Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvarusyntar vs. vanliga syntar.

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 14:47

Postade nyss detta på synt.se men aktiviteten är ej hög där så testar här med.

Har nyss fått upp ögonen för syntar och tycker det hela är helfestligt. Syntar e hur balla som hälst! Fast folk man snackar med sejjer hela tiden, varför köpa en synt när man kan få allt i mjukvara? Man blir lite fundersam ibland. Kommer för tillfället inte på varför man ska köpa syntar när man kan köpa en bra midisynt med rattar å grejer som man kan göra allt mjukvaru vägen, gör ni? Det verkar iaf EN DEL dyrare i längden. Ge mej fördelar med att köpa vanliga syntar så ja vet va ja ska göra med mina pengar!

För mig handlar det uteslutande om arbetsmetoden. Det ger mig en kick att jobba med hårda prylar, istället för mjukvara. Visserligen kommer jag ibland på mig att tänka "det här låter soft" när jag hör nån electro-låt, t ex, men det är säkert inbillning. Kan inte tänka mig att det idag skulle låta sämre eller bättre med det ena eller andra.

Vad de som kör mjukvara och hävdar att det är billigt ofta inte nämner är 1. att de piratkopierar mjukvara och 2. att de lägger en massa pengar på sin dator. Ska man spela rent (!) och vill ha de program de flesta använder kostar det en hel del.

Jag tror ärligt talat inte att något är "bättre" eller "sämre". Personligen använder det som jag tycker är roligast och mest effektivt för att få "jobbet" gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 00:11
Ursprungligen av spanky:

Jag tror ärligt talat inte att något är "bättre" eller "sämre". Personligen använder det som jag tycker är roligast och mest effektivt för att få "jobbet" gjort.

Absolut. Man leker med det man har och i den mån man har nytta av det. För mig är det roligaste med skapandet att det finns så få regler för hur jag ska gå tillväga för att nå ett mål - och eftersom musikskapande är en icke-generisk process kan väl alla tillåtas arbeta utifrån sin egna unika smak och sitt eget individuella tycke.

Jag önskar att mjukvara och VAs hade tagit ut svängarna lite mer istället för att emulera analogsyntar. Det måste finnas en uppsjö av möjliga knäppa ideer som kan ge nya spännande ljud, ändå regerar konservatismen. Fast Reaktor är ju å andra sidan fantastiskt.

Håller med spanky. Båda har sin "charm". Det sisältää nämner om massor av pengar på sin dator stämmer till viss del. Men man bör ha en del i åtanke. En dator kan hantera flertalet syntar, sequencers och dylikt på en gång. Priserna på datorer har sjunkigt kraftigt och man kan få ett rätt vettigt system för en "billig" peng.

Som jag ser det är det oftast billigare att inhandla en mjukvarusynt än en motsvarig hårdvara. För att inte nämna den uppsjö av gratissyntar som finns där ute. I många fall klarar man sig bara på dem. Inte så många som ger dig gratis hårdvara.

Ett exempel där du får "mer" för pengarna i mjukvara än i hårdvara är Reaktor. Ett ganska så avancerat modulärt system som i princip skulle räcka för vilken elektronisk musiker som helst. Att köpa samma mostsvarighet med samma möjligheter i hårdvara skulle bli betydligt dyrare.

Du kan även använda som många instanser av synten du vill alternativ din dator klarar av. Köper du hårdvara är du låst till att du har en och får följa dess begränsningar.

Mjukvara tar mindre plats, "lite" (i vissa fall massvis, men hårddisk är billigt) utrymme på din hårddisk. Naturligtvis tar datorn plats Tänk dig att ha 30 syntar i din lägenhet, kan lätt bli trångt. För att inte tala om elräkningen.

En laptop med en bunte mjukvara ger dig ett lätt och portabelt system att ta med på resa, turne eller vad det nu kan vara.

Naturligtvis finns det även nackdelar med mjukvara. Instabilitet är en. Många gånger är hårdvara betydligt stabilare. Uppdaterar du ditt operativsystem så är det inte säkert din favoritmjukvara fungerar som den ska längre. Tillverkare lägger ner, stoppar utveckling och vad händer då när du köper ny dator eller installerar en ny version av operativsystemet? Jo, du blir sittandes med mjukvara som inte fungerar. Tyvärr. Det är väl det jag ser som den största nackdelen. Mjukvara buggar, krockar med annan mjukvara m.m.

Uhm, nu blev det mestadels om fördelarna med mjukvara. Hårdvara kan naturligtvis vara bra ibland med. En sak jag kan garantera är att, en laptop med en emulering av en gammal synt på inte hade klarat när jag slängt den i golvet under en spelning, något min hårdvaruvariant av samma synt klarar där emot. Man måste kunna vara lite rock'n'roll ibland.

Jag läste intresserat era inlägg och ber nu om tips, Jag har inte spelat på 13 år nu och då körde jag med en Korg mono/poly som jag tyvärr sålde. Kan Ni rekomendera några mjukvaror för mig då jag är fullständigt okunnig inom det området. Jag använder en mac och har arbetat med mac i 10år.
Letar för tillfället efter lite hårdvara också

Ursprungligen av Plasteak:

Jag läste intresserat era inlägg och ber nu om tips, Jag har inte spelat på 13 år nu och då körde jag med en Korg mono/poly som jag tyvärr sålde. Kan Ni rekomendera några mjukvaror för mig då jag är fullständigt okunnig inom det området. Jag använder en mac och har arbetat med mac i 10år.
Letar för tillfället efter lite hårdvara också

Det är kanske värt att skapa en egen tråd för den här frågan, jag misstänker att svaren kan drunka i den allmänna debatten annars.

Är du ute efter en komplett lösning med inspelning och allt, eller bara en synt att spela på? I det sistnämnda fallet skulle jag kika på Korg Legacy som nog är det som kommer närmast en Monopoly (virtuell MS-20, Poly-6 och Wavestation tillsammans med en MS-20-kontroller), om det är analogljud du är ute efter. Reason är också ett bra alternativ, gott om kompetenta syntar och ljud. Dessutom lättanvänt.

Vill du kunna spela in ljud också så finns det gott om alternativ: Garageband, Tracktion, Cubase/Cubasis, Logic Express, Ableton Live, Digital Performer och säkert ett par till.

Jag tycker att Katz har många bra poänger och mjukvara är den med säkerhet bästa lösningen för alla som inte särskilt vill ha hårdvara. Dock blir det inte billigt om du vill ha de senaste programmen. En musikdator med Reason och något inspelningsprogram går ändå på en bit över 10 000,- och för de pengarna får du en ganska kul (begagnad) hård studio också. Hårda syntar kan ju dessutom säljas och bytas vilket inte riktigt funkar med mjuka dito (ännu).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:15

Jag har lirat gitarr en massa å gillar instrument av olika slag, känner lite att en dator på nått sätt inte känns som ett intstrument på samma sätt som en synt. Lika så en midi-keyboard känns död i jämförelse. Riktiga Syntar känns ju HELT KLART roligare.

Dagens syntar är väl väldigt vällåtande men blir ljudet lika "korrekt" som om man gör det i en dator? Blir det inte mer kliniskt och kanske lite ocharmigt på nått vis? Vissa ljud på gammla syntar är väl svårt att EXAKT modulera till samma äkta känsla? .. kanske kan va ett till argumet för synten.

Ballt e ju att man kan ta med sig en laptop å sitta och joxa lite nånstans i ett hörn,men det kanske man kan med en alesis micron också. Men som sagt, man kanske e lite mer begränsad då.

Ja arbetsättet är kanske den stora skillnaden. Jag har varken testat och kommit in i reason å cubase å allt annat å har inte heller kommit in i arbetsättet vad det gäller hårdvara direkt så ja har lite svårt att veta va som skulle vara effektivast för mej. Kanske en blandning.

..eller så e man bara lite nostalgisk. Men ja ska nog komplettera min sy77 med nån va-synt å sen testa att köra musikprog. också. Försöka hitta den rätta avägningen .. Men nånstans känns det ju att syntar E ballt,det E ballt att spela synt och att d e nått med hela den grejen! Känns ju lite mer "The real thing"! (iaf nu)

- :kaaaka!: -

Ursprungligen av sisältää:

En musikdator med Reason och något inspelningsprogram går ändå på en bit över 10 000,- och för de pengarna får du en ganska kul (begagnad) hård studio också.

Jag vågar nog påstå att Reason i hårdvaruform skulle kosta rätt mycket mer än 10 000. Det tiodubbla ligger nog närmare sanningen.
Kort sagt: Mjukvara är billigt - och kul!

Jo visst kan priset springa iväg även i mjukvara. Men som sagt, finns även mycket gratis.

Det var väl mest begränsningarna jag tänkte på. Att det inte är så lätt att trolla fram en ny hårdvarusynt när de andra inte räcker till.

Men samtidigt behöver det inte vara negativt. Vissa arbetar bättre i en "begränsad" miljö. Överflödet av mjukvaroinstrument gör lätt att man sitter med för mycket installerat och inte får något alls gjort för man inte tar sig tid att lära sig mjukvarorna ordentligt.

Det sista du nämner sisältää glömde jag helt och är rätt viktigt, i alla fall för mig. Tyvärr är det så idag att många företag låter inte en sälja vidare mjukvaran man köpt. De låser den till en kund. Vilket är lite trist. Speciellt om man lagt ut mycket pengar, känner sig missnöjd och hellre skulle vilja använda pengarna till något annat.

Så det kan vara värt att kolla upp innan man köper att man har rätten att sälja vidare det program man köper.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-01 15:58

Idag när begagnatmarknaden är såpass billig som den är, så är det inte så farligt mycket dyrare med hårdvara än mjukvara. Faktum är att det dessutom är ofantligt mycket bättre med hårdvara på livespelningar. Det funkar inte (för mig) att stirra mig blind på en datorskärm för man tappar så mycket kontakt med världen då, eftersom det krävs ganska stor koncentration för att hitta just den där lilla ratten. Resultatet nuförtiden är att jag numera renderat allt som audio i datorn och tweakar med effekterna, pga att det tar lång tid att ladda en tyngre (dvs bra) plugg.

Det är tur att man har en ms-2k och en drumpad med sig att leka med för annars känner man sig så jävla dum på scen...

  • Medlem
  • 2005-09-01 16:08

man behöver inte köpa mjukvara överhuvudtaget alls. det finns MÄNGDER av pluggar och VSTi:s som är gratis och jättebra! sequencerprogram finns i mängder av prisklasser från 39 EUR och uppåt. själv kör jag på en p3 800 och det går utmärkt, en sån får man för en tusenlapp. det är självklart att om man ska köra de 'coola' programmen som alla pratar om så blir det dyrt men få nämner att det finns billiga program som klarar biffen mycket bättre än tunga, dyra köpgrejer.

hårdvara är jättetrevligt och fungerar som ett lysande komplement till mjukvara. att blanda de båda känns som den bästa lösningen om man vill få det bästa från båda världar.

Det gäller att skilja på hårdvara och hårdvara. De flesta nya syntar är i praktiken mjukvara som förpackats i ett metall/plastskal, men det är många som hävdar att analog elektronik inte går att efterhärma i mjukvara och väljer alltså hårdvara pga ljudet.

Andra pekar precis som deadbeat på användande. Det finns idag lösningar för att styra mjukvarusyntar med rattar, men det kostar pengar och funkar inte lika bra som en synt med rattar.

Å andra sidan finns allt det som Katzenjammer skriver, och jag skulle lägga till att mjukvara oftast har mer funktioner jämfört med hårdvara i samma prisklass (framförallt sequencers, effekter och komplexare syntar). Det är inte alltid ett plus. Och ytterligare en viktig sak: "instant recall" och automation är standard i mjukvara, men ska du ha en mixer, effekter osv som klarar det pratar vi om rejält dyr hårdvara.

Visst har sisältää rätt i att det finns dolda kostnader med mjukvara (datorn tex), men jag tycker att han överdriver. För runt 12.000kr får man en kompetent mjukvarustudio (dator, Reason, Tracktion 2, enkelt midikeyboard). Jag vet inte hur mycket man skulle behöva lägga för att få motsvarigheten i hårdvara (VA-syntar, samplers, romplers, sequencer, en uppsjö effekter, ljudinspelning, en massa färdiga ljud, mastringsmöjligheter och säkert ett par saker till), men förmodligen betydligt mer, säkert upp mot det dubbla även om man räknar generöst.

Och då har jag inte ens tagit upp gratisprogram.

Fast hårdvara ser betydligt mer imponerande ut, det kan man inte förneka.

Ursprungligen av false messiah:

Visst har sisältää rätt i att det finns dolda kostnader med mjukvara (datorn tex), men jag tycker att han överdriver. För runt 12.000kr får man en kompetent mjukvarustudio (dator, Reason, Tracktion 2, enkelt midikeyboard). Jag vet inte hur mycket man skulle behöva lägga för att få motsvarigheten i hårdvara (VA-syntar, samplers, romplers, sequencer, en uppsjö effekter, ljudinspelning, en massa färdiga ljud, mastringsmöjligheter och säkert ett par saker till), men förmodligen betydligt mer, säkert upp mot det dubbla även om man räknar generöst.

Ursäkta att jag är trögast i världen (och att jag drar upp den här tråden igen) men jag kom just på en sak. Ska man ha motsvarande en hård tiotusenkronorsstudio så krävs det ju inte en utan flera midikontrollers.. åtminstone två klaviatur, hundra rattar och 10-20 pads att trigga samplingar från. Vad kostar det?

Ursprungligen av sisältää:

Ursäkta att jag är trögast i världen (och att jag drar upp den här tråden igen) men jag kom just på en sak. Ska man ha motsvarande en hård tiotusenkronorsstudio så krävs det ju inte en utan flera midikontrollers.. åtminstone två klaviatur, hundra rattar och 10-20 pads att trigga samplingar från. Vad kostar det?

Det beror ju på vilken 10kkr-studio vi pratar om, men nu jämför vi ju äpplen och päron. Jag spelar sällan på mer än en synt åt gången, och då kan man ju komma undan med att byta midikanal, trycka på piltangenterna eller liknande. Eller så köper man en Oxygen-8 eller liknande för en tusenlapp (eller en liknande kontroller utan rattar för ännu mindre pengar) att ha som extrakontroller och en Behringer BCF eller BCR så har man rattar och tangenter att trycka på.

Men just direktheten är ju hårdvarans paradgren, så det är inte så konstigt att mjukvara får stryk där.

Å andra sidan blir jag imponerad om du får in mer än två klaviatur i en hårdvarusetup för 12000kr med inspelning, effekter, sampler, rompler, analog/va-synt, trummaskin, sequencer och helst flera av varje.

platon: att göra musik med syntar och sequencers är som att surfa porr på nätet och riktiga instrument och musiker är som att få hem en vacker, mysig och varm tjej som man...äh, ni kan säkert räkna ut det själva. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-09-07 19:08
Ursprungligen av false messiah:

Men just direktheten är ju hårdvarans paradgren, så det är inte så konstigt att mjukvara får stryk där.

...tills man vill byta låt. "Totall recall" på 5 sek är trevligt. Ljudet vänjer man sig vid... ;):kaaaka!::D:p

Enda anledningen att välja bort mjukvaror helt är om man inte använder datorn alls, dvs inte använder mjukvarusequenser eller datorn till inspelning.

Jag gillar inte mjukvarusynthar...
Blir inte alls samma känsla. Jag vill ha nåt att ta i och skruva på, inte nåt som bara finns på en dataskärm. Men jag gillar inte ens att använda editorprogram till mina (bitvis svårprogrammerade) synthar, så jag är kanske lite extrem...?

Och sen får folk säga vad de vill, men jag har då inte hört nån softsynth som har samma "knorr" som en riktig analogsynth!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:32

andriod .. du kan väl använda ett midi-keyboard med hur många rattar som hälst då då?

Ursprungligen av HEK:

andriod .. du kan väl använda ett midi-keyboard med hur många rattar som hälst då då?

Jo, jag har testat, och även om det blir bättre, så är det inte samma sak. Jag vill ha just det där välbekanta UI't som varje enskid synth har, inte samma rattar som används olika beroende på vad det är för softsynth som man använder...

Och visst kan man använda samma hårdvarusynth flera gånger! Bara att spela in som audio och köra vidare med nästa pålägg... Men det förutsätter ju förstås att man har åtminstone en gammal P3:a att spela in på.

Ursprungligen av android:

Och visst kan man använda samma hårdvarusynth flera gånger! Bara att spela in som audio och köra vidare med nästa pålägg... Men det förutsätter ju förstås att man har åtminstone en gammal P3:a att spela in på.

Fast då förlorar man ju möjligheten att ratta i farten, vilket är en av poängerna med hårdvara.

Men jag tycker kontentan av den här diskussionen är att det beror på. Hårdvara kontra mjukvara beror så väldigt mycket på hur man jobbar, vad man är ute efter, vilka egenskaper man föredrar, vilka saker man har överseende med osv, så det är inte möjligt att säga att något är bättre än det andra.

Men användarvänligheten hos hårdvara är fortfarande steget före. Det finns en poäng i att ha en avgränsad apparat som man vet vad den gör, hur den uppför sig och som man dessutom kan lära sig utan och innan. En fysisk apparat känns fortfarande mer som ett "instrument" av någon märklig anledning.

(Min teori är att det är för att gränssnittet är identisk med apparaten, och för de instrumentella apparaterna leder gränssnittet användaren till "rätt" användande. Få uttalar kärleksförklaringar till rackapparater med tusen undermenyer, även om de låter bra. Exempelvis en 303 eller Minimoog gömmer väldigt lite under skalet, vilket jag tror är avgörande för deras klassikerstatus. Vissa program, tex trackerprogram kommer lite i närheten av det.)

  • Medlem
  • 2005-09-01 16:32

vill man göra det enkelt för sig så finns det inget som slår mjukvara. sen kan det finnas mängder av skäl till att man föredrar hårdvara framför mjukvara men just enkelheten och tillgängligheten är oslagbar på mjukvarusidan.

sen är det ju en omställning, det var det även för mig, att sälja alla grejor och börja lära sig att utnyttja datorn mer och mer men det lönar sig ur ett kreativt perspektiv tycker jag. skaffa lite fin utrustning att styra din dator och dess mjukvara med så är du i hamn.

  • Medlem
  • 2005-09-01 16:34

och man kan vända på det och säga att ingen analogsynth har samma knorr som en mjukvarudito, så vart står vi då? smaken är bekant som baken...

En sak ni som säger att hårdvara inte är så värst dyrare missar är att en mjuksynt går att använda flera gånger, vilket är svårt, opraktiskt eller omöjligt i hårdvara. Skaffar jag tex Audio Damage Dubstation kan jag stoppa in delay i min musik tills jag blir blå i ansiktet, och utan skadliga effekter för min plånbok jämfört med att köpa en 3-4 vintagedelay. Detsamma med syntar, kompressorer, reverb osv.

Viss mjukvara är också avsevärt mycket billigare. Reaktor nämndes ovan, och bara ett litet modularsystem kostar från 10.000kr och uppåt. Vissa eftertraktade vintagesyntar kostar också rejält mycket: TB-303, MS-20, Minimoog, Moog Modular osv. Mjukvaruklonerna är betydligt billigare.

Jag har också köpt en del mjukvara begagnat och inte haft några svårigheter med det från bolagens sida. Det har räckt med ett mejl från säljaren som bekräftar att han överför licensen för min del. (Samplingskivor har oftast konstigare licenser, men det är inte mer än något enstaka bolag vad jag förstår. Och dessutom med tveksam laglighet i Sverige.)

FM: Fast jag skrev inte att man får motsvarande hårda grejer för samma pengar. Sant är dock att jag lite utgick ifrån att man kan använda sin internetdator till inspelning, vilket ju är lite orätt för jämförelsen.

EDIT: Bra poäng att man kan använda en plugg många gånger i samma produktion..

Är det effekt/pengar man vill åt så ska man förstås hämta en äldre PC på tippen och köra gratispluggar från 99, det blir oslagbart prisvärt.

  • Medlem
  • 2005-09-01 16:38

det går alldeles utmärkt att köra pluggar/sequencers från 2005 på en äldre maskin, om man inte har prestigeproblem vill säga...

Mhm, finns det så snåla pluggar? Inte illa.

Bevaka tråden