- mjg
- Avstängd ●
- Stockholm
Att räkna upp partikulära saker blir lätt fånigt....
Klart att det är fånigt - tråden ÄR fånig
Tråden heter: "Vad kan en Mac som inte en PC kan..."
Du kritiserar mig alltså för att jag INTE är off topic :eek:
Klart att det är fånigt - tråden ÄR fånig
Tråden heter: "Vad kan en Mac som inte en PC kan..."
Du kritiserar mig alltså för att jag INTE är off topic :eek:
Läs ditt eget svar och försök sedan att övertyga mig om att jag har fel.
Inte riktigt...
1. Windows (även kallat PC) kan inte hantera ICC-profiler (ColoSync) som är absolut standard och livsnödvändigt i hela den gigantiska grafik/tryck-branchen. Mac är helt integrerat med ColorSync - det är utvecklat av Apple och standardiserat i hela världen.
2. Windows har inte pdf-compilator i operativsystemet. man behöver tredjepartsprogram för att läsa och skapa pdf-filer. En Mac kan inte bara läsa pdf'er - den kan dessutom skapa pdf'er av vad som helst. Allt man kan skriva ut kan den också göra en pdf av.
Viktiga grejer? Det är subjektivt (fast ColorSync kan man nog lugnt kalla viktigt - en hel världsindustri vilar på ColorSync). Men - frågan var: "Vad kan Mac som inte PC kan?"
Jag får nog be dig att läsa på lite angående färghantering, PC / win XP hanterar ICC profiler likväl som Mac gör.
Den myten bör härmed avlivas för gott. Det går alldeles utmärkt att få färgflöde utan att en enda mac är inblandad både på tidningar, tryckerier etc
Mikael
Det saknas en bra musikspelare till OS X. Till Windows finns foobar2000, till OS X finns i princip bara iTunes. iTunes kan inte särskilt mycket förutom att spela upp musik. Globala snabbknappar går i alla fall att fixa med QuickSilver, även om jag inte kan förstå att en musikspelare inte har den funktionen från början. Kan ta upp några saker:
Gapless playback saknas, crossfading som iTunes erbjuder ärintesamma sak, oavsett vad ni påstår.
Det finns inte många val när det gäller att redigera ID3-taggarna, några standardtaggar finns (typ Artist, Album osv.), men inget mer. Det blir jobbigt när jag har album med flera artister, eftersom jag då brukar sätta ARTIST-taggen till den artist det handlar om för den låten, och "ALBUM ARTIST" till "Various Artists". foobar kan även tagga låtarna utefter mönster i filnamnen. foobars masstagger är verkligen en stor saknad när man använder iTunes. iTunes kan inte heller döpa om filer utefter olika mönster.
Inget stöd förAPEv2-taggar, men det verkar bara vara foobar som stödjer det.
Jag kan inte sortera musiken hur jag vill, utan måste göra som iTunes vill. Jag kan t.ex. inte sortera album från ett tidigare datum högre samtidigt som de "behålls" inom artisten. Det går inte heller att sorteraOverClocked ReMixesutefter system och spel, då de ligger lagrade i taggen ORIGARTIST och ORIGALBUM (om jag minns rätt).
Om jag orkade skulle jag säkert kunna komma på mer, men det här får räcka för tillfället.
Det saknas en bra musikspelare till OS X. Till Windows finns foobar2000, till OS X finns i princip bara iTunes. iTunes kan inte särskilt mycket förutom att spela upp musik. Globala snabbknappar går i alla fall att fixa med QuickSilver, även om jag inte kan förstå att en musikspelare inte har den funktionen från början. Kan ta upp några saker:
Gapless playback saknas, crossfading som iTunes erbjuder ärintesamma sak, oavsett vad ni påstår.
Det finns inte många val när det gäller att redigera ID3-taggarna, några standardtaggar finns (typ Artist, Album osv.), men inget mer. Det blir jobbigt när jag har album med flera artister, eftersom jag då brukar sätta ARTIST-taggen till den artist det handlar om för den låten, och "ALBUM ARTIST" till "Various Artists". foobar kan även tagga låtarna utefter mönster i filnamnen. foobars masstagger är verkligen en stor saknad när man använder iTunes. iTunes kan inte heller döpa om filer utefter olika mönster.
Inget stöd förAPEv2-taggar, men det verkar bara vara foobar som stödjer det.
Jag kan inte sortera musiken hur jag vill, utan måste göra som iTunes vill. Jag kan t.ex. inte sortera album från ett tidigare datum högre samtidigt som de "behålls" inom artisten. Det går inte heller att sorteraOverClocked ReMixesutefter system och spel, då de ligger lagrade i taggen ORIGARTIST och ORIGALBUM (om jag minns rätt).
Om jag orkade skulle jag säkert kunna komma på mer, men det här får räcka för tillfället.
Vad är problemet?
Det är ju så att iTunes är det mest använda musikprogrammet i världen eftersom dom säljer mest låtar, och detta innebär ju att folk anser att programmet är bäst?
Annars skulle det ju inte säljas så mycket låtar.
Sedan att det finns folk som har avvikande åsikter om kvalitén är väl inget att göra åt, majoriteten anser att den är bäst, så det är bara att gilla läget eller hur?
Ovanstående argument används också med framgång av Windowsförespråkarna så det måste stämma...;)
Det är ju så att iTunes är det mest använda musikprogrammet i världen eftersom dom säljer mest låtar, och detta innebär ju att folk anser att programmet är bäst?
Men herre gud, tror du på fullaste allvar att det köps fler låtar än det tankas illegalt? Jag är helt och hållet övertygad om att det ligger miljoner fler låtar i winamp-playlists än i iTunes, åtminstone den gamla hederliga typen som inte är köpt
Men herre gud, tror du på fullaste allvar att det köps fler låtar än det tankas illegalt? Jag är helt och hållet övertygad om att det ligger miljoner fler låtar i winamp-playlists än i iTunes, åtminstone den gamla hederliga typen som inte är köpt
Naturligtvis menade jag det mest använda programmet då det gäller köpta låtar, det säger sig själv...man köper ju dem genom iTunes...och det används säkert även till att importera andra låtar också...
Vad är problemet?
Annars skulle det ju inte säljas så mycket låtar.
Sedan att det finns folk som har avvikande åsikter om kvalitén är väl inget att göra åt, majoriteten anser att den är bäst, så det är bara att gilla läget eller hur?
Ovanstående argument används också med framgång av Windowsförespråkarna så det måste stämma...;)
Som operativsystem gillar jag OS X mer än Windows, men när jag väl använder OS X känner jag verkligen saknaden av foobar. Men eftersom jag hittar något att klaga på angående iTunes måste det vara fel på mig, iTunes är ju perfekt!
För att lägga till en sak om iTunes: jag stör mig också på att iTunes lägger in cover art i varje ljudfil, istället för att man bara har en bildfil i mappen som den läser av. Beroende på hur stor bildfilen är och hur många låtar albumet har, blir storleken på albumet en del större.
Personligen har jag inget mot PC plattformen som sådan, det är operativsystemet Windows jag inte är vän med.
Windows är egentligen sämre på allt och är väl en 2-3 generationer efter Tigern. Att installera något tar evigheter, konfigurera är ännu värre och använda är hemskt.
Uppdateringarna står som spön i backen, återställning efter en krasch innebär ominstallation av 20+ program och licener.
Även om jag nu har jobbat med Windows sedan 3.11 (DOS) så föredrar jag Unix och då för enkelhetens skull en mac. Bara det att ha tillgång till Fink, Darwinports och Freebsd Ports gör livet bra mycket roligare.
I allafall för mig. Och tur är väl det att smaken är som baken, annars skulle världen vara bra tråkig.
Men
Det blir jobbigt när jag har album med flera artister, eftersom jag då brukar sätta ARTIST-taggen till den artist det handlar om för den låten, och "ALBUM ARTIST" till "Various Artists".
Sett denna funktion? Kanske hjälper dig?
Sett denna funktion? Kanske hjälper dig?
[ATTACH]8782[/ATTACH]
Ledsen, missade visst ditt inlägg igår. Jo jag har sett den funktionen, och jag kommer ärligt talat inte ihåg vad den gjorde. Eftersom det är olika artister kan jag ändå inte välja något i stil med "Various artists" i browsern (hette väl så?). Kan du förklara hur det skulle hjälpa mig? Jag har inte använt iTunes (eller OS X) sen ett år tillbaka.
Jag får nog be dig att läsa på lite angående färghantering, PC / win XP hanterar ICC profiler likväl som Mac gör.
Den myten bör härmed avlivas för gott. Det går alldeles utmärkt att få färgflöde utan att en enda mac är inblandad både på tidningar, tryckerier etc
Mikael
Aj tusan! Då föll en av två grejer som Mac kan som inte PC kan. En kvar alltså: PDF implementerat i systemet.
Aj tusan! Då föll en av två grejer som Mac kan som inte PC kan. En kvar alltså: PDF implementerat i systemet.
"Kan Windows, out of the box, i ett program öppna jpeg, jpeg 2000, gif, tiff, psd, RAW, PDF, EPS... ja allt i stort sätt, upp till HDRI-upplösning? Inte för att tala om PNG-filer (med transparns *host*)."
Tråden är lite larvig ja, för den går bara runt runt vilket alla trådar av denna typ ofta gör.
Vad kan macen som inte pc kan så är svaret inget. Pc kan göra precis samma sak som macen skillnaden är bara hur man gör det och med vilket program man gör det och detta gäller inom alla områden. Att påstå något annat är ren idioti. Tänk på att all mjukvara som finns till OS X och som Apple har så finns det minst ett motsvarande till Windows.
Det är bara att gå ut på Googel och söka.
Svara mig som är äldre och inte förstår...HUR ändrar jag ikonerna på skrivbordet i XP till 128*128 så att de fortfarande är lika skarpa och snygga som i OSX (så att jag ser dom bra med mina skumma ögon), snabbt, lätt och gärna med skjutreglage?
Jag har googlat som fan men har väl fel söktermer...
Windows kan inte utan konfigurering koppla upp sig till en bluetooth-telefon eller skriva ut över nätverk. De är svårt att få att fungera öht. Men visst går det... det stämmer.
Jasså jag har inte de problemet varken med bluetooth eller med att skriva ut över nätverk1
Bara man har rätt drivrutin och gjort inställningar rätt en gång så funkar det utan problem för mig.
Exakt. Det behövs inte med Mac.
Jasså det var mer än vad min mac kunde! Jag fick installera min nätverskrivare för att den skulle fungera över närverk. Vad gäller Blåtan behövdes inga drivrutiner alls windows hade den själv, fungerade direkt när man startade windows första gången.
Jasså det var mer än vad min mac kunde! Jag fick installera min nätverskrivare för att den skulle fungera över närverk. Vad gäller Blåtan behövdes inga drivrutiner alls windows hade den själv, fungerade direkt när man startade windows första gången.
Det låter som om du haft otur med Mac, och tur med PC. Jag har som vanligt diametralt motsatt erfarenhet.
Då min Mac var ny lät den sig kopplas in på mitt trådlösa nätverk med EN knapptryckning. Det tog mig 45 min att komma lika långt med äldsta dotterns Thinkpad. Yngsta dotterns Toshiba ville inte alls, jag gav upp efter 1,5 timma. En kompis hjälpte oss dagen efter och fixade biffen på kanske fem-tio minuter.
Visst går det att få saker att funka i Win, men ibland undrar jag om inställningarna är krångliga med flit.
Då min Mac var ny lät den sig kopplas in på mitt trådlösa nätverk med EN knapptryckning. Det tog mig 45 min att komma lika långt med äldsta dotterns Thinkpad. Yngsta dotterns Toshiba ville inte alls, jag gav upp efter 1,5 timma. En kompis hjälpte oss dagen efter och fixade biffen på kanske fem-tio minuter.
Visst går det att få saker att funka i Win, men ibland undrar jag om inställningarna är krångliga med flit.
Det är konstigt för min nätverksskrivare är igång på mindre än 1 minut. Sätter in skivan och så installeras drivrutiner och så funkar min skrivare direkt, Windows ställer själv in skrivaren, allt detta på mindre än 1 minut.
Det må vara löjligt men en PC kan aldrig få mig så glad och lycklig som när jag sitter på min mac efter en hel dag suttit på en av de få PC datorer vi har på jobbet.
Den dag jag blir sugen på att ha en PC på mitt skrivbord - köper jag en. Detta har ännu inte hänt. Sen så kan jag antagligen snart köra XP eller Vista på min nästa MAC så varför byta.
Idag finns det minimal arbetsgläde framför en Windows burk. Windows burkar renderar grafik som Macen gjorde för 6 år sen, bitmappad och omodern. Text ser hemskt ut. Att PDF (och de flesta andra biidformat) stöds som standard, out of the box, är också ett stort plus. Hade Windows haft PDF-stöd out-of-the box hade folk kanske inte varit så dumma som idag och skickat word och excel-filer kors och tvärs (troligen det sämsta man kan göra).
Colorsync har egentligen alla nytta av - så länge man äger en skärm, skrivare och digitalkamera blir det intressant.
Gratis tredjepartsverktyg är en lösning, men funktioner "system wide" direkt ur lådan är generellt bättre.
Idag finns det minimal arbetsgläde framför en Windows burk. Windows burkar renderar grafik som Macen gjorde för 6 år sen, bitmappad och omodern. Text ser hemskt ut. Att PDF (och de flesta andra biidformat) stöds som standard, out of the box, är också ett stort plus. Hade Windows haft PDF-stöd out-of-the box hade folk kanske inte varit så dumma som idag och skickat word och excel-filer kors och tvärs (troligen det sämsta man kan göra).
Colorsync har egentligen alla nytta av - så länge man äger en skärm, skrivare och digitalkamera blir det intressant.
Gratis tredjepartsverktyg är en lösning, men funktioner "system wide" direkt ur lådan är generellt bättre.
Vad är det för skillnad om jag installerar PDF efter jag har fått min dator än att det finns med från starten. Skillnaden är den att då kostar datorn mer, när det ändå finns grattis versioner som t.ex. PDF Creator.
För mig är det inget problem att installera mjukvaran i efterhand och få samma funktion som Apples PDF-stöd out-of-the box. Jag ser ingen fördel med inbyggt stöd, mer än att jag slipper installera själv i efterhand. För jag uppnår samma funktion med PDF Creator som med Apples PDF-stöd out-of-the box med andra ord ingen fördel!
Hade Windows haft PDF-stöd out-of-the box hade folk kanske inte varit så dumma som idag och skickat word och excel-filer kors och tvärs (troligen det sämsta man kan göra).
.
Det är bara massa dynga för Pc har haft PDF stödd mycket länge ( sedan Win 95 ) med hjälp av tredjepartsverktyg från t.ex. Adobe, PDF Creator m.fl.
Skulle alla installera PDF Creator hade saken varit biff, visst, men så är det inte idag. Du har svårt att få organsiationer att ens ta emot ZIP-filer. Installera program är ett stort steg. Du kan omöjligt säga det är sämre att ha PDF som standard I systemet. Löser PDF Creator så program kan öppna PDF:er också? Likt det sättet jag kan i Keynote lägga in PDF:er och PSD-filer, kan jag göra det i typ Power Point då? Kan Windows, out of the box, i ett program öppna jpeg, jpeg 2000, gif, tiff, psd, RAW, PDF, EPS... ja allt i stort sätt, upp till HDRI-upplösning? Inte för att tala om PNG-filer (med transparns *host*).
Inbyggt i systemet är alltid ett plus och OSX PDF-stöd går längre än vad PDF Creator fixar.
Acrobat som PDF-verktyg har funnit hur länge som helst ja, för OS9 också. Men OSX krossar OS9 i formathanteringsfrågan - och Windows påminner nog mer OS9 än OSX här.
Får en organisation en virusattack kommer hålen bli mycket större i plånboken än en Mac, som många gånger kostar likvärdigt en Windows-burk. TCO är även lägre med Mac, det är fakta så vad Justus pratar om vete tusan. I vissa segment så slaktar PC-byggen Mac i pris dock, men inte generellt.
Mac kan en sak som PC (Windows) inte kan — vara snäll mot systemadministratörer.
(Fråga mig, jag är en)
Mac kan en sak som PC (Windows) inte kan — vara snäll mot systemadministratörer.
(Fråga mig, jag är en)
Det är lite beroende på hur företagsmiljön ser ut.
Jag tycker att Windows Enterprise-miljö är åtminstone fungerande. I OS X är nästan kravet för samma funktioner nätboot.
Men det är en marknad Apple inte riktas sig mot heller, alltså kommuner och landsting osv.
Det är lite beroende på hur företagsmiljön ser ut.
Jag tycker att Windows Enterprise-miljö är åtminstone fungerande. I OS X är nästan kravet för samma funktioner nätboot.
Men det är en marknad Apple inte riktas sig mot heller, alltså kommuner och landsting osv.
Joo, det är klart.
Det görs ju grafiska grejer där jag jobbar. Vi kör inte med nätboot.
Fast ekonimiavdelningen har Windows med Active Direcory.
Hursomhelst är det grym att man i kan vara i princip en person som har hand om över 100 Macar.