ursprungliga betydelsen av PC? Dvs en PC är en persondator som kan köra Windows och inte en persondator som kör Windows? I så fall var Macen en PC från början, när ordalydelsen ändrades blev den inte det och nu är den det igen iom att den kan köra Windows?

Hehe, lurigt
/hpe

• Oregistrerad
  • 2006-09-29 01:55

Vad är det för skillnad på en 20-årig fotomodell i tajta kläder och ett 50-årigt crack-luder ihoprullad i en trasmatta?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-02 17:22

Hmmm...
Den andra jobbar inte på Apple?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-10 19:23
Ursprungligen av boris91:

Hmmm...
Den andra jobbar inte på Apple?

Får mig att tänka på den gamla think differentreklamen med hon tjejen

Du menar väl att den senare får jobba på Apple?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-10 19:18
Ursprungligen av christianolsson:

... är en fråga som många gånger blivit besvarad. Jag ställer då helt enkelt motfrågan. Eftersom jag inte själv har överdrivet mycket erfarenhet av Mac frågar jag helt enkelt er.

Vad kan en PC som INTE en Mac kan?

Tack för svar, är nyfiken på OM det finns något.

//Snart nybliven switcher

Ingen av dem kan något som en annan kan, då båda är PCs och operativsystemen går att installera på båda.

Om du vill veta vad som är bättre med Windows XP än MacOS så är det väl antalet program och spel, hårdvarustödet, totalpriset, hur många andra det är kompatibelt med/plaster det används på och slutligen antar jag att det finns mer litteratur, kurser o dylikt för Windows.

Bevaka tråden