- tobiwan
- Medlem ●
- Malmö
- 2006-08-05 18:43
Problemet med iTunes är just att man måste lägga in filerna i en databas för att kunna hitta dessa och man måste också se till att id3 taggarna är iordning annars hittar man aldrig låtarna. Som jag skrev tidigare så borde apple bygga in en filebrowser i iTunes där man kan lyssna på musik och ändra id3 taggarna UTAN att lägga till dom i databasen... som en förberedelse för att man skall göra just detta... då skulle iTunes vara den ultimata mp3 programvaran.
Det som jag gillar med just ACDSee är att man dubbelklickar på en fil i en katalog och blixtsnabbt kommer programmet upp och sedan kan man bläddra mellan alla bilder i katalogen. Det viktiga är alltså att man kan dubbelklicka på en fil i en katalog... och inte behöva öppna programmet först för att sedan bläddra fram till en katalog som man lägger till en slags "playlist" för att kunna bläddra mellan filerna utan att dom genast skall ligga där när programmet startar. Sedan använder jag mig också av snabbtangenter för att rotera bilder och batch rotering... har hittat liknande program till mac som fungerar som ersättare eftersom jag gärna inte jobbar i windows och kommer sluta helt med det när jag får min mac pro. (förutom på jobbet där vi sitter i win). Däremot är dessa mac program inte lika bra som ACDSee.
Hajjar inte riktigt ditt problem med iTunes? Om man högerklickar på en låt så kan man ändra all info om låten där sen sparas det.
Varför har du så svårt att hitta dina låtar? Om du lägger till dina låtar i iTunes biblioteket så ligger ju alla där, sen kan du göra smarta spellistor, mappar osv. som du vill och där du kan göra en egen smidig struktur på hur du vill kategorisera din musik. Sen har du även Podcasts både ljud och video och radiokanaler och en integrerad musikaffär där man kan provlyssna direkt i programmet. Finns allt det med i Winamp också nu för tiden? Personligen tyckte jag Winamp 2.82 (tror jag det var) var den bästa versionen (på den tiden jag körde Windows), sen kom 3:an och den var bajs. Jag bytte till iTunes på Windows innan jag switchade till Mac.
Har du inte provat iPhoto? Det funkar skitbra som bildhanteringsprogram. Där har du alla dina bilder kategoriserade och kan exportera bildalbum som webbsidor, filmer/slideshows och batchkonvertera bilder. Du kan rotera och ställa in kontrast/ljusstyrka/färg/temperatur/färga till en färg/skarphet/exponering osv.
Och i Findern kan du t ex markera alla bilder i en mapp och trycka kringla + O så öppnas dem i Preview, där kan du sen scrolla snabbt mellan bilderna och rotera hur mycket du vill (kringla + R)! Markerar du alla bilder i en mapp så kan du ju även högerklicka för att starta en slideshow, där kan du även få en helhetsbild av alla bilderna á la exposé-stylie. Kan man det i ACDSee?