Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvarusyntar vs. vanliga syntar.

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-03 15:57

Kloon: hajjar inte hur man gör bara

  • Medlem
  • 2005-09-03 16:02
Ursprungligen av HEK:

Kloon: hajjar inte hur man gör bara

Om Du tycker som jag, be en moderator!

Jag tycker det vore väldigt intressant med en omröstning istället för en debatt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-07 18:13

Prexis, hands-on knäcker! Liknelse; mjukvarusynthar är som att surfa porr på nätet och hårdvara är som att få hem en vacker, mysig och varm tjej som man...äh, ni kan säkert räkna ut det själva.

Pricksäker metafor där

Två klaviatur, hundra rattar samt ett gäng trigpads är vad jag använder vissa gånger jag gör musik. I vår studio finns ju mycket, mycket mer än så fast den har å andra sidan kostat en bit över 20 000. Handlar man begagnat är det dock inte svårt att plocka ihop allt det du nämner för 12 000 (RM1x är ju sequencer, rompler, trummaskin och kostar inte mer än 2000, rattbetyckade klavsyntar finns det en hel drös av för 2000-3000,- styck, sampler och effekter kostar några hundra styck och vilken skitdator som helst duger ju till inspelning) fast man får ju bättre mjuka grejer för inga pengar.

Min poäng, och det är säkert inte något nytt för någon annan än mig, är att vill man i sin mjuka studio ha allt tillgängligt för rattande så måste man köpa ganska många midikontrollers.

Ursprungligen av sisältää:

Två klaviatur, hundra rattar samt ett gäng trigpads är vad jag använder vissa gånger jag gör musik. I vår studio finns ju mycket, mycket mer än så fast den har å andra sidan kostat en bit över 20 000. Handlar man begagnat är det dock inte svårt att plocka ihop allt det du nämner för 12 000 (RM1x är ju sequencer, rompler, trummaskin och kostar inte mer än 2000, rattbetyckade klavsyntar finns det en hel drös av för 2000-3000,- styck, sampler och effekter kostar några hundra styck och vilken skitdator som helst duger ju till inspelning) fast man får ju bättre mjuka grejer för inga pengar.

3x Behringer BCR, 32*3 = 96 rattar, á 1500kr = 4500kr
2x M-Audio Keystation á 900kr = 1800kr
1x Alesis D4 á 1500kr
en trave piezomickar + saker att slå på, 500kr

Summa: 8000kr. Inte så blodigt.

Dessutom tror jag du underskattar vad som ingår i paketet jag nämnde som exempel för 12000kr.

Reason 3:
Subtraktor - VA
Malström - Wavetable/subtraktiv
NN19/XT - sampler/rompler med rejält stora ljudbanker
ReDrum - samplebaserad trummaskin
Dr. Rex - loopskivar
3 olika sequencers

Effekter:
MClass - "mastrings"-kompressor, eq, stereobreddare, maximizer, eq
RV7000 - bra reverb
BV512 - vocoder
Scream 4 - dist, overdrive, högtalarsimulator, ringmodulator, bitcrush mm
dessutom eq, filter, kompressor, delay, chorus och flanger som jag tycker låter rätt illa

Tracktion:
Amplitube LE - högtalarsimulator
Sampletank SE - rompler med realtids resyntes och pitch/timestretch, 250MB ljudband
RM IV - sample+syntesbaserad trummaskin
Freealpha - VA
Slayer 2 - gitarrsimulator + effekter
Claw - monosynt
Mackiepluggar - mastringspaket, kompressorer (3band, stereo, sidechain)
M-Clav - klavinetsimulator
M-Pad - stråkmaskinsemulator
Soundfont-1 - soundfontspelare
ZR-3 - orgelsimulator
Hexaline - delay, modulerbar
Dualdelay - delay
Nastyshaper - dist/waveshaper
Mabento - ringmodulator
dessutom pluggar från mda och Raw Material som inte alla låter särskilt skoj, men funkar.

En rätt mastig samling i mina ögon, och får du ihop ens hälften för 12000kr blir jag imponerad. (Och nu har jag dessutom bortsett ifrån inspelning och liknande.)

Du får inte effekter som är i närheten av de här för ett par hundralappar, och de ljudbanker som följer med är snarare Motif/Triton-nivå än M1, så även där blir det lite mer pengar än 2-3000kr. Trummaskiner är snordyrt om man ska ha något som inte är antingen en gammal sunkdigitalare eller en puff-och-pys-trummis utan större inställningsmöjligheter. Och gud förbjude att man vill ha något som resten av världen tycker har en smula kultvärde, då talar vi plötsligt om priser på ganska många tusen för något monofoniskt åbäke, utan minnen och utan midistyrning (så lägg på ett par tusen till för MIDI/CV-konvertering eller en CV-sequencer).

"Handlar man begagnat är det dock inte svårt att plocka ihop allt det du nämner för 12 000"

Om man nu vill ha bra ljud på allt det så blir det nära på en omöjlighet, till skillnad från mjukvara.

  • Medlem
  • 2005-09-07 19:21

Tacka vet jag gitarrer.

Ursprungligen av jgb:

Tacka vet jag gitarrer.

El eller akustisk?

  • Medlem
  • 2005-09-07 19:56

Tror att de flesta mjukisar är gjorda som ett substitut till hårdvara. En ekonomisk fråga mao. Det är väll därför dom vill göra dom så lika orginalen som möjligt? Annars hadde dom kunnat göra helt andra synthar än just kopior.. Nu säger jag inte att alla mjukisar är kopior men tex tbl basline, sh-101, moog modular, pro-53, cs-80 osv.

Mjukisar är inget illa. Snarare tvärtom. men får hoppas att det är en inkörsport till hårdvaran och att fler ser charmen i trä, plåt och rattar.

Jag kör hårt för att jag vill kunna ta i det jag arbetar med. För de som inte vet så är jag mycket intresserad av hantverk. Tälja i en bit ek, sy ett par skor, smida något roligt bruksföremål eller en plåthjälm, ratta rattar på en synth, dra patchkabel. Just att känna det man arbetar med.

Sen är det en helt annan inlevelse när man kan ratta på sina grejer.. och att slippa latency och brist på cpu.

Dessutom är det så trist att sitta och titta på allt på en 17-21" skärm och klicka med en mus.

Technomakaron vs musarm!? lider häldre av technomakaron tbh

Ursprungligen av 18db:

Tror att de flesta mjukisar är gjorda som ett substitut till hårdvara. En ekonomisk fråga mao. Det är väll därför dom vill göra dom så lika orginalen som möjligt? Annars hadde dom kunnat göra helt andra synthar än just kopior.. Nu säger jag inte att alla mjukisar är kopior men tex tbl basline, sh-101, moog modular, pro-53, cs-80 osv.

Det är väl knappast något som utmärker mjukvara? Hur många TB-kloner finns det inte, hur många VA siktar på att låta som någon förebild, osv osv. Till och med bland modulsyntar finns ju samma fenomen, ta bara dotcom som ett exempel.

Citat:

Sen är det en helt annan inlevelse när man kan ratta på sina grejer.. och att slippa latency och brist på cpu.

Nej, brus, glappande kablar, synkproblem, ingen automation och syntar som stämmer om sig när man tittar på dem är ju klart att föredra.

Citat:

Dessutom är det så trist att sitta och titta på allt på en 17-21" skärm och klicka med en mus.

Nej, det är mycket bättre att titta på ett tvåraders teckenfönster och hoppa runt med två små knappar.

Men det är ju ingen brist på vettiga kontrollers som gör att man inte behöver sitta och kika på skärmen särskilt mycket om man inte vill.

Personligen använder jag mjukvara för att motsvarigheterna i hårdvara antingen inte finns eller är ohemult dyra (polyfonisk Buchla 200e = aj). Att det är billigare är självfallet en fördel, men är absolut inte huvudorsaken.

Däremot blir jag väldigt trött på attityden om att det ena eller det andra skulle vara bättre eller mer äkta. Det är en smaksak, och alla sätt att göra musik har sina för- och nackdelar. Man skulle kunna häva ur sig påståenden om att alla som använder hårdvara (och speciellt vintagegrejer) är lurade nostalgiker som tror att de måste ha sina idolers syntar för att kompensera bristen på talang. Eller att den som har många syntar måste ha liten snopp. Men såna påhopp leder ingen vart, även om de kan vara rätt underhållande.

  • Medlem
  • 2005-09-07 20:10

deadbeat: Ja. Bägge.

  • Medlem
  • 2005-09-07 21:53

Vet inte riktigt vad jag ska svara...

Visst, Det är inte bara mjukvara som kopierar utan även dagens VA mm.. Inget illa om VA iheller.. men likförbaskat ser jag VA som substitut till vintageprylar om man använder VA-burkarna för att dom ska låta vintage. Vad vill då ägaren? Ha ett nyskapande och eget ljud eller vill han att det ska låta, låt oss säga en prophet-5.
Vill han att det ska låta prophet-5 så är det en substitut-synth. Annars är det som vilken synth som helst.

Hur va det nu med ARP odessey white face? Satt det ient ett moogfilter i den? (rätta mej om jag har fel)... även där snoddes det/kopierades det.

men nu va det mjukvara vs. hårdvara vi snackade om.

Vill man ha sitt ljud rent kliniskt och en "plug-and-play"-setup (rent från brus/ostämda synthar/perfekt miditajmat) så glöm gammla analogsynthar.. Men inte alla som vill ha allt kliniskt och dött. Jag är en av dom. På sin höjd får man ett buggigt OS/buggar i mjukvaran vilket man inet kan göra så mycket med. Bara en sådan enkel grej som att när du kör brusig trummis genom brusig kompressor så får du koprimerat/gateat brus. Ursnyggt.

Ang tvåraders teckenfönster och två rattar så har jag tagit upp det förr. Kan bara tala för mej själv och jag avskyr submeny efter submeny och 2-3 rattar som ska styra allt. Visst finns det sjysta controllers.

Visst är mjukvara bra.. specielt i fallet du nämnde.. Inte alla som kan köpa stora modularsystem och andra dyra synthar... men det är ju väldigt induviduelt. Smaksak helt enkelt och en fråga om hur mycket man vill lägga på instrument/musik.

Håller med dej FM. Debatten om vad som är bäst är lite väl uttjatad. Man gör ett val (eller så gör man det inte eftersom man använder båda delarna) eftersom man tycker att mjuk/hårdvara passar en bättre. Detta borde respekteras. Ungefär som att man ska respektera folk om dom väljer att inte röka/dricka/äta kött. FÖRLÅT! Dumm liknelse men endå.

Ursprungligen av 18db:

Visst, Det är inte bara mjukvara som kopierar utan även dagens VA mm.. Inget illa om VA iheller.. men likförbaskat ser jag VA som substitut till vintageprylar om man använder VA-burkarna för att dom ska låta vintage. Vad vill då ägaren? Ha ett nyskapande och eget ljud eller vill han att det ska låta, låt oss säga en prophet-5.
Vill han att det ska låta prophet-5 så är det en substitut-synth. Annars är det som vilken synth som helst.

Det är ju inte bara VA-tillverkare och mjukvara som kopierar föregångare; det var faktiskt därför jag nämnde just 303-kloner och dotcom. Jag tror att det finns fler analoga kloner på TB-303 än mjukvarumotsvarigheter faktiskt, och modulsyntsystem som dotcom och Macbeth ligger tätt i bakhasorna på Moog och Arp, respektive. Till och med nyproducerade analogsyntar brukar ju ha filter som kopierats från Moog med flera (inklusive prestigesyntar som Andromeda och Omega 8).

Retro som ideal finns i alla grupper. Hur många här skulle inte få spontan glädjefnatt om Roland meddelade att de skulle börja tillverka Jupiter-8 igen, till exempel?

Citat:

Ang tvåraders teckenfönster och två rattar så har jag tagit upp det förr. Kan bara tala för mej själv och jag avskyr submeny efter submeny och 2-3 rattar som ska styra allt. Visst finns det sjysta controllers.

Fast det är ändå värt att påpeka eftersom det finns gott om hårdvara som är direkt ovänlig att använda, med oändliga undermenyer och tusen parametrar att gå vilse bland. Att göra ljud från grunden på tex en Yamaha TX81z är direkt plågsamt.

Citat:

Vill man ha sitt ljud rent kliniskt och en "plug-and-play"-setup (rent från brus/ostämda synthar/perfekt miditajmat) så glöm gammla analogsynthar.. Men inte alla som vill ha allt kliniskt och dött. Jag är en av dom. På sin höjd får man ett buggigt OS/buggar i mjukvaran vilket man inet kan göra så mycket med. Bara en sådan enkel grej som att när du kör brusig trummis genom brusig kompressor så får du koprimerat/gateat brus. Ursnyggt.

Det där är ju en fråga om ljudideal, inte om utrustningens förtjänster i övrigt. Jag skulle kunna säga motsvarande sak om att inte alla vill ha ett brusigt och otajt ljud, och det skulle vara lika orättvist.

Jag har för den delen inte hört någon här förutom kallback som gör särskilt brusiga produktioner, om det inte är tillskruvat direkt i ljuden och det kan man ju göra i mjukvara också.

Arp snodde en hel del.. låångt ifrån bara filtret där

Ursprungligen av 18db:

Jag kör hårt för att jag vill kunna ta i det jag arbetar med. För de som inte vet så är jag mycket intresserad av hantverk. Tälja i en bit ek, sy ett par skor, smida något roligt bruksföremål eller en plåthjälm, ratta rattar på en synth, dra patchkabel. Just att känna det man arbetar med.

Av samma anledning kör jag vissa mjukvaror, jag kommer så djupt in i ljudet att jag nästan kan ta på det och ändra (tälja i) minsta lilla parameter. Jag kan inte komma på någon hårdvara som fixar det, kanske är därför några av mina hårdvaror blir våldtagna av lödpennan med jämna mellanrum.

E de bara jag som tycker det ser (och känns) skitfräckt ut med ett gäng hårdvarusyntar?

Ljudmässigt kan det väl kvitta. Vill dessutom påpeka att om man skaffar LogiPro så får man ett helt gäng kompetenta syntar "på köpet", som hade kostat mångdubbelt mer att köpa i både mjukvaru- och hårdvaruform.

Å andra sidan gillar jag surströmming också...

"E de bara jag som tycker det ser (och känns) skitfräckt ut med ett gäng hårdvarusyntar?"

Postade du verkligen på rätt forum nu?

"Vill dessutom påpeka att om man skaffar LogiPro så får man ett helt gäng kompetenta syntar "på köpet", som hade kostat mångdubbelt mer att köpa i både mjukvaru- och hårdvaruform."

Eller så kan man köpa en billigare sequencer som är minst lika bra och köpa till i stort sett valfria mjukvarusyntar istället.. men precis..

"Å andra sidan gillar jag surströmming också..."

Och jag avskyr surhaj...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-08 16:25

Nu när korg M1 finns i mjukvara tycker jag denn här tråden blivit helt omkastad.... eller inte...

Det som får en att skapa är bäst... kan vara ukkele,moog eller vsti ellet tom gitarr..

"Hur många här skulle inte få spontan glädjefnatt om Roland meddelade att de skulle börja tillverka Jupiter-8 igen, till exempel?"

De har ju släppt en mjuk jupiter8
Jag fick inget glädjefnatt.. och skulle inte få det av en ny hård sådan heller.

Det riktigt shyssta med samplingar och mjukvara är att man kommer igång och jobba på 3 sekunder när inspirationen faller på. Man slipper koppla på och ihop syntar, dumpa banker, värma upp gamla analog monster osv osv Och får tillbaks exakt samma ljudbild som tidigare.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-20 22:31

Jo, det är sannt, det är lite meckigt men även en del av trixandet som är kul och får en att alltid fundera ut nya ideér, men beror på hur man jobbar och är-....

Jag har nyligen dumpat dataköret sånär som på inspelning av 2track och mastring, det är roligare och jag behöver inte få krupp på datorn eller fastna vid nån plupp-synt eller se vad man gör och inget överaskningsmoment när man råkat torr-skruva på nått och ska tsta enlåt....

Smaksak..

Citat:

Det riktigt shyssta med samplingar och mjukvara är att man kommer igång och jobba på 3 sekunder när inspirationen faller på. Man slipper koppla på och ihop syntar, dumpa banker, värma upp gamla analog monster osv osv Och får tillbaks exakt samma ljudbild som tidigare.

Håller med Zeblar! Jag var skeptisk i början, men märkte att man inte han tappa inspiration innan själva musiken man hade i huvudet förasvann när man använde mjukisar.

Hårdisar har sin charm ,men om man har en melodi i sitt huvud stannar den inte kvar hur länge som helst. Att boota min E-mu sampler med en fet ljudbank tar ca 5 minuter, då har inspirationen redan försvunnit.

Eller så skiter man i datorn och lirar fram en idé på nåt akustiskt instrument..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-21 08:38
Ursprungligen av Dalleponken:

Eller så skiter man i datorn och lirar fram en idé på nåt akustiskt instrument..

Eller en synt ..

"men om man har en melodi i sitt huvud stannar den inte kvar hur länge som helst"

Papper och penna! Då slipper man vänta på att datorn ska starta upp.

  • Medlem
  • 2005-09-21 08:47

Dalleponken: Hur lång tid tar det att "boota" en Pro~One?

Ursprungligen av jgb:

Dalleponken: Hur lång tid tar det att "boota" en Pro~One?


Tänkte precis skriva nåt liknande...

Hemma står datorn för det mesta på, och jag har alla synthar inkopplade på samma grendosa, och alltid kopplade till mixer och dator, så det är bara att slå på strömmen och köra igång.

Det jag tycker är lättare med mjukvaruditon är att det är praktiskt att ha både låtar och "instrument" samlade på ett ställe. Man kan enkelt flytta och klippa och klistra olika block, byta instrument med några musklick.

Nackdelen är att många mjukvarubaserade produkter inte alls håller måttet i användbarhet.

En hemmakeyboard exempelvis kommer man igång med på bara några sekunder. Välj rytm, välj instrument och spela.

En dator? Starta ett sequencerprogram, leta reta på arpeggiator eller stepsequencer eller vad nu heter och bli besviken när man får leta i oändlighet bland menyval och måste lära sig nåt som man inte behövde kunna tidigare.

Citat:

Dalleponken: Hur lång tid tar det att "boota" en Pro~One?

jbg: Det förutsätter ju att alla ljud DU vill ha finns i synthen.

För övrigt så drar en hårdvarupark en massa ström om man ska ha den på för att kunna spela på varje ingivelse. Det blir nog flera hundralappar mer i månaden i elräkning, det är väl något man måste räkna med också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 09:20
Ursprungligen av Dalleponken:

För övrigt så drar en hårdvarupark en massa ström om man ska ha den på för att kunna spela på varje ingivelse. Det blir nog flera hundralappar mer i månaden i elräkning, det är väl något man måste räkna med också?

Pengar får aldrig vara en trång sektor när man har en hobby. För mig får det gärna kosta någon extra hundralapp i månaden. Det är ju min hobby och dom är vackar att se på, dessutom är det billigt om man jämför med annat... En kväll på krogen, Green fee på golfbanan m.m. :kaaaka!:

Hårdvara eller Mjukvara tycker jag kvittar... Bara man trivs med arbetssättet, gör låtar och har kul. Själv har jag jättekul med mina hårdisar.

MVH
Demokid

Bevaka tråden