Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvarusyntar vs. vanliga syntar.

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-01 16:40

den som söker han finner...

Då är det ju inte så mycket att orda om, egentligen. Vill man inte specifikt ha hårdvara så skaffar man en äldre dator för inga pengar och kör gratispluggar. Det kostar nada och är i stort överlägset. Jag har lärt mig något idag (och är inte ironisk).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:44

överväldigande mkt mjukvarufans här iaf .. men det e kanske dit utvecklingen går åt.

  • Medlem
  • 2005-09-01 16:45

se där!

Ja, det är förvånansvärt hur mycket som går att få igång på gamla burkar faktiskt. Iofs, min gamla burk som jag sitter på rullar bra med det mesta. Den ligger på steget mellan skrothög och medioker. Men jag funderar på att uppdatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:46

en dum fråga men; för att köra plug ins så behöver man ett musikprogram i grunden va?

nån som har lite länkar till gratispluggar?

  • Medlem
  • 2005-09-01 16:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:51

fint! tack

Android: Hajjar.

Bilden jag hade var grundad i att jag testade de mest kända syntarna för något år sedan och på min då två år gamla dator fungerade inte ett enda demo (hack och extremt segt), trots att jag inte hade något annat igång.

Tja, min burk innan denna jag har nu var en p2 400, vilken var ett monster Hehe. Körde Fruityloops, Buzz och Cool Edit med blandat av vsti. Funkade fint. Inspelning var det väl si så där med iofs. Men det hängde mycket på mitt sunkiga ljudkort och inte mjukvaran.

  • Medlem
  • 2005-09-01 17:14

sis - du körde alltså standalone-VSTi:s utan nåt sequencerprogram?

Ja, jag har aldrig haft något sequencerprogram. Gör det skillnad?

  • Medlem
  • 2005-09-01 17:24

njae, det tar ju en del resurser. det låter som att du provat hiskeligt dåliga pluggar eller som att din dator hade nåt riktigt sunkigt chipset med mängder av flaskhalsar... min burk är helt värdelös enligt samtliga källor [forum på webben, tillverkaren mm] men den rullar på med en hel del mjukapparatur, känns konstigt att du inte skulle kunna köra EN standalone VSTi...

Läste nånstans: att jämföra hårdvarusyntar med mjukvaroditon är som att jämföra riktigt sex med cybersex.

Jag själv kör bägge varianterna... eh, jag menar... alltså... äh...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 20:26

mjukvara istheshit. Sparar alla presets automagiskt utan att man behöver tänka på det, miditimingen är 1000%, man kan använda hur många instanser som helst och man kan använda sin legacy MS20 som effekt på valfri mjukis för att få till en MS20-reaktor-V-station att jobba med... tar CPUn slut är det bara å bounca lite. Jag har aldrig jobbat med hårdvara öht, har aldrig gjort en låt med hårdvarusyntar eller jobbat i en "hardvarustudio"... först va det fasttracker o sedan reality o sen cubase o FL o reason och sedan tillbaka till cubase. undertecknad äger bara en microkorg pga av nöjet o smidigheten att grönbergstrigga plus att en vocoder är kul att ha.

  • Medlem
  • 2005-09-01 20:49

Det är väl ingen tvekan om vart utvecklingen är på väg... Hoppas vi inte förlorar för mycket på vägen bara. Personligen anser jag att en hådvarusynth ska vara ordentligt krånglig att använda innan den blir mer svårjobbad än en mjukis. All min ljudskaparkreativitet ska komma ut genom den där ynka lilla muspekaren, och det går bara inte. Det blir inga ljud skapade helt enkelt. Nu funkar ju tydligen inte alla som jag, men jag ser ändå en uppenbar risk att den ädla synthtrakterarkonsten reduceras till ett simpelt presetbläddrande.

e lite förespråkare av hårvarusamplers gärna med inbygda sequencers - peta i dom ljud du för stunden e inne på och skuva om grejjerna - kasta ljuden sen när du tröttnat och släng i andra - funkar även bra live. spela in till mjukvara och sedan eftertrixa där i senare med "softa tillägg"

båda världar e det bästa···

kommer nog aldrig mer köpa en hårdvarusynth och måla in mig i hörnet med...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-01 21:27

Jag gillar inte datorer, jag tycker inte att det är fel på ljudet i pluggar men det är så fyrkantigt och överskådligt att man överarbetar allt och gärna tittar mer än man lyssnar, det passar inte mig liksom, men passar det så är det ju hur ballt som hellst!

Top apa pluppar å krejjer:
*1:mastra:*
1:reaktor:
2:bitkross:
3:gratis fx:

Hårdvara = kul
Mjukvara = kul
Hårdvara + Mjukvara = Kulare

Bara idioter väljer bort ett alternativ och får mindre kul (kanske inte men vafan...?)

De flesta som hänger här har intresse för syntljud, ändå väljer många bort ett alternativ. Jag förespråkar båda men har mer förståelse för de som enbart kör mjukvara, alla möjligheter och lika stor överblick på ljudskapandet går inte att få på annat sätt. Men som sagt, varför begränsa sig?

Lite orsaker om varför man kan välja att enbart köra...

hårdvara: ljud, arbetssätt, okunskap, rädsla för förstörd image efter år av floskler.

mjukvara: ~oändliga ljudmöjligheter, arbetssätt (jo faktiskt), ekonomi

Det fina är att man kan stryka de negativa orsakerna om man slår ihop båda världar, häftigt va? :kaaaka!:

edit: jävlar! ekonomiorsaken blir större, nåja...det blir jämnt lopp.

Ursprungligen av Bionik:

Bara idioter väljer bort ett alternativ och får mindre kul (kanske inte men vafan...?)
De flesta som hänger här har intresse för syntljud, ändå väljer många bort ett alternativ.

Jag gillar alkohol, men väljer bort rom.
Jag gillar sex, men väljer bort det ena könet.
Jag gillar bildbehandling, men väljer bort Paint Shop Pro

...etc...

/deadbeat - kanske inte fullt så konsekvent som han låter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 21:34

Kör mjukvara, då är det större chans att jag får bättre deals på hårdvara

Heja Bionik! (tror jag får börja skriva snabbare...)

Jag är nog lite ambivalent i den här frågan.. vet inte riktigt var jag ska stå. Först och nästan främst.. jag älskar mjukvara! Men jag är mer en sån där som gillar(grov underdrift) att lira på flera grejor samtidigt. Jag håller gärna 4+ syntar/trummaskiner (+ effekter via mixerbord osv.. och gärna en gitarr på magen) låtande samtidigt och vrider och vänder för att kunna trycka, vrida och joxa med så mycket som möjligt samtidigt. "Fjärilsmakaron" är min signatur-posé kan man väl säga. Till det arbetssättet så passar det egentligen jättebra att blanda in lite mjukvara (jag räknar just i detta fall inte med t.ex. digitala syntar som mjukvara även om det egentligen till viss det är det). Men varför väljer jag enbart hårdvarusyntar? Jag sitter mer än halva dygnen som klistrad framför datorskärmen. Jag är inspirerad till att jobba när jag sitter vid en dator (oftast.. inte alltid). När jag kan ta upp ett riktigt instrument och t.ex. knäppa på riktiga strängar så känner jag mig verkligen ledig! I övrigt så använder jag nästan uteslutande mjukvara när jag klipper, arrangerar, mixar och till effektläggning just för att det är så vansinnigt mycket billigare (tillägg: och lättare!) än hårdvara i motsvarande kvalité.. och där har jag inte alls samma behov av frihetskänsla.

Ljudmässigt så spelar det imho ingen roll om man kör hårdvara eller mjukvara idag, om man nu inte är ute efter ett väldigt speciella ljud. Jag kan nog lura nästan vilket analogfreak som helst (som inte sitter med mätutrustning) till att det jag spelar in är en fet gammal kultig analogsynt när det egentligen är en emulator. Däremot så finns det ärligt talat iaf ett "analogljud" som jag fortfarande inte hört någon mjukvara komma i närheten av även om jag faktiskt letat. Å andra sidan så är det oftast t.om. mycket _lättare_ att få till bra inspelningar från mjukvarusyntar än från även de finaste analoga syntarna!

Det finns iaf en detalj med laptop/mjukvara som jag inte gillar.. Det är när någon står själv och "lirar" på en stor scen och då bara stirrar stelt på den #%"&/ skärmen i 30-90 minuter. Det mest spännande (förrutom ljuden och ljusen då) som händer i många fall är att han/hon som står där helt plötsligt skiftar ben att luta sig mot eller om man har tur, kanske t.om. nickar i takt med musiken. Man får oftast ingen som helst aning om vad som händer på andra sidan skärmen. Kör de winamp eller ableton live? Eller kanske nåt spel?

Topp3 skönast känsla att lira på enligt mig.. rangordning bäst till inte riktigt lika bra: Les Paul (dvs elgitarr), Nord Lead 3 och Korg MS10 (som effekt!.. inte som "synt").

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 06:09
Ursprungligen av Volantiz:

Jag sitter mer än halva dygnen som klistrad framför datorskärmen.

väkommen till klubben ......... ?

Ursprungligen av fredrik_e:

väkommen till klubben ......... ?

Tror de flesta här på 99 är med i den klubben.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-02 00:29

Fast Volle, du imponerades väl såsom jag... i alla fall lite grann av Howard Jones nu sist? Han spelade förvisso på några hårdvarusyntar, men även mjukvarusyntar. Har man ett gäng controllers spelar det ingen roll om ljudet kommer från mjukvara, då kan man ändå få den där "känslan" som du beskriver. Ett program som just Reason idag känner igen flera (dedikerade USB-)controllers och laddar upp profiler för dem automagiskt. Så då försvinner myten om att man skruvar på rattarna med muspekare. Doesn't have to be that way. I övrigt håller jag med Bionik i inlägget ovan, klockrena kommentarer. I övrigt är den engelska frasen jag just använde klockren i Erasures tappning. Själv älskar jag både hård- och mjukvarusyntar. Och angående liknelsen med sex skulle jag snarare säga att de är två sidor av samma mynt, låt säga vita och svarta kvinnor. Well, jag älskar bägge, men de allra vackraste kanske är de som har lika mycket av bägge pigment.

Ursprungligen av PF:

men de allra vackraste kanske är de som har lika mycket av bägge pigment.

Jag tycker de ser lite otäcka ut: Drömtjej?

Ingen hårdvara (förutom klaviatur då) = massor med plats över som man kan ha annat skoj på! Det är väl en av de främsta anledningen till att jag slutat med hårdvarusynthar.

Förresten så är gitarr 10 gånger skojigare att lira på än synt, den har ju i det närmaste obegränsade uttrycksmöjligheter (dämpning, anslag bend, övertoner). Det har iofs de flesta akustiska instrument. Vid närmare eftertanke så spelar jag nog mycket hellre något av mina andra akustiska instrument än min keyboard, trots att jag har helt ok mjukvarusynthar i burken. Favoriten just nu är en sån liten söt ukelelegitarr, hur smutt som helst att fingra på i soffan medan jag slötittar på TV. Fast snart blir jag kanske sugen på att lira synth igen, sånt där brukar ju gå i vågor.

Alla har så rätt i denna diskussionen. Det är helt en smaksak. Minns knappt vad jag skrev i mitt första inlägg. Tror det handlade mycket om ekonomi.

En sak som jag vet nämde, precis som Dalle och Volantiz säger är det där med att slå på något live. Jag måste rocka loss, slänga saker i golvet, slå sönder osv när jag lirar live (händer även i hemmet ibland). Inte så kul att slänga midiklaven eller datorn i golvet. En gammal synt gör inte så mycket. De klarar sig ofta ändå.

Sen måste jag säga. Det är förbaskat kul att använda glasflaskor, grytor och annat som percussion. Visst kan man sampla av och sen lira fin fint i en sampler. Men då förlorar man känslan av att banka med en hammare på en gryta och det vill man ju inte

Så en lagom balans mellan hård och mjukvara är finemang. Nu inser jag ju att flaskor inte är syntar. Hehe. Men ändå.

Suck.. och så inser jag att hälften av alla inlägg, även mitt, upprepar vad tidigare talare sagt. Kan vi inte lika gärna kramas?

pf: Japp.. från att inte ha fastnat ett dugg för hans musik alls.. till att verkligen känna mig riktigt inspirerad och vilja höra mer.. på bara en halvtimme-timme.. svårslaget.

Iaf.. Som jag skrev tidigare: "Till det arbetssättet så passar det egentligen jättebra att blanda in lite mjukvara".
Kanske bättre förklaring: En del av känslan jag får av t.ex. en NL3 är tyvärr att jag vet att det inte är en traditionell dator inblandat i det hela. En psykologisk dumhet som jag inte riktigt lyckats bota dvs. Vi får väl se om det blir skillnad på det när en massa grejor flyttar ut ur sovrummet och in till mer lämpligt ställe.. jag har ändå laddat upp med riktigt kompetenta gratis-mjukisar i fall att..

Bevaka tråden