Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan en Mac som inte en PC kan...

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Problemet med iTunes är just att man måste lägga in filerna i en databas för att kunna hitta dessa och man måste också se till att id3 taggarna är iordning annars hittar man aldrig låtarna. Som jag skrev tidigare så borde apple bygga in en filebrowser i iTunes där man kan lyssna på musik och ändra id3 taggarna UTAN att lägga till dom i databasen... som en förberedelse för att man skall göra just detta... då skulle iTunes vara den ultimata mp3 programvaran.

Det som jag gillar med just ACDSee är att man dubbelklickar på en fil i en katalog och blixtsnabbt kommer programmet upp och sedan kan man bläddra mellan alla bilder i katalogen. Det viktiga är alltså att man kan dubbelklicka på en fil i en katalog... och inte behöva öppna programmet först för att sedan bläddra fram till en katalog som man lägger till en slags "playlist" för att kunna bläddra mellan filerna utan att dom genast skall ligga där när programmet startar. Sedan använder jag mig också av snabbtangenter för att rotera bilder och batch rotering... har hittat liknande program till mac som fungerar som ersättare eftersom jag gärna inte jobbar i windows och kommer sluta helt med det när jag får min mac pro. (förutom på jobbet där vi sitter i win). Däremot är dessa mac program inte lika bra som ACDSee.

Hajjar inte riktigt ditt problem med iTunes? Om man högerklickar på en låt så kan man ändra all info om låten där sen sparas det.
Varför har du så svårt att hitta dina låtar? Om du lägger till dina låtar i iTunes biblioteket så ligger ju alla där, sen kan du göra smarta spellistor, mappar osv. som du vill och där du kan göra en egen smidig struktur på hur du vill kategorisera din musik. Sen har du även Podcasts både ljud och video och radiokanaler och en integrerad musikaffär där man kan provlyssna direkt i programmet. Finns allt det med i Winamp också nu för tiden? Personligen tyckte jag Winamp 2.82 (tror jag det var) var den bästa versionen (på den tiden jag körde Windows), sen kom 3:an och den var bajs. Jag bytte till iTunes på Windows innan jag switchade till Mac.

Har du inte provat iPhoto? Det funkar skitbra som bildhanteringsprogram. Där har du alla dina bilder kategoriserade och kan exportera bildalbum som webbsidor, filmer/slideshows och batchkonvertera bilder. Du kan rotera och ställa in kontrast/ljusstyrka/färg/temperatur/färga till en färg/skarphet/exponering osv.

Och i Findern kan du t ex markera alla bilder i en mapp och trycka kringla + O så öppnas dem i Preview, där kan du sen scrolla snabbt mellan bilderna och rotera hur mycket du vill (kringla + R)! Markerar du alla bilder i en mapp så kan du ju även högerklicka för att starta en slideshow, där kan du även få en helhetsbild av alla bilderna á la exposé-stylie. Kan man det i ACDSee?

Ursprungligen av christianolsson:

...

Vad kan en PC som INTE en Mac kan?
...

Nu har i o f s mycket redan nämnts i tråden, men jag kastar mig in endå.

Används PC i betydelsen "windows maskin"?

I vilket fall, om man som användare är "annorlunda" jämfört med den stora massan, och vill använda maskinen på ett sätt som inte direkt sammanfaller med vad OS:ets primära målgrupp gör, så är det till stor nytta med en stor total användarbas (eftersom det då rimligtvis finns fler användare med samma intressen som dig själv).
En av braheterna med windows är väl just att det finns ungefär en zilijon användare, varav en del sitter och hackar ihop roliga apps för alla upptänkeliga ändamål. Vilket gör att det finns betydligt fler skojiga hacks och apps (av olika sorter och kvalitet) än till OSX (ja, naturligtvis även större förekomst av virus och allehanda malware). ("Vanliga" program finns naturligtvis till både OSX och windows.)

Om PC betyder "inte OSX", så kan man ju söka sig till en platform med en användarbas som bättre matchar en själv. T ex, om man gillar att köra de senaste OSS-programmen, hacka skojiga/udda programmeingsspråk, och ha full* tillgång till OS:ets källkod, så kanske något linux-system är ett bättre val än OSX.

/m

*De senaste versionerna av xnu verkar inte vara tillgänglig att tanka ner för x86.

Kan Mac detta?

För mig som använder Mac hemma där jag bestämmer, och peze på jobbet där jobbet bestämmer är det bara några saker som jag personligen saknar i min Mac, nämligen: dikteringssystem där man pratar in i miken och det blir text direkt i Worddokumentet, använder Philips speechmike + program för det, samt touchscreen där man kan blippa med pennan på skärmen istället för att använda musen.
Om ngn vet att dessa funktioner finns med Macprogram, så överbevisa mig gärna. Jag har inte set att detta kommit upp i tidigare inlägg.
Jo just det, när jag senast handlade på Macoteket så hade de pc i kassan, vilket förvånade mig, men de sade att det inte fanns några ekonomistyrningsprogram eller vad det hette för kvitton o allt sånt i kassatjänst för Mac. De borde ju veta...?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-03 21:28

Trams, det finns. Har sett flera som kört mac i kassan. Och tror du Apple Store i USA kör PC i sina kassor? Nej, och nog tusan får kunderna sina kvitton ändå.

Edit: tolka inte mitt inägg som ett hugg nu, det ser visst lite elakt ut när man läser det. Dock verkligen inte menat så. Ok?

Ursprungligen av Snooze:

Trams, det finns. Har sett flera som kört mac i kassan. Och tror du Apple Store i USA kör PC i sina kassor? Nej, och nog tusan får kunderna sina kvitton ändå.

Edit: tolka inte mitt inägg som ett hugg nu, det ser visst lite elakt ut när man läser det. Dock verkligen inte menat så. Ok?

Absolut inga hard feelings. Jag kollade med Macoteket och deras ekonomisystem funkar i både-och, men det var visst så att de hade en pc över, som de körde i kassan...så mittåt.
Desutom har jag fått höra att åtminstone diktering "direkt på papperet" finns för Mac, så då är det bara touchscreen som jag kommer att sakna när jag köper min Macbook
(eller vet ngn en lösnng på det?)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-05 14:09
Ursprungligen av Lars Häggarth:

så då är det bara touchscreen som jag kommer att sakna när jag köper min Macbook
(eller vet ngn en lösnng på det?)

Duger dessa?:)
Planar
Magic Touch

touchscreen för mac

Ursprungligen av Homy:

Duger dessa?:)
Planar
Magic Touch

Till Homy: tack för tips, Planar var precis det jag ej trodde fanns!

• Medlem
  • 2006-08-03 21:50

Program funkar ju lite olika, men du kan ju ha en temporär mapp i iTunes, som du släpper filer på. Lyssna på dem, och radera dem om du inte vill ha dem. Om du håller in alt samtidigt som backspace, så raderas den från biblioteket. Håller du inte in alt, försvinner den bara från din temporära mapp...

• Medlem
  • Lund
  • 2006-08-03 22:17

Det saknas bra GPS program till Mac. Det går inte heller att ta del av BMW´s reservdels-katalog det saknas också Spel det finns inte något Textelefonprogram så man kan prata med döva.

Jag kastade ut min PC och offrade en del saker på det men det har jag inte ångrat mig. Man kan komma åt många saker på annat håll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 22:57

Fast du kan inte kylla på ID3-taggar. Då får du tag på musik på konstigt sätt om de inte har dessa. Med ordning så är, tycker jag, iTunes grymt bra, även om jag även skulle uppskatta en "import kontroll" - ex. att iTunes är bättre på att varna om låtarna saknar taggar osv. Men sist jag köra WinAMP, eller rättare sagt såg WinAMP hos en kompis blev jag grymt förvånad över att han fortfarande letade efter musik på hårddisken manuellt. För mig känns det som något jag gjorde för 5 år sedan.

Men iTunes är inte unikt för Mac, det finns för Windows också, så där är det lika. Playlist-artade spelare har funnits och lever kanske lite kvar för Macen, men jag tror de självdött lite för de är så pass mycket sämre (plus att det nog är svårt att hålla uppe konkurrensen med Apple).

"Det är tyvärr bara att godta att programutbudet till Mac inte alls håller samma klass som till Windows"

Där skulle jag inte hålla med dig alls. De flesta program jag kört på PC'n på förra jobbet tycker jag håller mycket lägre klass än motsvarigheter på MacOSX. Windows Media Player vs QuickTime / iTunes eller Outlook vs Mail är klockrena exempel på hur illa man kan behandla program (i detta fal iofs bara Micrsoft, men men...). Program som Word för OSX är faktiskt ganska oglamorösa Mac-produkter om man jämför med andra lösningar. Produkter från företag som Omnigroup och Panic håller grym bra OSX-klass och är av hög kvalité. Fler program innebär inte bättre klass. Detta skulle jag säga är en av MacOSX största styrkor - elegantna och trevliga program att jobba i.

Virus är högst relevant. På gamla jobbet var det en maskin som fick virus, en maskin som fick spam/pop-ups. Det senare är inte mail-spam, utan "skit" som poppar upp dagligen på skärmen. Maskinen blåstes tre-fyra ggr under de 12 månaderna vi hade den. Ja, den körde Windows XP.

Min G4:a redigering gjorde vi i stort ingenting mer än att gå från Jagur till Tiger under loppet av c:a 2 år. Visst, man kan säga "ja men då vet ni inte hur man ska använda windows", för det kräver anti-virus, det kräver anti-popup/spyware etc. Macen kräver inte detta av användaren på samma sätt och det är en STOR skillnad.

Sen har inte Mac:en, för mig, samma mängd skumheter för sig som de Windowsburkar jag suttit vid. Möjligen att man ska stänga av det, men jag tror i genomsitt per gång jag suttit vid Windows så "frågar" OS'et mig ungefär 12 saker jag inte bryr mig om. Det blinkar lampor i program-listen, kommer upp pop-upper om allt som sker i bakgrunden etc. Det är otroligt störande när man försöker få något gjort.

Pehw...

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast du kan inte kylla på ID3-taggar. Då får du tag på musik på konstigt sätt om de inte har dessa. Med ordning så är, tycker jag, iTunes grymt bra, även om jag även skulle uppskatta en "import kontroll" - ex. att iTunes är bättre på att varna om låtarna saknar taggar osv. Men sist jag köra WinAMP, eller rättare sagt såg WinAMP hos en kompis blev jag grymt förvånad över att han fortfarande letade efter musik på hårddisken manuellt. För mig känns det som något jag gjorde för 5 år sedan.

Men iTunes är inte unikt för Mac, det finns för Windows också, så där är det lika. Playlist-artade spelare har funnits och lever kanske lite kvar för Macen, men jag tror de självdött lite för de är så pass mycket sämre (plus att det nog är svårt att hålla uppe konkurrensen med Apple).

"Det är tyvärr bara att godta att programutbudet till Mac inte alls håller samma klass som till Windows"

Där skulle jag inte hålla med dig alls. De flesta program jag kört på PC'n på förra jobbet tycker jag håller mycket lägre klass än motsvarigheter på MacOSX. Windows Media Player vs QuickTime / iTunes eller Outlook vs Mail är klockrena exempel på hur illa man kan behandla program (i detta fal iofs bara Micrsoft, men men...). Program som Word för OSX är faktiskt ganska oglamorösa Mac-produkter om man jämför med andra lösningar. Produkter från företag som Omnigroup och Panic håller grym bra OSX-klass och är av hög kvalité. Fler program innebär inte bättre klass. Detta skulle jag säga är en av MacOSX största styrkor - elegantna och trevliga program att jobba i.

Virus är högst relevant. På gamla jobbet var det en maskin som fick virus, en maskin som fick spam/pop-ups. Det senare är inte mail-spam, utan "skit" som poppar upp dagligen på skärmen. Maskinen blåstes tre-fyra ggr under de 12 månaderna vi hade den. Ja, den körde Windows XP.

Min G4:a redigering gjorde vi i stort ingenting mer än att gå från Jagur till Tiger under loppet av c:a 2 år. Visst, man kan säga "ja men då vet ni inte hur man ska använda windows", för det kräver anti-virus, det kräver anti-popup/spyware etc. Macen kräver inte detta av användaren på samma sätt och det är en STOR skillnad.

Sen har inte Mac:en, för mig, samma mängd skumheter för sig som de Windowsburkar jag suttit vid. Möjligen att man ska stänga av det, men jag tror i genomsitt per gång jag suttit vid Windows så "frågar" OS'et mig ungefär 12 saker jag inte bryr mig om. Det blinkar lampor i program-listen, kommer upp pop-upper om allt som sker i bakgrunden etc. Det är otroligt störande när man försöker få något gjort.

Pehw...

men snälla någon... du kan inte påstå att en plattform som har 90% av marknaden inte har ett programutbud som är mångfalt större? vadå vägra öppna ögonen? Att du säkert har mjukvara som är kanonstabil blablabla ändrar inte faktum... det finns ohyggligt mycket mjukvara till win... as simple as that. Att den sedan inte alltid är så bra det är en annan femma.

...jag tror i genomsitt per gång jag suttit vid Windows så "frågar" OS'et mig ungefär 12 saker jag inte bryr mig om. Det blinkar lampor i program-listen, kommer upp pop-upper om allt som sker i bakgrunden etc. Det är otroligt störande när man försöker få något gjort.

Håller med om att detta!.
Windows är "in your face computing"!

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-04 10:37

Det ska väll inte spela någon roll hur jag får tag på min musik, möjligheten att redigera id3 taggarna bör finnas där innan man importerar musiken till biblioteket, också att "provlyssna" på låtar innan man lägger till dessa. Jag använder iTunes ca 98% av tiden jag lyssnar på musik. de kvarvarande 2% använder jag mig av winamp för att gå igenom ny musik och tag&rename för att batcha id3 taggning. Dock kommer jag som sagt gå över helt till mac när jag får min nya maskin, och då vill jag gärna ha ett program som fungerar som winamp, som inte ens tar 1 sekund att starta och som har de enklaste playlist funktionerna. iTunes startar på ca 5-6 sekunder på min windows burk då jag har nästan 10.000 låtar i databasen.

Sedan att sättet jag jobbar på inte passar alla, men du kan inte komma och påstå att det är fel... det är mitt sätt och jag gillar det och kommer fortsätta med det istället för att krångla med att importera filerna till databasen i iTunes när jag provlyssnar och taggar dessa.

Edit! Måste också tillägga att jag använder version 2,9x av winamp... inte nya hemska 5.x som tar betydligt mer minne, känns mindre användarvänligt och är segt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-04 00:13

En PC ger dig arbete. En Mac ger dig arbetsro.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-04 00:30

ColorSync. Detta är en av dom tunga anledningarna varför den grafiska branchen är Macifierade...och fotografer också så klart. ColorSync.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-08-16 20:05
Ursprungligen av mjg:

ColorSync. Detta är en av dom tunga anledningarna varför den grafiska branchen är Macifierade...och fotografer också så klart. ColorSync.

Varför då?

Jag har med intresse läst alla svar fram till hit.

Colorsync är bra men kör man exv adobes programvaror så är adobe ace tillförlitligare och rekommenderas vilket kan väljas i både mac och PC.

Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 01:12

men snälla någon... du kan inte påstå att en plattform som har 90% av marknaden inte har ett programutbud som är mångfalt större? vadå vägra öppna ögonen? Att du säkert har mjukvara som är kanonstabil blablabla ändrar inte faktum... det finns ohyggligt mycket mjukvara till win... as simple as that. Att den sedan inte alltid är så bra det är en annan femma.

Men snälla någon, bara för att något har störst marknadsandel så är det inte bäst eller det självklara valet. Läs igen vad jag skrivit så kan du ser att jag sagt Fler program innebär inte bättre klass.

Det som förvånar mig är just att Windows har den större marknaden då det är en relativt fientlig plattform. Ja, du har mångfalden, men det innebär inte alls att det är bättre. När AVID för ett antal år sen tänkte överge Mac-plattformen blev det uppror bland användarna och man behöll en cross-plattform. Somliga bryr sig om sin arbetsmiljö.

Min mening är precis den: bara för du kan välja mellan 200 program för 1 uppgift betyder inte det att ett av programmen löser uppgiften särskilt elegant. Chansen är möjligen större, men Opensource-projekt är en bra indikation på att detta ibland funkar och ibland verkligen inte funkar. Sen kan olika plattformar ställa olika krav på hur en produkt ska prestera. Jämför ex. VLC på Windows och OSX och återkom sedan vilken version som är behagligast genomförd. Windows-versionen såg sist jag använde den trasig ut, men det gör å andra sidan mycket i Windows om man jämför med OSX.

Summering: Windows har fler program men verkligen inte nödvändigtvis bättre program

Men det handlade visst om att välja efter majoriteten här... Fler kör Windows, då måste alla köra det... eller var det fler val som var bättre?

Senast redigerat 2006-08-04 01:22

Men snälla någon, bara för att något har störst marknadsandel så är det inte bäst eller det självklara valet. Läs igen vad jag skrivit så kan du ser att jag sagt Fler program innebär inte bättre klass.

Det som förvånar mig är just att Windows har den större marknaden då det är en relativt fientlig plattform. Ja, du har mångfalden, men det innebär inte alls att det är bättre. När AVID för ett antal år sen tänkte överge Mac-plattformen blev det uppror bland användarna och man behöll en cross-plattform. Somliga bryr sig om sin arbetsmiljö.

Min mening är precis den: bara för du kan välja mellan 200 program för 1 uppgift betyder inte det att ett av programmen löser uppgiften särskilt elegant. Chansen är möjligen större, men Opensource-projekt är en bra indikation på att detta ibland funkar och ibland verkligen inte funkar. Sen kan olika plattformar ställa olika krav på hur en produkt ska prestera. Jämför ex. VLC på Windows och OSX och återkom sedan vilken version som är behagligast genomförd. Windows-versionen såg sist jag använde den trasig ut, men det gör å andra sidan mycket i Windows om man jämför med OSX.

Summering: Windows har fler program men verkligen inte nödvändigtvis bättre program

Men det handlade visst om att välja efter majoriteten här... Fler kör Windows, då måste alla köra det... eller var det fler val som var bättre?

äh skit. skrev ett långt inlägg och kom åt bakåtknappen...
Summasummarum: läs vad han skrev: utbudet är mindre. Det ÄR mindre... att du sedan kommer med ett par helt irrelevanta motargument får stå för dig. om jag ansåg att win var den bättre plattformen av de båda tror du jag hade suttit här? MEN inte sagt att jag är totalt snöblind heller.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 01:40

En sak som oroar eller får mig ialla fall fundersam är övergången till x86 istället för att fortsätta med Gx processorerna är om det kommer ett OsX till Pcmaskinerna och vad händer i så fall med Mac?
X86 kör ju redan RISCinstruktioner och är isåfall redan en liknande processor men vad gör den så mycket bättre?
Kommer det att bli så att Mac bara blir en väldigt dyr Pc-maskin eller hur har Apple tänkt?
Båda Os'en går ju att korsköra Mac<>Pc idag redan med lite patchar så vad säger at inte Macen kommer att få det svårt nu?

Ursprungligen av Rackare:

En sak som oroar eller får mig ialla fall fundersam är övergången till x86 istället för att fortsätta med Gx processorerna är om det kommer ett OsX till Pcmaskinerna och vad händer i så fall med Mac?
X86 kör ju redan RISCinstruktioner och är isåfall redan en liknande processor men vad gör den så mycket bättre?
Kommer det att bli så att Mac bara blir en väldigt dyr Pc-maskin eller hur har Apple tänkt?
Båda Os'en går ju att korsköra Mac<>Pc idag redan med lite patchar så vad säger at inte Macen kommer att få det svårt nu?

Det brukar väl sägas att Apple i första hand är ett hårdvaruföretag (fast nu säljer de ju musik också). OSX skall väl kanske i så fall ses som ett mervärde med att köpa Mac, antar jag? Eller kanske är OSX ngt som hjälper till att nischa Mac-datorn som ett livsstilsval?

Marknadsmässigt borde det väl inte vara fara på taket. Formgivna datorer med den senaste tekniken går ju att sälja (t ex sony vaio eller något sånt), eller om man säljer en livsstil, så får den inte vara för svårtillgänglig.

Själv köpte jag macbooken för att jag tyckte att den var prisvärd.

natti!

• Medlem
  • 2006-08-04 06:19

En viktig sak för många är VPN-lösningar. Hr många av de på marknaden förekommande VPN-lösningarna fungerar för Mac? En stor anledning till att de inte gör det är att de ofta måste initieras av någon AciveX-komponent och därför endast fungerar i Windows-världen.

Nu kanske det finns alternativ som fungerar fullgott men tanken måste ju vara att man ska kunna sitta på en Ma även i en blandad miljö och VPN-lösningar är dyra saker. Att kräva an annan som att det ska fungera med Ma möts nog i allmänhet med "ordna en PC som alla andra då".

Som programmerare måste jag bestämt hävda att Visual Studio är det bästa sedan skivat bröd. Eclipse kommer en lång bit på väg men XCode, vad är det för skämt.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

En viktig sak för många är VPN-lösningar. Hr många av de på marknaden förekommande VPN-lösningarna fungerar för Mac? En stor anledning till att de inte gör det är att de ofta måste initieras av någon AciveX-komponent och därför endast fungerar i Windows-världen.

Nu kanske det finns alternativ som fungerar fullgott men tanken måste ju vara att man ska kunna sitta på en Ma även i en blandad miljö och VPN-lösningar är dyra saker. Att kräva an annan som att det ska fungera med Ma möts nog i allmänhet med "ordna en PC som alla andra då".

Som programmerare måste jag bestämt hävda att Visual Studio är det bästa sedan skivat bröd. Eclipse kommer en lång bit på väg men XCode, vad är det för skämt.

/hpe

Vi kör VPN mot företagsnätet med Macarna på mitt jobb. Inget problem vad jag vet.

Programmerar gör jag inte direkt, men blir allt lite undrandes varför man hör gnäll på XCode från olika håll. Samtidigt hör man en del som tycker det är bra. Som vanligt vet man inte vem man ska tro...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-04 13:04
Ursprungligen av Rackare:

Inte för att gå för mycket offtopic men...
En x86 är ingen RISC. Den är lite mer RISCigare än förut bara.
Den bryter ner sina instruktioner i micro-ops ja, men den måste lägga ihop ett flertal för att "emulera" cisc-instruktioner. Därav är det mer en hybrid än en RISC.

Det x86 har att vinna på jämfört med PowerPC är utvecklingskostnaderna. Ur en ren teknoestetisk synvinkel är x86 verkligen inte en snygg produkt. Det är lagt lager på lager för att följa med utvecklingen och det gamla tas inte bort. Det finns stora problem i designen vilket gör att bland annat vektorenheterna halkar efter. Och det finns fler svagheter. Men det kostar för mycket för IBM, Freescale och de andra PowerPC-tillverkarna att hålla samma tempo som Intel och AMD gör, och ser roadmapen mycket bättre ut.

Personligen tycker jag att en del utav själen i macarna tas bort när man byter ut det till en sådan "ful" processor som en x86 är. Men det man vinner med x86 är ett bättre pris för samma prestanda.

Sålänge du måste hacka din vanliga pc för att köra OS X kommer inga kunder förloras. Allmänheten hackar inte sina datorer. Folk körde inte Mac OS på PowerPC-datorer som gick att köpa från andra håll, folk körde inte Mac OS på deras amigor. Men visst, det fanns alltid de där nördarna som gjorde det. Men det blev inget hot för affärsverksamheten. Tvärtom, många fick ju se om det var något att köpa eller inte.
En Mac är mer än en Windowsburk. En Mac är en helhetslösning. Därför kommer den nog fortsätta att sälja.
Overall, det du antagligen kommer få utav allt detta med processorbytet är billigare grafikkort och fler portade spel. Men det är bara vad jag tror.

• Medlem
  • 2006-08-04 11:24

...men alltså - gör gärna en höna av en fjäder - du kan inte iTunes helt enkelt. hur kan det vara krångligt att provlyssna en låt iTunes, tagga den och därefter ta bort den igen? Stör man sig sen på att det tar 5 sek att starta - ja, då är det jobbigt med datorer...

• Medlem
  • 2006-08-04 11:39

Jag vet inte riktigt vad som gör ditt sätt så mycket bättre... funktionaliteten finns ju i iTunes, här.
Jag gillade inte heller iTunes, när det först dök upp, men det har ju blivit bättre, och det tar ett tag att släppa kontrollen. Fast när man gjort det finns det bara fördelar tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 11:39

Fast jag förstår Kainen's problem. En kompis förde över sitt mp3-biblotek in till iTunes, och problemet som uppstod där var att flera låtar saknade eller hade skadade ID3-tagar. iTunes tar bara dessa i hänsyn vid import till sin databas och döpte då om ex:

NR ARTIST • LÅTNAMN.mp3

till

01.mp3

För den hade inget att gå på. Det är ett stort problem med mp3 och iTunes som fås från exempelvis nätet och antagligen en anledning att Apple inte satt någon prio på att lösa det. CD-skivor och köpt musik har alltid korrekt tagning. Men jag håller med Kainen att iTunes borde ha en lösning för import av musik, eller att man kan ha flera iTunes bibloteksdelar.

iTunes tar kanske 1-2s att starta här och jag har nära 7000 låtar i bibloteket så... Tja, det är helt okej tycker jag. Har WinAMP all din musik "lagrad" i en databas? Annars är det lite svår jämförelse (jag har för mig man kan lösa det så nu i senare, ehm, segare versioner ) Ska jag provlyssna en eller ett par låtar kan jag göra det direkt i findern, även om det troligen tar längre tid att hitta låten så

Bortsätt från att iTunes kan misshandla låtar som saknar ID3-taggar så behandlar den låtar som har det grymt bra och det är grymt smidigt att ändra informationen också.

Pehw, mycket snack om iTunes här! Summerat av vad som egentligen borde finnas i OSX är en meta-tag editor för Spotlight, som även kommer åt fil-specifik information som ID3-taggning.

• Medlem
  • 2006-08-04 11:45

Det är ett stort problem med mp3 och iTunes som fås från exempelvis nätet och antagligen en anledning att Apple inte satt någon prio på att lösa det. CD-skivor och köpt musik har alltid korrekt tagning. Men jag håller med Kainen att iTunes borde ha en lösning för import av musik, eller att man kan ha flera iTunes bibloteksdelar.

Kan man inte iTunes blir det ett problem. "Ordna mappen iTunes Music" ska aldrig vara ikryssat!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 12:04

Nu blev det nog lite fel… Den knappen VILL jag ha i-kryssad för att iTunes SKA ordna saker åt mig. Men får man in skit så kommer skit ut, det får man vara medveten om. Det är för mig halva grejen med iTunes att den sorterar upp allting åt mig.

Gör man inte så är det lätt att lägga in en låt från en plats utanför sitt musikbiblotek och glömma att man lagt in den i iTunes, slänga mappen och så får man en massa frågetecken istället.

Men för att iTunes ska "ta över" krävs att man har "bra" filer. Ett problem helt klart.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-04 12:15

Nu blev det nog lite fel… Den knappen VILL jag ha i-kryssad för att iTunes SKA ordna saker åt mig. Men får man in skit så kommer skit ut, det får man vara medveten om. Det är för mig halva grejen med iTunes att den sorterar upp allting åt mig.

Gör man inte så är det lätt att lägga in en låt från en plats utanför sitt musikbiblotek och glömma att man lagt in den i iTunes, slänga mappen och så får man en massa frågetecken istället.

Men för att iTunes ska "ta över" krävs att man har "bra" filer. Ett problem helt klart.

Precis... fast jag har inte den knappen ikryssd för jag vill inte behöva flytta filer till katalogen där jag har mina låtar sorterade. Om jag skulle ha en mapp för provlyssning så skulle jag först behöva importera låtarna till iTunes och tagg och fixa "senast importerat" sedan ta bort dom ur iTunes för att lägga dom i "rätt katalog" och sedan importerad om igen.
Att det tar tid att starta iTunes är nog för att datorn jag använder idag inte är top-of-the-line direkt.

Nepp i version 2.9x använder jag inte någon databas utan har enbart de låtar i playlisten som jag vill gå igenom för tillfället.

Däremot är finder nog det största problemet, gillar inte finder... men med whine kan man tydligen köra windows explorer (utforskaren... inte webbläsaren)... hoppas 10.5 har en ny finder som är mer åt det hållet jag gillar. har provat köra "pathfinder" men det va inte vad jag letade efter heller...

• Medlem
  • 2006-08-04 12:16

Ja, det förklarar ju "problemet" i alla fall.

Gillar man hursomhelst att fixa själv bland sina mp3-filer så är "Hubi's iTunes Scripts" klart användbara. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18547

Bevaka tråden